• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Safety Cars door de jaren heen: 1911-2014

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 augustus 2014 om 17:00 – 43 Reacties

90 jaar aan safety cars


Als sinds de mens auto’s heeft wordt er ook mee geracet, en waar geracet wordt is ook een pace car nodig om de voertuigen bij situaties rond te leiden. We doken in meer dan 100 jaar aan Pace Car-geschiedenis.

We beginnen onze reis met de Stoddard-Dayton 11A, een vierziter met een 40 pk sterke viercilinder. Het was de pace car bij de allereerste Indy 500, in 2011. Hierna maken steeds een sprongetje van pakweg een decennium.

De eerste decennia waren het vooral de Indy-pace cars, aangezien het fenomeen safety car in de rest van de racewereld nog relatief onbekend was. Als er iemand crashte, reed je er gewoon omheen.

De meest bijzondere? Wellicht de Countach die begin jaren ’80 bij de Monaco GP werd gebruikt. Hoe dik. HIER staat de kopfoto in het groot.

Stoddard-Dayton Model 11-A Toy Tonneau Indy 500 Pace Car (1911)

Stoddard

Rickenbacker Six Convertible Indy 500 Pace Car (1923)

Rickenbaker

Cadillac V12 370-A Convertible Indy 500 Pace Car (1931)

Cadillac V12

Chrysler Newport Dual Cowl Phaeton LeBaron Indy 500 Pace Car (1941)

Chrysler Newport

Ford Crestline Convertible Indy 500 Pace Car (1953)

Ford Crestline

Ford Mustang Convertible Indy 500 Pace Car (1964)

Ford Mustang 1964

Oldsmobile Cutlass 442 Supreme Convertible Indy 500 Pace Car (1970)

Oldmobile Cutlass

Corvette Indy 500 Pace Car (C3) (1978)

Corvette C3

Lamborghini Countach LP400 S Monte Carlo GP Pace Car (1980-1982)

Countach

Dodge Viper RT/10 Indy 500 Pace Car (1991)

1990 Viper

Mercedes-Benz CL 55 AMG F1 Safety Car (2000)

CL 55 AMG

Ferrari 599 GTB A1GP Safety Car (2007–2009)

Ferrari 599

BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car (2014)

BMW M4

Ook interessant!

  • BMW M onthult een lading nieuwe MotoGP safety cars
  • Schadevrije jaren makkelijker te overdragen
    Hoera, schadevrije jaren makkelijker te overdragen
  • Video: burnouts bij Cars en Coffee zijn nooit een succes
  • Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60
    Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, lijstjes, safetycar

Vorig bericht: « In Frankrijk rijdt je taxichauffeur een Macan S
Volgend bericht: Ferrari gaat de FF voorzien van een V8? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    9 augustus 2014 om 17:06


    Deze mag wat mij betreft niet ontbreken, wordt zowel bij het world superbikes als het WTCC ingezet.

    Login om te reageren
  2. pvs1 zegt

    9 augustus 2014 om 17:06

    hoort de clk 63 en de huidige sls van de f1 ook miet in dat rijtje thuis,
    aangezien de slk er wel tussen staat ?

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      9 augustus 2014 om 17:09

      Ik mis de clk dtm, asv Veghel heeft m in zijn garage staan en verder ook nog de sls en sl63 maar die countach he, zoo ontzettend gaaf als safety car

      Login om te reageren
      • pvs1 zegt

        9 augustus 2014 om 17:23

        @henkhupelschoten: was een Clk63, geen dtm

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          9 augustus 2014 om 17:31

          @pvs1:

          Die bij ASV is wel degelijk een CLK 63 AMG DTM. Echter hebben zij ‘m omgebouwd naar safetycar. Dus voorzien van nodige striping en verlichting.

          Login om te reageren
          • Donstil zegt

            9 augustus 2014 om 23:00

            @jack_abarth: Toch niet, er is nooit een CLK63 DTM geweest. Alleen een CLK 55 DTM en dat is die auto.

            Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          9 augustus 2014 om 17:36

          @pvs1:

          Ter aanvulling, kijk maar naar de achterste spatschermen.

          http://www.autojunk.nl/2011/05/mercedes-clk-63-amg-safety-car

          Login om te reageren
          • MrSkyline zegt

            10 augustus 2014 om 01:38

            @jack_abarth: Tekst bij de foto is fout, het is de 55, 63 bestaat echt niet in DTM trim. Misschien aftermarket of een one-of order oid. Maar ik heb hem nog nooit gezien.
            Mercedes zou nooit een model als safetycar gebruiken dat ze niet verkopen, dan promoot je een product dat je niet kan verkopen.

            Login om te reageren
          • pvs1 zegt

            11 augustus 2014 om 12:21

            @jack_abarth: Die bij ASV wel idd, bedoelde dat er nooit een DTM versie bij de F1 als safetycar heeft gereden, was een “normale” C63.

            Login om te reageren
    • smoked zegt

      9 augustus 2014 om 17:10

      @pvs1: Als je elke safety car moet posten ben je nog wel even bezig hoor.

      Login om te reageren
      • pvs1 zegt

        11 augustus 2014 om 12:22

        @smoked: Leek me een mooi klusje voor op een regenachtige zondag :-)

        Login om te reageren
  3. jrk68 zegt

    9 augustus 2014 om 17:09

    Dan nog even een onfortuinlijke….

    Login om te reageren
  4. smoked zegt

    9 augustus 2014 om 17:09

    Ehm, de SLK safety car op de foto is het R171 model, die is geïntroduceerd in 2004 (2005 op de markt gebracht).
    Knap dat ie dan al in 2000 als safety car meedoet dan ;)

    Login om te reageren
  5. RazorHead zegt

    9 augustus 2014 om 17:09

    Ik vind die Countach echt wel veruit het lekkerste ! Zo een bruut.
    De Chrysler Newport Dual Cowl Phaeton LeBaron Indy 500 Pace Car is beeldschoon.

    Login om te reageren
  6. Teerdz zegt

    9 augustus 2014 om 17:13

    Ik neem aan dat er in het stuk 1911 wordt bedoeld in plaats van 2011? En de Mercedes SLK 55 AMG was er pas in 2004, terwijl de vorige generatie (de SLK 32 AMG) pas in 2001 kwam.

    Login om te reageren
  7. isobmw zegt

    9 augustus 2014 om 17:14

    Wat een technologie, auto’s begin 1900, en auto’s nu, en over nog 50-70 jaar later?

    Login om te reageren
  8. thomcarspotter zegt

    9 augustus 2014 om 17:16

    @toyotafortuner en ik vonden nog een leuke M235i Safety car op Zandvoort!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 augustus 2014 om 17:29

      @thomcarspotter:
      Die ken ik, zeker een gaaf ding.
      Hebben jullie de banden nog bekeken? Hij staat op cupbanden zonder noemenswaardig profiel.
      Houdt het een beetje spannend in de regen….

      Login om te reageren
  9. pieterdc zegt

    9 augustus 2014 om 17:17

    De Countach blijft veruit de lekkerste!

    Login om te reageren
  10. pvs1 zegt

    9 augustus 2014 om 17:23

    F1 safetycars door de jaren heen

    http://youtu.be/BeXq5JJsYlY

    Login om te reageren
  11. mclarenf1lm zegt

    9 augustus 2014 om 17:29

    Oehh, die Cadillac ziet er wel heel leuk uit, ik zou als chauffeur compleet vergeten dat er ook nog een race is en gewoon rondjes blijven cruisen.

    Login om te reageren
  12. willempieee zegt

    9 augustus 2014 om 17:32

    Die SLK was niet in 2000 de safetycar, dacht in 2005. Overigens was dat specifieke model er toen nog niet eens!

    Login om te reageren
  13. reistje zegt

    9 augustus 2014 om 17:51

    Van alle Mercedessen vind jij de 55SLK de spannendste?

    Login om te reageren
  14. rammillius zegt

    9 augustus 2014 om 17:58

    Waar is de “safety” van de auto’s van voor de oorlog?

    Login om te reageren
  15. sulobb zegt

    9 augustus 2014 om 18:12

    M4 please :)

    Login om te reageren
  16. krizus zegt

    9 augustus 2014 om 18:23

    Eerste Indy in 2011?

    Login om te reageren
  17. robv93 zegt

    9 augustus 2014 om 18:29

    Allereerste Indy500 pacecar was in 1911 ipv 2011 (type-o).

    Login om te reageren
  18. smadb zegt

    9 augustus 2014 om 18:35

    Eerste indy500 in 2011? :p

    Login om te reageren
  19. saikol zegt

    9 augustus 2014 om 18:38

    2011 moet denk ik 1911 zijn in het stukje tekst ;).

    Verder een mooi stukje tekst maar de mercedes safety cars waren ook altijd wel mooi in de F1

    Login om te reageren
  20. awesome zegt

    9 augustus 2014 om 19:12

    De Mercedes Benz C63 AMG BS uit de DTM is ook erg lekker!

    Login om te reageren
  21. Jipp zegt

    9 augustus 2014 om 19:57

    De corvette C3 is nu te vinder ergens in een parkeergarage in Parijs! Hij verdient wel een opknapbeurt!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 augustus 2014 om 20:13

      @Jipp:
      Dat is 1 van de dik 6500 die er gemaakt zijn ter ere van het 25 jarig jubileum van Corvette. Chevrolet vond dat elke dealer er een moest hebben.

      Login om te reageren
  22. nofxke zegt

    9 augustus 2014 om 21:21

    Viper in 1991? Is dat niet wat vroeg?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      9 augustus 2014 om 21:33

      @nofxke:
      Waarom?
      Het prototype stamt van 1989, prima plan dus van Dodge om in 1991 met Carol Shelby aan het stuur nog even wat extra aandacht op zich te vestigen voordat de productie begon in 1992.

      Login om te reageren
      • rotarypowah zegt

        10 augustus 2014 om 09:55

        @jrk68: jouw reacties moeten ook gemodereerd worden? Heb gisteren nooit gezien dat je hetzelfde zei als ik, maar dan een uur eerder.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          10 augustus 2014 om 12:58

          @rotarypowah:
          Yep, dat kan soms een dag duren.
          Heel verwarrend voor andere reaguurders.

          Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      9 augustus 2014 om 22:30

      @nofxke: prototype is van ’89, introductie ’91 (Indy 500), officiële start verkoop in ’92.
      Carroll Shelby was trouwens de bestuurder van de ’91 Viper pace car.

      Login om te reageren
  23. papa zegt

    9 augustus 2014 om 22:18

    Stoddart Dayton in 2011? Really?…. das wel cool. Jammer dat ik dat gemist heb

    Login om te reageren
    • papa zegt

      10 augustus 2014 om 08:19

      @papa: de allereerste indy 500 in 2011 klopt natuurlijk ook niet

      Login om te reageren
  24. p924 zegt

    9 augustus 2014 om 23:06

    Sinds pacecar safetycar werd, is de wereld niet meer hetzelfde.

    Login om te reageren
  25. deepep zegt

    10 augustus 2014 om 00:14

    Ik mis toch deze fijne amg’s met open uitlaat,

    https://www.youtube.com/watch?v=WVlgw90Ns7c

    Login om te reageren
  26. Alfarobert zegt

    10 augustus 2014 om 09:41

    Voor de 2e wereldoorlog hadden ze nog eens luxe pacecars.Dikke V12 cabrio’s,veel chroom en luxe(voor die tijd).Zonde eigenlijk om daar mee door het zand en de modder te scheuren.Toch mooi dat er iemand de Alfa 4C bijzet.In de regen is hij zelfs sneller dan de WTCC auto’s,haha.

    Login om te reageren
  27. Corrado16v zegt

    10 augustus 2014 om 11:01

    En deze dan? http://www.pacecarregistry.com/1998indy.htm. Bekend van NFS III

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North