• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijden op aluminium

Auteur: autoblogger, gepost 19 mei 2007 om 08:30 – 20 Reacties

aluminium!

Er is weer een nieuwe zuinige techniek boven komen drijven, de keywords zijn waterstof en aluminium. Amerikaanse onderzoekers zeggen dat het gaat om korrels die uit aluminium en gallium worden gemaakt. Deze korrels kunnen zuivere waterstof produceren wanneer er water overheen wordt gegoten…

Zoals we weten wordt waterstof gezien als de ultieme schone brandstof, vooral voor het aandrijven van auto’s. Ons aller Bush heeft waterstof zelfs de brandstof van de toekomst genoemd, experts zijn het er echter nog niet over eens wat de beste manier is om deze stof te produceren en/of op te slaan.

Volgens Jerry Woodall, een techniekprofessor van de Universiteit Purdue in Indiana en uitvinder van het systeem, hoeft waterstof echter niet te worden opgeslagen of vervoerd. In het experiment van de Universiteit werd waterstof geproduceerd naar aanleiding van de vraag, op deze manier wordt alleen de hoeveelheid waterstof gemaakt die je nodig hebt.

Op dit moment kan het systeem gebruikt worden voor kleinere motoren zoals grasmaaiers en kettingzagen. Maar uiteindelijk moet ditzelfde mogelijk zijn voor auto’s en vrachtwagens, als vervanging voor benzine of als middel om brandstofcellen aan te drijven (via reuters.com).

“It is one of the more feasible ideas out there,” Jay Gore, an engineering professor and interim director of the Energy Center at Purdue’s Discovery Park, said in a telephone interview on Thursday. “It’s a very simple idea but had not been done before.”

On its own, aluminium will not react with water because it forms a protective skin when exposed to oxygen. Adding gallium keeps the film from forming, allowing the aluminium to react with oxygen in the water, releasing hydrogen and aluminium oxide, also known as alumina.

What is left over is aluminium oxide and gallium. In the engine, the byproduct of burning hydrogen is water.

“No toxic fumes are produced,” Woodall said.

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Opel Zafira op waterstof
    Opel Vivaro op waterstof is oplossing EV-rijden
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • BREEK: Jaguar EV-merk over vier jaar!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Techniek, waterstof

Vorig bericht: « Lamborghini Gallardo Superleggera foto-update
Volgend bericht: Vector reloaded: W8 Tribun concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Aston Martin Rapide zegt

    19 mei 2007 om 08:46

    Ik ben echt benieuwd hoelang het nog zal duren voor we op waterstof kunnen rijden. Het ziet ernaar uit dat het nog enkele jaren zal duren.

    Ik hoop in ieder geval dat de slimme koppen zo snel mogelijk met een goeie oplossing komen om de procedure te versnellen.

    Login om te reageren
  2. mbvt zegt

    19 mei 2007 om 09:38

    Er is alleen een klein probleempje: het kost ontzetten veel energie om aluminium te produceren. Daarnaast is bauxiet een grondstof die net als gas en olie ook niet oneindig aanwezig is.

    Login om te reageren
  3. Aston Martin Rapide zegt

    19 mei 2007 om 09:45

    @ Mbvt

    Inderdaad…niet bepaald een slimme oplossing. Ze kunnen beter gebruik maken van planten dat waterstof kan produceren. Of gebruik maken van milieuvriendelijke energiebronnen (zonne-energie, windenergie, etc).

    Login om te reageren
  4. vØlvØ frǽk zegt

    19 mei 2007 om 10:16

    ik heb laatst op school een video gezien, en waterstof is helemaal niet zo schoon als dat het lijkt. Want de energie die in waterstof zit, moet eerst gemaakt worden. Waterstof is eigenlijk gewoon een medium om energie op te slaan (net als een battery), en geen energievorm op zichzelf. En het ligt er dus maar aan hoe die energie is opgewekt die men gebruikt om in de waterstof te stoppen, of die waterstof ‘schoon’ is of niet

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    19 mei 2007 om 10:35

    Dus dan komt er uit de uitlaat waterdamp en alu-galium korrels die geen waterstof meer bevatten. Of kunnen die korrels zo opnieuw de tank in?

    Login om te reageren
  6. Jellert zegt

    19 mei 2007 om 10:52

    Kernenergie in combinatie met waterstof lijkt vooralsnog de beste oplossing. Probleem zijn alleen de restproducten en maatschappelijke issues zoals terrorisme e.d.

    Login om te reageren
  7. Johan zegt

    19 mei 2007 om 11:06

    ik vraag me af hoelang die korrels meegaan. Want als ze na 1 keer al ‘leeg’zijn is het een beetje dure waterstof.

    Login om te reageren
  8. Félix zegt

    19 mei 2007 om 11:11

    # mbvt schrijft,

    Er is alleen een klein probleempje: het kost ontzetten veel energie om aluminium te produceren. Daarnaast is bauxiet een grondstof die net als gas en olie ook niet oneindig aanwezig is.

    dit is precies wat ik ook wou zeggen. Het komt een beetje scheef over..dan raken we afhankelijk van de volgende natuurbron.

    Login om te reageren
  9. Dus zegt

    19 mei 2007 om 12:09

    -Jellert Schrijft-
    Kernenergie in combinatie met waterstof lijkt vooralsnog de beste oplossing. Probleem zijn alleen de restproducten en maatschappelijke issues zoals terrorisme e.d.

    Dat is waarschijnlijk het meest doodgezwegen onderwerp in nederland, omdat het er met harde hand door milieubewegingen is ingestampt dat kernenergie slecht is. Feit blijft dat generatie 4 kernreactoren het oude ‘kernafval’ kunnen hergebruiken. Oude reactoren haalden van de energie die in de brandstof zit, maar iets van 1% eruit. De andere 99% bleef erin zitten, maar blijft wel geactiveerd (en dus straling afgeven).

    De nieuwe reactoren trekken de brandfstof bijna compleet leeg, waardoor er niet alleen een immense hoeveelheid energie vrijkomt, maar ook het stralingsniveau al na 50 tot 100 jaar vervalt tot onder het achtergrondsstralingsniveau. Bijkomend voordeel is dat dit bij zulke hoge temperaturen gaat, dat water uit zichzelf splitst en je dus zonder veel rendementsverlies waterstof kan maken.

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    19 mei 2007 om 12:20

    Erg intressant.

    Login om te reageren
  11. DAT zegt

    19 mei 2007 om 12:27

    Of je nu waterstof maakt of aluminium het blijft beide energie intensief.
    Het is aan de knappe koppen om te kijken wat het meest efficient is.

    Login om te reageren
  12. Lebastille zegt

    19 mei 2007 om 12:29

    @ Mashell: dat lijkt me idd een probleem; de korrels kunnen niet zomaar meer terug. Aangezien het aluminium als zuurstofbinder optreedt, zal de aluminiumoxide op een gegeven moment waardeloos worden als katalysator. Het kan dan immers geen zuurstof meer aan zich binden. Wat er verder niet bijgezegt wordt is dat aluminium idd erg duur is om te produceren en dat je een blok aluminium (of iig een plaat met aluminiumatomen erop) in je auto mee moet nemen. Bovendien heb je nog een tank water nodig. Het idee is leuk, de uitvoering heeft ernstige haken en ogen.

    Login om te reageren
  13. Chris zegt

    19 mei 2007 om 13:57

    Mocht deze toegepast worden, dan is het volgens mij een tussentechniek.
    In de toekomst zal het zo gaan dat je waterstof tankt bij een tankstation.
    De waterstof zal worden opgewekt door installaties in Noord-Afrika die worden “aangedreven” door de zon.

    Login om te reageren
  14. pvl zegt

    19 mei 2007 om 14:15

    @ Dus,

    Dat wist ik nu eens niet. Mooi geschreven trouwens. Moesten de groene dat nu eens willen snappen dan zijn we er volledig uit. Eigenlijk moet je beginnen met de man in de straat want zij bepalen wie verkozen wordt. In Belgie is het de bedoeling dat binnen heel korte tijd de reactoren definitief worden stil gelegd. Zware fout lijkt mij. Die dingen zorgen voor twee derde van onze elektriciteit. Hoe gaan ze dat opvangen? Wel door energie uit het buitenland te kopen, en raad eens hoe ze die produceren … Gewoon een laffe oplossing om te kunnen zeggen dat je geen kern energie meer produceert.

    Login om te reageren
  15. rgseidl zegt

    19 mei 2007 om 14:33

    @mbvt, mashell –

    in feite gaat het hier om een bijzondere vorm van de verbranding van aluminium. De aluminiumoxide, vermengd met het gallium, blijven in vaste vorm aan boord. Het mengsel kan in principe de recycling in, maar de logistiek en de vereiste energie in de vorm van electriciteit zijn erg duur. Andere wetenschappers hebben ipv. een aluminium-gallium legering zuiver borium als energiedrager voorgesteld. Borium is echter net als gallium vrij duur.

    Een betere oplossing is alle vormen van aaandrijvingen voor personenauto’s op basis van waterstof te vergeten en in plaats daarvan geleidelijk aan grotere batterijen en/of ultrakondensatoren te verbouwen. Je bespaart al een hoop brandstof/CO2 uitstoot als de motor bij elk stoplicht automatisch wordt afgesteld. Milde en volle hybrid systemen staan de toepassing van kleinere, efficientere motoren toe.

    PHEV systemen, die je ‘s-nachts in je garage op kan laten laden zijn in de VS reeds in ontwikkeling. Pure elektroauto’s zullen altijd een (veel) kleiner bereik hebben dan wat we nu gewend zijn, maar daar zouden we mee kunnen leren leven – zeker als het om de tweede auto van een gezin gaat, waarmee je bijna uitsluitend korte afstanden in de stad en nabije omgeving aflegt. Problematisch zijn vooral de aanschaffingskosten, de veiligheid van de meestal erg kleine voertuigen en het feit dat niet iedereen een garage heeft – een verlengsnoer over het trottoir leggen is geen aanvaardbare oplossing.

    Login om te reageren
  16. TTB zegt

    19 mei 2007 om 20:57

    Is het niet zo dat als men op waterstof zal gaan rijden de uitstoot waterdamp zal zijn? Wat ik weet is waterdamp een veeeeeeel erger broeikasgas dan Co²! Weet iemand hier meer van want zoals ik het begrijp is waterstof zo gunstig nog niet!

    Login om te reageren
  17. rico zegt

    20 mei 2007 om 16:43

    @ TTB

    het is volgens mij nog niet duidelijk welk broeikas gas het meest effect heeft. Wel is het zo dat dit idd door iedereen genegeerd word…en maar de wereld bang maken met de schuld van de klimaatverandering…

    Login om te reageren
  18. Eric zegt

    21 mei 2007 om 19:15

    @ TBB

    Bij de verbranding van fossiele brandstoffen komt naast CO2 ook een hele hoop waterdamp vrij.

    Login om te reageren
  19. Eric zegt

    21 mei 2007 om 19:21

    Als ik het goed begrijp, wordt de energie nu dus opgeslagen in de vorm van aluminium, die energie kun je er weer uithalen en opslaan in waterstof door water bij het aluminium en galium te voegen.

    Hoe “schoon” die energie is, hangt er dus vanaf welke energiebron wordt gebruikt om van het aluminiumoxide weer aluminium te maken…

    Login om te reageren
  20. Ron zegt

    11 juni 2007 om 21:33

    Ik heb in een auto van mij een waterstof generator ingebouwd.
    Deze maakt waterstof aan en wordt direct verbruikt in de motor samen met benzine. ( dus Hybride) Ik heb hiervoor een 2e oude auto Ford Escort ’86 ( meer ruimte ) gekocht om te testen. Auto zou zelfs op alleen waterstof kunnen draaien. Maar alluminium en staal kunnen geen water alleen verdragen ( corrosie,roest) Zie website energy.explainmore.com ( site is nog in aanbouw )
    Ik probeer alleen nog aan te tonen dat deze combinatie benzine spaart. Maar in de praktijk is dit moeilijk te filmen. Maar komt eraan.( zodra ik weer tijd heb )

    benodigheden:

    RVS staal ( 116 L )
    Gelijkstroom ( auto accu )
    Water ( gedeminiralizeert )
    Electrolyte vlokken ( minder dan theelepel puntje )

    DENK ERAAN DAT DE REGERING EN OLIE MAGNATEN DIT NIET WILLEN. ZIJ WILLEN DAT JE VAN HUN AFHANKELIJK BLIJFT OM BIJ HUN TE TANKEN ( ACCIJNS, BTW, ENZ. ENZ. )
    kUNNEN OPSLAAN BETEKENT VOOR DE REGERING KASSA.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North