De kogel is door de kerk, het plaatje bij de onthulling was dus echt een stille hint. Er komt een Hybride Ghost. Rolls Royce kennende zullen er geen blauwe “H” plakkertjes op het model geplakt worden en ook wordt er geen 1,2 benzine aan een elektromotor gekoppeld. In de RR Ghost zal de elektromotor slechts bijdragen aan een soepeler rijervaring.
Moet het merk van ultieme luxe dan ook gewoon buigen voor de ‘groenen’? Ze proberen het nog te verhullen onder een dekentje van souplesse en efficiëntie. Uiteindelijk komt het er op neer dat in de toekomst niet de extra benzine voor souplesse zorgt, maar een elektromotor. Beetje mager natuurlijk?
In de Ghost Active Hybrid komt de startmotor te vervallen, dat houdt het gewicht lekker laag (2500kg!). De 20pk/200Nm elektromotor wordt ergens in de versnellingsbak geduwd en neemt de start-fuctie over. De krachtiger ‘startmotor’ zal de auto soepeler aan de gang krijgen, handig want de Ghost A-H kent ook een start/stop functie. Op elektriciteit rijden is niet mogelijk, daar is nog altijd de 570pk 6,2 V12 voor nodig. De elektro maakt het wel mogelijk remenergie op te slaan en gebruiken bij het wegrijden. Voor de opslag is er een 0,6kWh Lithium batterijpakket aanwezig.
Al met al krijgt de Ghost gewoon een KERS-derivaat gemonteerd. Hybride is het niet te noemen, want bijdragen aan de voortstuwing doet de elektromotor niet (of nauwelijks). Soepel en efficiënt zal het best zijn, maar die dubbele pluim vanonder de achterbumper ga ik wel missen bij het stoplicht en in de file. (bron: Autocar)
Update:Rolls Royce gaat ook helemaal elektrisch met een Phantom. In 2010 zouden de eerste exemplaren al rond kunnen rijden.
Turbo zegt
Kortom, een start/stop functie: that’s all.
EvilestFool zegt
20pk dat is een puntenslijper. Dat is een pk/gewichtsverhouding van 0.008.
SHFT zegt
Ik had eerder verwacht dat RR met een kernmotor zou afkomen dan met dat groen gezever…
toyota prius zegt
Nou nu heb ik dan eindelijk een auto gevonden waar ik mijn prius 1 op kan inruilen..
Jesper zegt
@ EvilestFool:
Een puntenslijper met 200Nm? Hubbah hubbah!! :D
Inderdaad wel slecht dat ze hier de noemer hybride aan plakken. Omdat er 1 of 2 elektrische features op en aan zitten is het nog geen hybride. Is mijn celica met elektrische ramen ook een hybride dan? :roll:
EJS zegt
vraag me af of die 20 pk nou echt zóveel gaat bijdragen.. zou me niet verbazen als we nog een keer een hybride ghost gaan zien die iets meer ‘hybride’ is, dit is namelijk niet eens echt een hybride te nomen..
kuyl zegt
is gewoon de techniek van de 7 serie hybride
Laurens zegt
@kuyl: is dat niet uiteindelijk een ZF bak met ingebouwde E-motor, die door alle dure duitsers gebruikt gaat worden? Logisch ook, waarom het zelf ontwikkelen, zie DSG.
realcar zegt
een startmotor is een electromotor. Dus de electromotor vervangen voor een electromotor! Dat is vernieuwing
John zegt
Inderdaad kuyl, dit noemen ze bij BMW Efficient Dynamics…
Leuke gimic op je Rolls, dezelfde als op een 1 serie…
Erik zegt
Hybride = combinatie van electrisch en benzine. Nou dat is dit toch? En ze zetten het in waar het telt: de rijkwaliteiten worden er beter van. Kan je van een Prius niet zeggen :P
Melvivio zegt
Hybride geeft gewoon aan dat die auto een geavanceerdere aandrijflijn heeft waarbij er meer nadrukligt op de Elektrische kan van deze tak.
Hybride is niet per definitie “groen” of extra zuinig, maar gewoon een aandrijflijn soort. Zelfde als de FSI, TFSI, Tdi bij volkswagens.
Het hoeft ook niet slap te zijn van RR om dit bij te voegen op de Ghost. Als ze er een nog betere rijd eigenschappen door krijgen, waarom dan niet. Dan mag het van mij best een hybride zijn. Maar dat mensen vervolgens ook verwachten dat die 1:20 rijd heeft te maken met al het geneuzel eromheen, en dus misopvattingen van de term.
EJS zegt
@Melvivio:
volgens mij houdt een hybride aandrijflijn in dat er van 2 verschillende technieken worden gebruikt, bijvoorbeeld een verbrandingsmotor én een electromotor, of een motor die op benzine én gas kan rijden, verder kan het volgens de encyclopedie ook betekenen dat iets een kruising tussen twee dingen is, en dat klopt ook niet echt met jou verhaal..
bozewolf zegt
Doodstil aan komen rollen….het raampje open en dan het plebs zich lens laten schrikken….
lijkt me wel heel Rolls-achtig, zo’n hybride.
pizzakoerier zegt
Met die electromotor zou je misschien hooguit wat flatscreens, de minibar en wat andere luxe zaken van stroom kunnen voorzien, maar een soepelere rijervaring? Naaahh….
rikkon zegt
Nee, met een elektromotor van 15 KW en een accu van 0.6 KWh kom je inderdaad niet verder dan het aanzwengelen van de V12.
Very mild hybrid, indeed.
Hendrik zegt
Nee, dit kan gewoon echt niet. Ik wil gewoon een kernreactor(bijvoorbeeld v16 of v20 met 1000+ nm).
Ja, milieu is belangrijk. Maar ik plant liever wat boompjes op mijn terrein. Dan meegaan in de schijnheiligheid van deze tijd. Bah walgelijk die rechtsvullende, linkslullende stadsbewoners(jaja deze mensen wonen vaak niet in het bos) met het iq van een broodrooster! Ooit gehoord van het princiepe: je moraal is zo goed als je portemonnee!
RDS zegt
Nou zal ik wel verkeerd rekenen maar 600wh/12v = 50 Ah
In mijn swift zit nog een grotere start accu.
Kan je er net zo goed een duracell in doen of op de accu van je I-pod rijden…..
bozewolf zegt
@RDS: Je rekent inderdaad verkeerd :)
600 Kwh, he. Niet W, maar KW.
bozewolf zegt
Nu ga ik ook al verkeerd rekenen :@
Accuutje is alleen voor onmiddelijke opslag, niet voor t aanzwengelen. Daar is de electromotor voor van 20pk.
Dus je rekende wel goed, maar je las verkeerd.
Sjeik zegt
Autoblog kan beter eens stoppen met dat kansloos bashen van alles met (plug-in) hybride en elektrisch. Helaas is het een feit dat olie(derivaten) op aan het raken zijn. Hoe jammer ook, het is niet anders. Dat RR nu al bezig is met een langzame overstap naar volledig elektrisch is goed. Geleidelijke transities vallen niet zo op. Prijs je maar gelukkig dat er zo ietsje langer benzine overblijft voor jouw 8, 6 of waarschijnlijk schamele 4-cilinder. Daarnaast is gigakoppel van zelfs een kleine elektromotor natuurlijk een perfecte aanvulling op het benzinegedeelte van de RR.
Citrofiel zegt
Dus de elektromotor is alleen een toevoeging, en geen vervanging van cilinderinhoud/benzinekracht zoals bij andere hybrides? Lexus beweert dat de LS460h de prestaties van een 12cilinder biedt bij het verbruik van een 8cilinder. Wat is dit dan? Een 14cilinder met het verbruik van een 12cilinder? :mrgreen:
toyota prius zegt
@Citrofiel: Hee dat is weer een zg UPS voor deze Rolls.. Het genot van een 14 cilinder, maar het verbruik van een 12 cilinder…
Cantago zegt
Das geen hybride, das gewoon een sterkere startmotor ergens anders monteren! Hij heeft nog steeds een V12 met 500+ pk, dus laat het strat stop systeem weg en ik keur hem goed!
mashell zegt
Zo, nou kan de ondernemingsraad tenminste niet meer zeuren over groen rijden, milieu, maatschappelijk verantwoord bla bla.