
Goed nieuws voor de liefhebbers van veel cilinders. Er staat een Rolls-Royce stationwagon te koop in ‘de buurt’!
We zijn bekend met het fenomeen krachtige en luxe stationwagons. We doelen niet eens zozeer op de laatste Audi RS6 of Mercedes-AMG E63S. Al jarenlang zijn er enorm dikke stations te krijgen op basis van de gaafste auto’s.
Het probleem is dat het vaak stopt bij het E-segment. Daarboven is alles wat praktisch is een (daar gaan we weer…), een SUV-crossover-dinges-geval. Een BMW 7 Serie Touring zou véél cooler zijn, dan een BMW X7. Maar ja, iets met omzet, winst en de wens van de koper.

Carrossiers
Gelukkig zijn er altijd nog carrossiers die zelf aan de slag gaan met stationwagon-conversies. De ene is geslaagder dan de ander. Dat is bij deze Rolls-Royce stationwagon ook het geval. De lijnen van de Silver Seraph kloppen niet helemaal: de bips-lijn loopt naar beneden, maar de daklijn is nog gewoon recht. Terwijl de achterruit qua vorm niet correspondeert met beide. Maar ja, dat was bij de 1999 Toyota Corolla Wagon ook het geval en dat was een puike auto!
Rolls-Royce stationwagon conversie
De auto conversie is gedaan door British Motors, een specialist in Britse auto’s uit Verona, Italië. De kleur is briljant gekozen. De eigenaar dacht: laten we meteen maar iets origineels doen. Dus een two-tone kleurstelling. Donkerblauw met lichtblauw. In combinatie met de white-wall banden wangen is het misschien iets te veel kleur, maar een beetje retro mag wel. Het apparaat komt immers uit 1998 en toen was retro heel erg ‘in’.

Interieur
Het interieur is eveneens heel erg fraai. Crème-kleurig leder zo ver het oog rijkt. Het ziet er extra fraai uit dankzij het donkerblauwe dashboard, stuurwiel en de vloermatten. Oh, en niet te vergeten het zeer fraaie hout.
Dan de techniek van de Rolls-Royce stationwagon. Het is een standaard Rolls-Royce Silver-Seraph. Deze is voorzien van de 5.4 liter V12 van BMW, gewoon de standaard M73TUB54-motor met 326 pk en 490 Nm. Qua prestaties moet je je er niets bij voorstellen, de 750i was al niet snel en de standaard Silver Seraph was stiekem een beetje traag: 0-100 km/u in 7,5 seconden en een top van 225 km/u. Met deze conversie zijn de prestaties (gezien het hogere gewicht) er niet op vooruit gegaan.

Prijs Rolls-Royce stationwagon
De auto is afkomstig van de eerste eigenaar. Sinds 1998 heeft deze bijna 35.000 km ermee gereden. De prijs van deze Rolls-Royce stationwagon is zoals we op de kop aangeven niet mals: 162.500 euro volgens de advertentie van de Silver Seraph Touring. Een nieuwe Cullinan is véél duurder en niet direct een toonbeeld van Den Goeden Schmaeck.
Ik ben vast niet de enige wiens eerste reactie was bij het zien van de foto’s: ” Dit is een ex-lijkenauto.. “
@thearchitect: een auto waar je de rest van je leven mee kunt rijden en de laatste rit in kist lukt ook nog. Helemaal top toch?!
@thearchitect: jep, dacht ik ook
Dacht precies hetzelfde!
Ik vind het wel een tof ding.
En 7,5 sec naar de 100 is helemaal niet traag. Veel huidige auto’s die onder de 4,5 sec naar de 100 stuiven, zijn gewoonlijk achterlijk snel. Vooral omdat de meeste automobilisten er niet mee om kunnen gaan en omdat er in het huidige verkeer nog net zo snel/traag wordt gereden als 40 jaar geleden.
Mijn Flitsmeister geeft altijd mijn 0-100 tijd weer. Gemiddeld is dit op de Nederlandse snelwegen ongeveer 20 seconden. Veel harder gaat het toch niet…
Dit is gewoon vulgair, compleet over the top en totaal overbodig. Dit is een soeverein rollende middelvinger naar alles wat voor de groene transitie staat.
Maar hij is gaaf. Ik wil hem.
Nu nog ergens 162.500 euro vandaan halen.
Ik ben erg fan van stationswagons; ook speciaal terug gegaan van de SUV naar de stationwagon.
Maar dit ding? Het doet m geen goed. Als sedan voelt hij statig; nu lijkt het meer een 80s US-station wagon.
Ik vind stations helemaal niks, meestal maar saaie burgerbakken (alleen Audi en soms BMW weten er wat van te maken) maar dit lijkt inderdaad erg Amerikaans.
@gregorius: Namens alle andere weggebruikers, bedankt! Je eerdere dwaling is je vergeven, fijn dat je het aandeel SUV’s in het straatbeeld weer marginaal hebt teruggedrongen. Een druppel op een gloeiende plaat is ook een druppel tenslotte.
Een F segment stationwagon zou inderdaad welkom zijn!
Mooi. Maar het lijkt alsof die achterkant volledig gevormd is naar de achterruit. Van welke donorauto is die?
Paar plaatjes bekeken van estates uit die tijd maar de meeste estates, maar de meeste lopen meer toe naar boven en hebben bovendien vaak de ruitenwisser op het glas gemonteerd. Ik begin me af te vragen of het wel een achterruit van een andere estate is, het lijkt haast wel of ze een schuif/panoramadak gebruikt hebben.
Die dakrails zonde.. Verder erg haag gedaan
Haag = gaaf
Heerlijk dit! Het aanzicht vanaf de zijkant klopt helemaal, de achterkant vind ik echter minder geslaagd, het is net alsof de boel oploopt. Een hele leuke auto, al vind ik dat een oude Rolls zich net wat beter leent voor dit soort projecten.
Zoals deze, die Corona technisch, voor ons Nederlandse Rolls Station liefhebbers net wat makkelijker te koop staat.
https://www.gallery-aaldering.com/collection/rolls-royce-silver-shadow-stationcar-coachbuild-nl/
Hij doet me langs achter bijna één op één denken aan een AMC PACER Wagen 1975-80 denken
Jammer maar hij was van zeer triestige Amerikaanse bouwkwaliteit.
Positief is de grote achterruit. Verder is het een “laat maar”.
Gaaf ding! LPG-tank inbouwen en lekker Europa verkennen.
Ik zou hem als Bentley Arnage willen met de 6,75 liter V8. Heb je ook een beetje koppel.
Leuke post van Willeme. Hoewel ik zeker enige affiniteit met Anglofiele auto’s heb zal het deze niet voor mij worden. Hoewel ik nooit in deze RR heb gereden, heb ik dat wel in de Bentley Arnage, die er sterk op lijkt. Ik kon geen prettige en fijne zitpositie vinden (te rechtop en te dicht bij het stuur) en daarmee was het voor mij einde oefening. Dan nog even de opmerking dat een E38 750i niet echt snel is: dat is natuurlijk relatief en wellicht in het huidige tijdsbestek van 600+ PK supercars misschien niet. Maar anno 2000 was de 750i zeker geen trage auto en eigenlijk in het huidige tijdsbestek ook niet.
Misschien even een voorbeeld: ik ben doorgaans een zeer rustige rijder. Enige tijd geleden reed in met circa 130 km/u een tritsje vrachtwagens voorbij op de A30 in Duitsland (dat is van Osnabrück naar Hengelo) en er verscheen een Medelander in een redelijk nieuwe Audi (ik meen een A6) in mijn spiegel, die kennelijk haast had (misschien met een Corona-Vaccin in zijn kofferbak voor het dichts bijzijnde ziekenhuis of misschien had zijn vrouw gewoon gebeld met de vraag waar hij nu weer uithing). Dus bumperkleven en het hele arsenaal aan toeters en bellen. Dus na de laatste vrachtwagen ga ik braaf naar rechts, maar zet de bak wel even in “s”. Een beetje gassen richting de 250 (vlakbij de begrenzer) en ja hoor, de Audi kon er dus niet langs. Zo langzaam is die inmiddels 20-jarige 750i dus nog steeds niet. in huidige tijden.
Daar komt bij, dat ik met een ritje van zeg, Arnhem naar Den Haag met de huidige maximale snelheid gewoon makkelijk 1 op 11 rij. En dat met een V12 van 5.4 liter!