De term “pocket rocket” had een hele andere lading kunnen krijgen.
Het was al aangekondigd dat Renault het merk Gordini weer leven in zou blazen en ook dat vandaag de Twingo de eerste loot aan de nieuwe Gordini stam zou zijn. Toch mist Renault hier een kansje: de Twingo Gordini R.S. heeft namelijk louter optische aanpassingen gekregen ten opzichte van de reguliere Twingo RS.
Blauw-wit is het thema met een historisch verantwoorde Malte blauwe lak die wordt versierd met twee witte race strepen. Het plaatje wordt vervolmaakt door witte accenten rond de mistpitten en 17″ velgen die naar keuze in blauw of zwart kunnen worden afgewerkt. In het interieur is blauw leder te vinden op deuren, stuurwiel, pookknop en op de speciale sportstoelen. Gordini logo’s en een blauwe achtergrond voor de toerenteller moet het feest compleet maken.
Ongewijzigd is de atmosferische 1.6 liter viercilinder die er een meer dan gezonde 133 pk uitperst. Daarmee sprint de Twingo in 8,7 seconden naar de 100 en haalt een top van 201 km/u. Vanaf maart 2010 kun je de Twingo Gordini R.S. bestellen en prijzen zijn nog niet bekend.
Sweet :) gCO2/km? :)
wow niet eens mooier dan een rs wel erg saai renault als je gaat bezuinigen doe het dan niet op je bedrijfsmythes
de naam Gordini wordt hier aardig misbruikt. Was te verwachten…
hij is wel mooier dan de ‘reguliere’ twingo RS vind ik. Verder had er een turbo op gemoeten oid…
Als ze hier een abarth concurent van willen maken mogen ze voor de gordini wel eens een turbo’tje op die 1.6 plakken.
dit is hetzelfde als dat bmw bij de nieuwe 5 serie met een alpina variant komt in de vorm van een optiepaket met wat spoilertjes en een ander kleurtje.
hier hadden ze op zijn minst 160 pk in moeten gooien om goed te concureren tegen de fiat 500 abart ss.
sinds de clio williams is de gekte compleet over bij Renault (uitzondering van de clio 2 v6)
@ Bart_V: En de Megane R26 dan?
@Willem_vd_Velde: Ik wist dat iets vergeten was. ;)
maar de Megane vind ik helaas niet zo’n mooie auto (de nieuwe overigens wel)
Geen idee hoe de belastingregels in Frankrijk zijn. Maar hier wordt de hoogtoerige atmosferische motor erdoor gekild. Jammer.
Gemiste kans van Renault ja. Hier hadden ze de 1.4TCe van zo’n 150 pk in moeten hangen met een beter uitlaatsysteem.
Wellicht andere (lees : lichtere) velgen i.c.m. een straffer onderstel en de kleur wat meer richting de originele Gordini’s.
Tevens zit hier weer die lelijke GT spoiler op i.p.v. de RS spoiler die al sinds het begin wordt beloofd… Jammer, jammer, jammer.
Nu is het gewoon een luxe bijproduct geworden i.p.v. een leuke straatracer.
Hmm zal wel een geliefd object van onze tunevrienden worden, het lelijke bodykitje heeft ‘ie al mee
@Bart_V: Mooi is inderdaad anders, maar tis wel een serieuze hot hatch, dus hij is gaaf :P
Nieuwe vind ik de neus niet mooi van, de kont dan weer wel.
@Willem_vd_Velde: tja zo valt er altijd wat te discussiëren
motorisch is hij zeker wel goed maar ik zou liever een Williams willen hebben (behoort bij mijn droom garage)
Nutteloos. Wat het imago een boost zou moetten geven breekt het juist af!
Gemiste kans inderdaad. Had dan gewoon de Renault Sport al vanaf de introductie Gordini genoemd. Nu verwacht iedereen iets speciaals, en je krijgt alleen wat andere kleurtjes…
Nog een lelijke kleur blauw ook als je het mij vraagt. Dat van de Clio 182 (zie kleine fotootje rechts bij “relevante items”) was veel gaver.
zonde ze handen hier meer mee moeten doen (nog) lichter maken een race onderstel eronder turbotje op (eventueel rwd maken ) dat zou zijn naam waardig zijn maar nee, renault pakt het commercieel aan, een slimme optie want alle aanpassingen zouden duur worden zoudat de verkoop er gaat onder lijden maar een echte autoliefhebber had toch graag wat meer gezien, denk ik
Alsof de Twingo RS al niet een ‘echte’ Renault Sport was, oké wordt niet in Dieppe gemaakt maar toch.
@BPC… check die velge, deze verraden al het Cup onderstel!
RWD? WTF*** het is een Renault.
En dan nog Renault Sport waren altijd hoogtoerige non-Turbo motoren.
Kijk dat Fiat dat met hun Abarth zo oplost een Turbo erop schroeven ipv. een echte motorische aanpassing.
Grote stappen snel thuis, Turbo erop en klaar.
@Ralph: vernieuwd zijn kan nooit kwaad en het cuponderstel kan je ook gwn op de rs krijgen ik zie nog altijd geen gegronde reden om deze te nemen boven de rs.
@Arco…
Je vindt de 1.6 F4R van de ‘standaard’ Twingo RS dus niks?
Aangepast spaghetti spruitstuk?
En het Cup onderstel idem dito?
Ga ff langs Van Kerhof & Visser voor een test-drive.
Dan post je wel anders als deze domme opmerkingen.
De basis van de Gordini is al de gekietelde Renault Sport!
Onderstel, motor, remmen het is allemaal al aangepast.
Zal moeilijk worden en duur om er gelijk iets anders van te maken.
Dus blijf even wachten vrienden op wat er uit de cuisine in Frankrijk nog gaat komen.
Dit valt idd wat tegen, maar gelukkig weten ze nog in welke kleurschema’s een Gord hoort te zijn. :D
@de sjonnies: kan ik hier ook laten souiten…
@bpc: souiten = spuiten
@Ralph
Arco rijdt al een Twingo RS.
Ik rij een Clio II RS182, maar had toch echt de 1.4 TCE verwacht in deze Gordini.
Juist voor Gordini modellen bij de Twingo en Clio zou een TCe motor goed van toepassing kunnen zijn. De RS versies blijven de hardcore modellen, met hoogtoerige non-turbo motoren. Voor de Twingo en Clio dan hè.
excuus, ik verwarde Arco met Arno :)
Feit blijft dat ik een TCe had verwacht voor de Gordini.
Tja, was dit nou echt nodig. Als je hem dan toch optisch verbeterd, waarmee je de indruk wekt dat deze sneller is dan de gewone RS, mag je wel wat meer pk’s uit de motor halen. Maar dat terzijde. Vind het wel een aardig gelukte optische verandering. Zoals de velgen met blauw accent en bijv. de witte spiegels zijn leuke details. Alleen waarom de striping niet gewoon door het midden laten lopen? Maar goed, ik denk niet dat hier veel mensen voor gaan warmlopen.
de 1600cc van renault zijn echte pittige bommetjes, dus hier is niets op aan te merken :) mooie sportieve kit, en geen tuning brol achtig iets. oke, 150pk voor Gordini mocht wel.
Gemiste kans!
Oftewel, het is gewoon een leuke variant voor mensen die van blauw houden. De naam Gordini is een bijkomstigheid en niet helemaal gepast wat mij betreft…
Het is weer iets anders dan de RS of de GT van renault twingo. maar coole auto zeker
de Volvo van m’n pa gaat harder.
De Twingo Gordini RS beleeft zijn wereldpremière van 24 november 2009 tot 10 januari 2010 in het Atelier Renault op de Champs-Elysées in het kader van de expositie ‘Noël en bleu’ (een blauwe kerst).
Vanaf maart 2010 staat de Twingo Gordini in de Europese showrooms.
Ik krijg hier toch een beetje het ‘actiemodel’ gevoel bij. Heel erg jammer, want Renault loopt ons eerst lekker te maken met de wederopstanding van Gordini. komen ze uiteindelijk met dit op de proppen.
@robgtr: striping bij een echte Gordini loopt nooit via het midden
Trouwens die striping hoort (imo) helemaal door te lopen, dus ook tot aan het eind van de voor- en achterbumper(s)
Kan gebeuren Adinsx.
Beste Ralph, “bezint eer ge begint” luidt het spreekwoord.
Ik heb gereden met de Twingo RS in cup-uitvoering en ben in bezit van meerdere sportieve Renault modellen w.o. een Clio 16V en een 5 GT Turbo.
De Twingo RS zie ik als opvolger van de legendarische Clio 16V, maar redt het net niet in mijn ogen kwa motorvermogen. Kwa wegligging is het in mijn ogen eigenlijk van de beste in zijn klasse. Kan wellicht beter, vandaar mijn opmerking over een nog meer aangepast onderstel met ietwat andere remmen van b.v. een Clio II RS ipv nu de Megane II. Kwa motorvermogen kan er alleen met deze 1.6 niets meer bij. Hij zit igenlijk aan zijn limiet. Renault heeft genoeg keuze staan en zou het mooi zijn om b.v. de 1.4TCe te gebruiken om de concurrenten zoals de 500 Essesse een stap voor te blijven kwa motorvermogen en dus net dat beetje meer rijplezier.
In mijn ogen is deze Gordini een luxe bijproduct geworden i.p.v. waar het voor bedoeld is : een heet scheurijzer. Wellicht dat dat nog gaat komen. Er is immers al een Twingo R2 (rallye uitvoering)
Alleen optisch? FAIL
Een collega van me , heeft een RS en is zeer content. Een leuk bommetje noemt hij het. Hij kan zelfs een 325d bijhouden!!!!
Arco: ok, de Gordinis ( ik merk iedereen kent het hier ….) zijn meer een luxetoevoeging op de Rs modellen.
Laten we dit soort autos met een lekker laag gewicht nu niet eens met alleen pk’s associeren . Bij deze autos gaat het om agiliteit ed. Niet meer pk’s als die andere en dus meer rijplezier.Het is toch nooit voldoende en Zo simpel moet het niet zijn…