• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: v.a. 2009 start-stop op elk model

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 juli 2008 om 14:18 – 30 Reacties

start-stop op je Twingo RS?Renault wil vanaf 2009 zijn gehele modellengamma met een start-stop systeem uitrusten. Voorheen leek het merk nooit zo geïnteresseerd in deze technologie, maar de realiteit van hoge brandstofprijzen en dito belastingen op niet-milieuvriendelijke auto’s lijken het beleid te veranderen.

Voor autofabrikanten die veel omzet van kleine auto’s halen zijn dergelijke maatregelen niet zo interessant. Ze drukken immers een extra bedrag op de verkoopprijs, en zijn voor goedkope auto’s relatief duur. Bovendien is voor de makers van kleine auto’s de noodzaak iets minder aanwezig, aangezien kleine auto’s minder moeite hoeven te doen om te voldoen aan de strenge emissienormen.

Een start-stop systeem zorgt ervoor dat de motor wordt uitgeschakeld zodra de auto stilstaat. Hiervoor moet de versnelling wel in de vrij worden gezet. Op het moment dat de eerste versnelling wordt ingelegd, of het gaspedaal wordt ingedrukt wordt de motor weer gestart.

Dit betekent dat het systeem niet ideaal is als je vooraan bij een verkeerslicht staat. Tenminste, als je net zoals ik problemen hebt met mensen die bij groen licht hun auto eerst nog in de versnelling moeten zetten en dan eindelijk eens wegtuffen.

Naast Renault maakte Volkswagen kort geleden bekend deze technologie op de nieuwe Golf aan te gaan bieden. (via AMW)

Ook interessant!

  • Dit kost de vernieuwde Renault Captur
  • Gecamoufleerde Renault Austral
    Gecamoufleerde Renault Austral is nu echt bijna af, echt waar.
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Hybride, milieu, Renault

Vorig bericht: « Captain Slow en Hamster willen meer geld
Volgend bericht: Origineel getunede W124 gespot »

Lees Interacties

Reacties

  1. rippance zegt

    6 juli 2008 om 14:24

    Ik zet mn auto ook nooit in z`n vrij voor een stoplicht :s Word zo een systeem wel eens gebruikt in praktijk?

    Login om te reageren
  2. Alec zegt

    6 juli 2008 om 14:24

    lekker handig, ik ben absoluut geen voorstander van dit systeem….. ik betaal liever iets meer aan brandstof dan dat elke keer m’n motor uitslaat als ik dat niet wil… zolang de boordcomputer nog niet kan reageren op verkeerssituaties lijkt het me niet een echte vooruitgang, het is hoogstens een tijdelijke oplossing van een klein probleem. Kan iemand mij de cijfers geven hoeveel een start-stop systeem mij zou besparen???

    Login om te reageren
  3. Statlert. zegt

    6 juli 2008 om 14:28

    “Tenminste, als je net zoals ik problemen hebt met mensen die bij groen licht hun auto eerst nog in de versnelling moeten zetten en dan eindelijk eens wegtuffen.”

    Bestaan die mensen dan? ik dacht altijd dat ze vooraan gewoon niet op staan te letten.

    Login om te reageren
  4. smoke zegt

    6 juli 2008 om 14:32

    @Alec

    Als je niet wilt dat je motor uitgezet wordt hou je ‘m gewoon in de versnelling. Probleem opgelost.

    Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    6 juli 2008 om 14:34

    Goed systeem toch? Snap niet dat iemand hier iets op tegen heeft.

    Guiting Twingootje trouwens.

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    6 juli 2008 om 14:36

    zoooo dat scheelt toch weer een keertje sleuteltje omdraaien ..
    alleen maar winst dus ..

    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    6 juli 2008 om 14:38

    als ze hier de stoplichten eerst op oranje zouden laten springen heb ik hem al lang weer in de versnelling staan bij het groene licht.

    Ik ga niet moeilijk doen met de hele tijd de koppeling induwen als je weet ik veel hoe lang bij een stoplicht stil moet staan. Fijn dat bij een nieuwe renault megane het net een plastic knopje is wat je met je kleine teen bedient, bij een oudere auto is het hydrauliek die je weldegelijk in moet duwen en die gat irriteren op je linkerbeen als je 10min staat te wachten.

    Login om te reageren
  8. Alec zegt

    6 juli 2008 om 14:39

    @ Sir Smokalot

    Nadeel daarvan is dat je dan ook de koppeling ingedrukt moet houden…

    Login om te reageren
  9. Alwood zegt

    6 juli 2008 om 14:40

    oja, en dan OT

    wat een onzinsysteem, brandstof die hiermee bespaard wordt is nihil. Het is kostbaar om stil te staan omdat je vervolgens weer op snelheid moet komen, het stationair draaien van de motor maakt vrij weinig uit op verbruik als het niet langer dan een kwartier is.

    Snap daarom ook niet dat auto’s met dit systeem als zuiniger gezien worden aangezien je zuinig rijdt op de snelweg en je er daar niks aan hebt. Die metingen moeten dan ook wel heel krom uitgevoerd worden.

    Login om te reageren
  10. bozewolf zegt

    6 juli 2008 om 14:51

    @ Alwood: Dat stoppen om stil te moeten staan en op snelheid komen doe je toch…dat heet verkeer.

    Een motor die stationair draait verbruikt peut. Een motor die stil staat verbruikt niets.

    Daarbij sta je op de gemiddelde forens-route best vaak stil, en als meer auto’s dit systeem krijgen komt het alleen maar ten goede, toch?

    Alle kleine beetjes helpen.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    6 juli 2008 om 14:51

    @Alwood: als je kijkt naar het verbruik van een auto dan is stationair lopen misschien niet zo’n probleem voor het verbruik, maar het scheelt toch weer en het hele systeem is relatief goedkoop te maken in vergelijking tot andere maatregelen die verbruik kunnen beperken. Een auto verbruikt in de file zomaar 1 op 6 (ook een gewone kleine middenklasser). Dat komt natuurlijk voor een groot deel door het steeds weer optrekken, maar goed. Als het 0,2 liter per 100km scheelt dan praten we bij 5 miljoen auto’s wel gewoon over bijna 30 miljoen liter benzine….

    Eigenlijk denk ik dat het minder over het verbruik gaat, maar meer over milieu-normen. Als auto’s in steden vaker niet staan te dampen voor stoplichten en niet in de files dan zal dat nogal wat zinloze uitstoot gaan schelen.

    Login om te reageren
  12. Mo zegt

    6 juli 2008 om 14:53

    Het is natuurlijk een superingewikkeld systeem, dus ik gebruik de kritiek best. Maar denk eerst even na voor dat je het afkraakt. Je zet de auto natuurlijk alleen in zn vrij als het gezien de verkeersomstandigheden handig is. Bij een file, bij een stoplicht waar je 3de of verder staat, bij de drive-in van McDonalds, etc. ;)

    Login om te reageren
  13. Lexus zegt

    6 juli 2008 om 14:57

    Maar dan zouden de verkeerlichten hier in nederland eigenlijk ook eerst op oranje moeten springen voordat ‘ie op groen gaat. Dan heb je dus alvast de mogelijkheid ‘m weer in z’n 1 te zetten :) kan iemand vertellen waarom dit nog niet zo is??

    Login om te reageren
  14. SyriX zegt

    6 juli 2008 om 14:59

    @Alec
    @Smokalot

    dus jullie zitten hele tijd met je voet op de koppeling.. :S goed voor je kuiten denk ik dan..

    Login om te reageren
  15. RiKe zegt

    6 juli 2008 om 15:03

    En de motor starten kost geen benzine?
    Voor zo ver ik weet kost het starten van de motor op z’n minst ook energie.

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    6 juli 2008 om 15:07

    RiKe: dat kost aanzienlijk minder dan je zou verwachten. Uit een test van een duits tv programma bleek ooit dat je beter 10keer binnen één minuut kan starten dan dat je de motor laat lopen.

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    6 juli 2008 om 15:22

    @w0o0dy
    ok, nadeel blijft alleen dat alle techniek perfect afgesteld moet staan en er maar een hele kleine marge is waarbinnen het systeem werkt. Zodra er onderdelen versleten zijn spuit de auto er bij starten zoveel benzine doorheen dat dat niet op weegt tegen stationair draaien.

    Login om te reageren
  18. smoke zegt

    6 juli 2008 om 15:28

    @SyriX

    Het is niet zo dat ik in een Lamborghini Countach of een andere auto waarbij je benen als een sprinter nodig hebt om de koppeling in te trappen rondrij.
    Je wilt toch niet beweren dat je bij een doorsnee auto pijn in je benen krijgt als je de koppeling een halve minuut ingedrukt moet houden?

    Ik zet een auto bijna nooit in de vrij als ik stilsta….

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    6 juli 2008 om 15:34

    @Alwood: je moet nieuwe auto’s niet gaan vergelijken met een volvo van zeg maar 15 jaar oud (volstrekt willekeurig voorbeeld natuurlijk ;) ). Een moderne auto kan niet erg veel brandstof inspuiten en normaal blijven lopen. Dat komt omdat dan de sensor in de uitlaat aangeeft dat de boel niet goed verbrandt en het mengsel en de hoeveelheid brandstof zo wordt aangepast dat de uitstoot “schoon genoeg is”.

    @Syrix: alleen ouderwetse diesels gaven wel eens aanleiding om de auto in z’n vrij te zetten en heel soms als de file echt erg is… maar ik zet de auto bijna nooit in z’n vrij.

    Login om te reageren
  20. Guan zegt

    6 juli 2008 om 15:50

    @w0o0dy; volgens mij hebben volvo’s van 15 jaar dat ook al hoor ;-)

    Maar ehm, Ik zou zeggen zet er liever een paar accu’s in en doe de eerste 10 minuten gewoon op een elektromotor. Ik weet, nog veel duurder maar dan ga je in ieder geval echt wat besparen, ben je direct weg, kan je filerijden met minimale uitstoot.

    Daarbij; kleine auto’s worden relatief meer voor stadsverkeer gebruikt, dus staan vaak stil voor het stoplicht. Ik zou me dan toch zorgen maken om mn motor, heb liever dat hij goed opwarmt dan daar totaal niet de kans voor krijgt omdat je de helft van de tijd voor het stoplicht stil staat…

    Login om te reageren
  21. ysduiker zegt

    6 juli 2008 om 16:43

    Mij lijkt dit juist wel een ideaal systeem. Dat van VW treedt blijkbaar -pas- in werking als de auto een bepaalde tijd stilstaat, net op het moment dat jij weer wilt optrekken (?), en levert in stadsverkeer 5-10 % besparing op. Ik zag ergens dat Peugeot een besparing tot mogelijk 15% aangaf. Met het systeem van Renault heb je zelf alle controle, en als je dat bewust actief toepast moet 10 % besparing vast wel mogelijk zijn. ZONDER daarvoor ook maar iets aan je rijstijl te hoeven veranderen. En die ene keer dat je VOORAAN in de rij staat bij de stoplichten en je wil dat graag zo houden bij de volgende stoplichten, laat je hem lekker in zijn 1 staan.

    Login om te reageren
  22. Endlezz zegt

    6 juli 2008 om 17:08

    @w0o0dy

    volgens mij kan ik nooit 10x starten op één minuut zonder startkabels boven te halen met m’n oude diesel ;)

    Login om te reageren
  23. lincoln zegt

    6 juli 2008 om 17:31

    je kan ook je manifold beroerd afstellen ..

    Login om te reageren
  24. arokh zegt

    6 juli 2008 om 17:48

    wel heb ik altijd begrepen dat je motor harder slijt van 1x starten dan van 100 kilometer op een normale weg rijden. Ik weet dus niet of ik dit wel zou willen. Ik baal er al van als ik mijn kap van mijn auto omhoog wil doen, dat ik de motor uit moet zetten, en daarna weer moet starten, ik vind dat geen prettig idee. de startmotor maakt in zo’n geval bij een klein stadsautootje wel echt overuren. (reken eens uit hoevaak je voor een stoplicht staat! ik woon in Groningen, en vanuit het centrum naar het station (klein stukje) kom ik al minmaal 6 stoplichten tegen en dan weer terug…

    Login om te reageren
  25. Wouter zegt

    6 juli 2008 om 21:54

    Verbruik je niet meer bij het starten dan dat je zou verbruiken bij het stilstaan?

    Login om te reageren
  26. Le Feber zegt

    6 juli 2008 om 22:53

    @ Wouter, als je af en toe leest wordt je ook wat wijzer,…

    (“w0o0dy schrijft,

    6 July 2008 om 15:07
    RiKe: dat kost aanzienlijk minder dan je zou verwachten. Uit een test van een duits tv programma bleek ooit dat je beter 10keer binnen één minuut kan starten dan dat je de motor laat lopen.”
    )

    Login om te reageren
  27. marcel zegt

    6 juli 2008 om 23:26

    @arokh: je moet niet alles geloven. Bovendien was dat iets met koude starts, en zelfs dat valt tegenwoordig met moderne synthetische motorolie wel mee.

    Verder inderdaad superirritant van die treuzelaars bij verkeerslichten. Sta je weer eens bij zo’n verkeerslicht dat door een randdebiel is afgeregeld (en welke is dat niet) om eens in de 5 minuten maar 10 seconden op groen te gaan, staat er zo’n @&*$* vooraan: licht spring op groen, 5 seconden verwerkingstijd, 5 seconden om te ontkoppelen en vanuit de vrij de 1 in te harken, 5 seconden om tergend langzaam weg te rijden, door oranje. Gaan we weer, volgende…

    Login om te reageren
  28. Summer Sky zegt

    7 juli 2008 om 00:00

    @ marcel
    Idd, de meeste verkeerslichten zijn irritant slecht ingeregeld, met de intelligentie van het jaar 0. Staat daar iedereen voor een leeg kruispunt grr… Dat is voor mij zelfs verkeersergernis nr. 2 (na het Nederlandse gebruik om ALTIJD in te gaan halen, ongeacht of er wel of niet wat aankomt op de linkerbaan, het is ronduit bizar)

    Login om te reageren
  29. Vruchtvet zegt

    7 juli 2008 om 08:53

    Een jaar lang heb ik een Lupo 3L gereden die voorzien was van hetzelfde systeem. Bij stilstand langer dan 4 seconden wordt de motor automatisch uitgeschakeld als je het rempedaal ingedrukt hield. Ging je er vanaf werd meteen de motor in werking gezet en was het mogelijk om vrijwel meteen weg te rijden.Je kon het naar wens in- of uitschakelen, dat was ideaal.

    Ik vond het heerlijk! Het is wennen omdat je de controle over de motor helemaal uit handen geeft, dit is in het begin een onaangenaam gevoel. Maar de techniek was feilloos en op den duur ga je de rust die optreedt waarderen. Slijtage heb ik niets van gemerkt, bij vrijwel alle 3L’s zat na 6+ jaar de originele accu en startmotor er nog in.

    Over de voordelen van het systeem: volgens onderzoek van VW loont het om de motor uit te schakelen als je langer dan 10 seconden stilstaat en dat is bij het gemiddelde stoplicht in Nederland natuurlijk zo – die dingen zijn inderdaad waardeloos afgesteld. Erg handig vind ik het oranje licht dat gaat branden voordat groen verschijnt zoals het in Duitsland gaat. Dat zou hier ook een hoop ergernissen schelen.

    Login om te reageren
  30. Joske zegt

    9 juli 2008 om 11:50

    De KIA cee’d ook vanaf 2009

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North