• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab bevestigt middenmotor Corvette

Auteur: CasperH, gepost 6 augustus 2010 om 10:06 – 23 Reacties

Corvette Stingray Concept
Ehh, wacht, Saab bevestigt dat? Sinds wanneer werkt Saab aan Corvettes dan? Of heeft dat nog met de banden met GM te maken?

Daar lijkt het op. In een tijdschrift verkondigde een senior engineer van Saab namelijk dat ze een versnellingsbak hebben ontwikkeld voor “de middenmotor uitvoering van de Corvette” in de tijd dat ze nog onderdeel waren van GM. Saab had binnen GM een leidende rol bij het ontwikkelen van versnellingsbakken.

Alle huidige Corvettes hebben echter de motor nog gewoon in het vooronder liggen en ook de opvolger van de huidige Corvette zal gewoon een motor voorin krijgen. Een tijdje terug schreven we echter al over het plan van Corvette om de opvolger van de eerstvolgende Corvette te voorzien van een middenmotor, wat natuurlijk een stuk gunstiger is voor de rij-eigenschappen. Naar alle waarschijnlijkheid wordt deze voorzien van een twin-turbo V6.

De versnellingsbak die Saab voor GM ontwikkelde is er één met een dubbele, natte koppeling. Hij zou een koppel van bijna 800 Nm aan moeten kunnen, wat iets minder is dan de huidige ZR1 levert, als je die tenminste goed in elkaar geschroefd hebt. Daar staat tegenover dat de C8 naar verluidt een stuk lichter moet gaan worden dan de huidige C6 (en diens toekomstige opvolger de C7) en dus minder vermogen nodig heeft voor vergelijkbare prestaties. En omdat we nog geen beeld hebben van een middenmotor Corvette, bij deze nog maar eens de heerlijke Stingray Concept.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, GM, Saab

Vorig bericht: « Autobelastingen mogen weer omhoog. Goedemorgen!
Volgend bericht: Willen we wel of niet een Saab 9-5 coupé? »

Lees Interacties

Reacties

  1. atakan zegt

    6 augustus 2010 om 10:10

    Saab moet met z’n pootjes van de Corvette afblijven! (lijkt een imo een beter titel hehe).

    Maar oke wtf? Misschien is dat natte koppeling wel goed :).

    Login om te reageren
  2. Seroo zegt

    6 augustus 2010 om 10:11

    Leuke techniek van Saab, moeten ze zelf wat mee doen *mompelt iets met een aero-x*.

    Login om te reageren
  3. RDS zegt

    6 augustus 2010 om 10:29

    @Victor M:
    Kom nou eens door met die Aero-x als je de techniek toch hebt.

    Login om te reageren
  4. StijnB zegt

    6 augustus 2010 om 10:41

    Hierover kan je toch twijfelen, ze gaan niet anderhalf jaar geleden een versnellingsbak voor een wagen van modeljaar 2017 hebben ontworpen. Want de C7 is nog steeds niet in zicht, zal ten vroegste modeljaar 2011 of 2012 worden. Op de C8 zullen we dus nog een poos moeten wachten.

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    6 augustus 2010 om 10:50

    bedoelt men niet “toepassing van de motor vd corvette in een auto met middenmotor”… aka Spyker aileron?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 augustus 2010 om 13:12

      @w0o0dy: denk je werkelijk dat Saab zo dom is om voor miljoenen een transmissie te ontwikkelen voor Spyker? Zal lekker veel opleveren…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        6 augustus 2010 om 13:41

        @robbie: nee, maar heb ik ergens over exclusief voor Spyker gesproken? Gm zal de rekening betaald hebben want de ontwikkeling zal gestart zijn VOOR de overname van Saab door Spyker. Mogelijk wil Gm de zr1/cts-v v8 breed in de markt aanbieden voor allerlei sportwagens, waaronder types met middenmotor als klantenmotor incl moderne dcg-box… en heeft Spyker mede daarom die v8 gekozen voor de Aileron.

        Login om te reageren
  6. waverider zegt

    6 augustus 2010 om 10:56

    @atakan
    Natte koppeling is veel zwaarder, niet goed dus voor een sportwagen.

    Login om te reageren
    • atakan zegt

      6 augustus 2010 om 11:19

      @waverider: Ohh u doe dna maar droge :P

      Login om te reageren
  7. rutgertje zegt

    6 augustus 2010 om 11:00

    Ik denk niet dat Saab de rechten heeft op deze bak. Hij is in opdracht van GM ontwikkeld.

    Login om te reageren
  8. marc zegt

    6 augustus 2010 om 11:16

    Er hebben al heel wat sites dit bericht overgenomen maar tot nu toe is de originele bron niet te vinden. Beetje speculatief dus…nog

    Login om te reageren
  9. guzmann zegt

    6 augustus 2010 om 11:24

    Een middenmotor hoeft niet per definitie achterin te liggen, als hij maar tussen de assen in ligt. Dus voorin achter de vooras is ook een middenmotor…

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      6 augustus 2010 om 11:30

      @guzmann: waar die nou ook zit, zeg maar…

      Login om te reageren
  10. laurens324 zegt

    6 augustus 2010 om 11:47

    er zijn 2 plekken om te spreken van een middenmotor

    1 achter de vooras maar voor het passagiersgedeelte
    2 achter het passagiersgedeelte maar voor de achteras

    Login om te reageren
  11. C6_R zegt

    6 augustus 2010 om 12:18

    Dus als er wel of niet een middenmotor in een C8 komt dan wordt dat wel of niet een V6 met wel of geen turbo.

    Maar we weten in ieder geval dat ‘ie een versnellingsbak zal krijgen…

    Login om te reageren
  12. Pieter zegt

    6 augustus 2010 om 12:29

    Ik moest ook direct aan Spyker denken. Er ging al een gerucht dat de Audimotor zou moeten plaatsmaken voor een Corvettemotor en als SAAB daarvoor al een versnellingsbak heeft liggen, dan is dat zeker interessant. Scheelt weer een slok op de borrel in ontwikkelingskosten. Zo’n auto kan natuurlijk ook een SAAB-jas aantrekken.

    Login om te reageren
  13. VIP zegt

    6 augustus 2010 om 14:00

    Ik vind een v6 in een Corvette echt niet kunnen, hoe veel vermogen die ook levert. Een v6 is in sportwagen echt not done in de USA, wat toch de grootste afzetmarkt is.
    Een Corvette zonder die heerlijke v8 roffel kan simpelweg gewoon niet.
    Als je zo graag een v6 wilt koop je maar een camaro.

    Login om te reageren
    • Brammer zegt

      6 augustus 2010 om 14:34

      @VIP: “Een v6 is in sportwagen echt not done in de USA”

      Buick Grand National.

      Login om te reageren
  14. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 augustus 2010 om 14:40

    @ rutgertje: nou dat weet i k nog zo net niet! Vrijwel alle ‘Intellectual property’ én alle poppetjes zijn in Zweden gebleven…

    Saab kreeg de laatste GM-jaren idd meer R&D budget voor dit soort dingen. En de XWD, 2.0 TwinTurbo motor etc. Kan in ieder geval zien dat de kennis in huis is!

    Müller heeft ook gezegd dat ‘veel mensen verbaasd zullen zijn wat er in de achtertuin van Saab te vinden is’. Dit valt daar wel onder denk ik dan…

    Login om te reageren
  15. jamesBROWN zegt

    6 augustus 2010 om 17:13

    @Brammer: Feit blijft wel dat een V6 in een Corvette not done is :p

    Login om te reageren
  16. VIP zegt

    6 augustus 2010 om 18:21

    @Brammer
    De Buick was me even ontschoten, die heeft in de USA idd een legendarische status.
    Feit blijft dat een Corvette zonder v8 roffel gewoon niet kan.

    Login om te reageren
  17. corvettez06 zegt

    6 augustus 2010 om 20:52

    helemaal mee eens asjeblieft gm geen v6 , snik snik.maar de concept ziet er wel zwaar gelikt uit wat een kanon om te zien.

    Login om te reageren
  18. koos zegt

    6 augustus 2010 om 21:39

    Het origineel had toch echt een 6-cilinder (in-lijn).

    Mooier is ie nooit meer geworden, alle 300 polo wit met rode bekleding en een zwart dakje, tegenwoordig onbetaalbaar.
    http://www.youtube.com/watch?v=VBm7CbRXoOo

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North