Ja, daar zit je dan met je vooroordelen. Lekker American-Muscle bashen omdat ze ook auto’s maken die graag rechtdoor rijden. Wat was, is echter al een tijdje niet meer. Nu krijgt bovendien de Mustang een optioneel pakket om mee te rijden, op een CIRCUIT!
Niet alleen op film veroveren de Amerikanen langzaam aan de Nordschleife, de auto’s gaan écht heel hard de bocht om. Het parade-paardje is nog steeds de Corvette. De Z06 is misschien wel een van de meest toegewijde circuit-auto’s uit de VS. Nog steeds staat mij het filmpje bij waarin deze heel easy een Ferrari zoek rijdt. Nu weet ik dat de Ferrrari-rijder niet té ver kon gaan in verband met brandgevaar, maar toch!
Terug naar het onderwerp. Ford wil nu ook heel hard bochten om kunnen. Er is in het land van de eindeloze dragstrip een groeiende behoefte aan lekker stuurgedrag. Om deze reden komt er een optioneel pakket beschikbaar om de Mustang GT aan te scherpen. Ok, deze haalt het nog niet bij een Corvette, maar is een prima alternatief als het allemaal iets minder hard mag gaan. Er worden stuggere anti-roll bars gemonteerd, en stijvere demping. Naast het aangescherpte weggedrag krijgt de mustang met het Track-Pack betere remmen en 19″ velgen met Pirelli-plak-rubber. Het aankomende pakket krijgt daar bovenop een motorupgrade. Er wordt nog meer “umpf” uit de 5.0 “Coyote” V8 (DOHC, modern!) gehaald. Het huidige pakket, zonder extra motorvermogen kost $1500,-. (via caranddriver.com)
Ongekend. Dat ik ook nog eens mee mag maken dat een Ami goed rijd op het circuit. Oke, dat was natuurlijk een grapje! Maar wel onwijs dat ze een mooi pakket ontwikkelen er voor. Ik zeg: een 2010 GT500 KotR met zo’n pakket.
En nog steeds heeft dit ding een starre achteras zonder gelimiteerd differentieel. Dus dit ding had nóg sneller kunnen zijn. Blijkbaar bieden Good Year, BF Goodrich etc. banden toch niet voldoende grip.
Als er ook een pakket komt met een beter aanvoelend interieur dan ben ik verkocht!
”Nu krijgt bovendien de Mustang een optioneel pakket om mee te rijden, op een CIRCUIT!”
Alsof deze Mustang + bijbehorend pakket ineens een circuitmonster wordt?!
Prachtige wagen.
Waarom zijn die auto’s daar zo spotgoedkoop en hier onbetaalbaar? oneerlijk..
Nu de “affordable” klasse nog, mijn caliber is nog steeds een dweil in de bochten… oke nu staat ook wat hoger op de wielen als de gemiddelde middenklasser. :P
kijk dit vind ik nou lekker nieuws :D moet nog een paar jaartjes sparen maar dit karretje moet toch een keertje voor de deur komen :P
Er wordt niet meer “umpf” uit het 5.0 Coyote blok gehaald. Want dat is namelijk een compleet nieuwe V8 die vanaf modeljaar 2011 het huidige 4.6 V8 blok zal vervangen.
http://news.pickuptrucks.com/2009/05/ford-exec-confirms-coyote-engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Boss_engine
@Benz: Nooit van de GT4 Mustang gehoord ??
@Laue: $1500 niet affordable ??
Idd weer fijn positief nieuws over een USA car.
Ik probeer ook geregeld Autoblog over te halen om nog wat meer met de Camaro te doen , een rijtest bv maar steeds geen positieve reactie, dus nu is zelfs Fifth Gear ons voor, met een heeeel positieve Vicky!!
http://www.camaro5.com/forums/showthread.php?t=37214
@Laue: Had je maar een echte auto moeten kopen.
@Benz: Nooit van de GT4 Mustang gehoord ??
@Laue: $1500 niet affordable ??
Sorry driedubbele post. :(
@Benz.., deze Mustang (die nu nog wordt getest) kan op een circuit een M3 bijhouden:
http://blog.caranddriver.com/2011-ford-mustang-gt-an-even-more-potent-track-pack-to-complement-the-400-hp-5-0-liter/
Nu nog een alternatief voor die live rear axle…
Het blijve wel lekkere wagens, die nieuwe Mustangs.
(deels) Meegespoten spiegels :D
en iedereen maar klagen over die live rear axle, geloof me met een starre achteras kan je ook veel fun hebben :P en je moet niet zo verwend zijn kijk hoeveel hij kost en wat voor wagen je er voor hebt voor die prijs heb je een golf hier
Ik zeur er niet over, het is juist een van de charmes van de Stang. Maar zo’n live rear axle brengt, zeker voor intensief bochtenwerk, een paar nadelen met zich mee.
En natuurlijk altijd een Pony boven een Rabbit, in elk bedenkbare situatie.
As we speak nu op een oude Veronica Top Gear aflevering de Mustang 2005:
Hammond noemde het rijden in de Mustang een “event”!
En Clarkson zei: Deze Mustang laat zien waarom er een Coolbord is !
En dan nog blijven hier mensen zeggen dat ik één van de ergste fan boys ben! :)
@Gert Blotebillengezicht: Dat is om hem optisch wat kleiner te doen laten lijken en het ziet er gelijk stoer uit met dat mat zwart.
Sinds wanneer heeft de ‘Stang een 5 liter met dubbele nokkenas? Ligt volgens toch echt gewoon een 4.6 pushrod in nog steeds.
@bozewolf ..
ik denk dat ze dat jaren 90 blok weer hebben opgevist ..
302 EFI blok .. ijzersterk ding ..
@Bozewolf: goedkijken naar het MY. De 2010 heeft die 4.6 SOHC. De 2011 GT krijgt de 5.0 DOHC.
@bozewolf, lees mijn reacties maar ff, dan begrijp je de strekking van het artikel wat beter ;)
Dit artikel is gebaseerd op een prototype van de Mustang die volgend jaar uit gaat komen. De buitenkant zal niet veranderen, maar de motoren zullen wel vervangen zijn. De 4.0 V6 zal vervangen worden door een 3.7 V6 Ecoboost (turbo) en de 4.6 V8 zal vervangen worden door een gloednieuwe 5.0 V8 met 408 pk.
Deze nieuwe motoren zullen echter pas halverwege volgend jaar verschijnen als modeljaar 2011.
USA bashers kennen de waarheid niet:
Rondje “Ring”
Dodge Viper SRT-10 ACR: 7:22.1
Maserati MC12: 7:24.3
Pagani Zonda F Clubsport: 7:24.7
Ferrari Enzo Ferrari: 7:25.3
Chrevolet Corvette ZR1: 7:26.4
Nissan GT-R: 7:26.7
Porsche Carrera GT: 7:28.71
Porsche 911 GT2: 7:30.02
Dus Amerikaans baanrecord, en zowel de Viper áls de Corvette zijn sneller dan de GT-R, Carrera GT, 911 GT2 enz…
Conclusie: US-cars rule!
Aaah, nu zie ik het. Wist ik helemaal niet, dat de Mustang nieuwe motor krijgt. Tof. 5 liter 400pk klinkt heel goed.
@ lincoln:
Niet 1-2-3 op de hoogte van Mustang motorcodes, maar was dat “de” five-oh Mustang? Dat oerlelijke vierkante hok met een ietwat sukkelige 5 liter V8 die tot werkelijk hilarische prestaties kon werden geduwd met wat geld en handigheid?
Is deze nieuwe vijf liter echt nieuw of een doorontwikkeling? De ouwe 5.0 was SOHC, de huidige motoren ook. Alleen de vorige generatie topmodellen kregen een DOHC blok, ook een 4.6.
Sowieso ben ik zeer gecharmeerd van de vorige generatie SVT Cobra. Moderne motor, IRS, ze kunnen ’t wel, die Yanks. Had ook graag op de nieuwe Mustang onafhankelijke achterophanging gezien, ipv die starre achteras. Huidige Stang is af-standaard niet bepaald gezegend met strakke rij-eigenschappen.
Maar met het geld dat je op een M3 bespaart breng je ‘em net zo makkelijk naar een tuner voor mooi onderstelletje.
-edit: doe eens normaal-
^ Nee.
Damn, wat ben ik toch altijd jaloers als ik iets over de Mustang lees dat ze die daar bijna kunnen rijden voor de centen waar ik hier een GrandePunto Tjet Sport voor krijg…
@Rob USA
Is dat relevant?
Nee, daar gaat het niet om.
vind dit trouwens verre van revolutie ..
meer een evolutie ..
of nee .. toch niet ..
Ford gaat na 15 jaar lang het 281 blok (perfect soepel ding trouwens) ..
over op hun ouwe formaat ..
devolutie dus ..
maar zal ongetwijfeld weer een super smeuig blok worden ..
en met simpele ingrepen op te voeren naar absurde kracht ontwikkeling ..
In feite vervangt de 5.0L Coyote de 5.4L Triton V8 dus hoezo devolutie?
@Wessee ..
ik als Ford USA fanboy moet de hand in eigen boezem steken ..
ik wil niet bekent staan .. oogklepper cq BMW-fanboy cq Alfist cq zielepoot ..
:P
Wij “USA fanboys” nemen het elkaar niet kwalijk. We moeten onze keuze al constant verdedigen. Dus elkaar helpen we alleen. ;)
Die wieltjes zien er wel sexy uit.