Als sinds de mens auto’s heeft wordt er ook mee geracet, en waar geracet wordt is ook een pace car nodig om de voertuigen bij situaties rond te leiden. We doken in meer dan 100 jaar aan Pace Car-geschiedenis.
We beginnen onze reis met de Stoddard-Dayton 11A, een vierziter met een 40 pk sterke viercilinder. Het was de pace car bij de allereerste Indy 500, in 2011. Hierna maken steeds een sprongetje van pakweg een decennium.
De eerste decennia waren het vooral de Indy-pace cars, aangezien het fenomeen safety car in de rest van de racewereld nog relatief onbekend was. Als er iemand crashte, reed je er gewoon omheen.
De meest bijzondere? Wellicht de Countach die begin jaren ’80 bij de Monaco GP werd gebruikt. Hoe dik. HIER staat de kopfoto in het groot.
Stoddard-Dayton Model 11-A Toy Tonneau Indy 500 Pace Car (1911)
Rickenbacker Six Convertible Indy 500 Pace Car (1923)
Cadillac V12 370-A Convertible Indy 500 Pace Car (1931)
Chrysler Newport Dual Cowl Phaeton LeBaron Indy 500 Pace Car (1941)
Ford Crestline Convertible Indy 500 Pace Car (1953)
Ford Mustang Convertible Indy 500 Pace Car (1964)
Oldsmobile Cutlass 442 Supreme Convertible Indy 500 Pace Car (1970)
Corvette Indy 500 Pace Car (C3) (1978)
Lamborghini Countach LP400 S Monte Carlo GP Pace Car (1980-1982)
Dodge Viper RT/10 Indy 500 Pace Car (1991)
Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Safety Car (2000)
Ferrari 599 GTB A1GP Safety Car (2007–2009)
BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car (2014)
Deze mag wat mij betreft niet ontbreken, wordt zowel bij het world superbikes als het WTCC ingezet.
hoort de clk 63 en de huidige sls van de f1 ook miet in dat rijtje thuis,
aangezien de slk er wel tussen staat ?
Ik mis de clk dtm, asv Veghel heeft m in zijn garage staan en verder ook nog de sls en sl63 maar die countach he, zoo ontzettend gaaf als safety car
@henkhupelschoten: was een Clk63, geen dtm
@pvs1:
Die bij ASV is wel degelijk een CLK 63 AMG DTM. Echter hebben zij ‘m omgebouwd naar safetycar. Dus voorzien van nodige striping en verlichting.
@jack_abarth: Toch niet, er is nooit een CLK63 DTM geweest. Alleen een CLK 55 DTM en dat is die auto.
@pvs1:
Ter aanvulling, kijk maar naar de achterste spatschermen.
http://www.autojunk.nl/2011/05/mercedes-clk-63-amg-safety-car
@jack_abarth: Tekst bij de foto is fout, het is de 55, 63 bestaat echt niet in DTM trim. Misschien aftermarket of een one-of order oid. Maar ik heb hem nog nooit gezien.
Mercedes zou nooit een model als safetycar gebruiken dat ze niet verkopen, dan promoot je een product dat je niet kan verkopen.
@jack_abarth: Die bij ASV wel idd, bedoelde dat er nooit een DTM versie bij de F1 als safetycar heeft gereden, was een “normale” C63.
@pvs1: Als je elke safety car moet posten ben je nog wel even bezig hoor.
@smoked: Leek me een mooi klusje voor op een regenachtige zondag :-)
Dan nog even een onfortuinlijke….
Ehm, de SLK safety car op de foto is het R171 model, die is geïntroduceerd in 2004 (2005 op de markt gebracht).
Knap dat ie dan al in 2000 als safety car meedoet dan ;)
Ik vind die Countach echt wel veruit het lekkerste ! Zo een bruut.
De Chrysler Newport Dual Cowl Phaeton LeBaron Indy 500 Pace Car is beeldschoon.
Ik neem aan dat er in het stuk 1911 wordt bedoeld in plaats van 2011? En de Mercedes SLK 55 AMG was er pas in 2004, terwijl de vorige generatie (de SLK 32 AMG) pas in 2001 kwam.
Wat een technologie, auto’s begin 1900, en auto’s nu, en over nog 50-70 jaar later?
@toyotafortuner en ik vonden nog een leuke M235i Safety car op Zandvoort!
@thomcarspotter:
Die ken ik, zeker een gaaf ding.
Hebben jullie de banden nog bekeken? Hij staat op cupbanden zonder noemenswaardig profiel.
Houdt het een beetje spannend in de regen….
De Countach blijft veruit de lekkerste!
F1 safetycars door de jaren heen
http://youtu.be/BeXq5JJsYlY
Oehh, die Cadillac ziet er wel heel leuk uit, ik zou als chauffeur compleet vergeten dat er ook nog een race is en gewoon rondjes blijven cruisen.
Die SLK was niet in 2000 de safetycar, dacht in 2005. Overigens was dat specifieke model er toen nog niet eens!
Van alle Mercedessen vind jij de 55SLK de spannendste?
Waar is de “safety” van de auto’s van voor de oorlog?
M4 please :)
Eerste Indy in 2011?
Allereerste Indy500 pacecar was in 1911 ipv 2011 (type-o).
Eerste indy500 in 2011? :p
2011 moet denk ik 1911 zijn in het stukje tekst ;).
Verder een mooi stukje tekst maar de mercedes safety cars waren ook altijd wel mooi in de F1
De Mercedes Benz C63 AMG BS uit de DTM is ook erg lekker!
De corvette C3 is nu te vinder ergens in een parkeergarage in Parijs! Hij verdient wel een opknapbeurt!
@Jipp:
Dat is 1 van de dik 6500 die er gemaakt zijn ter ere van het 25 jarig jubileum van Corvette. Chevrolet vond dat elke dealer er een moest hebben.
Viper in 1991? Is dat niet wat vroeg?
@nofxke:
Waarom?
Het prototype stamt van 1989, prima plan dus van Dodge om in 1991 met Carol Shelby aan het stuur nog even wat extra aandacht op zich te vestigen voordat de productie begon in 1992.
@jrk68: jouw reacties moeten ook gemodereerd worden? Heb gisteren nooit gezien dat je hetzelfde zei als ik, maar dan een uur eerder.
@rotarypowah:
Yep, dat kan soms een dag duren.
Heel verwarrend voor andere reaguurders.
@nofxke: prototype is van ’89, introductie ’91 (Indy 500), officiële start verkoop in ’92.
Carroll Shelby was trouwens de bestuurder van de ’91 Viper pace car.
Stoddart Dayton in 2011? Really?…. das wel cool. Jammer dat ik dat gemist heb
@papa: de allereerste indy 500 in 2011 klopt natuurlijk ook niet
Sinds pacecar safetycar werd, is de wereld niet meer hetzelfde.
Ik mis toch deze fijne amg’s met open uitlaat,
https://www.youtube.com/watch?v=WVlgw90Ns7c
Voor de 2e wereldoorlog hadden ze nog eens luxe pacecars.Dikke V12 cabrio’s,veel chroom en luxe(voor die tijd).Zonde eigenlijk om daar mee door het zand en de modder te scheuren.Toch mooi dat er iemand de Alfa 4C bijzet.In de regen is hij zelfs sneller dan de WTCC auto’s,haha.
En deze dan? http://www.pacecarregistry.com/1998indy.htm. Bekend van NFS III