• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rhys Millen wil Pikes Peak record in Hyundai

Auteur: CasperH, gepost 20 april 2010 om 11:18 – 40 Reacties

Rhys Millen Hyundai PM580


Rhys Millen heeft aangekondigd dat hij het Pikes Peak record onder de tien minuten wil brengen. Weapon of choice: de Rhys Millen Racing Hyundai Genesis PM580.

Het heeft nog het meeste weg van een soort Le Mans racer uit de P1 klasse. Het geheel is gebouwd rond een stalen buizenchassis. De body is uiteraard van carbon. Een geblazen 4.1 liter Hyundai V6 moet een slordige 750 pk ophoesten. Deze pk’s bereiken de grond via een actieve vierwielaandrijving. De achtervleugel is zodanig ontworpen dat hij op de rechte stukken minder weerstand creëert. In de bochten kantelt de boel voor extra grip in een steilere hoek.

Rhys Millen wil het record onder de tien minuten zetten. Hiermee zou het bestaande record van 10:01:408 sneuvelen. Dat is nu nog in handen van Nobuhiro Tajima in een Suzuki XL7 Hill Climb Special. Rhys is niet geheel onervaren, hij zette eerder al een record voor tweewiel aangedreven auto’s op Pikes Peak.

Het Amerikaanse Promo Praatje van Rhys en zijn pappie bekijk je op Autojunk.

Rhys Millen en zijn pappie

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen
  • Getunede Plaid
    Getunede Plaid gaat Pikes Peak onveilig maken

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

genesis, Hyundai, nobuhiro-tajima, pikes-peak, Racing, rhys-millen

Vorig bericht: « Dit is de Mercedes Concept Shooting Break
Volgend bericht: Ford Fiesta is de best verkochte auto in Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    20 april 2010 om 11:20

    Doen de remmen en het gas het wel, of kantelt ie in de bocht…

    Login om te reageren
  2. john zegt

    20 april 2010 om 11:21

    4.1 liter Hyundai V6, do I need to say more?

    Login om te reageren
  3. TR zegt

    20 april 2010 om 11:29

    Ik denk dat Rhys in deze auto een goede kans maakt.

    @ john: Ja, wat bedoel je precies?

    Login om te reageren
  4. RDS zegt

    20 april 2010 om 11:30

    Wel een beetje laffe motor, Suzuki trok vorig jaar 1007pk uit een 3.6 liter V6. Maarja we zullen zien.

    Login om te reageren
    • mrtn zegt

      20 april 2010 om 11:33

      @RDS: Vermogen uit een motor peuteren is het lastigste niet, zie de motor maar eens heel te houden.

      Login om te reageren
  5. floryn zegt

    20 april 2010 om 11:41

    Ik dacht dat de Pikes peak vol met stenen lag. Lijkt me lastig om een record te rijden met zo’n lage auto.

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    20 april 2010 om 11:47

    Hier nog een mooi plaatje van de Audi Quattro S1 die ook erg goede tijden heeft gereden op de Pikes Peak.

    Login om te reageren
  7. xesisoj zegt

    20 april 2010 om 11:56

    @floryn
    Volgens mijn gewoon geasfalteerd:

    Login om te reageren
  8. The_12oach zegt

    20 april 2010 om 12:02

    Deels asfalt deels gravel en sand.

    De tacoma had iets van 1000pk uit een 2.1 liter motortje.

    En de tacoma lag ook enorm laag bij de grond

    Login om te reageren
  9. rikkon zegt

    20 april 2010 om 12:02

    -edit: check, thanks-

    @floryn & xesisoj Het parcour heeft vanalles te bieden: van een mooie brede weg naar een gravelpad, van het donkere bos naar de kale vlakte.
    Iedereen heeft gelijk.

    Login om te reageren
  10. floryn zegt

    20 april 2010 om 12:16

    @rikkon & The 12 coach

    ah dat wist ik niets. thanks. Ze zullen de ophanging wel kunnen instellen op de op dat moment bereden ondergrond.

    Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      20 april 2010 om 21:02

      @floryn: ik weet niet of je Collin McRae Dirt gespeeld hebt, maar daar is het in ieder geval half half, half geasfalteerd, half gravel. misschien even op youtube opzoeken anders?

      Login om te reageren
  11. Heidekonijn zegt

    20 april 2010 om 12:46

    Een spoiler die minder weerstand geeft op de…rechte stukken? Welke rechte stukken?

    Login om te reageren
    • Jurrian zegt

      20 april 2010 om 13:10

      @Heidekonijn: tjah, dat spoilertje zal heel snel van positie kunnen veranderen.
      http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=pikes+peak&sll=51.972349,4.771954&sspn=0.136207,0.310707&ie=UTF8&hq=Pikes+Peak&hnear=Pikes+Peak,+Colorado+Springs,+CO,+USA&ll=38.857756,-105.051098&spn=0.043043,0.077677&t=h&z=14

      het lijkt mij trouwens sterk dat hij met die 750 pk de tijd van monster tajima met zijn monsterlijke tacuma kan verbeteren.

      Login om te reageren
  12. L-Fred zegt

    20 april 2010 om 13:04

    Kijk maar eens op Google Maps (Pike National Forest)Colorado Springs, Colorado, United States. Er wil ook nog wel eens wat sneeuw liggen :-)
    http://maps.google.nl/maps?hl=en&ie=UTF8&q=Pikes+Peak&fb=1&gl=nl&hq=Pikes+Peak&hnear=Pikes+Peak&view=map&cid=9136214079036200944&iwloc=A&ved=0CBYQpQY&sa=X&ei=RInNS4-cEsX9OeflkIcK

    Login om te reageren
  13. Qasim zegt

    20 april 2010 om 13:12

    Netjes :D

    Login om te reageren
  14. Valleyman zegt

    20 april 2010 om 13:53

    @Jurrian : Die rijd dan ook met de Suzuki XL7…

    Login om te reageren
  15. midasracer zegt

    20 april 2010 om 13:58

    Wat een vreemd ontwerp, een buizenchassis met koolstofvezel carrosserie. Ergo verspilling van materiaal, want als je een koolstofvezel body maakt, kun je die (met een beetje doordenken) als monocoque gebruiken en heb je geen buizenchassis nodig. Andersom geredeneerd heb je genoeg aan een glasvezelcarrosserie op een buizenchassis. Maar ja, dat blote koolstofvezel ziet er wel erg sexy uit natuurlijk. Met steenslag blijft er niets van over, maar dat is een ander verhaal.

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    20 april 2010 om 14:08

    Ik zou dat stuk ook wel eens willen rijden! Kom waarschijnlijk niet bij de 15minuten in de buurt, maar maakt dat wat uit?

    Login om te reageren
  17. Dimglor zegt

    20 april 2010 om 14:13

    Mja hij ziet er wel heel laag uit om op de openbare weg te rijden…. En dan nog eens op gravel.. Zal niet gemakkelijk zijn om het record te verbreken….

    Login om te reageren
  18. Wessee zegt

    20 april 2010 om 14:26

    Ik vind het wel meevallen met de hoogte. Over het algemeen zijn auto’s zoals deze uit de Unlimited klasse even laag als die uit de Open Wheel klasse. Wel grappig dat mensen hier wel even twijfelen aan het ontwerp. Die jongens komen niet net kijken of zo hoor…

    Login om te reageren
  19. mikkiej zegt

    20 april 2010 om 14:51

    pk’s uit een blok halen is geen punt.
    blok vervolgens heel houden is tegenwoordig ook geen punt meer. wat nu steeds meer de hoek om komt kijken, naarmate het blok heel blijft en goed ze werk doet, is om het geheel soepeler te laten lopen, en alles lichter te maken.

    kijk bijvoorbeeld maar naar de F1 als schoolvoorbeeld : de 8cilinders daar wegen minder dan de gemiddelde lezer’s 4 cilinder.

    die motor in de hyundai hoeft toch geen duizenden kilometers mee. en aangezien je dit wel bij het standaard blok krijgt, ( want op dat geloof is tie immers geproduceerd ) gaan ze em lichter maken. daarom zal die vast en zeker ook wel opgeboord zijn naar 4100cc. dat zal voorheen wel het 3.5 blok zijn van het merk, denk ik zo.

    Login om te reageren
  20. RND zegt

    20 april 2010 om 15:00

    my wapon of chose… stop zinnetje zeker

    Login om te reageren
  21. CL65 zegt

    20 april 2010 om 15:04

    Prachtige discipline, hoorde ervan toen ik 13 was en sindsdien heeft het iets magisch.

    Login om te reageren
  22. Carmaster zegt

    20 april 2010 om 15:30

    Veel geluk, mr Millen.
    Zeker tegen het merk dat dit heeft geproduceerd:

    De Suzuki Escudo uit 1996.
    2.0 V6 Twinturbo, 800+ pk.
    En vanaf daar wordt het alleen maar sneller…

    Login om te reageren
  23. Carmaster zegt

    20 april 2010 om 15:32

    Login om te reageren
  24. mclarenf1lm zegt

    20 april 2010 om 16:41

    Bij Dirt heb je ook Pikes Peak en die Tacuma …
    :shock:shock:shock:

    Login om te reageren
  25. M-lover zegt

    20 april 2010 om 16:58

    leuk spelen voor mensen met een groot spaarvarken…

    Login om te reageren
  26. Timmie zegt

    20 april 2010 om 18:00

    Pak anders een Toyota GT-One (replica) en raas er de berg mee op…

    Login om te reageren
  27. Imom zegt

    20 april 2010 om 18:19

    In een Hyundai ???????????

    Login om te reageren
    • Autoliefhebber zegt

      20 april 2010 om 18:27

      @Imom: Klinkt dat zo gek dan?

      Login om te reageren
      • Imom zegt

        20 april 2010 om 20:09

        @Autoliefhebber:
        Misschien wel of niet,maar op het werk 2 collega’s die beiden een i20 rijden en alle 2 hetzelfde probleem hebben die maar niet opgelost lijken te worden na veelvuldig bezoek gebracht te hebben aan de garage (vershillende garage’s)daardoor wel geen vertrouwen in Hyundai.

        Login om te reageren
        • Wessee zegt

          20 april 2010 om 20:20

          @Imom: Beetje rare vergelijking. Denk niet dat er bijvoorbeeld minder mensen tevreden zijn met hun Ferrari ook al ploffen er dit seizoen regelmatig Ferrari F1-krachtbronnen en daar zit nog minder verschil in dan tussen een i20 en een event-purpose built racemachine.

          Login om te reageren
        • Autoliefhebber zegt

          21 april 2010 om 16:35

          @Imom: Oh okee, dan kan ik het begrijpen.
          Zelf heb ik er geen ervaring mee. ;)

          Login om te reageren
  28. Frankypanky zegt

    20 april 2010 om 18:28

    “Deze pk’s bereiken de grond via een actieve vierwielaandrijving”

    Hm,
    Bestaat er dan ook zoiets als een inactieve vierwielaandrijving?!?
    :D

    Login om te reageren
    • mikkiej zegt

      20 april 2010 om 20:25

      @FrankypankyV8: 4motion ;)

      Login om te reageren
  29. DTB zegt

    20 april 2010 om 19:26

    Who gives a flyining f*** about Millen?!
    Die kerel is geen auto waardig. Zelden zo’n slechte verliezer gezien. Mensen in FD kunnen hem al niet zien of luchten. Al helemaal niet na die belachelijke PIT manouvre vorige week op Gitten nadat Vaughn hem had gepasserd. Tsjonge jonge jonge…

    Verbannen uit elke vorm van autosport dit soort figuren.

    Login om te reageren
    • The_12oach zegt

      20 april 2010 om 23:39

      @DTB: Ik kan je niet meer dan gelijk geven die pit manoeuvre was echt zielig.

      Maar toch toon ik wel respect voor hem dat ie weer de Pikes Peak opgaat. Altijd een race om naar uit te kijken.

      Login om te reageren
  30. Simpson zegt

    20 april 2010 om 23:27

    las net een stukje over iemand die het geautomatiseerd wil doen:

    http://singularityhub.com/2010/04/13/on-the-path-to-pikes-peak-new-video-of-stanfords-robot-car/

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      20 april 2010 om 23:38

      @Simpson:

      volgens mij is dat op ab ook al langs komen, heb ’t iig al gezien en volg laatste tijd niks anders dan ab dus..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North