• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse autofabrikanten blijken onderling dikke matties

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juli 2017 om 15:26 – 35 Reacties

Duitse autofabrikanten blijken onderling dikke matties


Concurrentie? Welnee, stiekem zijn ze allemaal vriendjes van elkaar.

De basis van het dieselschandaal ligt niet bij één automerk of concern. De olievlek is nog veel groter dan je aanvankelijk zou denken. Dat stelt het Duitse Spiegel vandaag in een grote publicatie.

Volgens het bericht keken Duitse autofabrikanten gezamenlijk hoe ze het beste door strenge testen konden komen met betrekking tot de uitstoot. Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler zouden in de jaren negentig in het geheim bij elkaar zijn gekomen. Er werd onder meer gesproken over prijsafspraken, kosten, leveranciers en technologieën.

Spiegel heeft boven het artikel staan ‘Das geheime Kartell der Deutschen Autobauer’. Vertaal je dat naar het Engels dan krijg je The Secret Cartel of the German Car Makers. Het lijkt verdorie wel de titel van een spannende thriller of speelfilm. Bovenstaande informatie staat in een rapport dat de Volkswagen Groep heeft ingediend bij de Duitse waakhond. De krant kreeg inzage in het rapport en schreef er een artikel over.

Meer dan 200 werknemers van de betrokken bedrijven hebben in meer dan 60 werkgroepen afspraken gemaakt. Dat de Volkswagen Groep en Daimler vuile handen hebben was al bekend, maar nu komt ook de naam van BMW naar boven. Er werd onder meer gesproken hoe groot de tanks voor AdBlue moesten zijn. Deze oplossing wordt gebruikt om diesels schoner te maken. De bedrijven besloten dat de tanks niet te groot moesten zijn, want dit zou anders teveel geld gaan kosten. Dit had als gevolg dat de hoeveelheid AdBlue niet voldoende was om de diesels schoon genoeg te krijgen voor de emissietests. Vervolgens keken de bedrijven naar oplossingen om de motoren toch schoner te krijgen.

Naast Volkswagen heeft ook Daimler een rapport met info ingediend. Met deze informatie hopen de autoconcerns op een eventuele strafvermindering.

Foto via @mark9700 op Autojunk

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan Allspace is officieel terug
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

adblue, Audi, BMW, daimler, Diesel, Mercedes, mercedes-dieselgate, Porsche, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Help een Autoblog-lezer Zuid-Amerika door te komen
Volgend bericht: Ford stuurt brief met vervelende mededeling naar GT-klanten »

Lees Interacties

Reacties

  1. roelfinus zegt

    21 juli 2017 om 15:36

    Dat ze daar nu pas achter komen, zegt iets over de kwaliteit van de toezichthouders.

    Verder zullen er nog wel veel meer kartels zijn, dat lijkt me een grote open deur!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juli 2017 om 16:07

      @roelfinus: en dat terwijl het Duitse kartellamt een behoorlijk hoge succesratio heeft. En er zullen veel meer kartels zijn (ik denk zelfs in Nederland nog meer) maar zonder bewijs daarvoor zijn het loze beschuldigen.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 juli 2017 om 16:28

      @roelfinus: Tja; in Duitsland zijn ze gewoon in alles grondig; ook kartelvorming…. Maar ff zonder gein: de meeste overige Europese – inclusief die van NL – toezichthouders hebben al helemaal boter op hun hoofd; Duitsland heeft haar zaakjes relatief erg goed op orde.

      Login om te reageren
  2. lekkaah zegt

    21 juli 2017 om 15:40

    normaalste gang van zaken dus..
    maar ja, sinds het schandaaltje waar Amerika mee heeft ‘afgetrapt’ is het nu natuurlijk een leuke hype voor onze vrienden in de media

    Login om te reageren
  3. olivier420 zegt

    21 juli 2017 om 15:42

    Goh..

    Login om te reageren
  4. rydodrive zegt

    21 juli 2017 om 15:45

    Alles is corrupt. Dit is geen verrassing. Helaas werkt een groot deel van de wereld zo.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 juli 2017 om 16:54

      @rydodrive: edit: de hele wereld

      Login om te reageren
  5. tttijn zegt

    21 juli 2017 om 15:50

    Verbaasd me niets. Autoprijzen ogen überhaupt veel te veel op elkaar afgestemd.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 juli 2017 om 17:06

      @tttijn: maar dan heb je wel lekkere zachte materialen op je dashboard

      Login om te reageren
  6. koekwaus zegt

    21 juli 2017 om 15:51

    Opel mocht niet mee doen? Verklaart misschien waarom ze nu opgekocht worden door PSA

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 juli 2017 om 15:56

      @koekwaus:
      Opel Diesels kwamen bij Fiat vandaan en Italianen sjoemelen niet. Nooit!

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        21 juli 2017 om 16:29

        @desjonnies: Klopt, Italianen zijn het toppunt van integriteit … ken ik ff vanguh ?

        Login om te reageren
      • dracae zegt

        23 juli 2017 om 00:33

        @desjonnies: En FCA is ook niet net nog ( samen met Suzuki) betrapt op het gebruik van ‘sjoemelsoftware’… dat was een 1 april grapje in Juli…

        Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    21 juli 2017 om 15:55

    En Merkel, die dit jaar weer herkozen wordt, heeft als één van haar bijnamen “de autokanselier”

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      21 juli 2017 om 16:35

      @desjonnies: wir schaffen das….

      Login om te reageren
  8. exotic zegt

    21 juli 2017 om 15:58

    Zoals wij in het o-zo mooie Brabant zeggen: Da minde nie?

    Iets met open deuren inslaan.

    Login om te reageren
  9. tazmania zegt

    21 juli 2017 om 16:05

    Die prijsafspraken zijn alsnog een schijntje vergeleken bij onze BPM. Dan wordt je pas genaaid.

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    21 juli 2017 om 16:06

    Man man man, en VW weer als eerste “bekennen”, net als MAN in het “Truck schandaal”, om vervolgens onder de kartelboetes uit te komen….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juli 2017 om 16:11

      @trustmeiamanengineer: VW is echt wel het braafste jongetje uit de klas die het voor de anderen verpest…

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      21 juli 2017 om 17:40

      @trustmeiamanengineer: ze hebben als eerste een boete gehad voor het diesel schandaal, een 2e boete kunnen ze zich niet veroorloven

      Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    21 juli 2017 om 16:20

    Lijkt wel op zo’n slechte tatort, heute im “das geheime kartell der autofabrikanten” Geht bmw mit VW fremd? Und hat Mercedes etwas zu verstecken?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 juli 2017 om 16:24

      @henkhupelschoten:
      Wo bleibt der Harry?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        21 juli 2017 om 16:56

        @desjonnies: Er hat nur das wagen ;)

        Login om te reageren
  12. poes zegt

    21 juli 2017 om 16:24

    Ik lees nergens iets over prijsafspraken.

    Dat men gezamenlijke tot een bepaald inzicht komt is natuurlijk niet verboden. Ook niet dat men gezamenlijk op zoek gaat naar alternatieven.

    Het wordt allemaal weer ontzettend opgeblazen.

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      21 juli 2017 om 16:58

      @poes: Het schijnt wel, dat het begonnen is, door het onderzoek naar verboden prijsafspraken van staal. Maar eigenlijk wisten wij dit al jaren. Ford en Opel mochten niet meedoen, waardoor het met beide Europese takken, de afgelopen jaren een stuk minder goed ging. Met Ford gaat het al een stuk beter door het ontwikkelen van goede modellen en Opel heeft aansluiting gevonden bij de Fransen.
      Aan zoveel modellen, technieken en systemen van de in onderzoek zijnde merken zit een luchtje, dat het niet anders kan zijn, dat er meerdere partijen bij betrokken zijn, om zo volume te draaien en de kosten zo laag mogelijk te houden.
      Dan kan ik mij voorstellen, dat prijs afspraken ook een van de besproken zaken zijn geweest.
      Vandaar ook. dat men ook niet zo nodig in andermans keuken hoefde te kijken, er was al onderling contact over van alles en nog wat.
      In mijn ogen leek het ook wel, of sommige modellen minder mooi op de markt kwamen, omdat zo de concurrent meer kon scoren, dat werd dan weer gecompenseerd met een ander model, welk wel mooier was, dan de concurrentie en zo hielp iedereen iedereen.
      Dat is niet zo zeer verboden prijsafspraken maken, dan wel concurrentievervalsing.

      Login om te reageren
  13. LaLancia zegt

    21 juli 2017 om 16:26

    Maar maar, de Duitsers zijn toch de morele standaard van de wereld?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 juli 2017 om 16:30

      @lalancia: Volgens mij zijn er twee wereldoorlogen geweest die het tegendeel bewijzen :)

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 juli 2017 om 16:40

      @lalancia: Er zijn ongeveer 6 miljoen Joden die dat niet met je eens zouden zijn als ze nu nog leefden.

      Login om te reageren
  14. toyotaprius zegt

    21 juli 2017 om 16:56

    Ik ga een fiets kopen! Krijg ik ook nog een goede conditie!

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      21 juli 2017 om 17:01

      @toyotaprius: Alleen als je de fiets heel vaak op juiste wijze gaat gebruiken. Maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. toch?

      Login om te reageren
      • toyotaprius zegt

        21 juli 2017 om 17:10

        @Orichy: ik neem aan dat de fiets achterop de trekhaak niet telt?

        Login om te reageren
        • Orichy zegt

          22 juli 2017 om 01:25

          @toyotaprius: Als je maar vaak genoeg moet tillen, geldt dat ook!

          Login om te reageren
  15. snorrewietskie zegt

    21 juli 2017 om 17:24

    Ik heb wel eens gehoord dat Volkswagen een kartel vormt met Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti en zelfs Scania, MAN en Ducati…

    Login om te reageren
  16. Jetlag zegt

    22 juli 2017 om 00:55

    Dit is pas een mooi verhaal!
    De BMW- en Mercedes-fanboys keer op keer Audi als inferieur affikken, als ware het de vijandigheid tussen PSV- en Feyenoord- tegen Ajax achterban (in willekeurige volgorde).
    Of het leedvermaak over het sjoemelsoftwareschandaal van de “concurrenten” tegen elk VAG-product en dan blijkt nu dat de merken gewoon dikke maatjes met elkaar zijn…
    Hoe achterlijk moeten diezelfde fanboys zich nu voelen?
    Die fabrikanten lachen zich rot en ik zie de humor er ook wel van in.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      23 juli 2017 om 00:36

      @jetlag: Ik denk dat het lachen wel mee/ tegenvalt nu ze gepakt zijn. Dat zal ook wel gelden voor al die anderen die ook betrapt zijn zoals GM, FCA en Suzuki.
      Zelfs als er fabrikanten zijn die niet hebben gesjoemeld valt er voor hen weinig te lachen nu alle dieselmotoren onder vuur liggen..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North