• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RENNTECH introduceert Smart Fortwo 7.22

Auteur: Dennis, gepost 1 april 2008 om 21:02 – 26 Reacties

RENNTECH Smart Fortwo 7.22


Op 1 april en de dagen daarvoor zijn we altijd extra op ons hoede voor wat betreft het nieuws dat er op ons afkomt. Gelukkig zijn we nog nooit in een 1 april grap gestonken, maar het is soms best listig. Het persbericht van tuner RENNTECH was zo overduidelijk een 1 april grap dat ik hem met jullie moest delen.

RENNTECH zou een Smart Fortwo hebben gepimpt en gedoopt tot RENNTECH Smart 7.22. Met een knipoog naar de McLaren SLR 722, heeft deze Smart maar liefst twee 1000cc 3-cilindermotoren in de krappe ruimte onder achterin. Iedere motor is goed voor 91 pk bij 11.800 toeren. Met totaal 182 pk én vierwielaandrijving, zou de Smart in 5,1 seconden naar de 60 mph (96,6 km/u) accelereren en een topsnelheid van 138 mph (222 km/u) halen. Dankzij het “go-eco” uitlaatsysteem van RENNTECH…, let op, want nu komt het…, stoot deze Smart pure zuurstof uit met de geur van potpourri. Voor 39.990 dollar kun je ‘m bestellen.

Het persbericht:

LAKE PARK, FL – 01 April, 2008 – RENNTECH 7.22 Takes Smart Performance to New Levels

RENNTECH’s 722 tuning package for the Mercedes SLR McLaren supercar has been generating a lot of attention recently, as has RENNTECH’s appointment as the American agent for the Mercedes-Benz McLaren 722GT club racer and SLR.Club Trophy USA series.

Building on these runaway successes, RENNTECH has released details of an exciting new project called the 7.22. Based on the new Smart ForTwo, the 7.22 is powered by two (2) 1000cc, 3 cyl. Smart engines, each mated to its own 5-speed, automated transmission.

“One engine drives the front wheels, the other drives the rears,” explains Hartmut Feyhl, RENNTECH’s president and ex-technical director of AMG North America. “One of my employees, Jo Borras, previously worked with Mosler to build their dual-engined Cadillac TwinStar, and made the magazine rounds a few years later with his own twin-engined Hyundai Tiburon. It seemed like a good idea to try on the Smart, so we went with it.”

Each of the Smart’s drive units exists in its own subframe, complete with its own ECU and electronics, making the process fairly straightforward. Feyhl explained that once the steering mechanism was integrated into the engine’s cradle, the resulting subframe mounted directly to the existing safety cell, using the same mounting points as the original. Feyhl admits “the hardest part was getting the 7.22’s new plastic bodywork ‘right’.”

Interestingly, since each engine and transmission assembly is completely isolated, there is no need to synchronize the two. Feyhl informed us that “each engine and ECU finds its job suddenly easier, and simply acts as if it were going downhill or carrying a lighter load.”

Never ones to leave well enough alone, however, the crew at RENNTECH set to work on their pint-sized terror … but even putting out a string of 750 hp SLR McLarens and 900 lb-ft bi-turbo AMG cars didn’t prepare them for what happeed next.

The boys at RENNTECH were surprised (“shocked” might be a better word) by what happened when the software engineers cracked the Smart’s Bosch electronics and removed the engine’s rev limiters. “It revved like a liter-bike,” says Feyhl, “and none of us expected anything quite like that!”

Using the Triumph Speed Triple motorcycle’s torque curve as a guide, RENNTECH’s software engineers began massaging the Smart’s fuel maps until they achieved a totally unbelievable result: 91 raucous, twitchy horsepower at a stratospheric 11,800 rpm.

That’s right, kiddies. Ninety-one peak horsepower at eleven-thousand, eight-hundred rpm from each of the two Smart 3 cylinders … and the new, RENNTECH-imposed rpm limit? An absolutely SCREAMING 13,200 rpm.

The end result is a twin-engined, 182 hp AWD street machine that zips from zero to sixty in an astonishing (and terrifying!) 5.1 seconds, on its way to a top speed of 138 mph.

Getting all of the RENNTECH Smart 7.22’s newfound power to the ground are a set of specially-designed 17″ RENNTECH forged Monolite wheels wrapped in Michelin Pilot sport tires. Hard, fade-free stops are made possible by RENNTECH’s 14″ 2-piece rotors and Smart-specific 4 piston calipers, while RENNTECH’s new “Go-eco” exhaust system makes use of futuristic technology to ensure that the 7.22’s only emissions are a blend of pure oxygen and a potpourri of fresh lilacs and honeyuckle.

The RENNTECH Smart 7.22 is available today for $39,990. Contact RENNTECH for more.

Ook interessant!

  • SMart
    Video: Smart legt lekker driftje neer
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Smart ForFour
    In memoriam: Smart ForFour
  • Smart Crossblade video

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

722, fortwo, Funny, renntech, Smart, tuning

Vorig bericht: « Elektrische supercharger rijp voor massaproductie
Volgend bericht: Gewetensvraag: waar liggen jouw autosleutels? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jordey zegt

    1 april 2008 om 21:03

    Ziet er wel vet uit hoor! Alleen 1 probleem.. Die voorkant!

    Login om te reageren
  2. K-Kalkan zegt

    1 april 2008 om 21:04

    Doe mij die maar ;)
    Wat een onzin, maar ik moet zeggen dat het er wel leuk uitziet :D

    Login om te reageren
  3. Mtyn zegt

    1 april 2008 om 21:04

    haha die is wel erg droog. Vooral het uitlaatsysteem. Wel leuk gephotoshopt daar.

    Login om te reageren
  4. phantom zegt

    1 april 2008 om 21:06

    wel een stuk leuker om te zien dan de normale

    Login om te reageren
  5. El-Loco zegt

    1 april 2008 om 21:07

    Leuk persbericht ook! Ben benieuwd wanneer de grotere US aftermarketcompanies daadwerkelijk met de smart aan de haal gaan.

    Login om te reageren
  6. RenesisHP zegt

    1 april 2008 om 21:09

    Uitbrengen dat ding, daar is animo voor. :applause:

    Login om te reageren
  7. Floris zegt

    1 april 2008 om 21:12

    Gelukkig zijn we nog nooit in een 1 april grap gestonken, maar het is soms best listig.

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/26/tom-coronel-gaat-racen-met-een-coureurloze-seat-leon

    Yeah sure ;)

    Login om te reageren
  8. Sysopje zegt

    1 april 2008 om 21:19

    Smart houdt wel een een verkleed partijtje, Smart Eleanor GT 50% : http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/07/smart-eleanor-gt-50

    Login om te reageren
  9. RenesisHP zegt

    1 april 2008 om 21:24

    Nog een 1april grapje. ;)

    Login om te reageren
  10. LaurensVD zegt

    1 april 2008 om 21:26

    Jammer dat het fake is, zou anders nog leuk stadsautootje zijn :p

    *Verder kleine vertaalfout “a potpourri of fresh lilacs and honeyuckle.” is dus gewoon “een samenraapsel van seringen en kamperfoelie.” en duid ntl niet op het gerecht ;-)

    Login om te reageren
  11. RenJie zegt

    1 april 2008 om 21:32

    ALS ze hem toch willen uitbrengen.. we hebben altijd de Diablo Smart nog, die trekt lekker 1200 rams meer :D

    Login om te reageren
  12. RenesisHP zegt

    1 april 2008 om 21:33

    Deze is ubercool. 8)

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    1 april 2008 om 21:35

    Shit, sorry. :oops:

    Login om te reageren
  14. JeffreyG zegt

    1 april 2008 om 21:57

    Apart, ze zeggen dat ze de motoren achterin hebben gedaan. Maar ondertussen is de neus gegroeid en zit de uitlaat voorin :P
    Zou een goede 1 april grap kunnen zijn als ze iets minder overdreven zouden doen en hun verhaal waterdicht zou zijn. ;)

    Login om te reageren
  15. GWBoes zegt

    1 april 2008 om 21:59

    het eerste deel met de 2 motoren is niet zo bijzonder, als ik het me goed herriner heeft brabus ook al eens een smart v6 gemaakt op deze manier.

    Login om te reageren
  16. Jelle zegt

    1 april 2008 om 22:10

    Ik hoop toch zeker niet dat ze daar hadden verwacht dat er echt mensen zouden zijn die werkelijk geloofden dat de uitlaat pure O2 uit zou stoten.

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    1 april 2008 om 22:30

    Eerst leek het me allemaal nog wel haalbaar voor een paar gekken. Maar die zuurstof, toen werd het toch echt te gek. Als ze dat eruit hadden gelaten dan waren er heel wat mensen in gestonken denk ik.

    Login om te reageren
  18. dekster zegt

    1 april 2008 om 22:34

    Wish it was true :D

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    1 april 2008 om 22:39

    Hihi…
    Deze is ook erg leuk. Zo leuk dat het bijna jammer is dat ’t een 1-april grap is:
    http://www.motor-klassik.de/aktuell/technik_U_handel/hxcms_article_511191_14702.hbs

    De naam van de ontwikkelings-chefin is ook hilarisch: ‘Willma Lachen’
    Wie een beetje Duits kent weet dat dat phonetisch is voor (vrij vertaald) ‘Wil wel eens lachen’

    Login om te reageren
  20. Davidov zegt

    1 april 2008 om 22:40

    Draait met gemak meer toeren dan een F430 Scuderia/Enzo/E90 M3…..LOL :D

    Login om te reageren
  21. demoder zegt

    1 april 2008 om 22:40

    Vreemd dat ik die foto al een maand of 6 geleden ergens eens gezien heb en er toen geen aandacht aan heb geschonken…!!!!!

    Login om te reageren
  22. Kennie zegt

    1 april 2008 om 22:58

    Dankzij het “go-eco” uitlaatsysteem van RENNTECH…, let op, want nu komt het…, stoot deze Smart pure zuurstof uit met de geur van potpourri.

    Strijk!
    Waar blijft de video ? SLR 722 tge Smart 7.22..

    Login om te reageren
  23. NLX zegt

    2 april 2008 om 00:23

    Ik moet wel eerlijk zeggen, dat het helemaal geen gek idee is eigenlijk

    Login om te reageren
  24. Eric zegt

    2 april 2008 om 08:02

    @NLX,

    helemaal mee akkoord!! In productie nemen dat ding.

    Login om te reageren
  25. Dennis zegt

    2 april 2008 om 09:58

    Is wel een klein bommetje :D

    Login om te reageren
  26. jorden zegt

    2 april 2008 om 11:56

    Bij het lezen van de titel en het zien van de foto dacht ik even dat ze gingen beweren dat ze de motor van de SLR in de smart hadden gelegd! Maar zo ongeloofwaardig hebben ze het niet gemaakt. wahaha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North