• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Scheisse! Europese Commissie valt binnen bij BMW

Auteur: jaapiyo, gepost 20 oktober 2017 om 17:34 – 20 Reacties

BMW-HQ


Het feest kan beginnen, want de EC is binnen…

Nou ja, erg feestelijk zal de stemming momenteel niet zijn op het hoofdkantoor van BMW in München. Eerder vanmiddag werd bekend dat de Europese autoriteiten een inval gedaan zouden hebben bij ‘een Duitse autofabrikant’. BMW bevestigde zojuist zelf aan persbureau Reuters dat het hen betreft. Sowieso lopen de Münchenaren kans het grote slachtoffer te worden van de politieke dadendrang. Wat was ook alweer het issue?

Wel, in juli schreef kwaliteitspublicatie Der Spiegel een ronkend verhaal over vermeende (partij)kartelvorming tussen de grote Duitse fabrikanten. VAG, Daimler en BMW zouden prijsafspraken gemaakt hebben, maar ook bijvoorbeeld gesproken hebben over hoe ze het beste milieuwetgeving konden manipuleren.

VAG en met name Daimler zouden uit angst voor hoge boete echter eieren voor hun geld gekozen hebben en bij de autoriteiten gesquealed hebben als kleine varkentjes. BMW lijkt nu het kind van de rekening te worden, want waar de twee snitches waarschijnlijk enigszins gespaard worden wacht BMW een potentiële megaboete. De Beiers zouden dan ook pisnijdig zijn op de Schwaben en enkele gezamenlijke projecten in de ijskast gestopt hebben.

Voordat het onderzoek is afgerond wil Brussel nog niet vooruitlopen op de mogelijke consequenties voor de drie concerns.

Image-Credit: BMW’s HQ in München via Twitter

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, daimler, europa-eu, fraude, geld, overheid, vag

Vorig bericht: « BREEK: Max Verstappen blijft tot en met 2020 bij Red Bull
Volgend bericht: VT1 Amerika: oh lord would you buy me, a Mercedes-Benz »

Lees Interacties

Reacties

  1. granlusso zegt

    20 oktober 2017 om 17:44

    Lijkt wel de cliffhanger van GTST op de vrijdagavond. Ik ben in ieder geval benieuwd wat hieruit gaat komen. Al vraag ik me af in hoeverre Daimler en VAG veel minder gestraft zullen worden, indien alle beweringen juist en als waar worden bevonden.

    Hoe dan ook, niet netjes. Maar het is helaas natuurlijk niet uitzonderlijk.

    Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      20 oktober 2017 om 23:36

      @granlusso: In het verleden heeft de EC de partijen die een kartel openbaar gemaakt heeft altijd gespaard wat betreft boetes. Wat dat betreft is het toch een nadeel voor BMW.

      Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    20 oktober 2017 om 17:53

    Iets met gelijke monniken, gelijke kappen… eigenlijk niet normaal dat het zo kan…

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      22 oktober 2017 om 09:26

      @henkhupelschoten: helaas is dit wel de meest effectieve.manier om kartelvprming tegen te gaan…. doot snitches te sparen.

      Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    20 oktober 2017 om 17:58

    Sorry, maar als je anno 2017 nog bewijs kan vinden met een inval in een HQ over vermeende kartel praktijken en denkwijzen over mislijdende software: dan is het ook je eigen schuld als bedrijf.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 oktober 2017 om 18:09

      @gregorius: anno 2017 is dat bewijs vernietigen veel lastiger. Vroeger was het gewoon een de dossiermap verbranden in het damestoilet (want daar zoeken de heren van het inval team niet zo precies). Nu staat die data overal, op servers, op papier, in mailboxen, lokale kopien op laptops, in backups op verschillende locaties etc.
      En als ze in een Daimler bestand een mail vinden aan BMW en diezelfde mail is bij BMW niet te vinden dan zijn de poppen helemaal aan het dansen. Ik zij bijna zeggen met de techniek van nu kun je niet eens meer fatsoenlijk de boel bedonderen. ze komen er altijd achter.

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        20 oktober 2017 om 19:00

        @mashell: ik ga er wel vanuit dat niet iedereen hier vanaf weet en dat dat dus niet overal opgeslagen ligt maar dus enkel op 1 externe server waar je enkel toegang toe hebt met de afdruk van je bmw sleutel, een gigalang wachtwoord, iris scan, teen afdrukken en een selfie.
        Of op 1 usb stick die iemand dan per ongeluk op café vergeet; kan ook (al gebeurd met apple dacht ik oa?)

        Login om te reageren
  4. harrie zegt

    20 oktober 2017 om 18:04

    Na een TUV test met de 2 Active Tourer is aan het licht gekomen dat BMW al tijden sjoemelt met de ‘Freude am Fahren’ slogan, vandaar de inval.

    Login om te reageren
  5. raoufff zegt

    20 oktober 2017 om 18:09

    Tsja, ook BMW moet met hun premium billen bloot, befehl ist befehl!!!

    Login om te reageren
  6. elemento zegt

    20 oktober 2017 om 18:24

    Laat men eerst GM aanpakken. Door V.S opgezet on Europese handel kapot te maken

    Login om te reageren
  7. Nerekop zegt

    20 oktober 2017 om 18:24

    Die eerste zin! ?? klasse!

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    20 oktober 2017 om 19:14

    Snitches get stitches…

    *pakt mes en begint alle Mercedi en VAG producten te bekrassen*

    (Rustig aan, jongens. Laatste was een geintje……ennnnnnn adem in en adem uit……en ruuuuuusttttt…..)

    Login om te reageren
  9. nautique206 zegt

    20 oktober 2017 om 20:19

    Voorwiel aandrijving en 3 cilinders, dat kan ook echt niet…

    Login om te reageren
  10. amersfoorter zegt

    20 oktober 2017 om 20:47

    Ah in Italië zou dit als karakter getypeerd worden

    Login om te reageren
  11. ibssr zegt

    20 oktober 2017 om 21:54

    Waar rook is vuur. Eerst de schandalen bij VW. De verkopen gaan hier weer gewoon omhoog. Dan weer gedoe om kartelvorming bij de Duitse merken. Ook hier zullen de verkopen wel weer verder groeien.
    Lerend vermogen van de Duitse Automotive lijkt beperkt. Wel hebben ze met oneerlijke concurrentie bijna alle concurrenten uitgeschakeld…
    Waar zijn de tijden van de 1964 Rover 2000, 1969 Peugeot 504, 1975 Citroën CX. Ook de topmodellen van de wereldmerken Ford en GM resp. 1986 Ford Scorpio en 1987 Opel Omega. Allemaal high-end auto’s die in grote aantallen werden verkocht zijn weggedrukt door Mercedes, BMW en Audi. Met auto’s als de BMW 2 serie Active Tourer, Mercedes A klasse en Audi A1 etc. concurreren ze de nog overgebleven niet Duitse merken kapot. GM heeft niet zomaar Opel van de hand gedaan. Het grootste automerk van Engeland is Jaguar Land Rover. De rest is al dicht. Peugeot Citroën Opel is nu één concern. Renault is samen met Nissan. FIAT is samen met Chrysler. Toyota heeft aandelen in Mazda en Subaru. Ik zou zeggen luid de noodklokken, straks is het allemaal dezelfde techniek met een andere marketing formule. De VW groep doet het nu al voor, met SEAT, Skoda, VW, Audi, Porsche, Lamborghini en Bentley. Mijn advies? Koop de dwarsdenker Suburu, Alfa Romeo, Land Rover etc. Nu kan het nog!

    Login om te reageren
  12. tarquesh zegt

    20 oktober 2017 om 22:15

    Men rept hier over schandalen.
    Wie maakt bepaalde regels die nergens opslaan? Juist, dombo’s die niks snappen van autotechniek.

    Autoconcerns maken zogoed als zij kunnen auto’s die motoren hebben die matchen aan normen die zijn opgelegd door de dombo’s. Dat is een doel, en een sportieve uitdaging.
    Een inval in een hoofdkantoor is inbreuk op eigendom. Daarom moeten alle politieke figuren opstappen.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 oktober 2017 om 10:50

      @tarquesh: De waarheid zal ongetwijfeld in het midden liggen, maar “zo goed als ze kunnen” is wel erg naïef.

      Uiteindelijk moet er zoveel mogelijk winst over blijven zolang er maar geschermd kan worden met weinig milieuvriendelijke argumenten als “maar in de test is hij schoon” en “hunnie halen het in de praktijk ook niet”.

      Login om te reageren
  13. tttijn zegt

    21 oktober 2017 om 08:36

    Tuurlijk ze krijgen hopelijk een zware boete voor die halve 6 cilinders en fwd.

    Login om te reageren
  14. rob5nismo zegt

    21 oktober 2017 om 09:12

    Waar is de insteek samen uit samen thuis gebleven?
    O nee het draait om geld en dan zijn het ratjes die over elkaars lijken gaan

    Login om te reageren
  15. gove zegt

    23 oktober 2017 om 11:00

    zit in het bloed bij die duitsers, mekaar verlinken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North