• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 911 GT3 RS verdient een spoiler alert

Auteur: ricardo, gepost 3 maart 2015 om 20:23 – 42 Reacties

911 GT3 RS


Kebéng! Hier is de nieuwe GT3 RS. Een 500 pk en 480 Nm sterk beest dat we gerust kunnen zien als de nieuwe uitdager aan het supercar-firmament.

De turbo is (GODZIJDANK!) weggelaten, alle peekaa’s komen namelijk uit een atmosferische zescilinder boxermotor met 4 liter inhoud. We waren even bevreesd dat er een Ijzeren Long opzat, maar Porsche heeft alleen de brede body van de 911 Turbo toegepast. Met luchtinlaten bij de achterste wielkasten.

De 911 GT3 RS verdient een spoiler alert

Zelf roeren is er niet meer bij. Schakelen gaat met Porsches PDK-bak, voorzien van een dubbele koppeling. Om gunstiger op de weegschaal uit te komen dan de reguliere GT3 werd het dak van magnesium gemaakt en zijn de motorkap en bagageklep van koolstofvezel. Samen met een aantal andere kaasschaafsessies werd in totaal 10 kg bespaard. Weinig, ja.

Goed, de sprintcijfers weten we sinds vanmiddag ook: in 3,3 tellen passeer je de 100 km/u, om bij 320 km/u pas te stoppen met versnellen. Meer info HIERO.


Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Deze Porsche 991 GT3 RS is stiekem geen 991 GT3 RS
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Deze hadden we nog niet: Porsche 991 GT3 RS Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, Autoshows, geneve, geneve-2015, gt3-rs, Porsche

Vorig bericht: « BMW 2 Serie Gran Tourer: Freude am Fahahahaha
Volgend bericht: De elektrische Aston Martin crossover: het bestaat! »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirijder zegt

    3 maart 2015 om 20:25

    Heel erg dik!

    Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    3 maart 2015 om 20:27

    Repost much..

    Leuke bak hoor, ik zie mezelf er best in rijden maar een supercar is het pas als we zeker weten dat hij ook brand..

    Dat is immers HET criterium..

    Login om te reageren
    • ettie zegt

      3 maart 2015 om 21:27

      @tupperware: dat deed de standaard gt3 ook al dus dat zal hier niet zo’n probleem worden gok ik

      Login om te reageren
  3. Arnoud zegt

    3 maart 2015 om 20:31

    Ik vind de koelopeningen in de voorschermen niet zo geslaagd. Maar die spoiler is gaaf! Die laat weinig te raden over wat deze auto komt doen.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      3 maart 2015 om 23:52

      @Original_Arnoud: ik vind die koelopeningen juist heel erg geslaagd. Eindelijk weer eens een mooi 911

      Login om te reageren
  4. gtwillem zegt

    3 maart 2015 om 20:32

    “De handbak is weg, mêh!!!! Nu rijdt het net als een VW Golf GTi”

    Ik zat het filmpjente kijken hoe de nieuwe Civic Type-R over de ring gejaagd werd in 7:50 (sneller dan de eerste 996 GT3, even snel als de E46 M3 CSL…) en het viel echt op hoe vaak je aan het terug schakelen was voor het aanremmen: slechts één hand aan het stuur tijdens aanremmen en insturen is best link. Met 500pk is het wel lekker dat je beide handen aan het stuur kan houden.

    Toch, ‘Ringtijden zijn voor mij niet zo belangrijk, dus doe mij die hangeschakelde en langzamere GT4, houd ik nog geld over voor een nette 328i Touring ook!

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      3 maart 2015 om 23:00

      @gtwillem:
      Niet vergeten dat die 996 GT3 MKI uit ’99 ook ‘slechts’ 360 pk had, de hot hatches komen vandaag de dag qua vermogen al in de buurt. De banden zijn sindsdien ook geëvolueerd en wagens worden nu specifiek afgesteld voor de NS…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        3 maart 2015 om 23:27

        @StijnB: en dat zie je in de rondetijden. Een 996 GT3 bestuurder moet echt bizar goed zijn best doen om een Seat Leon Cupra voor te blijven. Wie er een leukere tijd heeft tijdens dat rondje ‘Ring is een andere vraag…

        Login om te reageren
  5. kvdw zegt

    3 maart 2015 om 20:34

    Hij is dik!! Maar toch mist er ergens iets “over the top” voor mij, kan alleen niet zeggen wat…

    Login om te reageren
    • p0wn3d zegt

      3 maart 2015 om 20:40

      @kvdw: canards voor?

      Login om te reageren
  6. philipf zegt

    3 maart 2015 om 20:35

    Wat een wagen!

    Login om te reageren
  7. richman zegt

    3 maart 2015 om 20:37

    Ik zou mijn vriendin kunnen ruilen met deez…

    Login om te reageren
  8. p0wn3d zegt

    3 maart 2015 om 20:37

    Bij de voorbumpers wat canards had wat leuker gestaan.

    Login om te reageren
  9. puhpuh zegt

    3 maart 2015 om 20:39

    125 pk per liter … niet slecht voor een atmosferische motor! Al blijft de V8 van de 918 heer en meester met wel 133 pk per liter …

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 maart 2015 om 20:56

      @puhpuh: daar zitten toch twee turbo’s op, jongeman!

      Login om te reageren
      • maseratizzzzzzzz zegt

        3 maart 2015 om 21:24

        @gtwillem: ten eerste zitten er geen turbo’s op een 918, anders klonk het wel wat beroerder. Een 458 speciale heeft denk ik het meeste pk’s per liter voor een N/A motor.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          3 maart 2015 om 21:29

          @maseratizzzzzzzz: verrek, je hebt gelijk! Ik dacht altijd dat de P1 en 918 twin turbo V8’s hadden en de LF een nat-asp V12. Hoe dat komt geen idee, maar nu wil ik de 918 nog liever!

          Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        3 maart 2015 om 21:30

        @gtwillem: dus niet…… Voor bovenstaande onzin geplaatst door moi graag een edit-knop, ooit?

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          4 maart 2015 om 01:14

          @gtwillem: Sorry, maar bovenstaande uitspraak van jou, gaat voor de rest van je leven tegen je gehouden worden! :)

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            4 maart 2015 om 07:51

            @SimonMc: hahaha, ja, daar was ik al bang voor!

            Login om te reageren
  10. tiemegommer zegt

    3 maart 2015 om 20:43

    Topsnelheid van maar 320, de nieuwe Audi r8 v10 plus kan tot 323

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      3 maart 2015 om 20:57

      @tiemegommer: klopt. En daar heeft de Audi 110pk MEER voor nodig om het te bereiken. 320km/h is serieus snel, zeker als je na gaat dat de spoilers voor een flinke hoeveelheid downforce zorgen!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 maart 2015 om 21:09

        @gtwillem: Neem van mij aan, een 911 heeft altijd meer vermogen dan opgegeven wordt. zo`n 10 procent. Audi`s altijd minder, dus ze konden wel eens erg dicht bij elkaar in de buurt komen….

        Login om te reageren
        • maseratizzzzzzzz zegt

          3 maart 2015 om 21:21

          @dutchdriftking: dat is meestal met de turbomodellen zo, met N/A motoren zou ik dat niet zo snel verwachten..

          Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          3 maart 2015 om 21:37

          @dutchdriftking: dat is niet helemaal waar. Porsches halen over het algemeen hun vermogen met gemak, zeker de Turbo’s, maar de vlieger gaat niet helemaal op bij ALLE Porsches. Zo haalde de 996.1 GT3 vaak de 360pk niet, terwijl de 996.2 GT3 juist ruim boven de opgegeven 381pk zat. Ook schijnen de 3.4 motoren net aan hun opgegeven vermogen te halen en zijn de cijfers voor de Turbo’s en GT2 standaard erg conservatief.

          Bij Audi’s hetzelfde. De V10’s uit de S6 en S8 kwamen met moeite boven de 400pk (terwijl 435-450) is opgegeven en de huidige S4 en S8 zitten er vaak behoorlijk boven hun opgave (S4 doet standaard al vaak 370-380 en de S8 gaat hard richting de 600, check de rollenbanktest van MotorTrend maar eens).

          Afwijkingen komen altijd voor met een motor. Het heeft met zoveel factoren te maken, maar sommige blokken halen het net wat gemakkelijker. Net zoals de Mitsubishi Evo IX FQ320. Dat was geen getunede Evo, maar hij bleek al dik 325pk te leveren in plaats van de opgegeven 280.

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      3 maart 2015 om 21:00

      @tiemegommer: en die heeft 4 cilinders meer. De R8 zou eigenlijk veel harder moeten kunnen alleen zal het een waanabee blijven. De status van een 911 zal de r8 nooit krijgen. A: het is een Audi, B: de R8 is lelijk.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        4 maart 2015 om 00:03

        @rufctr01: ik denk dat de R8 V10 Plus ook wel wat harder loopt dan 323, maar topsnelheid is afhankelijk van een paar factoren: aerodynamica, vermogen en vernsellingsbakverhoudingen. Waarschijnlijk loopt de GT3 RS bijna de teller uit, terwijl de R8 nog wat toeren over heeft.

        Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      3 maart 2015 om 21:00

      @tiemegommer: Als je hard rechtdoor wilt moet je de Turbo kopen.

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      3 maart 2015 om 21:10

      @tiemegommer:
      Dit is een auto om over een circuit te jakkeren. Dan heb je niet zo’n hoge topsnelheid nodig. Hard optrekken is veel belangrijker.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      3 maart 2015 om 21:17

      @tiemegommer:
      Jammer dat je aan die “toog statistieken” geen reet hebt op het circuit en laat fat nu net de natuurlijke habitat van een GT3 RS zijn..

      Login om te reageren
  11. sr20det zegt

    3 maart 2015 om 22:02

    Altijd al van porsches met grote spoilers gehouden! Net zoals deze en de cayman gt4.

    Login om te reageren
  12. jorden zegt

    3 maart 2015 om 22:20

    Lucht gaten zagen in een achterspatbord van een 911 vind ik altijd zo zonde hè! En waarom zitten ze er nu?

    Login om te reageren
  13. daans zegt

    3 maart 2015 om 22:39

    Misschien domme vraag, maar wat wordt er nou precies bedoeld met een “atmosferische motor” ik zie het heel vaak langs komen maar snap niet zo goed wat er precies mee bedoeld wordt.

    Login om te reageren
    • dubois zegt

      3 maart 2015 om 23:17

      @daans: Google.com

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 maart 2015 om 01:28

      @daans: wilt zeggen dat de motor vrij ademend is, dus geen drukvulling door middel van turbo’s of compressors. Velen ( zoals ik ) vinden dat dit de meest pure sportmotor is , omdat de gasrespons veel beter is dan bij een turbomotor, en de vermogensafgifte meer lineair is, waardoor de auto veel beter op de grens te rijden valt.

      Het geluid is voor velen ook een argument, omdat een atmosferische motor meestal een stuk hoger in de toeren gaat ( omdat het maximum vermogen en koppel pas bij veel hogere toeren beschikbaar is ), en zodoende ook veel sportiever klinkt. Turbomotoren hebben ook veelal de neiging om het motorgeluid “op te slorpen”, omdat de uitlaatpoorten niet rechtstreeks naar de uitlaat gaan, maar eerst naar een turbo(‘s) gaan, om daar de turbine door middel van de uitlaatgassen te gaan opspoelen. Onvermijdelijk gaat daardoor een heel deel van het geluid verloren. ( alhoewel Mercedes dit grotendeels weet te verhelpen ).

      Helaas zijn de atmosferische motoren een uitstervende soort, omdat turbomotoren nu eenmaal een veel lagere CO2 uitstoot hebben, en er makkelijk veel vermogen extra te behalen valt.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        4 maart 2015 om 07:39

        @SimonMc: uitmuntende tekst. Als hij er nou nog Gwen spreekbeurt over kan houden weet ik het ook niet meer.

        Login om te reageren
  14. str8six zegt

    3 maart 2015 om 22:54

    Als ik de jackpot win ga ik als eerst naar de Porsche dealer om deze wagen te bestellen! Wat een beest!

    Login om te reageren
  15. phaeton zegt

    3 maart 2015 om 23:37

    Weinig ja, die 10kg. Komt omdat de huidige GT3 al bizar goed is

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    4 maart 2015 om 00:09

    Laatste Porsche met atmosferisch blok? En op die spoiler kan kan je inderdaad best picknicken.

    Login om te reageren
  17. noah_deheer zegt

    4 maart 2015 om 07:39

    Vind hem niet zo heel mooi

    Login om te reageren
  18. rijnounsdoor zegt

    4 maart 2015 om 09:33

    Mocht Wouter deze mogen testen, dan hoop ik dat hij op het circuit mag. Die topspeedrun die Wouter met een 997 GT3 RS 4.0 deed is net zoiets als een slalomrun doen met een Cadillac Eldorado, waarbij dat laatste wél vermakelijk is.

    Login om te reageren
  19. dennisjuh95 zegt

    4 maart 2015 om 11:27

    Doe mij maar eentje! Blacked-out met rode accenten. Beest!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North