• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Alpine V6 Turbo

Auteur: RubenPriest, gepost 28 september 2022 om 16:00 – 22 Reacties

Een Porsche 911 concurrent uit Franse hoek. De Renault Alpine V6 Turbo

Je kunt de zoveelste eigenaar worden van een oudere Porsche 911. Of je zoekt het in een heel andere hoek. In de jaren tachtig waren het de Fransen die het wel aandurfden een concurrent neer te zetten. Een auto die het onder andere moest opnemen tegen het icoon uit Stuttgart. Dat werd de Renault Alpine V6 Turbo.

Alles schreeuwt jaren tachtig aan deze Franse bom. Het design, het interieur met al die knopjes, de techniek. Alleen al het radiosysteem is iets waar Afrojack jaloers op zal zijn.

Over techniek gesproken, daar moeten we het even over hebben. Dit exemplaar is uitgerust met de versie zonder katalysator. Dat betekent dat de V6 turbo middenmotor goed is voor 200 pk in plaats van 185 pk. En deze Renault Alpine komt nog uit een tijd dat auto’s geen rijdende zeecontainers waren.

Renault Alpine The Collectables

Het komt dus echt wel goed van z’n plek! In zeven seconden zit je op honderd kilometer per uur. Mede door het gestroomlijnde design kun je doorstomen tot een topsnelheid van meer dan 240 km/u. Dat aerodynamische ontwerp zie je terug in de cijfers. De V6 Turbo heeft een cW waarde van slechts 0,30.

De Renault Alpine V6 Turbo is 22 jaar in handen gebleven van dezelfde eigenaar. De kilometerstand staat op 120.000. Nu is het moment gekomen om afscheid te nemen van de Fransoos. En men ging op zoek naar een nieuwe eigenaar via een autoveiling.

Ook interessant!

  • Lotus Esprit Turbo
  • Video: Alpine A110R speelt op de Nürburgring
    Video: Alpine A110R speelt op de Nürburgring
  • Red deze stoffige Renault 5 Turbo van de ondergang
  • Alonso heeft functioneringsgesprek
    Het einde van Alonso bij Alpine [VIDEO]

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, Renault, veiling, Video

Vorig bericht: « Frits van Eerd én Giedo van der Garde doen niets dit weekend
Volgend bericht: Dit betaal je voor de nieuwe BMW 7 Serie! »

Lees Interacties

Reacties

  1. MaartenD zegt

    28 september 2022 om 16:38

    Prachtige auto alleen niet in deze saaie kleur waardoor zijn lijnen niet mooi uitkomen.

    Login om te reageren
  2. AudiRS zegt

    28 september 2022 om 16:40

    Supergaaf! Wel wegenwacht-abbonementje erbij nemen.

    Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    28 september 2022 om 16:41

    Er zijn er hier een paar, die een 911 dertien-in-een-dozijn vinden. Die moeten maar eens hun munnie poeten wer hun mous is en op deze Alpine gaan bieden. Nieuwsgierig naar de uitkomst 🙂

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 september 2022 om 17:38

      Die mensen zullen rap tot de conclusie komen dat het erg praktisch is om een Porsche 911 te bezitten. Voor als de Alpine het weer eens niet doet.

      Don’t get me wrong, ik vind het een van de fraaiste auto’s, maar het is bij deze auto zo dat het niet de vraag is of er iets kapot gaat of faalt, maar wanneer.

      Login om te reageren
  4. CYBRTRK zegt

    28 september 2022 om 16:55

    Er is veel veranderd in 35 jaar, de nieuwe Range Rover heeft dezelfde cW waarde als deze auto…

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    28 september 2022 om 17:01

    Zo verschrikkelijk gaaf. Maar een cw waarde van 0,28 is nu natuurlijk niet meer zo geweldig, dat lukt tegenwoordig een flinke SUV (e-tron) ook.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      28 september 2022 om 21:16

      Klopt, maar die moet natuurlijk wel nog vermenigvuldigd worden met het frontaal oppervlak…

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        30 september 2022 om 07:18

        Scherp en correct. Voordat mensen nu gaan denken dat de wrijvingskracht bij een bepaalde snelheid bij de suv gelijk zou zijn aan die van de alpine 😏

        Login om te reageren
  6. Volvo_440_turbo zegt

    28 september 2022 om 17:33

    Enkele dagen geleden eentje gespot hier in Wallonië net over de grens:

    https://postimg.cc/MXDmzDYx
    https://postimg.cc/0Mv7sMMb
    https://postimg.cc/hfYxG3QF

    Login om te reageren
  7. sanderkomnogeensergens zegt

    28 september 2022 om 17:57

    Altijd een droom auto van mij geweest. Volgens mij had Jan Lammers er vroeger ook een.

    Login om te reageren
  8. wza1979 zegt

    28 september 2022 om 18:09

    Zo’n mooie wagen , maar wat is zwart toch een slechte kleur .

    Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    28 september 2022 om 19:20

    Schitterend! Maar de mooiste obscure Franse coupe blijft toch de Venturi atlantique. Nota bene met dezelfde V6

    Login om te reageren
  10. martingtv zegt

    28 september 2022 om 21:00

    de le mans versie heb ik altijd mooi gevonden met die uitgebouwde wielkasten. Worden jammer genoeg duur.
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=347023076&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=20700&makeModelVariant1.modelDescription=le+mans&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&searchId=6e5499f0-beb7-cd5c-b6c6-98138e4db045&ref=srp

    Tijdens het zoeken naar een foto kwam ik dit misbaksel nog tegen.
    https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-alpine-a310-le-mans-letze-moeglichkeit-benzine-blauw-65966841-2e5d-4509-8941-81cff19863cf?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=1&position=1&search_id=1el8duflfzb&source_otp=t10&source=listpage_search-results

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 september 2022 om 21:22

      Sodeknetter… en daar nog 40 mille voor durven te vragen ook!

      Login om te reageren
  11. Davion zegt

    28 september 2022 om 21:23

    Fraaie wagen ! :)
    Even om te muggenziften, 1 bar is niet atmosferische druk, dat is nl 0 bar :)

    Login om te reageren
    • lexis zegt

      28 september 2022 om 21:35

      Euh, de atmosferische druk is nog steeds 1013 mbar of 1 bar. Waar haal je die 0 Bar vandaan?

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      29 september 2022 om 17:14

      1 bar = 0 barg als ik het goed heb. 0 barg staat voor bar gauge en is de overdruk tov de atmosfeer.

      Login om te reageren
  12. lexis zegt

    28 september 2022 om 21:33

    Toch onbegrijpelijk dat bv een BMW m4 de 1800kg ruimschoots aantikt. Oké kwa crash veilig zal Renault Alpine geen hoge toppen scheren.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      29 september 2022 om 06:52

      Er is in 35 jr tijd wel het eea veranderd.
      Alles is veiliger geworden.
      Al de opties die tegenwoordig in een auto zitten geven nou eenmaal gewicht. Een beetje golf weegt tegewpordig ook 1300-1400 kg.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        30 september 2022 om 07:22

        Doe er nog een accupakketje bij en je zit zo over twee ton…
        Het hoge gewicht leidt dan weer tot grotere/zwaardere onderdelen als ophanging remmen en wielen…lekker bezig zou je zeggen.☹️

        Login om te reageren
  13. net10 zegt

    28 september 2022 om 21:44

    Super gave en zeer bijzondere sportwagen. De Alpine A610 verdiende meer verkopen.

    Nu heb je een een hele zeldzame en snelle sportwagen.

    Login om te reageren
  14. lexis zegt

    29 september 2022 om 07:32

    In dat dat tijdperk, late jaren 80 was deze Alpine Renault echt een beauty vergeleken met bv toenmalige 911, Het was ook een van mijn “helden” van dar moment, idd iets later kwam dan ook de Venturi op de markt echt heel exlusief nu.

    Maar uiteraard het blijft een Renault van dat tijdperk met niet al te beste bouwkwaliteit en electronica. De motor zal wel nog oké zijn, toen was er nog niet de rage van de costdown’s en werd er nog “old school “mechanisch ontworpen met levensduur in het achterhoofd. Ik zit zelf in de product ontwikkeling (wel in ezn andere brange),en bij het lanceren van een nieuw produkt is een van de belangrijkste facetten een costdown tot het vorige model, kan meestal enkel door minderwaardige onderdelen te gebruiken en besparen op materialen zoals staaldikte, goedkope Chinese printplaten enz).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North