• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: bloedsnelle Hennessey Venom F5 is officieel!

Auteur: machielvdd, gepost 15 december 2020 om 20:24 – 18 Reacties

Wordt dit dan de snelste auto ter wereld in plaats van de SSC Tuatara?

Amerikanen en snelheidsrecords: er is al het nodige om te doen geweest dit jaar. SSC claimde namelijk triomfantelijk het wereldrecord in handen te hebben, maar dat werd daarna ernstig in twijfel getrokken. Voor eigenaar Jerod Shelby zat er uiteindelijk niets anders op dan een nieuwe poging aan te kondigen. To be continued dus.

Hennessey

Intussen zijn er meer kapers op de kust. Hennessey preseneert nu namelijk eindelijk de productieversie van de Venom F5. De conceptversie van deze auto stamde al uit 2017. Het werd dus hoog tijd dat dat Hennessey met de productieversie op de proppen kwam. Des te meer omdat John Hennessey in de tussentijd wel commentaar levert op andermans recordpogingen.

Venom GT

De Hennessey Venom F5 – vernoemd naar de krachtigste categorie orkanen volgens de Schaal van Fujita – moet in de voetsporen treden van de Venom GT. Die bereikte in 2014 een topsnelheid van 435 km/u, genoeg om de snelste auto ter wereld te zijn. Het record was alleen niet officieel (want één richting). Wel schreef de Venom GT het officiële Guinness World Record van snelste accelererende auto op zijn naam, met een acceleratie van 0-300 km/u in 13,63 seconden.

  • Hennessey Venom F5
  • Hennessey Venom F5
  • Hennessey Venom F5
  • Hennessey Venom F5
  • Hennessey Venom F5

Krachtigste productieauto

Hennessey heeft dus een naam hoog te houden met de Venom. Aangezien de concurrenten niet stil hebben gezeten doen de Amerikanen er nog een flinke schep bovenop. Hennessey’s eigen 6,6 liter V8 produceert daarom met behulp van twee turbo’s 1.843 pk en 1.618 Nm koppel. Hennessey claimt dat de Venom F5 daarmee de krachtigste productieauto ooit gebouwd is. Heel lang zal de Venom dit in ieder geval niet zijn, want Rimac komt met de 1.914 pk sterke C_Two en Lotus met de 2.000 pk sterke Evija. Verschil is wel dat deze auto’s elektrisch zijn en de Hennessey het nog met een ouderwetse V8 doet.

Topsnelheid

De grote vraag is natuurlijk: hoe snel is de Venom F5? Hennessey mikt op een topsnelheid van meer dan 500 km/u. Dat is ongeveer op hetzelfde niveau als het geclaimde record van SSC (508 km/u). John Hennessey dekt zich daarom alvast een beetje in door te zeggen dat de Venom F5 “meer is dan alleen snelheid en vermogen”. Hennessey zal volgend jaar een officiële top speed run doen. Die zal transparant zijn en geverifieerd worden door een onafhankelijke partij. Ze zeggen er nog net niet bij “in tegenstelling tot SSC.”

Acceleratie

Waar de Venom GT duidelijk een Lotus-basis had, maakt Hennessey deze keer gebruik van een eigen platform. Mede dankzij de koolstofvezel monocoque, die maar 86 kg weegt, komt het totale gewicht niet verder dan 1.360 kg. Met een vermogen van 1.843 pk kom je dan dus uit op 1,35 pk per kg. Dit zou genoeg moeten zijn om een sprint van 0-200 km/u te voltooien in een luttele 4,7 seconden. 0-100 km/u zou in 2,6 seconden achter de rug moeten zijn.

Design

Qua design is de auto in grote lijnen nog hetzelfde als het concept uit 2017. De grootste wijzingen zien we aan de achterkant. Daar is bijvoorbeeld de spoiler verdwenen. Daarnaast zien we nu niet meer drie geclusterde uitlaten á la Lexus LFA, maar vier hoger geplaatste uitlaten. Wat voor geluid daaruit komt, hoor je in de onderstaande video.

Prijs

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de waanzinnige snelheid van de Venom F5 ooit kunnen ervaren. Daar zijn meerdere redenen voor en één daarvan is dat Hennessey niet meer dan 24 stuks gaat bouwen van de Venom F5. Deze hebben allemaal een vanafprijs van €1,73 miljoen. Of je voor dat bedrag kunt claimen de snelste auto ter wereld te rijden is nog even afwachten.

Ook interessant!

  • Venom F5 afgeleverd
    Eerste 500 km/u snelle Venom F5 afgeleverd aan klant
  • Video - Hennessey RAM TRX is nóg sneller
  • Deze Hennessey Venom heeft 'slechts' 775 pk
  • Helaas, je kunt de snelste auto ter wereld niet meer kopen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Hennessey, john-hennessey, venom, venom-f5, Video

Vorig bericht: « Ares Design Wami Lalique is om je vingers bij af te likken
Volgend bericht: Rolls-Royce stationwagon met V12 te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. sntial zegt

    15 december 2020 om 20:47

    McDonald’s 1817s

    Login om te reageren
  2. merlijnz zegt

    15 december 2020 om 20:54

    Achterkant heeft veel weg van de 765lt voor mij gevoel

    Login om te reageren
  3. acakoning zegt

    15 december 2020 om 20:57

    Haha heerlijk Amerikaans filmpje. Kan bijna zo in die Ford vs Ferrari film.

    Login om te reageren
  4. Jantje_555 zegt

    15 december 2020 om 21:05

    ben benieuwd naar hun 0-400-0 tijd of misschien zelfs 0-450kmu-0 tijd!

    Login om te reageren
    • vegelien zegt

      15 december 2020 om 21:17

      @Jantje_555: 0-400km/h in 15,5 sec. Werkelijk bizar. Staat een mooi en duidelijk filmpje van Carfection online met Henry Catchpole

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        29 december 2020 om 22:41

        dat is bizar! 0 naar 400 op gps in 15 seconden…dat is wat een dacia doet van 0 naar 100 haha

        Login om te reageren
  5. MaartenD zegt

    15 december 2020 om 22:18

    McLaren meets Ferrari F8 Tributo meets Maserati MC20…

    Login om te reageren
  6. mrB zegt

    16 december 2020 om 00:00

    Ze zeggen dat de motor al 2000pk heeft gedraaid op de testbank, maar toch vraag ik me af of het heel blijft. Ik zie niet heel veel aan koeling, terwijl dat toch de grootste uitdaging is bij de Bugatti’s een koenigsegg’s van deze wereld. Verder niet heel uitgesproken design, maar ook niet lelijk vind ik, maar het mist een beetje ‘wow!’ voor mij.

    Login om te reageren
  7. jajeroenja zegt

    16 december 2020 om 06:44

    Wanneer 0-100 in 2.6 niet genoeg is…
    Dan maar 100-200 in 2sec 🤯

    Login om te reageren
  8. rodrieck2007 zegt

    16 december 2020 om 07:12

    Dit had een soort van nieuwe Spyker moeten zijn

    Login om te reageren
  9. ericd zegt

    16 december 2020 om 07:31

    Maakt niet uit. Ziet er uit alsof McLaren een dependance is gestart in de US of A, and dat designers daar een lekkerder ogend geheel hebben kunnen concipiëren dan de Britten. En dat alleen al verdient bijval, zeker na het zeeeeeer teleurstellende bocht dat GM neerzette met de nieuwe Corvette.

    Login om te reageren
  10. herve11f zegt

    16 december 2020 om 07:41

    Buitenkant vind ik goed geslaagd, binnenkant wat magertjes

    Login om te reageren
  11. posthumus zegt

    16 december 2020 om 08:11

    Dat geluid! (Check het filmpje van Carfection op YT)

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    16 december 2020 om 08:49

    De auto is meer dan alleen snelheid en vermogen. Het is ook een mooi luchtkasteel.
    Zijn er mensen die nog steeds geld (veel geld) bij Hennessey stallen om misschien een auto te krijgen over 1 of 2 jaar. En zal die auto dan ook ‘af’ zijn. En wat is garantie bij Hennessey; lijkt me ook niet echt iets om op te vertrouwen.
    Ik denk niet dat er veel van verkocht zullen worden.

    Login om te reageren
    • Knoopie zegt

      16 december 2020 om 11:50

      Precies wat ik dacht. Ik denk dat er maar zo’n 24 personen een order zullen plaatsen..

      Login om te reageren
  13. cossiekiller zegt

    16 december 2020 om 11:10

    Ik vind het wel een heel mooie supercar. Heeft wel veel weg van een McLaren, maar een stuk mooier naar mijn mening.

    Login om te reageren
  14. shicomm zegt

    16 december 2020 om 11:41

    Toch jammer dat het niet iets vernieuwends is geworden qua design.
    De orginele venom was gewoon een exige die iets teveel vitamine en viagra had gehad , niks mis mee want daar zat het orginele idee ook in.
    Als je dan met een schone lei begint en in weze elke vorm kunt maken die je wilt , waarom dan iets dat meteen doet denken aan een mclaren ?

    De sound lijkt vrij veel op die van de orginele venom maar dat blok lijkt genoeg te kunnen doen dus op zich snap ik dat wel.
    Benieuwd of ie ze allen weet te slijten !

    Login om te reageren
  15. tvr1974 zegt

    16 december 2020 om 12:47

    Leuk maar nutteloos natuurlijk. Iets van niet om dat het moet maar omdat het kan. Ik ken echter geen(openbare) weg waar je überhaupt in de buurt kan komen van die topsnelheid. Ook niet op circuits, dus t echte nut begrijp ik totaal niet. 300 op circuits is gewoon normaal. Tegen de 400 op sommige banen, maar ik zou er echt niet 1 weten voor 500? Iemand?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North