• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault 5 E-tech electric is helemaal officieel!

Auteur: willeme, gepost 26 februari 2024 om 10:03 – 22 Reacties

Renault 5 E-tech electric

De langverwachte Renault 5 E-tech electric is hier en heeft 18 inch stalen velgen.

Renault heeft een naam hoog te houden als het gaat om kleine autootjes. Eenvoudig, charmant, betaalbaar maar zeker niet karig. Iedereen heeft in zijn leven wel op de vluchtstrook gestaan met een compacte Renault. Of het nu de Twingo is van je vriendin of de Clio van @nicolasr, bijna iedereen heeft er weleens in gezeten of ‘m op zo’n gele bergwagen gezet.

Vandaag hebben we de wereldpremière van de Renault 5 EV. Deze langverwachte auto is natuurlijk al diverse malen aangekondigd en we hebben al diverse concepts en previews gezien. Man, de afgelopen dagen lekte het ding harder dan een carterpan van een TVR. Maar nu hebben we alle informatie, afbeeldingen en ongezouten mening voor je, want dames en heren DIT IS DE RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC!!!1!!

Renault 5 E-tech electric

Maffe naam: ‘Renault 5 E-tech electric’

Even over de naam, die is maf. Iedereen wist dat de Renault 5 een elektrische auto ging worden. Voor Renault was het handig om er ‘E-Tech’ achter te zetten, zodat je niet kan twijfelen over de aandrijving. Voor de zekerheid hebben ze er ook maar ‘Electric’ achter gezet. De snackbar noemt een patatje met toch ook niet een patates frites met mayonaise, opgeklopte eieren olie en vet?

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

De reden erachter heeft te maken met het feit dat Renault E-Tech gebruikt voor plug-in hybrides en de dat is de R5 niet. Renault is bijzonder trots op de ontwikkelingstijd: slechts 3 jaar! Normaal gesproken duurt het 4 jaar om een auto te ontwikkelen. Dat is spannend, want je wil natuurlijk wel een auto die een beetje uitontwikkeld is.

De Mégane II en Laguna II waren enorm vooruitstrevend, maar waren ook gezegend met kinderziekten. Een belangrijk punt voor Renault is de prijs van de Renault 5 E-Tech Electric: minder dan 25 mille.

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

Kwartton

Wat krijg je dan voor die kwartton? Nou, een kleine hatchback die staat op het AmpR Small-platform. De Renault 5 E-tech electric is 3,92 meter lang, 1,77 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,54 meter (best aardig voor het segment), evenals een bagageruimte van 326 liter (ook niet verkeerd).

Goed nieuws voor de bandenlevarancier: de Renault 5 staat altijd op 18 inch wielen die staan op 195/55 R18 banden. Let op, de basis-uitvoering heeft stalen wielen met wieldoppen. Ja, 18 inch wieldoppen op een B-segmenter: het kan anno 2024.

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

Dan de uitvoeringen van de Renault 5 E-TECH Electric. Er zijn namelijk drie motoren en twee batterijen. Instappen doe je met de versie met 95 pk en 215 Nm. Een stapje hoger staat de variant met 120 pk en 225 Nm, vervolgens is daar de topper met 150 pk en 245 Nm.

Accupakketten Renault 5 E-tech electric

De meest eenvoudige batterij heeft 40 kWh-capaciteit en een actieradius van 300 km. Dat is de prijspakker en interessant voor mensen die de R5 gaan gebruiken als tweede auto of voor hen die in de randstad wonen. Wil je iets meer, dan is daar de R5 met 52 kWh-batterij, die 400 km moet halen. De laadsnelheid voor de 40 kWh-batterij is 80 Kw, die 52 kWh-accu kun je tot 100 kW laden.

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

Renault heeft alleen prestatiecijfers voor de R5 met 150 pk en 52 kWh-accu voor je. Die gaat in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u, in minder dan 7 seconden van 80 naar 120 km/u en kan een begrensde top van 150 km/u halen. Alle andere zijn dus langzamer.

Is dat erg? Bwoah, niet echt toch? Met dit soort stadsauto’s is de vinnigheid van 0-50 km/u eigenlijk veel belangrijker. EV’s voelen tot 100 km/u vaak sneller aan dat ze daadwerkelijk zijn. Wel bijzonder is dat je met de Renault 5 E-Tech electric een aanhanger mag trekken tot 500 kg. Dus mijn zus kan niet mee in de boedelbak, maar een kleine vouwwagen kan gewoon wel.

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

Massa

Nu we het dan toch over massa hebben. Renault heeft ook de gewichten voor ons en meldt vol trots dat de R5 minder dan 1.500 kg weegt. Dat is valse bescheidenheid, want het gewicht valt flink lager uit. De dikste versie met de grootste accu doet 1.450 kg. De instapper zit zo rond de 1.350 kg. In vergelijking met de eerste generatie Renault 5 is dat enorm zwaar. Sterker nog, zelfs een Renault Safrane was lichter. Maar het is niet noemenswaardig meer of minder dan bij de concurrentie. Die accu’s wegen een hoop, natuurlijk.

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

We hebben alleen een richtprijs voor de Renault 5 (die 25 mille), maar de auto lijkt wel een redelijk goede aanbieding te kunnen zijn. Auto’s als de Mini Cooper E, Peugeot e-208, Opel Corsa Electric en dergelijke zijn 10 mille duurder.

Dat is in deze klasse een flink verschil. Sterker nog, met die vanafprijs zit de R5 in het vaarwater met auto’s als de BYD Dolphin, Citroën ë-C3 en Fiat 500e. Die laatste lijkt sowieso de grootste concurrent te zijn. Beide zijn een kleine elektrische hatchback met retro-kenmerken.

Renault 5 E-tech electric
Renault 5 E-tech electric

Wel is de Renault ietsje goedkoper en is de WLTP-range aanzienlijk groter. Kaal is de auto zeker niet, want Apple CarPlay, LED-koplampen, Keyless entry & start en een 10 inch scherm zijn standaard. Naast opties zijn er ook nog een hoop andere accessoires om ‘m naar wens aan te kleden.

Debuut Renault 5 E-tech electric

Ondanks de (relatief) lage prijs, is de R5 niet een typische budgetmobiel. Er zijn uitgebreide mogelijkheden om je auto aan te kleden zoals jij dat wenst. Wat dat betreft lijkt de Fiat 500e de meest directe concurrent te gaan worden van de Renault 5 E-Tech Electric.

Renault 5 E-tech electric
Opmerkelijk, ondanks dat de Renault 5 E-tech electric het enige grote nieuws is op de gehele beurs, koos Renault ervoor om slechts drie exemplaren mee te nemen.

De productie van de Renault 5 E-tech electric start deze zomer. Dan staat de auto ook bij de dealers en zijn de exacte prijzen bekend. De auto beleeft nu zijn debuut op de Salon van Genève 2024! Dus mocht je ‘m in het echt wielen zien, weet je waar je moet zijn.

Ook interessant!

  • De Renault Scenic E-Tech is in aantocht
  • Salon van Genève 2024: tijden en alles wat je moet weten!
  • Vernieuwde Renault Arkana
    Subtiel vernieuwde Renault Arkana heeft een prijs
  • Video: vaszittende laadkabel en afsluiting Renault Mégane E-Tech duurtest
    Video: vastzittende laadkabel en afsluiting Renault Mégane E-Tech duurtest

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

E-Tech, electric, Elektrisch, Geneve-2024, Renault, renault-5

Vorig bericht: « Geneve 2024: MG opent aanval op Tesla met premium sedan
Volgend bericht: Tesla Model 3 Plaid – spyshots »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    26 februari 2024 om 10:26

    Ik hoop dat het een kwalitatief goed karretje wordt, dan wordt dit een enorm succes, en precies wat we nodig hebben in NL. Een simpele, goede en betaalbare EV. En gewoon een cool design. Komaan Renault, zet het ding goed in elkaar en je hebt een hit.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    26 februari 2024 om 10:39

    Raar dat dit niet de auto van het jaar is…

    Login om te reageren
    • sabrerator zegt

      26 februari 2024 om 11:05

      Deze doet volgend jaar mee, want komt pas dit jaar op de markt.

      Login om te reageren
    • utregcity zegt

      26 februari 2024 om 11:17

      Dan had ie al leverbaar moeten zijn.

      Login om te reageren
  3. kilum zegt

    26 februari 2024 om 10:55

    Ik hoop wel echt dat dit iets wordt. Dit zou echt ideaal zijn voor m’n woon werk verkeer.

    Login om te reageren
  4. hanstadema zegt

    26 februari 2024 om 10:55

    Leuk autootje! De Panda-concepten hebben het feestje niet verpest. Eerder andersom denk ik.

    Login om te reageren
  5. jaapiyo zegt

    26 februari 2024 om 11:05

    Kek wagentje hoor, wordt vast een hit.

    Login om te reageren
  6. sabrerator zegt

    26 februari 2024 om 11:09

    Fijn dat er leuke kleuren zijn. Aangezien iedereen hier er een koopt in grijs, wit of zwart hebben we in elk geval de foto’s nog.
    Idem voor het interieur.

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    26 februari 2024 om 11:27

    Wow, wat een sterke aanbieding. Alleen die18″ stalen velgen… Ik denk dat hier nog wel enige winst in rijklaar gewicht en ook kosten valt te winnen. Die bandenmaat is zó exotisch, (autobandenmarkt: één ‘hit’, Conti’s à € 175 per stuk…) dat een beetje spelen met een setje lichtmetaal plus banden met een courante wanghoogte en loopvlakbreedte je serieus geld (en een hoop ergernis, want bovenstaande is in geval van nood nergens te koop natuurlijk) kan laten besparen.

    @willeme: mayonaise is een mengproduct van opgeklopte eidooiers, olie en mosterd en een scheutje citroensap, maar dat geheel terzijde.

    Login om te reageren
  8. KEV9 zegt

    26 februari 2024 om 11:56

    Eerste wat mijn dochter riep was dat dit haar nieuwe auto gaat worden.

    Login om te reageren
  9. mc96 zegt

    26 februari 2024 om 12:01

    Knap hoe Renault dit doet. Een goedkope elektrische auto die er toch hip en chique uit ziet en ook nog een mooie link legt naar het verleden.. Dit heeft alles in zich om, geheel verdiend, een grote hit te worden.

    Login om te reageren
  10. lekkerlinksrijden zegt

    26 februari 2024 om 12:31

    ook in het baby blauw, vraag het voor mijn vrouw?

    Login om te reageren
  11. mustang750supersnake zegt

    26 februari 2024 om 12:58

    v6 achterin, breedbouwset erop en gas erop

    Login om te reageren
  12. schuurfonds zegt

    26 februari 2024 om 15:05

    Die 25k is een richtprijs in Frankrijk, toch? Hij zal hier dan vast een stuk meer gaan kosten.

    Login om te reageren
  13. PunicaOase zegt

    26 februari 2024 om 15:10

    Echt goed geslaagd! Nu wachten op de Alpine, want 150 pk is me wat te magertjes..

    Login om te reageren
  14. cossiekiller zegt

    26 februari 2024 om 17:53

    Deze moet je gewoon in dat geel of groen bestellen. En uiteraard de 150pk versie, of wachten op de Alpine…

    Login om te reageren
  15. Exit Luminar zegt

    26 februari 2024 om 18:55

    Ik vind hem wel een beetje naar POEPY ruiken. Gooi d´r maar eventjes 25.000 aan verzet, tegenaan.. Matige cyfers. Wat vindt je van 400pk?

    Login om te reageren
  16. Michel zegt

    26 februari 2024 om 19:42

    Benieuwd of ie het waar kan maken. Ziet er kek uit. De Renault 5 GT Turbo blijft de droom, maar als het dan toch elektrisch moet…

    Login om te reageren
  17. pignon zegt

    26 februari 2024 om 20:53

    Ik vind hem super gaaf en vooral interessant of de vehicule-to-load echt goed werkt. In Frankrijk bestaat geen terugleververgoeding voor zonne-energie, dus dit kan echt een game-changer zijn op dat gebied. Overdag laad je je R5 vol, ‘s nachts draait zwembadpomp, wasmachine, airco of wat dan ook maar. Hier ben ik echt benieuwd naar.

    Login om te reageren
  18. grandmasterb zegt

    26 februari 2024 om 22:56

    Leuk ding, maar hopelijk met andere stoelbekleding te bestellen dan de stro-uitvoering op de foto’s.

    Login om te reageren
  19. Alfonso_Alfist zegt

    27 februari 2024 om 18:00

    Echt een leuk wagentje, mijn vrouw wil graag een automaat benieuwd wat ie uiteindelijk gaat kosten met de grote accu en de 100kw laadsnelheid. Die langzame variant is het toch net niet. Ook geinig die stokbrood houder gekke Fransen

    Login om te reageren
  20. Eduardo Cuvelier zegt

    28 mei 2024 om 19:35

    Renault 5 E-tech electric – Score :
    – Desire : ‘Under Your Spell’
    – https://www.youtube.com/watch?v=0pzA32RY-0E

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North