Saab heeft op de SEMA de 9-7X Aero Concept onthuld. De “Zweedse” SUV is optisch flink aangepakt en krijgt oa 24″ inch lichtmetalen sloffen! Je zult de stijl misschien herkennen, de Amerikaanse tuner DUB is namelijk verantwoordelijk.
De buitenkant is door DUB herkenbaar gemaakt door middel van luchtinlaten aan de zijkant en een aangepaste grille en koplampen. Ook is de 9-7X met een paar centimeter verlaagd, wat zeker niet slecht staat. DUB was volgens eigen zeggen zeer geïnspireerd door de Aero X conceptcar
De Saab SUV werd overigens al eens eerder voorzien van een extra lading lichtmetaal, het ging toen om de Zweedse tuner Speedparts.
Specificaties Saab 9-7X Aero concept:
* 24-inch custom fabricated “Aero X” wheels and 225/30 Pirelli tires
* Suede and leather interior trim
* Custom front fender side vents
* Custom three-inch lowered suspension
* Borla Performance Exhaust System
* Window and tail light tint
* DVD/TV in-dash double-din head unit
* Four, seven-inch TV monitors for seats
* 15-inch flip down LCD center
* Two amplifiers and two 12-inch sub woofers with custom box
Stef M. zegt
Saab is écht de weg helemaal kwijt (hoewel ik het design van de wielen wel mooi vind).
hairry zegt
Eindelijk ! Zo moet ie zijn. Persoonlijk vind ik de grille zeer geslaagd. Nu deze lijn nog doortrekken naar de 9-5.
Robin zegt
pppfff pak een amerikaan en plak er een saab logo op…. kijk een saab!
Rick dos zegt
Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien. Wat wel jammer is, is dat dit een Amerikaan is met een Saab badge erop. Net zoiets als de 4007 en C-crosser….jammer!
Greg zegt
Deze SUV heeft te weinig onderscheidend vermogen..
Gewoon een Chevy Trailblazer in een Saab-outfit. Hij is niet superlelijk, maar Saab verliest wel de eigen identiteit onder de vleugels van GM.
Florijn zegt
saab is de weg kwijt maar dat wisten we al sinds de 9000
ik moet toch zeggen dat dit een beschaafde tunert is geweest al mogen de wielen wel wat minder groot van mij
japie zegt
t doet me een beetje denken aan een Rangerover sport. komt waarscheinlijk vooral door die lucht in/uitlaten?
t ziet er iig niet slecht uit voor n suv. (begrijp me niet verkeerd ben geen liefhebbert van suf’s ;)
mashell zegt
Geweldig, een SUV verlagen zodat het weer een stationwagon wordt!?!
McelloNL zegt
@ Stef M.:
Helemaal mee eens, die wielen zijn echt vet! komen van de Aero concept car toch? maja wat moet je nou met zon auto?
Jurrian zegt
er komen wel meer rare dingen van die SEMA. een honda driftbusje met 500pk
http://www.leftlanenews.com/2006/10/31/honda-reveals-element-d-drift-car/
TomRS6 zegt
Sjeezus :) De scandinaviérs willen duidelijk van het ‘oudelullenbakken’ imago af Volvo is ook al aardig bezig
joep zegt
ik ben het met japie eens, hij ziet er zeker niet slecht uit……………………… voor suv begrippen, dat is..
JANUS zegt
Meestal begrijp ik het verlagen van een SUV niet. Nutteloos.
Ik moet echter toegeven dat ik deze Gaab (eehhhhh Saab) er zeker niet slecht uit vind zien !
@Japie.
RR Sport. Was ook mijn eerste gedachte.
LP640 zegt
Als je een SUV verlaagt heb je toch gewoon een station..?!
Ik zie het nut niet zo.. en vind deze Saab nou niet bepaals mooi…
Iets klopt er gewoon niet…
HAS zegt
om eerlijk te zijn op de foto staat ie er goed op (witteachtergrond goed belicht etc) maar ik denk dat als ik m in t echt zie hij wel wat minder uitstraling zal hebben en dan niet boven een x5 cayenne rangerover zal komen
greg zegt
andere achtergrond: http://www.autoweek.nl/images/800/8/9e9ef05a827de7a025fdd87f752a4678.jpg
Ben het wel eens met LP640. Iets klopt er idd niet helemaal. Denk dat de neus iets te dik is vgl met de rest van de auto. De Cayenne heeft ook een dikke voorkant, maar ook de achterkant is dan ook wel massief. De 9-7X heeft een dikke neus maar een bescheiden kont.. die verhouding is misschien wat scheef.
sabberjoch zegt
ik vin em vet
JR zegt
Ja.. ik moet heel eerlijk zijn ik vind ‘m dr ook erg stoer & strak uit zien. Toegegeven.. tis een rebadging en het had allemaal wat meer echt Saab kunnen zijn … maar met deze skitterende velgen mag bij mij op de oprit komen staan. Nø prøblemø :)
Susp1cious zegt
Lijkt wel een Escalade met een Saab logo erop. DUB is de huistuner van geloof ik elke rapper met te veel goud en te foute lyrics. dus waarom ze ineens Saab gaan tunen. ik heb geen idee!!
Misschien zien we binnenkort 50 cent en consorten in een Saab voorbij rollen :P. Denk dat, dat wel het begin van het einde is voor Saab!
Z-Rider zegt
Saab wanna be Range Rover sport als je mij vraagt…
Of nee Chevrolet Trailblazer wanna be Range Rover Sport.
Het is geen lelijke SUV, maar echt mooi is anders. Zoals Meshell opmerkte lijkt dit meer op een stationwagon.
Dit gaat em voor mij toch niet worden ben ik bang….
Mr. R zegt
Nou, dat is toch heel aardig getuned! De ChevroSaab was geen schoonheid, maar zo ziet het er toch nog wel aardig uit.
Is Saab trouwens niet leuk voor Renault-Nissan? Je koopt Saab voor bijna niets en kan er nog best iets moois van maken voor het hogere segment.
Mr. R zegt
De tot Saab 9-2X gerebadgde Subaru Impreza’s vond ik eigenlijk veel geslaagder. (En dan heb ik het vooral niet over het interieur, want dat is om te huilen.) ;)
4x4man zegt
Die amerikanen (liever gezegd, die GM-ers) hebben echt totaal geen gevoel voor historie he. Mijn god wat een amateurs. Saab heeft nieuwe modellen nodig. maar dat vindt GM te duur.
Oplossing: een oud op ladderchassis gebaseerd SUV model dat het in amerika toch niet zo lekker doet pakken en er een europees neusje aanplakken. Zo, de nietswetende amerikaan weer blij met zijn “euro suv”.
Saab moet weer terug naar zijn aparte designs, meer oude kenmerken terug zoals de panormische voorruit en de v4 motoren.
Laat ze aub het scandinavisch design erin gooien en het amerikaans eruit.
Het enige mooie aan deze mastodont zijn de velgen (die dan weer wel refereren aan de vliegtuighistorie van saab.. turbine voor de minder oplettenden onder ons)
greg zegt
amen!
joep zegt
@mr. R, Ik denk dat (wanneer het zo ver is gekomen dat ford echt zo goed als failliet is) Renault zijn pijlen zal richten op Volvo. (daar hebben ze als ik het goed heb, ook al een aardig belang in).
Miss is saab wel iets voor PSA! Daar hebben ze wel ervaring met merken die groot zijn geworden met eigenzinnige design’s! (lees Citroen)
Bertus zegt
Men neme een amerikaans SUV gedrocht, plakke daar een SAAB dash en neusje aan, en denkt dat de mensheid daar intrapt. GM in optima forma, Was niks, is niks, wordt ook nooit wat. En dan ga je zo’n ding ook nog eens verlagen en “optisch tunen” (mag ik een teildje, ikvoelmuhniezogoedh!!), om zo het automobiele equivalent van de vrouw met de baard (en drie borsten!) te scheppen.
Godzilla is er niks bij….
Nick zegt
Helaas, maar hij ziet er wel zeer gelikt uit.
Heeft deze concept car ook die 2.8 liter V6 die ook op Bio-Ethanol kan draaien, zoals die uit de Saab Aero X?
El-Loco zegt
Ik werk zelf bij een Saab-dealer, waar wij ook een 9-7X als demo hebben.
Om het over de achterkant te hebben; we hebben zelf een uitlaatsyteem ontwikkeld wat aa n de achterkant het reservewiel en het mistachterlicht weghaalt en er zelf dus dis 2 pijpen voor in de plaats komen. Geloof mij, dat doet de auto veel goeds!
Daarnaast hebben we er 20″ MAK-lichtmetaal onder, wat dan wel heel dik staat, maar dat beukt gelijk weer tegen het imago in van Saab, dat is dan weer jammer.
Al met al vind ik deze 9-7 iig zeer geslaagd!
Mark zegt
Hoe kun je een Subaru naar Saab omtoveren? Niet! Ik snap die lui niet hoor…
Cuore sportivo zegt
saab is en blijft een ouwe rukkers euh venten bak !!
Stef M. zegt
@ Cuore Sportivo:
Misschien heb je gelijk. Maar ik zou juist willen dat Saab zich hierop weer meer ging richten en niet op… Ja, waarop eigenlijk? Laten we eerlijk zijn: de oude 900 Aero’s vallen niet in de smaak bij jongeren maar meer bij ouderen, maar ze waren tenminste voorzien van een eigen identiteit en écht karakter.
‘Zweeds’ staat trouwens helemaal niet synoniem voor ‘suf’, kijk maar naar Volvo dat handig gebruik maakt van de tradities uit het herkomstland en interessante, mooie en succesvolle modellen maakt mét eigen identiteit. Terwijl ze de techniek ook gewoon van andere merken (Ford) lenen. Kijk, daar kan Saab wat van leren.
phil zegt
hoe kan je er niet van houden ? kom daar mee door de stad gereden en iedereen heeft het gezien zoals je dat al lang niet meer hebt bij bmw en mercedes hebt. zeer goede combinatie tussen zweed en amerikaan. nu nog een sterke dieselmotor eronder en je hebt een ultieme mix van sensatie en de juiste x-factor
Joostje zegt
Saab is op sterven na dood…