RUF RGT 4.2: een monster op monsterlijk brede banden

Auteur: , 29 Reacties

Hoe breed? De maximale standaardmaat van Michelin, zo breed.

Ruf heeft met de RtR en de Florio twee prachtige turbokunstwerkjes neergezet. Deze atmosferische RGT 4.2 is de derde en laatste toevoeging aan de stand.

Onder de kap bevindt zich een dikke 4.178 cm³ grote zescilinder, die vrij ademend goed is voor 525 pk bij een verbluffende 8.370 tpm, en 500 Nm aan maximukoppel. Waarden die een GT3 RS overtreffen, hoewel Porsches GT-chef Andreas Preuninger al heeft laten vallen dat de specs van dat model ‘zeer, zeer conservatief zijn.’

De dry sump 911 is breder, voorzien van grotere koelopeningen, en heeft een handgeschakelde zesbak die de achterwielen aandrijft. Achterwielen die huizen in verbrede wielkasten en 345 mm brede schlappen om zich heen hebben. Binnenin is een rolkooi geïntegreerd, om zelfs klappers bij de topsnelheid van 322 km/u proberen op te vangen.



29 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Laatste zin loopt niet helemaal jofel

*edit – bedankt!*
@postzegel: @sir_smokalot: nog steeds niet :’)
@bierbuik: pun intended denk ik

* edit – gefixed *
Ruf is wat mij betreft de gabrikant met de mooiste auto’s. Doe mij ze alledrie maar: de RtR als voor dagelijkse ritten,
De RGT voor de circuit dagen en de Turbo Florio voor de mooie zomerdag.
322km/u met 525pk en 500nm koppel… Hmm die brede banden en uitgebouwde wielkasten doen de topsnelheid geen goed. De GTS haalt met 408hp al 306km/u…
@w0o0dy: een R8 V10 Plus doet ook maar 323km/u met 610pk. Ligt gewoon aan afstelling en waarvoor die bedoeld is. 322km/u is hard zat lijkt mij ;) waarschijnlijk klimt deze auto veel sneller daar naartoe en boven de 300 heb je al kwadratisch meer vermogen nodig om paar km extra te winnen
@jzaero: Close. Zoals onehp ook meldde: toename van vermogen t.o.v. snelheid is tot de 3e macht.

Als je dus ongewijzigd door zou rekenen vanaf de 408 pk:
Derdemachtswortel van 525/408 * 306 km/u is 333 km/u.
Tel daarbij nog wat extra verliezen in motor en overbrenging, bredere banden, andere aerodynamica en ik vind de topsnelheid best prima. Sowieso is >300 best prima.
@jzaero: correctie: de gewone R8 V10 met 540pk heeft een topsnelheid van 323km/u, de R8 V10 Plus met 610pk heeft een topsnelheid van 330km/u.

@w0o0dy: En de GTS ziet er ook nog eens beter uit…..
@w0o0dy: E = (1/2)mv^2.

Maw elke km/u extra kost relatief veel extra powah.
@jaapiyo: dat is een formule uit de fysica, maar niet de juiste. Die zegt gewoon hoeveel bewegingsenergie je hebt aan een bepaalde snelheid, niet hoeveel vermogen je nodig hebt om de luchtweerstand en de rolweerstand en andere wrijvingsverliezen te overwinnen aan een bepaalde snelheid. Die formule is een beetje lang, wat we kunnen onthouden is dat het vermogen nodig om de luchtweerstand the overwinnen omhoog gaat met de snelheid tot de derde(!) macht (en niet tweede macht zoals veel foutelijk denken). Dus twee maal zo snel = acht maal zoveel vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnnen. Daarom is ook een auto met 100pk ruwweg ongeveer de helft zo snel als een auto van 800pk…
@Onehp: “Die zegt gewoon hoeveel bewegingsenergie je hebt aan een bepaalde snelheid, niet hoeveel vermogen je nodig hebt om de luchtweerstand en de rolweerstand en andere wrijvingsverliezen te overwinnen aan een bepaalde snelheid.”

Jawel toch…want de wet van behoud van energie zegt dat die bewegingsenergie ‘erin gestopt’ moet zijn door de powaaaah van in dit geval de motor.

Maar goed gezien de rest van je verhaal zal je vast gelijk hebben ;)
@jaapiyo: ja, jouw formule gaat om massatraagheid, dwz de totale energie die je door acceleratie in je massa/voertuig stopt. Op onze aarde kan je echter niet oneindig blijven accelereren, de snelheid waarbij je stopt accelereren wordt bepaald door voornamelijk de luchtweerstand en rolweerstand.
Of anders gezegd, bij lage snelheid gaat bijna al het motor vermogen naar acceleratie, op hoge snelheid gaat bijna al het motorvermogen naar luchtweerstand en blijft er bijna niks over voor acceleratie. Acceleratie en topsnelheid zijn verschillende dingen maar beide worden beter met meer motorvermogen motorvermogen…

Olé!
Wel jammer dat jullie fotograaf dan niet even op de grond is gaan liggen voor een goede foto waarbij de breedte van de banden te zien is!

OT: Ontzettend dikke wagen, is dit toch wel redelijk ‘more show no go’ zoals w0o0dy boven mij al zegt
Waarom moet ik ineens aan Clarkson z’n schijtende hond denken?
Ik vind het een beetje een opgeblazen ballon. Teveel van het goede.
Met HANDBAK!! +1 Voor RUF
Velg design is wel van pak hem beet 25 jaar terug. Past niet echt het huidige model.
@schellekens006:

De mannen van Ruf hebben waarschijnlijk hun budget gespendeerd in het ontwikkelen van kek breed popnagelspoilerwerk. Centen voor het ontwikkelen van een set knappe velgen waren er niet meer.
@gash: kwestie van smaak, ik vind het juist mooie wielen.
Vette bak! In de zin van: hij lijkt bijna een New Beetle…

Maar ze mogen hem op de oprit parkeren! :)
Die popnagels… Verschrikkelijk!
Die popnagels/schroeven moeten weggewerkt worden en RUF zou toch wel is een keer wat nieuwere wielen kunnen nemen…
De specs zijn wel heerlijk…de ideale 911 die Porsche niet meer wil bouwen met dat dikke atmosferische blok, handbak en RWD. En ook nog zonder allerlei gekke inkepingen in de koets.

Alleen die ponagels hoeven van mij niet. Maar de RtR had ze volgens mij niet dus misschien kan je gewoon kiezen wat je wilt bij Ruf en laten ze hiermee alleen zien wat de opties zijn.

Maarrrr…wat moet dat nou kosten zo’n Ruf, exorbitant veel meer dan een GT3 RS zeker???
@jaapiyo: Powwwwnagels. Popnagels dus.
mooie rims
Damn wat heeft RUF toch geil spul neergezet daar, allemaal om van te kwijlen :o
Ruf, het merk dat beter weet hoe je Porsches moet bouwen dan de Porsche dat zelf weet!
Door die achterbumper helemaal uit balans. Bah, ding ziet er niet uit. Vind de 991 een prachtige auto normaliter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).