• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rhys Millen wint Pikes Peak 2015 met elektrische racer

Auteur: Author, gepost 29 juni 2015 om 11:03 – 18 Reacties

Rhys Millen


Meneer pakt en passant ook meteen even het record voor EV’s.

Met een tijd van 9:07,22 wist Millen zijn elektrische Drive eO PP03 als snelste de berg op te sturen, gevolgd door Monster Tajima in zijn eveneens elektrische Rimac e-Runner. Tajima reed een tijd van 9:32,40 en was dus flink wat langzamer dan Millen.

Het lukte beide heren dus ook niet om bij de absolute recordtijd van Sébastien Loeb in de buurt te komen, die in 8 minuten en 13 tellen de heuvel op stormde met een heftige Peugeot 208 T16.

Pikes Peak wordt steeds meer een feestje voor elektrisch aangedreven spul en da’s geen toeval. EV’s hebben immers minder of zelfs geen last van vermogensverlies door de ijle lucht op grote hoogte. Aan de andere kant zijn ze dankzij flinke accupakketten wel een stukje zwaarder dan hun bezinebroeders, zodat het record van Loeb voorlopig buiten bereik blijft.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen
  • Getunede Plaid
    Getunede Plaid gaat Pikes Peak onveilig maken

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, hillclimb, nobuhiro-tajima, pikes-peak, Racing, rhys-millen

Vorig bericht: « Volkswagen wil in 2018 een eigen budgetmerk
Volgend bericht: GOUD! Max Verstappen vraagt Bernie E. om snellere auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. robskilov zegt

    29 juni 2015 om 11:19

    Gelukkig is Pikes Peak in het verleden redelijk goed vastgelegd, dus kan je altijd blijven genieten van Ari Vatanen in z’n 405 met het geluid wat een rally auto mijns inziens zou moeten maken.
    Doet overigens niks af aan de prestatie van deze man, ballen van staal die gasten.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      29 juni 2015 om 22:09

      @robskilov: rond de 10 minuten…en dan spreken over ballen van staal…dan heb jij echt ballen van staal en een ongelooflijk bord voor je kop!

      Login om te reageren
  2. jaccovdzaag zegt

    29 juni 2015 om 11:27

    De snelheid waarmee dit gepaard gaat is natuurlijk nog steeds waanzinnig. Maar om nou met EV’s te gaan racen, nee, ik zie het nut er niet van in.

    Leuk voor de consument, maar niet voor het vermaak.

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      29 juni 2015 om 11:51

      @jaccovdzaag: nou dat wordt in de tekst al een beetje gezegd. Gebrek aan zuurstof en dus vermogen bovenin. Deze racers hebben flink minder vermogen bovenaan tov aan het begin…

      Login om te reageren
      • jaccovdzaag zegt

        29 juni 2015 om 12:08

        @redneckdarian:
        Het gaat me niet eens erom dat de dan minder vermogen hebben in tegenstelling tot een accu, het gaat om het totaal. Zo’n EV zoeft in 9 minuten over Pikes Peak heen, maar er zit totaal geen sensatie in zo’n accuauto.

        Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          29 juni 2015 om 12:14

          @jaccovdzaag: geen sensatie zou ik het niet noemen. Zo’n accuzoem vind ik nog best leuk klinken.

          Het is wel heel anders.

          Login om te reageren
        • stfu zegt

          29 juni 2015 om 12:25

          @jaccovdzaag: Nooit in een Tesla gereden? De acceleratie is uitzonderlijk sensationeel zelfs. Ik snap je punt wel, maar jij gaat toch ook wel met plezier een achtbaan in? Ook zonder versnellingen ;)

          Login om te reageren
          • jaccovdzaag zegt

            29 juni 2015 om 12:29

            @stfu: Nee, nog nooit. Ik heb meer iets met Integrales, QV’s en Abarths.
            O, en heb een hekel aan achtbanen.

            Ik geloof je graag. Maar dan nog. Je hebt toch liever dat er voor of achter je een motor aan het werk is, met weet ik veel wat hoeveel kabaal? :)

            Login om te reageren
            • stfu zegt

              29 juni 2015 om 12:37

              @jaccovdzaag: Dus als jij 80 ben wil je geen elektrisch invalidekarretje maar een ratelende motor? :p

              Login om te reageren
              • sjeppie156 zegt

                29 juni 2015 om 19:14

                @stfu: ja lijkt me lachen zoals die van hammond bij top gear

  3. gregorius zegt

    29 juni 2015 om 11:30

    Is het nou charme of is het een beetje armoe; dat Pikes Peak zo ‘amateuristisch’ lijkt?
    Allereerst is de website gewoon kut. Je kan toch op z’n minst even wat foto’s en details over de auto uploaden? Het is 2015!

    Eerst even dat elektrisch vs benzine.
    Je zou dus verwachten dat die elektrische unit boven op de berg relatief sneller zijn tov de benzine unit: omdat die x% van hun kracht verliezen op hoogte. Tajima Monster, #2, zijn tijd is nog een beetje te vergelijken met de auto’s op plaats 3-6. Tajima was vooral in sector 3 een stuk sneller; maar in sector 4 was ie juist langzamer / even snel als de rest. Sector 3 en 4 zijn beide 2:40 tot 3 minuten lang. Dus hier kan je nog weinig over zeggen.
    #1 Rhys, was gewoon overal een stuk sneller.

    Maar goed, 6 man onder de 10 minuten. Uit 3 klasses.
    Meeste kwamen uit de Open Wheel klasse: prototypes die dus ook niet op een straat-auto lijken. Alleen nummer 4, Jeff Zwart, deed t in een Porsche, op zich knap dus!
    Nummer 7 was een gozer op een motorfiets.
    In de top 20, zitten 8 verschillende klasses; waarvan dus 5 motorfietsen.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      29 juni 2015 om 13:51

      @gregorius: ik heb zelf de route van pikes peak afgelegd toen ik op vakantie was in de VS.

      Kan je vertellen dat met zulke hoge snelheden zo’n route rijden alles behalve amateuristisch is.

      Login om te reageren
    • jpoers zegt

      30 juni 2015 om 04:47

      @gregorius: zal te maken hebben met het gewicht. Vermogen is 1, maar minder gewicht is eigenlijk belangrijker.

      Login om te reageren
  4. Jochempie zegt

    29 juni 2015 om 11:32

    Ik snap niet dat er zulke enorme stappen tussen de toptijden zijn.. per categorie ook nog..

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    29 juni 2015 om 13:35

    Al met al toch best een behoorlijke prestatie.

    Login om te reageren
  6. philipf zegt

    29 juni 2015 om 19:26

    Lekker bezig!

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    29 juni 2015 om 22:13

    De enkele echte races zijn de Isle of Man en de WRC. Helaas is Pikes niet meer noemenswaardig als echte mannen-motorsport. En dat electriek draagt er al helemaal niet meer aan bij.

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    2 juli 2015 om 06:45

    Zit er dan zoveel verschil in de snelheid van de auto’s die elk jaar meedoen? Loeb die gewoon ongeveer een minuut sneller is dan de snelste dit jaar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North