• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijtest en video: Citroen DS5

Auteur: Wouter, gepost 19 oktober 2011 om 16:15 – 94 Reacties

Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5Afbeelding Rijtest en video: Citroen DS5

Citroen DS5
Vreemd, tegendraads, eigenzinnig. Dat waren de Citroens van vroeger, het huidige gamma is een stuk braver. Behalve de DS-en dan, en juist daar is er gezinsuitbreiding gekomen: de DS5.

Citroen heeft met de DS3 de jackpot geraakt en net zoals een gokverslaafde het winnende roulette nummer nog maar een keer kiest, zet de Fransen vol in op de DS-lijn. De jackpot was voor de Fransen ook nog lekker gevuld, want van de 135.000 verkochte DS3-en had 30% het duurste uitrustingsniveau Sport Chic. Fantastisch natuurlijk en juist daarom lanceerden ze eerder al de DS4 en nu de DS5.

Citroen DS5

Geen C5 basis
Voor wie dacht het recept door te hebben (C3 vormde basis voor DS3, C4 voor DS4),dat is dus niet zo. De C5 en DS5 hebben een verschillende wielbasis, maar de wielbasis van de C4 Picasso wijkt maar 2mm van de DS5 af. Ze zijn in de DS-studio’s niet alleen creatief met stickers en kleurtjes, maar ook met de type-aanduidingen. De DS5 is dan ook geen sedan, en in Citroens ogen ook geen coupe, hatchback of MPV. Zelf vinden ze de term Shooting Break wel passen, maar die term associeren wij toch meer met beduidend potentere sportauto’s in het hogere prijssegment. Het is natuurlijk een hatchback, maar wel één waarvan de daklijn lekker laag naar achteren wegloopt.

Het uiterlijk is één van de USP’s waarom je een DS(5) zou willen aanschaffen. Natuurlijk is er veel van de reguliere Citroen C-modellen in te herkennen, maar dan met veel meer opsmuk. Alsof een softijsje even in de snoepjes-dip wordt gehangen. Het hoeft niet perse je smaak te zijn, maar het ziet er in ieder geval wel vrolijker uit. Dus krijgt de DS5 zelfs in basistrim twee dikke uitlaatpijpen, de bekende DS-logo’s, maar ook sierlijke chromen strips die vanaf het spatbord tot halverwege de spijlen van de voorruit lopen.

Citroen DS5

Premium op zijn Frans
Bij Duits premium zijn tegenwoordig ook de raamslingers verdwenen, maar premium-wieldoppen rollen nog steeds van de band in de lokale plastic-fabriek. Bij Citroen hebben ze door dat dat echt niet meer kan anno 2011. De DS5 heeft dan ook standaard altijd lichtmetaal, maar ook extra getinte achterruiten en LEDs voor zowel de dagrijverlichting als de achterlichten. Mocht dat allemaal nog niet genoeg zijn, dan kan er worden gekozen voor twee rijkere (maar ook prijzigere) uitrustingsniveau’s: So Chic en Sport Chic. Alleen lijkt die laatste type-aanduiding een rasechte vertaalfout, want leren, elektrisch verstelbare stoelen met massage, bi-xenon koplampen, een achteruitrijcamera en een headsupdisplay roepen weinig associaties met autosport op. Ik heb Sebastian Loeb ook nog nooit de massagefunctie van zijn kuipstoel zien gebruiken, terwijl de beste man toch aardig wat zware kilometers maakt.

Citroen DS5

Het premium aspect zou volgens Citroen ook terug te zien moeten zijn in het materiaalgebruik, maar daar kan ik maar gedeeltelijk in meegaan. Het leer is inderdaad mooi, de aluminium sierstrips in het interieur ook, maar alles wat van kunststof is, is niet van uitzonderlijk hoge kwaliteit. Slecht is het ook niet, maar Audi doet dat toch echt nog een paar stappen beter.

Wel erg gaaf is de “Cockpit Roof” die vanaf So Chic standaard is. Net als in vliegtuigen (of beter nog helikopters) zitten er in het midden van het dak talloze knoppen voor bediening van functies die bovenin de auto zit. De knoppen voor drie rolgordijnen om de glazen daken te verduisteren vind je daar, maar ook de knoppen om de headsupdisplay te bedienen.

Citroen DS5

Conventioneel onderstel
Het was ooit het kenmerk van (grotere) Citroens: het befaamde hydropneumatische Helaas kiest Citroen voor de DS5 voor een regulier onderstel met veren en dempers. Zwevend over de weg glijden is er dan ook niet bij, sterker nog: het onderstel is aan de stevige kant. Daardoor krijg je als inzittenden goed mee want er onder de banden doorrolt, zonder dat het overigens oncomfortabel is. Dat de testauto met vrij forse 18” velgen was uitgerust, hielp het comfort niet, standaard is 16”, maar 19” kan ook. Het staat natuurlijk fantastisch, maar zoals altijd lever je wel in op comfort. Goed om in het achterhoofd te houden!

De wegligging is verder vooral veilig. Te hard een bocht in of te vroeg uit accelereren levert onderstuur op, terwijl de achterkant ten allen tijde stevig aan het asfalt geplakt blijft. Anders dan een DS3 Racing koop je de DS5 dus niet om perse bochtige weggetjes mee af te boenderen.

Citroen DS5Citroen DS5

Motorisering
Op het motorenfront is er één echte verrassing: de Hybrid4. Het is een diesel-hybride, wat de meest interessante aandrijflijn voor de Nederlandse en Belgische markt kan zijn. De 2.0 dieselmotor levert 163 pk en drijft de voorwielen aan. De elektromotor heeft maximaal 37 pk en zorgt voor de aandrijving van de achterwielen. De DS5 wordt er fors zuiniger mee, maar een de magische grenzen van CO2 uitstoot worden er niet mee gebroken. Met 17” wielen stoot de DS5 Hybrid4 99 gram CO2 per kilometer uit en redt daarmee de grens voor 14% bijtelling niet. Dus moeten zakelijke rijders 20% bijtellen over een prijs van minimaal 45.150 euro. De 163 pk sterke DS5 HDi heeft weliswaar 25% bijtelling, maar die is er vanaf 36.850 euro. Voor de snelle rekenaars: de bijtelling is dan praktisch gelijk. De Hybrid4 heeft dan wel vierwielaandrijving, een automaat en coole verlichte instaplijst met Hybrid4 logo’s. Mocht je daar geen behoefte aan hebben, dan ben je geen dief van je eigen portemonnee als je niet voor de hybride kiest.
Gelukkig voor de leasers (en de Citroen dealer) is er nog een versie met 20% bijtelling: de 1.6 eHDi Airdream met 112 pk die de DS5 moeten voortsleuren. De sprinttijd naar de 100 loopt dan op naar 12,4 seconden, dus heel ruim bemeten is dat blok niet voor het type auto. Benzine rijders mogen kiezen uit een 155 (met automaat) of 200 pk sterke 1.6 met turbo.

We reden de meeste kilometers met de 163 pk sterke diesel in combinatie met een automaat. Daar valt weinig op af te dingen. De DS5 wordt er vlot genoeg mee (0-100 in 10,1 seconden, topsnelheid 215 km/u) en de automaat doet goed zijn best om je van dienst te zijn. Enige minpuntje is het ontbreken van flippers achter het stuur voor het geval je wel eens een bochtig weggetje sportiever wilt nemen.

Citroen DS5

Met een vanafprijs van 34.550 (155 pk benzine) of 34.690 (110 pk diesel) heeft de DS5 wel een moeilijke taak gekregen. Zelf vindt Citroen de DS5 heel premium, maar de vraag is of klanten dat ook gaan zien. En voor vergelijkbare bedragen kun je ook bij Audi, BMW, Lexus en Volvo terecht. Dat zijn dan allemaal veel conventionelere auto’s, qua carrosserievorm, maar zeker ook qua uitstraling. Het kan dus wel eens moeilijk worden voor Citroen om kopers de DS5 in te sleuren, waar ze het met de DS3 wel bijzonder goed afgaat. De DS5 is wel onderscheidend, maar niet zo vreemd als de Citroens uit het verleden. Voor een rare Citroen is de DS5 dus eigenlijk heel gewoon gebleven. En dan mag je zelf uitmaken of dat een compliment is of niet.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Een Lamborghini Urus met 2 ton op de klok, wat kost dat?
  • Gespot – Een unieke shooting brake op Nederlands kenteken
  • Is de EREV nu al dood? Volgens China wel
  • Dit is de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, ds5, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Chrysler TC by Maserati gespot
Volgend bericht: Nieuwe BMW M3 (F80) gespot @ Nürburgring »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    19 oktober 2011 om 16:26

    kwartier te laat..???

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      19 oktober 2011 om 16:27

      geinige wagen overigens… :)

      Login om te reageren
    • rikus zegt

      20 oktober 2011 om 08:01

      @bigcar: pff.. erg he..

      Login om te reageren
  2. adyton zegt

    19 oktober 2011 om 16:29

    Moore wagen. maar vind de foto’s wat weinig tot de verbeelding spreken. Ze zijn gelijk snel snel genomen.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      19 oktober 2011 om 16:32

      @adyton: Mooie*

      Login om te reageren
  3. motherlover zegt

    19 oktober 2011 om 16:36

    Vind ‘m net als de andere DS’jes wel erl mooi hor, uniek interieur ook. :)

    Login om te reageren
  4. mazdarx8 zegt

    19 oktober 2011 om 16:41

    hij ziet er wel dik uit, ze styling is alleen een beetje te druk/veel.
    vooral die neus met die dikke vette stukke groom.

    Login om te reageren
    • Mich zegt

      19 oktober 2011 om 16:47

      @mazdarx8: Groom? :lol: :lol:

      Login om te reageren
    • Nino zegt

      19 oktober 2011 om 16:49

      @mazdarx8: Whahaha groom xD

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 16:51

      @mazdarx8: Een stukke groom, is dat zoiets?

      Login om te reageren
      • mazdarx8 zegt

        19 oktober 2011 om 18:13

        @Citrofiel: ja kijk, ik zij het expres fout om te kijken of jullie opletten. ahummmmm

        Login om te reageren
        • mazdarx8 zegt

          19 oktober 2011 om 18:18

          @mazdarx8: :lol:

          Login om te reageren
    • autobart zegt

      19 oktober 2011 om 18:22

      @mazdarx8: Jei bende zeker altijd de goetste in nederlants?

      Login om te reageren
  5. mrbones zegt

    19 oktober 2011 om 16:45

    Heel erg chaotisch interieur. Zou er niet aan kunnen wennen.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 16:50

      @mrbones: Iedereen kan overal aan wennen, gewoon genoeg gebruiken. Maar als je het al niet mooi vindt, dan houdt het natuurlijk wel op.

      Login om te reageren
  6. Jipp zegt

    19 oktober 2011 om 16:47

    Klinkt misschien raar maar ik zie er een redelijk platgeslagen Picasso in…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 16:52

      @Jipp: Inderdaad. Shooting Brake my ass. Dit is iets wat tussen een hatchback, een Tourer en een MPV in zit. :?

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        19 oktober 2011 om 17:10

        @Citrofiel: niet alleen ik zie het dus, maar ook de citroen kenner nummer 1 is het met me eens, overigens wil ik hem wel is in het echt zien om de lijnen en afmetingen te zien!

        Login om te reageren
    • mout zegt

      19 oktober 2011 om 23:55

      @Jipp: En hij staat ook op het onderstel van de C4 Picasso.

      Login om te reageren
  7. dennisr zegt

    19 oktober 2011 om 16:51

    Vond hem op de eerste foto’s (toen hij in de ontwerp-fase was geloof ik) mooier dan nu ik hem zo zie rijden.. en het interieur vind ik een beetje overdreven.. overal lijntjes en gekkigheden.. zelfs de stoelen zitten vol met lijntjes en heuveltjes.. beetje TE :) dan vind ik de DS4 een stuk mooier..

    en Wouter moet (vind ik) er wel een beetje om denken dat hij niet constant de zelfde trekjes heeft.. het begint me de laatste tijd steeds meer op te vallen.. (irriteert nog niet gelukkig) steeds zelfde trekjes met zn gezicht, en manier van uitspreken..
    Zeker nu Smoke zo goed bezig is.. :lol:

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 16:54

      @dennisr: De DS4 vind ik juist haast te saai, niet bijzonder genoeg. Te… Duits… :D
      Dit aparte bevalt mij juist weer wel.

      Login om te reageren
      • mrdjm zegt

        19 oktober 2011 om 22:12

        @Citrofiel: Probleem met de Ds4 is ook dat deze veel te veel een C4 met opsmuk is (niet op een slechte wijze overigens). Dat is de Ds3 en ook deze Ds5 geklukkig niet. Vind hem qua styling net als de Ds3 bijzonder lekker ogen, maar nog net even wat excentrieker. 8)

        Waar ze wel in te kort schieten is het platform. Ik denk dat het een onverstandige zet is niet die van de C5 te hebben genomen. Dit in verband met het comfort, dat deze gewoon moet bieden om te passen bij z’n formaat en merk.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          19 oktober 2011 om 22:22

          @mrdjm: Dat het inderdaad een compleet andere carrosserievariant is, wat de DS4 niet heeft, draagt voor mij bij aan de acceptatie ervan.

          Het onderstel vind ik ook jammerlijk, maar Citroën heeft nu eenmaal gekozen om de DS-lijn sportiever van aard te maken. En elke autofabrikant denkt vanuit de levensloop van een consument: men groeit naar een grotere auto. Als men dan van de sportieve DS3 naar een zompige DS5 zou moeten, zou dat die klanten afschrikken. En zo boort Citroën juist een nieuwe groep mensen aan die niets hebben met het Franse veergedrag. De C-lijn is er nog voor de meer behoudende, comfort minnende klanten.

          Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    19 oktober 2011 om 16:53

    Goede en leuke video, heren. Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse consument over deze auto denkt.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      20 oktober 2011 om 00:02

      @Citrofiel: Da’s nou zo jammer: dat weten we eigenlijk van te voren. Frankrijk heeft in vrijwel elke periode wel een grote auto verkocht die zich echt onderscheidde van de grauwe Duitsers. Van de Vel Satis tot de XM, van de C6 tot de Avantime. Dat heeft een ding heel duidelijk gemaakt: kekke ontwerpen, frivole details, ze zijn welkom – maar niet voor auto’s groter dan het C-segment. De klant is zakelijke rijde, en wil geen vragen over zijn auto als ie voor de baas op pad is. Dus moet het een sedan zijn in metallic grijstinten, die erg sterk op zijn voorloper moet lijken. En probeer dan maar eens met deze aan te komen…

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        20 oktober 2011 om 00:30

        @mout: Ik denk graag positief. De DS5 valt toch in een andere klasse dan de auto’s die jij noemt, is een stuk goedkoper. Bovendien pretendeert de DS5 meer sportief te zijn, niet zoals de chauvinistische Franse comfortsloepen. Het design is inderdaad druk, wat té druk, zelfs voor mij. Dat zal wel een punt zijn waarop mensen afhaken, het moet tenslotte allemaal ‘representatief’ zijn, en dat kan niet met een opvallende auto. :roll:

        Login om te reageren
    • mout zegt

      20 oktober 2011 om 00:07

      @Citrofiel: Kijk ook maar naar de reacties hier. Iedereen ziet de DS3 zitten. De DS4 krijgt al minder handen op elkaar. De DS5 hooguit evenveel – en dan bepaald niet bij de potentiële kopers.

      Login om te reageren
  9. KaCh1ng zegt

    19 oktober 2011 om 16:55

    het is een monvolume met een verlaagd dak…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 17:03

      @KaCh1ng: Af-fabriek gechopt. Vet cool toch? ;)

      Login om te reageren
  10. rfw1994 zegt

    19 oktober 2011 om 16:58

    Wouter, wouter, het is continuatie, niet continuering.

    Login om te reageren
  11. mikeslsamg zegt

    19 oktober 2011 om 17:03

    mooie auto .

    Login om te reageren
  12. ukbob zegt

    19 oktober 2011 om 17:19

    Nice!! Mooi ding geworden, heeft nog steeds veel weg van de concept car!

    “voor wie is deze auto eigenlijk?”
    Onder andere voor mensen die eigenlijk een Saab 9-5 estate wilden bestellen natuurlijk!

    Login om te reageren
  13. raphael zegt

    19 oktober 2011 om 17:25

    Heeft Citroen wel slim gedaan hoor die DS lijn, al is dat waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid. De DS3 vind ik stiekem een stuk hipper en vrolijker.

    Login om te reageren
  14. gijsso zegt

    19 oktober 2011 om 17:34

    Is een goede concurrent niet een Volvo V60? Ongeveer even groot, even duur en ongeveer even ‘premium’ als ik het zo even zie. Dat vind ik wel jammer dat que concurrentie er altijd alleen maar over de Duitsers wordt gesproken. Ik snap het wel, maar er zwemmen meer vissen in de grote oceaan.

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      19 oktober 2011 om 18:25

      @gijsso: HAHAH concurrent voor een VOLVO, je hebt zeker nog nooit het interieur daarvan gezien en gevoeld. Een franse auto concurreren met een volvo, nee… Dat niet

      Login om te reageren
      • autobart zegt

        19 oktober 2011 om 18:25

        @autobart: Alhoewel, best een mooie auto dit… Alleen vind ik de DS3 de mooiste van de DS’en

        Login om te reageren
      • miro zegt

        19 oktober 2011 om 18:58

        @autobart: Nee je hebt gelijk, Franse auto’s zijn totaal niet van goede kwaliteit en dan is een vergelijking met een wel degelijk merk erg ongepast.

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          19 oktober 2011 om 21:14

          @miro: Tuurlijk joh. Absoluut. 100%.

          Login om te reageren
          • miro zegt

            19 oktober 2011 om 21:41

            @Citrofiel: Fijn dat je het met mij eens bent, maar toch raar dat je zo’n gebruikersnaam hebt als je het toch met mijn standpunt eens bent.

            Login om te reageren
            • Citrofiel zegt

              19 oktober 2011 om 22:25

              @miro: Ik hoopte dat je reactie cynisch was en reageerde dus op die manier, maar lettende op je avatar had ik al kunnen weten van niet. ‘Totaal niet van goede kwaliteit’, waar haal je dat vandaan… :roll:

              Login om te reageren
              • miro zegt

                19 oktober 2011 om 22:47

                @Citrofiel: Mijn avatar is mijn naam en je kan dus niks over mij weten. Nee sorry ik zat een beetje te zeiken alleen ik ken iemand die heeft heel wat citroëns (meer dan 15) gehad (vooral cx) en die waren altijd kapot. Ik ben meer van de degelijkheid en vind de vorm minder belangrijk (mening hè ;), geen oordeel ten nadele van Franse auto’s) alleen zijn Duitse en Japanse + Koreaanse geloof ik net iets beter qua techniek (degelijkheid). Wel zijn ze minder origineel als Franse en Italiaanse auto’s, en sommige mensen vinden juist dat weer belangrijk. Mag natuurlijk.

              • Citrofiel zegt

                19 oktober 2011 om 22:54

                @miro: Even voor de duidelijkheid: Je nickname is miro, je avatar is het plaatje daarnaast. Bij je eerste reactie was dat nog een Mercedes. Liefhebbers van Duitse auto’s hebben wel vaker niets op met Franse auto’s en komen snel met vooroordelen, vandaar mijn reactie. ;)

                CX’en, daar zeg je me wat. Daar wil ik je best gelijk in geven, die waren niet al te best. Dat waren auto’s toen wel vaker niet… Ik vind het alleen vervelend als die herinneringen aan vroeger zo het heden moeten beïnvloeden. Franse auto’s zijn al lang niet meer slecht te noemen, dus ‘Totaal niet van goede kwaliteit’ vond ik juist weer erg ongepast. :)

              • miro zegt

                19 oktober 2011 om 23:03

                @Citrofiel: je hebt wel gelijk, ik zal vanaf nu anders gaan denken en de Franse auto’s een nieuwe kans geven ;).

              • Citrofiel zegt

                19 oktober 2011 om 23:08

                @miro: Yes, iemand die zijn vooroordelen opzij wil leggen en Franse auto’s nog een kans geeft. Mijn dag is weer goed. ;)

              • dennisr zegt

                19 oktober 2011 om 23:12

                @Citrofiel: Franse auto’s.. pff rotzooi.. :twisted:

                grapje hoor :P

              • miro zegt

                19 oktober 2011 om 23:08

                @Citrofiel: Nickname = miro, ik ben niet helemaal helder meer ;) (is mijn avatar trouwens weer een sls?).

              • Citrofiel zegt

                19 oktober 2011 om 23:15

                @miro: Ja, het is weer een SLS dus je mag weer vooroordelen spuien. :mrgreen:

                @dennisr: Had je bijna mijn dag weer neutraal gemaakt… :x

      • garp zegt

        26 oktober 2011 om 13:34

        @autobart: Goh, dan is mijn vrouw zeker de uitzondering op de regel. Op de IAA was ze duidelijk meer onder de indruk van de DS5 dan van de V60. En ze is immens van de details. En volgend jaar komt de vervanging van haar 2de Volvo op rij…

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 oktober 2011 om 20:29

      @gijsso: wacht, een V60 is net zo duur? En dan krijg je toch meer auto en is geeneens lelijk. Heeft dan toch mijn voorkeur boven deze opgeleukte C4 Picasso.
      Maar goed, als ik een DS4 zie rijden kijk ik toch altijd even om. Dan kan ik van geeneen Peugeot zeggen!!

      Login om te reageren
      • gijsso zegt

        19 oktober 2011 om 20:38

        @gregorius: Een basis V60 met een 1.6T heeft ook +- 150pk en die krijg je ook voor 35000 mee bij de dealer. Ik zeg een dubbeltest, waar je moet kiezen tussen verstand (V60) en gevoel (DS5), dat is tenminste het gevoel dat ik dus krijg.

        Login om te reageren
  15. Flamingo zegt

    19 oktober 2011 om 17:37

    dit is gewoon een MPV met een lager dak. hijs wel mooi maar ik denk niet dat dit gaat verkopen in nl zon onpraktisch ding

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 17:46

      @Flamingo: Hij is te onpraktisch om te verkopen omdat het een MPV met verlaagd dak is… Volgens jouw logica is elke niet-MPV dan te onpraktisch om te verkopen.

      Login om te reageren
  16. Tommy2 zegt

    19 oktober 2011 om 17:37

    Not my cup of tea zo’n overstylde auto. Maar wel leuk om te zien, krijg je wat variatie op de weg.

    Login om te reageren
  17. dennisr zegt

    19 oktober 2011 om 17:42

    Wanneer krijgen we eigenlijk de video van de SLS ? :o

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 17:47

      @dennisr: Boeiuh, wie zit er nu op een SLS te wachten als je naar een citroen kunt kijken!? :P

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        19 oktober 2011 om 17:50

        @Citrofiel: ehh iedereen op AB behalve jij ? :P gok ik.. :lol: nee het is een goede stap van Citroën.. maar het zal niet een SLS overtreffen :lol:

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          19 oktober 2011 om 17:54

          @dennisr: toevallig heb ik al 2 foto’s VAB een weigerende Sls, een in den bosch en een in Avignon!

          Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          19 oktober 2011 om 21:13

          @dennisr: Er is al een SLS geweest, een elektrische SLS, een SLS met een Ferrari… Dit is tenminste nieuw. Voor die SLS kan je net zo goed het eerste filmpje kijken en het dak weg denken. :roll:

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            19 oktober 2011 om 21:47

            @Citrofiel: hmm.. die filmpjes heb ik helemaal nog niet gezien :lol: zal ze gemist hebben.. :)

            Login om te reageren
            • Citrofiel zegt

              19 oktober 2011 om 21:50

              @dennisr: Veel plezier. ;)

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                19 oktober 2011 om 23:03

                @Citrofiel: thnx :lol: heb die 2 rijtesten even bekijken.. wat een akelig ding die SLS -Ecell ofzo.. :o gaaf kleurtje dat wel, lekker heftig.. maar bij die auto hoort geluid :shock:

  18. Dimglor zegt

    19 oktober 2011 om 18:21

    Ik vind die Ds5 niet echt mooi…. Net als de Ds4…. De Ds3 is dan wel weer goed gelukt…. Die Ds5 is iets te druk naar m’n mening… Ook in het interieur.. Die middenconsole ziet er niet uit…. Wat ik wel leuk vind zijn die knopjes in het dak :-)

    Login om te reageren
  19. Hubert zegt

    19 oktober 2011 om 18:22

    Ik zie een Lancia Delta XL.
    Even rebadgen, en klaar is Fiat voor de grote Lancia (kan die Chrysler troep tenminste aan de overkant blijven)

    Login om te reageren
  20. The360box zegt

    19 oktober 2011 om 18:22

    Je kan wel weer gaan vergelijken maar volgens mij koop je toch echt een auto(particulier) om zn kwaliteiten en eigenschappen. En geloof me, dit is echt de beste keus die je hebt.

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      19 oktober 2011 om 19:03

      @The360box: Los van de kwestie of je gelijk hebt: hoe weet jij dat?

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        19 oktober 2011 om 22:20

        @gerard1710: Oh zomaar, als je echt wilt genieten moet je voor een Citroen gaan met Hydro vering.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          20 oktober 2011 om 00:09

          @The360box: Helemaal mee eens. Jammer alleen dat deze niet met hydro te koop is. Zelf BX, XM berline, XM break gereden. Zou niet snel een Citroën op schroefveren kopen.

          Login om te reageren
          • The360box zegt

            20 oktober 2011 om 09:16

            @mout: Zelf een Xantia, rijdt echt fantastisch, over drempels rijden alsof het niks is. Aleen het begon een beetje de duur te worden in onderhoud, alleen de liefhebbers koopt het nog.

            Login om te reageren
  21. Jokkebrok zegt

    19 oktober 2011 om 18:26

    Mooie voorpagina foto :P

    Login om te reageren
  22. freezzr zegt

    19 oktober 2011 om 19:10

    Weer zo’n flutdiesel in de 20% regeling (strak van BMW: een 163pk diesel met 20%…) En de dan de hybride versie weer veeel te duur…. Ga eens na welke leaserijder met een budget van bijna 50k een Citroen kiest? NIEMAND.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      19 oktober 2011 om 21:50

      @freezzr: laten we uit gaan van de prijs wat deze Citroen kost, 35.000.. stel dat je als leaser dat bedrag hebt.. en ja gaat nadenken wat het meest praktisch is (mocht je hem ook privé gebruiken, gezien etc.. ) dan zou het mij niet verbazen dat er toch een paar tussen zitten die deze kiezen.. maar wel nadrukkelijk een PAAR.. zal idd niet een lease topper zijn..

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        19 oktober 2011 om 21:51

        gezien = gezin *

        Login om te reageren
  23. nsmvo zegt

    19 oktober 2011 om 19:19

    Prachtige wagen! Imo is Citroën goed bezig om hun lijn een meer, hou je vast, ‘premium’ gevoel mee te geven. Persoonlijk ben ik altijd wel weg van het design van Citroën’s.

    Login om te reageren
  24. alcantara zegt

    19 oktober 2011 om 19:27

    Nu een leuke wagen maar over 5 jaar weer verouderd, terwijl de huidige nieuwe bimmers dan nog steeds gewild zijn.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      20 oktober 2011 om 08:03

      @alcantara: vooral ook omdat het bmw’s zijn.

      Login om te reageren
  25. saturn zegt

    19 oktober 2011 om 19:38

    Is dit geflimd met een iPhone 4 ofzo? Irritante autofocus shit steeds, doet een iPhone namelijk ook.

    Login om te reageren
  26. baasbas zegt

    19 oktober 2011 om 19:59

    Verrassend.. Ik vind’m gaaf. Maar deze kleur is denk ik de slechtste die je kan kiezen?

    Login om te reageren
  27. meneersander zegt

    19 oktober 2011 om 20:08

    Prachtig ding, maar wat voor velgen krijg je standaard 15″ inch stalen wielen?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2011 om 21:15

      @meneersander: Als je had gelezen dan wist je dat hij standaard 16″ lichtmetaal heeft voor de basisversie.

      Login om te reageren
  28. fiatsco zegt

    19 oktober 2011 om 20:24

    Geweldig mooie auto! Wat een design, heerlijk. Niet zo eenheidsworst als de andere merken tegenwoordig op de markt brengen.

    De knopjes in het interieur zijn helemaal mijn smaak. De opmerking van wouter: “er zijn dingen in het interieur die ik niet in een Audi zou zien”, vind ik een beetje jammerlijk. Geef dan aan wat je minder qua kwaliteit vindt. Op piept en kraakt het allemaal wat minder dan in een Audi? Of heeft men wat meer fantasie gebruikt dan bij de Duitsers?

    Dit wordt waarschijnlijk een topper voor Citroen. In een tijd waarin men steeds meer statements wil maken en steeds uitgesprokener voor de dag wil komen, is dit hoogstwaarschijnlijk een voltreffer. Inclusief 20% bijtelling.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      20 oktober 2011 om 00:11

      @fiatsco: Precies – als ik in het interieur hetzelfde wil zien als in een Audi, dan kocht ik er daar wel een van. Ik zie liever dingen die je in een Audi niet ziet. En daarvan zie ik emmers vol in dit interieur. Houden zo!

      Login om te reageren
  29. ds3thp zegt

    19 oktober 2011 om 21:18

    Leuke rijtest en mooie en vooral dikke bak die DS5. Je moet hem echter wel in het metallic wit of zwart nemen en altijd de 19″ velgen. In deze kleur en met deze velgen is hij gewoon bijna saai. Echter als je de Duitse rijders voor je wilt winnen moet je ook iets saais aanbieden, anders komen ze nooit kijken ;-) in het echt is de DS5 trouwens ontzettend breed, vooral de achterkant!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 oktober 2011 om 01:08

      @ds3thp: in grijs saai en zwart niet, dat is voor het eerst. Zwart is de saaiste kleur voor een auto, dat kiezen alle “accountmanagers”.

      Login om te reageren
  30. ralf zegt

    19 oktober 2011 om 21:35

    Eerlijk is eerlijk; de meeste nieuwe auto’s vandaag de dag gaan steeds meer op elkaar lijken. Citroen gaat niet met de massa mee, maar durft eigenzinnig te zijn. Alleen al die constatering is te prijzen! (Jammer dat dit in het filmpje onderbelicht blijft.) Voor de rest een geslaagd ontwerp als je mij vraagt. Citroen lijkt de juiste designrichting te hebben gevonden.

    Login om te reageren
  31. SummerSky zegt

    19 oktober 2011 om 22:17

    Op de IAA heb ik eens een deur dichtgeslagen van zo’n ding…premium my ass!
    Klinkt net zo blikkerig als de gemiddelde Citroën.
    D.w.z. mijlenver van het solide geluid dat zelfs niet-premium Duitsers bieden.
    Dat was de deur. Nu de knopjes: hard plastic, met een nepchromen randje.
    Ja, dat kom ik ook in een Kia tegen. Enough said.
    Kortom: zwaar overprijsd vehikel, getekend door ADHDers, met natuurlijk huiveringwekkende afschrijving. Jeeeeh

    Login om te reageren
  32. mashell zegt

    20 oktober 2011 om 01:07

    Als ik die foto’s zie denk ik: iemand heeft een fisheye lens gekregen voor zijn verjaardag…

    Login om te reageren
  33. rikus zegt

    20 oktober 2011 om 08:06

    Gewoon een hele mooie wagen!

    Login om te reageren
  34. ThomasBol zegt

    20 oktober 2011 om 10:14

    Elkaar tegen spreken. Volgens het tekstje is een DS5 niet om sportieve bochten te nemen, maar mist hij wel flippers achter het stuur als je sportieve bochten wilt nemen… ehm.. right. Sowieso, sportieve rijders kiezen handbak?

    Verder wel lekker geschreven. Ben benieuwd naar de -prachtige- auto zelf.

    Login om te reageren
  35. duke3 zegt

    20 oktober 2011 om 11:21

    Een mislukte poging om franse auto premium te laten zijn. Zo te horen weet Citroen zelf ook niet wat het is. Ik weet het wel niks.
    Die plastic strips met chroomlook over de motorkap. Volgens mij hebben ze een Chinese ontwerper in dienst.

    Login om te reageren
  36. sanderm3 zegt

    20 oktober 2011 om 16:05

    mooie, leuke, strakke auto is het geworden. die aparte details zijn juist leuk. weer eens iets anders. vind het interieur erg mooi, vooral de stoelen zien er gelikt uit. maar ik vind de laatste C5 wel mooier qua belijning. goed gedaan citroen!

    Login om te reageren
  37. yuriw zegt

    21 oktober 2011 om 11:19

    Wat een bal van een presentator, net of iedereen maar klootjes volk is. Slechte test!

    Login om te reageren
    • Activa zegt

      23 oktober 2011 om 23:27

      @yuriw:
      Helemaal mee eens ik ga niet rap iemand onderuit halen, maar wat een loser van een presentator :cry: .
      Over de wagen VET maar idd beetje druk, maar gelukkig dat er nog merken zijn zoals Citroën, reatief en met durf.
      Goed bezig ginder in Frankrijk!

      Login om te reageren
  38. maxx1 zegt

    22 oktober 2011 om 20:15

    die foto van de koplampen doet me denken aan de koplampen aan de huidige bmw 7-serie? fraaie auto. Te losgeslagen om net zo succesvol als de DS3 te zijn.

    Login om te reageren
  39. peekaa zegt

    21 maart 2012 om 10:02

    GEEN hydraulische vering. Tja, dan vallen de ECHTE Citroën liefhebbers al meteen af. Wat een gemiste kans!
    Ik begrijp niet waarom Citroën dit superieure veersysteem steeds minder toepast, en zeker niet waarom niet op een van de bedoelde topmodellen.
    Verder wel een heel een mooie auto, maar toch geen echte Citroën. :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North