• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijtest: Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI en 2.0 TDI

Auteur: Wouter, gepost 1 februari 2008 om 17:00 – 32 Reacties

Audi A3 Cabriolet
Een cabriolet testen in de winter lijkt geen goed plan, maar Audi was zo aardig om een testparcours in Zuid Frankrijk op te zetten.

In plaats van bevroren handjes, een druipend neusje en afgestorven oren konden we lekker de bink uithangen met een stoere zonnebril. Met een graad of 16 en een lekker zonnetje was het prima toeven aan de Middellandse Zee. De ideale omstandigheden om een cabrio te testen.

Audi A3 Cabriolet

Het uiterlijk van de A3 Cabriolet is niet onomstreden, maar daarbij maakte ik al eens de kanttekening dat de open A3 op foto’s niet geheel tot zijn recht komt. In het echt vind ik de Cabrio lekkerder smoelen dan wanneer deze vastgelegd is op de gevoelige plaat. Het model heeft in ieder geval één belangrijk voordeel: er is geen stalen klapdak aan boord. Dat betekent dat er minder ruimte voor het dak hoeft te worden gereserveerd en daarmee heeft de A3 Cabriolet niet zo’n dikke kont als de middenklasse CC brigade.

Audi A3 Cabriolet

Volgens Audi is er nog een belangrijk voordeel van het gebruik van stof voor het dak: daarmee zou het openen en sluiten sneller moeten zijn. In slechts 9 seconden kan de kap worden geopend en sluiten duurt slechts twaalf seconden. In de praktijk bleek dat een korte stop voor een verkeerslicht al genoeg is om het dak te openen of te sluiten. Mocht het licht iets sneller op groen springen, dan hoef je niet te blijven staan. Audi is zo aardig geweest om open/sluiten toe te laten tot een snelheid van 30 km/u. Als je harder gaat, en de kap is nog in beweging, dan blijft deze als bevroren in de lucht hangen. In eventuele noodsituaties kun je dus wel weg acceleren, met een beperkt risico dat je ergens onbedoeld een Audi-tent achterlaat. Mazda laat overigens met de MX-5 Roadster Coupe zien dat ook een stalen dak snel in- en opklapbaar is.

Audi A3 Cabriolet

Standaard is de A3 Cabriolet uitgerust met een semi-automatisch dak, de bediening daarvan is wel elektrisch, maar je moet zelf twee hendels loshalen bij de voorruit. Het lijkt echter verstandiger om voor de volledig elektrisch bediende kap te kiezen. Deze bestaat uit drie lagen en is dus beter geïsoleerd. Het geluidsniveau bij 140 km/u ligt dan ook slechts 1 decibel hoger dan bij een A3 met stalen dak. Op de Franse autoroute kon ik ervaren dat ook op hogere snelheden de A3 Cabriolet keurig stil blijft. Vanaf een snelheid van ongeveer 160 km/u werd het windgeruis bij de A-stijl iets nadrukkelijker, maar nog steeds niet storend. Met dak open bleek de A3 Cabriolet tot pakweg 110 km/u aangenaam rustig. Als de snelheid verder wordt opgevoerd neem tocht in het interieur en het windgeruis snel toe.

Audi A3 Cabriolet

De A3 Cabriolet zal (in eerste instantie) met vier motoren leverbaar worden: twee diesels (de 105 pk sterke 1.9 TDI en de 140 pk sterke 2.0 TDI) en twee benzinevarianten (1.8 TFSI met 160 pk en een 200 pk sterke 2.0 TFSI). De A3 Cabriolet 1.9 TDI stond er helaas niet. Met 105 pk is deze niet bepaald overgemotoriseerd, wat zich vertaalt in niet al te flitsende cijfers (0-100 in 12,3 seconden en een top van 185 km/u). Op zich is het jammer dat juist deze variant niet stond, want wellicht valt er in de dagelijkse praktijk prima mee te leven.

Audi A3 Cabriolet

De A3 Cabriolet 2.0 TDI reed ik met de welbekende DSG bak. Dat bleek een prima combinatie die garant staat voor moeiteloze voortgang, zonder dat je de figuurlijke stenen uit de straat trekt. De standaardsprint wordt in 9,7 seconden afgelegd. Opvallend is dat de 2.0 TDI stiller is dan de 2.0 TFSI benzine. Je moet erg je best doen om te constateren dat er een zelfontbrander onder de motorkap ligt.

Audi A3 Cabriolet

Het weggedrag is aangenaam comfortabel met een tamelijk zacht afgesteld onderstel. Een groot gedeelte van de clientele zal dat wel weten te waarderen. Mocht je echter iets sportievers zoeken, kies dan voor een S-Line onderstel waarmee de ophanging iets wordt verlaagd en de wielen een maatje groter worden. Toch wordt de A3 Cabriolet geen echt spannende sportieve auto, zo is de de besturing vaag en non-communicatief. Het motorgeluid is keurig weggefilterd, wat prima is voor de TDI. Maar ook de 2.0 TFSI is vooral beschaafd stil. Als je een fan bent van mooie motorgeluiden, dan kun je de A3 Cabriolet van de shortlist schrappen. Wellicht dat een eventuele S3 Cabriolet of A3 Cabriolet 3.2 V6 voor wat leven in de brouwerij kunnen zorgen. Voor beide varianten geldt dat Audi voorlopig nog ontkent dat ze komen, maar concurrent BMW biedt met de 1-serie cabrio een alternatief met veel meer pk’s. Ook in eigen huis laat Audi met de RS4 Cabriolet zien dat sportieve cabrio’s weldegelijk tot hun repertoire behoren.

Audi A3 Cabriolet

Waarschijnlijk was het Audi ook niet te doen om een hele scherpe open sportieveling neer te zetten. De A3 Cabriolet is bedoeld voor gebruik van alle dag en dat is dan ook prima gelukt. Je kunt er zeker niet met vier volwassenen mee op vakantie, maar korte ritjes met vier man (m/v) lukt prima. Zolang ik (en de rest van de 1.90 m plus club) niet achterin hoef te zitten en alle inzittenden een beetje inschikken kunnen er vier volwassenen aan boord. Enige echte minpunt is de hoofdruimte die, met kap dicht uiteraard, niet erg ruim is. De bagageruimte is 260 liter groot zowel met kap open als kap dicht. Bovendien kan de bank worden neergeklapt zodat er langere items mee kunnen, een wintersportje pakken is dus geen probleem voor de A3 Cabriolet.

Audi A3 Cabriolet

Het prijspeil is concurrerend hoewel de CC brigade enkele duizenden euro’s goedkoper is. De gedoodverfde concurrent BMW 1-serie cabriolet en stalgenoot Volkswagen EOS zijn vergelijkbaar geprijsd. De prijzen van de verschillende varianten zijn als volgt:

1.8 TFSI (160pk) €36.540,-
2.0 TFSI (200pk) €39.655,-
1.9 TDI (105pk) €35.585,-
2.0 TDI (140pk) €39.020,-

Praktisch, relatief betaalbaar en voorzien van een Audi badge. Alle ingrediënten voor succes lijken aanwezig voor de A3 Cabriolet, dus de zomer mag starten!
Een kort filmpje van de A3 Cabrio staat hierrr.

Ook interessant!

  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken
  • Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
    Video: Audi A3-rijder denkt rivier te kunnen oversteken
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, Cabrio, Rijtest, Video

Vorig bericht: « VrijMiVideo: Porsche Ruf RT12
Volgend bericht: Tweede model van Bugatti duurder dan Veyron »

Lees Interacties

Reacties

  1. RUS zegt

    1 februari 2008 om 17:03

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  2. Martijn zegt

    1 februari 2008 om 17:03

    Ohja, er was meer in Frankrijk dan de RS6. ;)

    Login om te reageren
  3. pelezinho zegt

    1 februari 2008 om 17:06

    hij mocht juist wel een ietwat dikkere kont hebben,nu lijkt hij precies een samengeperst karretje a la punto cabrio, jak!

    Login om te reageren
  4. masta zegt

    1 februari 2008 om 17:14

    idd zeer leuke auto, benieuwd of het een succes wordt
    nu nog wachten tot een tuner zoals Abt de wagen iets wat meer geeft qua look
    ik moet er nog eentje zien met m’n eigen ogen … benieuwd hoe dat zal zijn

    op de dag dat de bmw 1 serie coupé werd gereleased zag ik er 2 in antwerpen

    hoelang voor ik die A3 cabrio zal “spotten” ? wie weet …

    Login om te reageren
  5. Kobey zegt

    1 februari 2008 om 17:15

    2 sec sluiten?? in het filmpje is het eerder 10 sec hoor!
    –edit: klopt, het zijn er twaalf, artikel is aangepast–

    Login om te reageren
  6. Tiemen zegt

    1 februari 2008 om 17:21

    Natuurlijk zijn de Eos en de 1 serie vergelijkbaar geprijst. Als ze deze veel duurder zouden maken wordt er geen een verkocht. Voor dat geld zou ik deze auto niet kopen. De Eos en de 1 serie ook niet trouwens :)

    Login om te reageren
  7. SC.DNM.1995 zegt

    1 februari 2008 om 17:21

    hmm.. In het wit, met rode leren bekleding is hij echt super! Deze heb ik veel liever dan zijn broer, waar het dak níet af kan. Mooie velgen! Echt mooi gewoon!

    Login om te reageren
  8. KognoG zegt

    1 februari 2008 om 17:27

    best wel knap, maar heb toch het gevoel het allemaal wel al eens gezien te hebben. Niet echt vernieuwend design zowel binnen als buiten.

    Login om te reageren
  9. DennieFR zegt

    1 februari 2008 om 17:28

    Ik zal hem niet tot de grond afblaffen zoals hier normaal lijkt te zijn soms,maar mijn favoriet is het niet.
    Vooral omdat ie ‘redelijk’ compleet al zeker de 50.000 aantikt waar je al menig BMW en Mercedes voor hebt,en daarbij vind ik de achterkant te kort.

    Login om te reageren
  10. Willy zegt

    1 februari 2008 om 17:29

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  11. Omar zegt

    1 februari 2008 om 17:37

    Prachtige auto, n beetje oldschool. Doe mij maar de witte.

    Login om te reageren
  12. Brian zegt

    1 februari 2008 om 18:19

    Meer dan 2 Audi Stoelen heb ik toch never nooit niet nodig. En omdat er dezelfde stoelen inzitten, ruil ik met alle liefde mijn a4 sedan in voor deze dakloze. Een a4 cabrio past voor dit jochie simpelweg niet in zijn leasebudget, maar hij wil wel dakloos.

    Tralalala wacht op toevoeging aan leasetool tralalala

    Login om te reageren
  13. Domien zegt

    1 februari 2008 om 18:30

    Het lijkt me wat nutteloos als Audi toch een S3 in cabrioversie zou uitbrengen als je gewoon een 2.0TFSI kunt kopen met S-line sportpakket he, dus maar logisch dat ze ontkennen dat er een S3 cabrio zou komen.

    Login om te reageren
  14. Rick zegt

    1 februari 2008 om 18:34

    Mooie auto! en leuk! maar oogt kleiner dan de A3.
    Waneer komt hij in nederland? (misschien overheen gelezen) En is de prijs incl BPM en Slurptax?

    Login om te reageren
  15. majinstar zegt

    1 februari 2008 om 18:54

    Ik zie er geen concurrent in voor de Bmw 1 coupe, VW eos & Mini cooper.

    De gesplitste Macdonald’s logo achter bij de hoofdsteunen. Verneukt die hele auto.

    Desondanks bespeur toch nog een + puntje. De achterlichten zien er goed uit.

    Login om te reageren
  16. M zegt

    1 februari 2008 om 19:05

    … Met dak open bleek de A3 Cabriolet tot pakweg 110 km/u aangenaam rustig. …

    Moest dit geen 210 km/u zijn? Lijkt mij beter in het verhaal passen?

    Login om te reageren
  17. DAT zegt

    1 februari 2008 om 19:10

    Leuk, maar wat zijn die grote flessenopeners achterop?

    Login om te reageren
  18. Nick zegt

    1 februari 2008 om 20:18

    @DAT: Dat zijn driehoekige rolbuizen.
    De sterkste platte geometrie.

    Niet die ronde van de AC Cobra die doormidden knikken als er een Corvette op land.

    Login om te reageren
  19. binkie zegt

    1 februari 2008 om 20:23

    Ik vind hem eigenlijk wel érg duur voor wat hij biedt, 1500 duurder dan de BMW 1-serie cabrio die ook al duur is.. En bovendien duurder dan vrijwel alle CC’s inclusief de EOS die ook 4-persoons is en een glazen kap heeft met zelfs een schuif-kanteldak ingebouwd! En dan nog het design, ik weet het nog niet zo.. maar ik ga er gewoon niets van zeggen tot ik hem in het echt gezien heb. :)

    Login om te reageren
  20. 750i zegt

    1 februari 2008 om 20:40

    Ik vind de binnenkant vele malen mooier dan de buitenkant.

    Login om te reageren
  21. Rob zegt

    1 februari 2008 om 20:40

    Ik heb even wat te zeiken. Als jullie naar Zuid FR gaan voor een test dan zou het wel zo leuk zijn om zelf wat foto’s te maken ipv die suffe pr foto’s van audi.

    Login om te reageren
  22. autoblogger zegt

    2 februari 2008 om 10:12

    @Rob: staat genoteerd! Maar als je een paar uur een A3 en/of RS6 mag gebruiken dan ga je over het algemeen liever rijden dan foto’s maken…

    Login om te reageren
  23. Rick dos zegt

    2 februari 2008 om 10:45

    O mooi, we gaan dus gewoon door om alle Audi modellen op elkaar te laten lijken. Het enige wat de Audi’s van elkaar onderscheidt is de kermisverlichting voorop.

    Login om te reageren
  24. Sorcerer zegt

    2 februari 2008 om 13:12

    Ligt hier al de nieuwe (commonrail) 2.0 TDi in dan?

    En was de 2.0 TFSi snel genoeg voor een beetje autofan? :)

    Login om te reageren
  25. slk zegt

    2 februari 2008 om 17:04

    Niet echt in balans dit model.Geef mij de tt roadster maar.

    Login om te reageren
  26. epo zegt

    2 februari 2008 om 17:51

    Stalen klapdak op de MX5? In die rijtest staat dat het dak van kunststof is, dus niet van staal, om gewicht te besparen.

    Login om te reageren
  27. Windhoos zegt

    4 februari 2008 om 22:48

    Met het dak dicht kloppen de verhoudingen imho nog steeds niet, bovendien vind ik het model van voor de facelift nog steeds mooier dan deze en ik heb het gevoel dat dat niet snel gaat veranderen…..

    Login om te reageren
  28. IlCuoreSportivo zegt

    8 februari 2008 om 09:55

    Ben ik nu de enige die deze auto lelijk vindt.
    Der zit toch compleet geen lijn in, denk dat als jullie m een paar keer int echt gezien hebben de meningen toch gaan moeten herzien?
    Bekijk de auto eens van opzij. allé nu. Denk dat ze zich er nog voor gaan schamen.
    Weer een model erbij voor audi, daar zijn ze alvast kampioen in (aantal modellen).

    P.S. A5 is top

    Login om te reageren
  29. IlCuoreSportivo zegt

    8 februari 2008 om 09:58

    Als ze de achterbank hadden weggelaten (die volgens mij niet echt bruikbaar is) hadden ze het ontwerp misschien een soort kofferdeksel kunnen geven en een mooiere lijn, maar ja is een TT roadster veel duurder?

    Login om te reageren
  30. evEd zegt

    13 juni 2008 om 09:54

    Als ik deze cabrio zie, zie ik een gedrongen maar toch sportieve lijn, als ik dat vergelijk met een Megane en een 307 cc of de EOS, vind ik deze belijning mooier dan die ver naar achteren doorlopende konten die overigens alleen maar nodig zijn om het metalen dak in op te bergen. Helaas parkeer ik onder bomen dus een venyl cabrio top is geen goed idee! Ook vind ik de scharnieren achter de achterdeuren niet zo’n denderend idee. Het is om ‘m open tot dicht in 9 sec te realiseren maar ik denk dat een paar schuivende afdekkapjes wel op zijn plaatse zouden zijn geweest.

    Login om te reageren
  31. J. zegt

    21 juni 2008 om 16:33

    Wij hebben hem 2 dagen mogen uitproberen de 2L 140Pk en ik moet zeggen hij was top! Mijn vrouwtje is er helemaal weg van en zij moet tegen maandag een beslissing nemen. Ikzelf zou gaan voor de A4 cabrio, maar de wagen is voor haar dus op dat gebied neem ik een stapje terug.

    Van prijs is hij duur, heb hier de offerten liggen voor de A3 TDI 2.0L 140pk (je hebt deze ook in 136pk, prijs is hetzelfde enkel een maand langer dat je moet wachten en 400 euro minder aan inschrijving) de opties die ze heeft genomen: fantoomzwart, rood leder interieur (sportzetels), Radio concert, mistlichten, elek. kap, buitenspiegels el., sportvering, alarm, pack lounge en pack clima
    Prijskaartje incl. btw: 37.975,10 euro

    Offerte voor de A4 TDI 2.0L 100kW 136pk met volgende opties:
    Fantoomzwart, nappa leder beige, pack comfort plus, pack discover plus.
    Prijskaartje incl. btw: 40.337,10 euro

    Maakt een verschil van 2362 euro MAAR in het pack bij de a4 zit een gps en als je dit bij de a3 wenst ben je minstens 2000 euro kwijt. Dus eigenlijk maar een verschil van 362 euro.

    Login om te reageren
  32. Windhoos zegt

    23 juni 2008 om 18:03

    @J. Dan zou ik zeker voor de A4 cabrio kiezen, al helemaal met die enorm krappe beenruimte (althans lijkt zo op de foto’s) achterin

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North