Ruil gerust een barrel in, de dealer kan je toch niet pakken

Auteur: , 64 Reacties

De rechter heeft een garagebedrijf in een rechtzaak tegen een klant in het ongelijk gesteld. Laatstgenoemde had de dealer een inruilauto verkocht, waar van alles mis mee bleek te zijn, maar was dit 'vergeten' te melden.

Opel Zafira

De klant ruilde een 10 jaar oude import-Opel Zafira zonder NAP in voor een Kia, maar de dealer had niet de moeite genomen deze even op de brug te zetten, en baseerde zijn oordeel op een korte proefrit. Naderhand bleek de (sl)Opel in korte tijd meer olie te zuipen dan een kapotte wankelmotor, en lekkende zuigerveren te hebben.

Dealer boos, want de klant had deze gebreken niet gemeld. Hij redeneerde vervolgens vanuit het principe ‘je koopt hem zoals je hem hebt gezien‘, en weigerde de reparatiekosten te vergoeden. Hierop sleepte de garagist hem voor de rechter, met een voor hem nadelige uitkomst.

Er valt op zich wat voor te zeggen. Als dealer ben je een professional, en als je je dan zo in het pak laat naaien is het ‘eigen schuld, dikke bult’. Aan de andere kant: iemand knollen voor citroenen verkopen is nou ook niet bepaald netjes.

Kan jij je in deze uitspraak vinden, of had de rechter wel wat harder mogen optreden tegen de klant? Ik hoop voor hem dat hij geen onderhoudscontractje bij zijn Kia Venga heeft afgesloten, anders zal de wraak van de garagehouder zoet zijn…. (via Autokompas)

Foto: willekeurige Opel Zafira, autojunk.nl



64 reacties

Niet netjes maar als dealer moet je beter weten en niet gaan janken als je zelf een keer bent.
@jrk68:Edit: een keer genaaid bent
Ik vind niet dat een gebruiker de technische expertise moet hebben om te weten dat er “lekkende zuigerveren” in zijn auto zitten, dat is de taak van de garagist. Dit is gewoon het risico van tweedehandsverkoop en aankoop en iedereen is hiervan op de hoogte, en moet het heft zelf in handen nemen om te kijken welke mankementen er zichtbaar en verborgen zijn.
Eigen schuld, dikke bult. Hoeveel klanten worden wel niet genaaid door garages… Deze zal vast geen uitzondering zijn
@civic1990: Karma is a b!tch zeggen we dan :)
En als een dealer jou een slechte auto verkoopt, probeer als consument je gelijk maar te halen.
Logisch toch? Je hebt een onderzoeksplicht, als consument en als ondernemer.
Zeker van de dealer snap ik het niet. Hij heeft bruggen, gekwalificeerde monteurs en noem maar op tot zijn beschikking. Als je daar geen gebruik van maakt dan kun je vragen om problemen.
De dealer heeft een proefrit gemaakt dus hij heeft de kans gehad gebreken te ontdekken. De verkoper is volgens het recht wel verplicht om gebreken te melden, anders is sprake van dwaling. Maar het feit dat de dealer een prof is en een proefrit heeft gemaakt, zal in deze casus zwaarder wegen dan het feit dat de verkoper gedwaald heeft.
Een woord: onderzoeksplicht.
Joh, een onderneming verliest 99,9% van dergelijke kwesties met consumenten..
Net als een fietser vs. een auto in verkeersongelukken, die worden nl. als minderheid gezien.
Dus fietsers, jullie kunnen gewoon schijt blijven hebben aan automobilisten.
@kaasboerin: 99.9%? Waar heb je dat cijfer gevonden? En wat heeft dit met fietsers te maken?
@kaasboerin:
Fietsers worden enkel als zwakke partij gezien (kun je van auto dealers niet zeggen…)
@Hubert: Wat ik probeer te zeggen is dat de consument veel te snel als underdog wordt gezien..
Zoals bekrompen @Forza hierboven beweerd dat het (m.a.w.) gewoon keihard z’n eigen schuld is.
Als zijn roze Ferrari gestolen wordt ga ik ook zeggen dat hij erom vroeg..
Had ‘ie hem maar in een garage moeten zetten.
@kaasboerin: Ok, het zal wel aan mij liggen. Maar fietser / automobilist heeft toch geen zak met consument / ondernemer te maken? Reageer dan gewoon op het onderwerp in plaats van je eigen (niet-relevante) fietserfrustratie te gaan uiten.
@Forza: Dat jij het verband hier niet in ziet ligt eerder aan jou.
Ik noem zelfs het woordje ‘minderheid’ en ‘underdog’..
Volgens mij begrijp je me wel, maar heb je gewoon weer last van puberale anti-hormoontjes..?

Zo niet, bij deze; consumenten worden vaak als ‘underdog’ gezien – en behandeld bij kwesties als deze, leert de geschiedenis.
Net als een fietser als minderheid wordt gezien bij een ongeluk, ook al smeet hij z’n fiets voor je auto, jij bent de schuldige omdat automobilist en iets met anticiperen.
Die dealer had het ook maar allemaal moeten ruiken, zeg maar.
@kaasboerin: De keuze (…) om de auto niet technisch te onderzoeken voorafgaand aan de aankoop, is volgens de rechter voor eigen rekening en risico. Het is daarbij absolute onzin dat een ondernemer wordt voorgetrokken tov een particulier. Je baseert die opmerking echt op helemaal niets. In dit specifieke geval heeft de eigenaar van de Zafira te horen gekregen dat het olieverbruik acceptabel was, zodoende was er voor hem geen sprake van een technisch gebrek en heeft hij de auto als zodanig ingeruild. Iedereen heeft bij aankoop van een goed een onderzoeksplicht. Zeker als je als dealer er alle middelen voor hebt om dit grondig uit te voeren en je doet dit niet, dan mag je alleen jezelf daarop aankijken.
@Forza: Je hoort mij geen schuldige aanwijzen hoor..
Maar diegene die z’n meuk bij een ander plempt met kennis van dergelijke gebreken moet eens goed in de spiegel kijken.
Als je dan nog met je vingertje gaat wijzen en roepen ‘had hij dat ding maar moeten controleren’ vind ik hem geen haar beter dan een oplichter, integendeel.
Regels zijn regels, maar je moet toegeven; moreel is die gast zeker niet.
@kaasboerin: Niet altijd van het slechtste in de mens uitgaan. Het zou zomaar kunnen dat de eigenaar echt niet wist dat het olieverbruik ronduit bizar was. (al vind ik dat ook moeilijk te begrijpen)
@Forza: True.
Een motorrevisie betalen voor een 10 jaar oude Zafira, die je nog verkocht hebt bovendien – daar zou ik ook niet aan beginnen. Bovendien kan de dealer aan kenteken en papieren direct zien dat het import is. Dus weet je niks van de kilometers, behalve als de boekjes erbij zitten (en het chassisnummer overeenkomt).
Ik rijd zelf in iets vergelijkbaars. Kocht 3 jaar geleden een 9 jaar oude MPV, zonder garantie. Dat moet je niet doen als je geen onderdelen wilt vervangen. Volgende week gaat daar een andere startmotor in (sloop – €50). Vervangen: koppeling, 4 veren, 2 schokdempers, stukje uitlaat. Gereviseerd: versnellingsbak.
Als je een oude MPV koopt, neem je een risico. Als je dat niet weet, heb je in de autobranche weinig te zoeken.
-edit: nutteloze bijdrage-
@norge:
Ze moeten je wel hebben deze week, ik voel een sensuur maatregel aankomen….
@jrk68: Anderen mogen het wel zeggen….
@norge:
Yep, je mag de boel vol spammen met offtopic PVV retoriek. Maar dit was echt te bot en dan haalde je jouw favoriete gepreks onderwerp er niet eens bij….
Garages zijn zelf ook oplichters, dus als ze zelf een keer opgelicht worden, moeten ze niet meteen beginnen te piepen, maar er wat van leren (iets van boontje komt om zijn loontje)
Haha meneer dealert moet niet zo huilen want hoe vaak worden autokopers wel niet genaaid door smerige autohandelaartjes.. Eigen schuld
Ik ben destijds hortend en stotend op 3 cilinders met mijn Lancia tot stilstand gekomen bij de lokale alfa dealer.
Ik deed hem een bod op een Alfa in de showroom en zonder ook maar naar mijn auto te hebben gekeken ging hij akkoord.
Wie is hier dan de stommeling?
@Hubert: Ik weet niet hoe oud die Lancia van jou was maar ik hoef ook niet voor elk gebakje naar buiten, ik weet zo ook wel dat het in dat soort gevallen handelstechnisch het met honderd knaken wel op houdt.Dat ik dat wel doe en een paar rondjes om de auto heenloop is alleen maar omdat ik dat wel zo netjes naar de klant toe vind.Misschien heeft hij of zij er hard voor moeten sparen en is er dolgelukkig mee. En als die Alfa al 537 dagen rente staat te trekken en het toebetaalde bedrag dekt de lading of er blijft nog wat over,tja klinkt in mijn ogen niet zo stom.. Maar misschien in jou geval praten we wel over twee (relatief) nieuwere auto’s Dan ligt het natuurlijk anders. Hoop dat je in ieder geval veel plezier aan je Alfa(incl. alle cilinders) zult hebben!
@sydney: edit: ogen = oren uiteraard.
@sydney:
Was dus 1 jaar ouder 147 en mijn inruil was een dedra station.
Kreeg er ongezien 4500 voor terug…
@Hubert: een Dedra Station ruil je toch niet in? Die zet je in de woonkamer!
@ropbp:
Wrijf het maar in!!!
Op dat moment had ik betrouwbaar vervoer nodig (en toch een 147 kopen ;-) )
Maar ben nu wel aan het rondkijken oor een Dedra SW integrale.
@Hubert: Hij niet vrees ik..
Misschien stond ie er al een tijd en was ’t een nagel aan z’n doodskist.
@kaasboerin:
Was een Alfa 147 van 1 jaar oud en het kwam er op neer dat ik 4500 terugkreeg voor mijn dedra station met 250k op de klok.
En hoelwel ik duidelijk had aangegeven dat hier mijn sleutels zijn en dat hij gerust de auto mocht bekijken, vond hij dat niet nodig.
En die heeft nog bijna een jaar achter op zijn terrein gestaan…
@Hubert: Hmmm, misschien had die maar idd beter een ander vak kunnen kiezen, dat kan niet altijd goed gaan. :)
@kaasboerin:
Het was Alfa Leo en hij zit er nog steeds.
@Hubert: Herkenbaar, heb ook een keer een Lancia op een alfa ingeruild. De verkoper zag bij het maken van de offerte dat de APK verlopen was, duidelijk dat er dan wel wat met de auto mis is, maar nam toch niet de moeite om meer dan een rondje om de auto te lopen. Toen ik de auto eenmaal ingeruild was werd ik gebeld en wilden ze een paar duizend euro terug. Heb ze zo koel mogelijk geadviseerd om dan maar juridische stappen tegen mij te ondernemen, nooit meer wat van gehoord.
Als je een ingevoerde Zafira van tien jaar oud inruild moet je er altijd vanuit gaan dat er iets (behoorlijk) mis met de auto kan zijn en daarmee ook dus rekening houden met de inruilprijs.Overigens ken ik geen merkdealer die zo een auto zelf houdt maar direct doorstoot. Belangrijk dus om gezeik te voorkomen om je vaste handelaren ook daarover goed in te lichten. Dat je daardoor niet altijd hetzelfde kan bieden wat de klant in ogen heeft of wat eventueel een andere dealer wel wil/durft is dan jammer. Dat heet je prijs verdedigen. Overgens kan je door bijvoorbeeld drukte of door het op zaterdag ontbreken van monteurs niet elke auto maar ondersteboven keren. De aftersalesmanager ziet me al aankomen…Nee
het is ook een kwestie van inzicht en professionaliteit en natuurlijk ondernemersrisico.
Nee, niet echt netjes van de klant maar wel een beetje dom van de dealer…
eigen schuld dikke bult…
iedereen weet dat opels (de oudere) olie lusten.
ik heb daar in ieder geval ervaring mee ;)

de man van de garage zou dat ook moeten weten
@arnocs: Als je Opel daarop aanspreekt, krijg je vast ‘dat is geen gebrek, dat is een eigenschap van het ontwerp’.
Mja, ik weet het niet hoor. Om de 166 km danwel 750 km olie erbij gooien en niet weten dat er iets verkeerd is aan de auto? Ik wil heus wel de redenering volgen van meldingsplicht door een leek. Maar zelfs een leek heeft ook wel door dat er iets niet in de haak zit als je om de zoveel km olie erbij gooit.

Ik had hoger beroep ingesteld want denk dat de rechter in dezen een beetje kort door de bocht is gegaan.
@Rick-dos:
Ho ho Rick niet zo snel, we weten het olieverbruik niet.
En als je met je oliezuipende tsitje bij de dealer komt zeggen ze daar toch ook dat het niks is om je zorgen over temaken.
Gewoon elke tankbeurt pijlen en zonodig bijvullen is dan het advies.
@jrk68: Het olieverbruik weten we wel, want dat staat in het artikel van Autokompas. Vorige eigenaar verklaart zelf 750 km en nieuwe eigenaar verklaart 166 km.

Zelfs bij olie zuipende motoren zou je nog minimaal 1 liter op 1500 km eruit moeten kunnen persen. Maar als je dan zo’n leek bent en je staat om de paar weken olie bij te vullen dan ga je toch juíst als leek zijnde bij een professional langs om het na te vragen?

En dat advies krijg je pas mee als ze niks kunnen vinden bij de motor. Vaak leggen ze ook een logboek aan en verzoeken ze je om terug te komen zodra het lampje gaat branden. Dan kunnen ze een gemiddelde uitrekenen om te kijken of het in de bandbreedte van het toelaatbare ligt.
@Rick-dos:
Dat weet jij en dat weet ik, de echte leek kijkt helaas nooit onder de kap. Het is dat ze tegenwoordig de peilstok aan moeten wijzen voor het examen anders had het gros niet eens geweten dat er 1 was.
@jrk68: Maar zo’n echte leek is het blijkbaar ook niet want hij kan el het volgende verklaren:

“Volgens gedaagde was het olieverbruik toen hij de auto nog in zijn bezit had veel lager (1 op 750) en was hij in de veronderstelling dat dit niet uitzonderlijk was.”

Wat mijn vermoeden alleen maar versterkt dat hij op z’n minst zelf ook het vermoeden had dat er iets niet in de haak zat en op z’n hoogst wist dat de motor naar de mallemoer was.
Boven dit alles had hij op z’n minst kunnen zeggen dat het een hoog olieverbruik had. Dat kon voor die koper aanleiding kunnen zijn om verder te speuren.

Maar goed, het is verder allemaal speculeren alleen heb ik zo mijn gedachte erover.
@Rick-dos: de grap is dat de garage olieverbruik van 1liter op 1000km ook af doet als normaal, terwijl ik dat niet normaal vind. Wie belazert wie?
Natuurlijk hoef je als inruiler niet aansprakelijk te zijn.

Daar staat tegenover dat je (bijna) altijd een belachelijk lage inruilprijs voor je kiezen krijgt.
@glashelder: Dat maakt deze ook zo grappig. Wat denk jij dat een dealer geeft voor een 10 jaar oude Zafira van vage afkomst?
Meer dan 1500 kan dat moeilijk zijn. Dan verkoop je ‘m toch in onderdelen?
Als mijn auto rijdt, gewoon door de APK is gekomen en geen merkbare gebreken vertoont, zou ik het ook gewoon doen zoals deze man. Het is immers aan de dealer, een vakbekwaam bedrijf, om die auto op de brug te zetten en even goed te kijken voordat ze hem zomaar taxeren en aannemen. Gevalletje eigen schuld dikke bult.
@Edge: Los daarvan kan je natuurlijk op je klompen aanvoelen dat als iemand een zo’n soort auto in komt ruilen in deze prijsklasse daar 9/10 keer gebreken aan zijn, anders had die persoon wel gewacht tot die gebreken er waren en hem op een later tijdstip ingeruild. Dit soort auto’s wordt doorgaans niet ingeruild omdat de berijder er op uitgekeken is.
Zo’n 15 jaar geleden speelde iets soortgelijks ook in Friesland, uitkomst was hetzelfde. Deze dealer had zich de rechtsgang kunnen besparen. Wel veel moeite voor een meer dan 10 jaar oude auto zeg.
Nou goed voor de dealert
pnt 1 als hij jou occasion al niet checkt ,zegt het wel wat over de occasion die je bij die dealer koopt
en dan ten 2e
de dealers zijn zelf echt de grootste boeven alleen ze hebben ipv gestreepte pakken een krijtstreep kostuum aan
@st33fie: in een ideale wereld kun je elke auto voor de volle honderd % checken als hem taxeerd en daadwerkelijk inruild. In de praktijk kan dat nu eenmaal niet. Dus ondergaat de auto pas een uitgebreide controle zodra de auto is ingenomen waarbij de tijd tussen taxatie en het innemen van de inruilauto kan verschillen tussen enkele dagen tot vele maanden. Het opstellen van een taxatierapport kan een hoop onduidelijkheid voor beide partijen voorkomen(zeker op het gebied van schade) maar is ook niet waterdicht. Als er dan toch onverhoopt (hoge) kosten uitkomen zal een merkdealer de keuze moeten maken om de auto door te stoten en z’n verlies te nemen of voor de verkoop de auto in goede staat te brengen en er een hogere vraagprijs en /of met minder marge te moeten werken. Kan je ook niet doen,maar dan staat binnen de kortste keren de importeur, Bovag of Radar op je stoep. En dat wil je als merkdealer echt niet.

En gestreepte krijtstreeppakken (huh?)zijn wel erg jaren negentig niet waar? maar ik heb zo een idee dat jij toen nog niet op deze wereldbol was afgeleverd.
@sydney: Lees nog eens…

“…ze hebben ipv gestreepte pakken een krijtstreep kostuum aan…”

Oftewel: Het zijn boeven (gestreepte pakjes, synoniem aan gevangenis kleding) die krijtstreep (streep = pun) pakken dragen.
knollen voor citroenen? moet dat niet knollen voor KÖTTBULLAR zijn?
Payback time
gewoon je verlies pakken ..
ik koop ook wel eens zepers in een impulsieve bui ..
mijn bezit .. mijn probleem ..

moet er wel bij zeggen dat ik nog NOOIT door een dealer (en daar zat vullis tussen) genaait ben ..
particulieren willen nog wel eens wat verzwijgen ..
willens en wetens ..
Als je een Opel Zafira inruilt voor een KIA moet je standaard voor de rechter gesleept worden ivm het maken van de 2e fout
Ik, als ex-verkoper bij verschillende merkdealers, erger me dan weer scheel aan een hoop reacties die ik hier lees. De scheidingslijn tussen merkdealers en “autohandelaren” die in de werkelijkheid heel dik is lijkt hier niet te bestaan!? En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het is zaterdag en ik wil mijn weekend niet verpesten ;-)
Heb je meldingsplicht van zulke problemen? Nee natuurlijk niet, maar het is wel zeker zo netjes om dat wel te doen. Doe je dat niet dan is dat het probleem van de dealer moet die maar meer mensenkennis of kennis van het voertuig hebben.
Pech gehad.
@Hupke: nou Hupke ik kan je verzekeren dat je wel meldingsplicht hebt hoor :-)
Andersom gebeurt het nog veel vaker. En dan hoor je niet snel dat de consument geholpen word. Jammer joh pech gehad!
Tja je kan ook gewoon aan de klant vragen wat er mis is met de auto en hoelang hij er al mee rijdt.

Dan gewoon als autohandel een database opzetten. Klanten die dingen verzwijgen ff een notitie erin zetten en vanaf dat moment kan iedereen het kunstje maar 1x flikken en de rest van z’n leven wordt iedere auto die hij wil inruilen vakkundig gecheckt nadat een verkoper een popup in z’n scherm ziet over de betreffende klant:)

Dat autobedrijven vaak klanten naaien is een andere zaak(ook een kwalijke zaak natuurlijk) maar staat los van ditsoort klanten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).