• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat Ibiza Bocanegra onthuld in Barcelona

Auteur: Dennis, gepost 7 mei 2009 om 17:58 – 51 Reacties

Afbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in BarcelonaAfbeelding Seat Ibiza Bocanegra onthuld in Barcelona

Seat Ibiza Bocanegra onthulling in Barcelona
Begin april lieten we je al weten dat Seat besloten had om de Ibiza Bocanegra alsnog in productie te nemen. Vandaag is de auto in Barcelona onthuld.

De Bocanegra is de nieuwe Ibiza die we aanvankelijk hadden verwacht nadat het concept ruim een jaar geleden in Genève werd gepresenteerd. Uiteindelijk kreeg de Ibiza een stuk minder gewaagde looks dan de Bocanegra, maar Seat heeft dus toch besloten om de Bocanegra leven in te blazen.

Onder de motorkap ligt het 1,4 liter TSI blok met 150 of 180 pk. Dit blok vinden we ook in de Ibiza FR en de Ibiza Cupra. In technisch opzicht weinig nieuws onder de zon. De Bocanegra zou je vooral kunnen beschouwen als een sportieve body kit. De auto arriveert later dit jaar bij de dealers. Prijzen zullen nog bekend worden gemaakt.

SEAT heeft vandaag tijdens de Barcelona International Motor Show een wereldprimeur gepresenteerd met de SEAT Ibiza Bocanegra – een auto met een zeer exclusief en sportief design en bijpassende prestaties die hem tot een waar collectors item maken.

Met de SEAT 1200 SPORT ‘Bocanegra’ creëerde SEAT in haar beginjaren een echt icoon. Nu, ruim dertig jaar later, gebruikt het Spaanse merk deze legendarische, exclusieve naam opnieuw, ditmaal voor de nieuwe SEAT Ibiza Bocanegra. Een auto met een innovatief design, waarbij de nadruk ligt op de karakteristieke voorzijde. Een auto ook boordevol karakter en sportiviteit. Dankzij de combinatie van die eigenschappen wordt de Bocanegra zonder enige twijfel een verzamelaarobject voor de echte liefhebbers.
Unieke, exclusieve trekken

Het exterieurdesign van de Ibiza Bocanegra, waarvan de krachtige trekken tijdens de Autosalon van Genève in 2008 voor het eerst debuteerden op het SportCoupé ‘Bocanegra’ prototype, weet de spotlights direct op zich te vestigen. Het meest karakteristieke kenmerk van de nieuwe Ibiza Bocanegra is aan de voorzijde te vinden. Zoals zijn naam al doet vermoeden doet het zwarte front denken aan een masker dat de stijlvolle lijnen van de Ibiza nog beter laat uitkomen.

De bovenste helft van de voorkant van de Ibiza Bocanegra wordt nog verder versterkt door geheel zwarte, dubbele koplampunits, de grille met zijn honingraatstructuur en zwarte omlijsting en de innovatieve ventilatieopeningen aan de onderzijde. De bumper combineert zijn zwarte lak met de carrosseriekleur, terwijl een brede grille op het onderste deel van de bumper zorg draagt voor de koeling van de motor. De mistlampen zijn in de bumper geïntegreerd, die onderaan groter is geworden en breder bij de wielkasten. De gespierde vormen van de voorbumper versterken verder het onmiskenbaar sportieve voorkomen van de Ibiza Bocanegra.

Andere accenten die deel uitmaken van het sportieve uiterlijk van de Ibiza Bocanegra zijn de buitenspiegels met hun zwarte behuizing, het zonnedak en de prachtige 17 inch ‘Sira’ velgen (op de Cupra-versie in combinatie met een remsysteem met AP-Racing remklauwen) met 215/40 R17 laag-profielbanden.

Honingraat is eveneens aan de achterzijde terug te vinden op de hoeken van de bumper. De Bocanegra is daar bovendien direct te herkenen aan de indrukwekkende spoiler, de brede wielkasten en het donker getinte glas. Wat de persoonlijkheid van de auto echt benadrukt, is het Bocanegra-logo centraal op de achterklep, een karakteristieke eigenschap van exclusieve uitvoeringen van SEAT.

De SEAT Ibiza Bocanegra is enkel te bestellen in de sportief ogende carrosseriekleuren Dakota Red en Candy White, die beide de exclusieve, afwijkende designkenmerken van deze uitvoering geheel tot hun recht laten komen.
Exclusief en ergonomisch interieur

Met het sportieve interieur van de FR- en Cupra-uitvoeringen als basis zijn in het passagierscompartiment van de SEAT Ibiza Bocanegra aanzienlijke wijzigingen doorgevoerd waarin kritische liefhebbers zich ongetwijfeld kunnen vinden. Zoals gebruikelijk bij SEAT’s sportiefste modellen zijn de eerste details van het Bocanegra-interieur die direct in het oog springen de sportstoelen, die comfortabel en ergonomisch ontworpen zijn en optimale steun bieden. De stoelen zijn bekleed met een speciale stof die bestaat uit met rood garen aan elkaar gestikte ruitvormen voor een extra sportieve ‘look’. In het bovenste deel van de stoelen is het Bocanegra-logo te vinden, een in rood gestikte hoofdletter B.

Nog zo’n eyecatcher in het interieur is het driespaaks stuurwiel met de afgeplatte onderkant en de aluminium hoofdletter B in het midden van de verticale spaak. De paddles van de zeventraps DSG-transmissie bevinden zich aan het einde van de horizontale spaken en garanderen snelle gangwisselingen zonder dat de handen van het stuur genomen hoeven worden. De versnellingspook van het DSG-systeem is voorzien van rode stiksels, in lijn met de stoelen.

Het interieur wordt verder overheerst door verschillende zwarttinten, met een hoofdrol voor de kleur Brillante Black, dat op het dashboard, de deurpanelen en de tunnelconsole is terug te vinden, en de kleur Carbono Black op de onderste delen van de A-stijlen, de wielkasten en de speciale vloermatten. Die laatste zijn bovendien afgewerkt met rode randen.

Het Bocanegra-logo op het instrumentarium onderscheidt hem van de FR- en Cupra-versies. Verder zijn de behuizing van de radio en de temperatuurregeling Carbono Black gekleurd, terwijl de rem- en gaspedalen aluminiumkleurig zijn.
1.4 TSI-motor en XDS-systeem

De SEAT Ibiza Bocanegra is voorzien van een 1.4 TSI-motor met compressor en turbo, met naar wens 150 of 180 pk. Deze voor SEAT nieuwe krachtbron is krachtig en betrouwbaar en staat garant voor fantastische prestaties en een gematigd brandstofverbruik.

Tot de standaarduitrusting van de Ibiza Bocanegra behoort onder andere het XDS-systeem, dat ESP en TCS met elkaar combineert en dat functioneert als een zelfsperrend differentieel zonder de toevoeging van extra mechanische componenten. Het systeem detecteert tractieverlies van de wielen en beperkt de aandrijfkracht naar het wiel dat zijn grip dreigt te verliezen. Daarmee voorkomt XDS dat het binnenste wiel doorslipt en voorkomt het onderstuur.

Zowel de Ibiza FR Bocanegra als de Ibiza Cupra Bocanegra is voorzien van zaken die identiek zijn aan de standaardversies: ESP, TCS + EBA, ABS, Hill Hold Assist, een waarschuwingssysteem voor een lage bandenspanning, airbags voor de bestuurder en voorpassagier, een hoofd-borst airbag, een boordcomputer, cruise control, klimaatregeling, een radio/CD/MP3-speler met zes speakers en aux-in-aansluiting, een sportonderstel en bochtverlichting zijn slechts enkele features op de uitgebreide lijst met standaardvoorzieningen.

De SEAT Ibiza FR & Cupra Bocanegra zullen dit najaar in Nederland bestelbaar worden. De prijzen zijn nog niet bekend.
Een blik in het verleden

Het design van de Ibiza Bocanegra die SEAT op de Barcelona Motor Show presenteert is een ode aan de eerste SEAT SportCoupé, de 1200 SPORT/SPORT 1430 ‘Bocanegra’. Hoewel meer dan dertig jaar de introductie van de twee scheidt, zijn ze beide voorzien van een innovatieve styling, leggen ze fantastische prestaties aan de dag en worden ze allebei gekenmerkt door een grote hoeveelheid karakter en sportiviteit.

De introductie van de SEAT 1200 SPORT in 1975 vormde een mijlpaal in de geschiedenis van het Spaanse merk, omdat het het eerste model was dat compleet ontwikkeld werd in het SEAT Technical Centre in Martorell. Het model werd ‘Bocanegra’ genoemd vanwege zijn karakteristieke front met geïntegreerde kunststof bumpers. De auto was voorzien van een tweedeurs carrosserie, een viertraps versnellingsbak en een 67 pk sterke 1.2-motor die de 1200 SPORT ‘Bocanegra’ een topsnelheid van 157 km/u bezorgde.

Later werd de reeks verder uitgebreid met de SEAT SPORT 1430, die met 77 pk goed was voor een topsnelheid van 164 km/u. Dit model, dat was uitgerust met een motor uit de SEAT 1430, was zowel van binnen als van buiten nauwelijks te onderscheiden van de 1200 SPORT-versie.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Ibiza en Arona
    De vernieuwde Seat Ibiza en Arona, dit kosten ze
  • Seat Ibiza Reference
    Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille
  • Vernieuwde Seat Ibiza maakt Spaans feestje compleet
  • Arona en Ibiza facelift
    Arona en Ibiza facelift al een beetje 'gelekt'

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

bocanegra, ibiza, Seat

Vorig bericht: « Mercedes-Benz gaat Ajax de komende 5 jaar sponsoren
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Zijn we niets vergeten? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jappelflap zegt

    7 mei 2009 om 18:00

    Zeker gaaf, toch jammer van de velgen.

    Login om te reageren
  2. Tieuw zegt

    7 mei 2009 om 18:00

    Dikke Bom

    Login om te reageren
  3. kevinw zegt

    7 mei 2009 om 18:01

    zoude zo’n kit op ne gewone ibiza ook kunne kope?:p
    doek da wel op de mijne:d

    Login om te reageren
  4. Cardesigner zegt

    7 mei 2009 om 18:02

    Volgens Autoweek zit er ook een sperdiff op.

    Login om te reageren
  5. zed zegt

    7 mei 2009 om 18:05

    Ziet er strak uit, wel spijtig dat men de 2.0T er niet in legt.

    Login om te reageren
  6. Entwicklung88 zegt

    7 mei 2009 om 18:07

    Zoiets is/was toch ook mogelijk bij de Leon? Met die verticale luchthappers in de voorbumper onder andere?

    Login om te reageren
  7. TDI zegt

    7 mei 2009 om 18:09

    Er zit een elektronische sperdiff op!
    Echt zo vet, jammer dat er nog wachtten is op de potente 1.6tdi FR!

    Login om te reageren
  8. MaKKie1989 zegt

    7 mei 2009 om 18:12

    Nice ik ga alvast beginnen met sparen!

    Login om te reageren
  9. Laurens zegt

    7 mei 2009 om 18:14

    Fabriekstuning slaat aan :-)

    Login om te reageren
  10. Gert zegt

    7 mei 2009 om 18:17

    Mooie auto, beetje jammer dat ie op de “persfoto’s” er mooier uit ziet dan dat beursplaatje..

    Login om te reageren
  11. Jan Rap zegt

    7 mei 2009 om 18:18

    Nou hoera.

    De stoelen zijn wel mooi trouwens…

    Login om te reageren
  12. Tuningstyle zegt

    7 mei 2009 om 18:24

    Zeer proper autoke!

    Login om te reageren
  13. RenJie zegt

    7 mei 2009 om 18:24

    De voorkant is mooi en origineel!

    Login om te reageren
  14. opelsintrafreak zegt

    7 mei 2009 om 18:25

    ziet er echt goed uit vooral dat zwarte bij om de grille heen enz. word vast een succes

    Login om te reageren
  15. lazy zegt

    7 mei 2009 om 18:30

    Een auto voor de man in maatpak zo te zien.

    Login om te reageren
  16. Dennis zegt

    7 mei 2009 om 18:34

    Ik ben geen fan van de VAG produkten maar ik moet wel zeggen dat dit er gelikt uitziet.

    Login om te reageren
  17. Keesie zegt

    7 mei 2009 om 18:47

    Jeetje wat mooi!

    Login om te reageren
  18. Tommy zegt

    7 mei 2009 om 18:52

    @Dennis: Dus je bent geen fan van Lamborghini’s, Bugatti’s en Bentley’s? Waar dan wel van als ik vragen mag? :D

    Toch goed van Seat dat ze hebben ingezien dat die concept er gewoon moest komen. Ze flikken het toch maar, ze hadden er net zo goed niks aan kunnen doen.

    Login om te reageren
  19. Ralph zegt

    7 mei 2009 om 18:55

    Wat een misbaksel… of is dit p.u.re. auto emoción?

    Enne negra hij is gewoon roja! ! !

    Al dat nep-plastic gaaswerk voor kan echt niet… mjaah het is ook een soort van ‘bodykit’.

    Do it Fast… do it Furious!

    Login om te reageren
  20. TDI zegt

    7 mei 2009 om 18:59

    150-180pk stoer uitziend en supergoed rijdend onderstel dat voor de toekomstige audi A1 geld ja dat noem ik, pure auto emocion!!

    Login om te reageren
  21. johnny t zegt

    7 mei 2009 om 19:29

    de vorige had veel commentaar …..doe er spoilers op , 180 pk en iedereen is om. Zo simpel is het dus.

    Login om te reageren
  22. Neluz zegt

    7 mei 2009 om 19:32

    Stoer bakkie !! :D nu nog wachten op de prijzen… dat zal wel of schrikken of meevallen zijn :P

    Login om te reageren
  23. JIFF zegt

    7 mei 2009 om 19:49

    Andere bumpers, een ander uitlaatje… Andere wieltjes…

    What’s the big deal om deze een aparte naam te geven???

    Login om te reageren
  24. ladyofthehouse zegt

    7 mei 2009 om 20:18

    duidelijk van de hand van donkerwolke.
    Die stiksel in die zeteltjes doen mij verdomt hard lijken op de lambo stoelen :)

    Login om te reageren
  25. Diego zegt

    7 mei 2009 om 20:25

    @ Ralph

    Bocanegra betekent zwarte mond, wat slaat op de zwarte voorkant van de auto (je weet wel, dat zwarte nep-plastic gaaswerk :p)
    In principe heeft de kleur van de rest van de auto dus vrij weinig te maken met de naam.

    Login om te reageren
  26. 750i zegt

    7 mei 2009 om 20:29

    Hebben ze die spiegels van een vrachtwagen afgeplukt? Ik vind ze belachelijk groot.

    Login om te reageren
  27. AutoGeek zegt

    7 mei 2009 om 20:35

    @ Entwicklung88:

    Jup,,, zoiets heet de Leon.. ;)

    Login om te reageren
  28. 1NteNSe zegt

    7 mei 2009 om 20:37

    @ AutoGeek:

    Je bedoelt de Cupra zeker? :P

    Login om te reageren
  29. Kcoupe24 zegt

    7 mei 2009 om 20:53

    Zijn ze de voorkant vergeten in te vullen? Alleen maar kippengaas met een bumperbalk en een beetje audie design koplampen is wel erg makkelijk

    Login om te reageren
  30. KoFFiE zegt

    7 mei 2009 om 21:40

    Wat een gedrocht :S Precies of er een zwart gat zit in de voorkant…

    Login om te reageren
  31. DIPSHIT zegt

    7 mei 2009 om 21:53

    precies of er heeft een grote beer een stuk uit de neus gebeten :? op wat trekt dit nu?

    Login om te reageren
  32. DIPSHIT zegt

    7 mei 2009 om 21:53

    EDIT: bij nader inzien wel een leipe bak, maar helaas zal deze ook wel “gesjonnied” worden.

    Login om te reageren
  33. joop zegt

    7 mei 2009 om 21:56

    foto 5 is het leukste van de auto de rest vind ik het geen koppendraaier.
    En zeker zo’n truckerstuur er in, mens wat een enorme hoepel.
    Maar goed ieder zijn meug ik vind hem wel mooier dan die nep A4( exeo)

    Login om te reageren
  34. a_buis zegt

    7 mei 2009 om 22:41

    moet dat ding door zoveel stropdassen aan de man gebracht worden? … wordt er achterdochtig van!

    Login om te reageren
  35. Marc1986 zegt

    8 mei 2009 om 00:31

    Verschrikkelijke naam en te weinig vermogen gezien de uiterlijke verschijning van het apparaat.. Had best een blok met meer vermogen in gemogen, dan had je de prestaties en het uiterlijk.. Met een andere naam natuurlijk!

    Login om te reageren
  36. Wouter zegt

    8 mei 2009 om 00:39

    Lijkt wel een vliegenmepper van de voorkant.

    Login om te reageren
  37. markieanta zegt

    8 mei 2009 om 08:31

    Goh, de plastic fabriek draait overuren.
    *Kan ik nog een paar ton vuinisbakkenplastic bestellen voor de nieuwe seat alstublieft*
    *dank je wel*
    Wat een afzichterlijk hok.
    Hopen dat hij vaak te snel rijdt, heb ik er in ieder geval niet zo´n last van. Uitgaande van de Seat fanboys(lees Sjonnies) zal dit geen probleem zijn.

    Login om te reageren
  38. Timmie zegt

    8 mei 2009 om 08:32

    Ik zie de dag van vandaag teveel Johnny’s rondrijden met (optisch) getunede ibiza’s. Wel, dit is hun antwoord. Dit zal hun Johnny-gehalte weer wat temperen.

    Login om te reageren
  39. Jurrian zegt

    8 mei 2009 om 10:03

    In deze foto’s zien de lijnen er nog wel aardig uit, maar ik weet vrijwel zeker dat er in het echt weinig aan is. dus iedereen als de wiedeweerga naar renault voor die superhete Clio RS Cup. wat een vet apparaat is dat, als zag die er uit als de seat marbella, ik zou nog geintresserd zijn.

    Login om te reageren
  40. tss68nl zegt

    8 mei 2009 om 10:07

    @Jurrian
    Waar heb je het in hemelsnaam over? Zuurpruim! ;)

    Login om te reageren
  41. markieanta zegt

    8 mei 2009 om 10:15

    Hij heeft het nergens over, hij bedoelt dat hij een bijna failliete Renault dealer is die graag wat geld over onze rug wil verdienen.

    Login om te reageren
  42. LeeJon zegt

    8 mei 2009 om 12:29

    Grappige voorkant… Heeft wel wat :)

    Login om te reageren
  43. Solstice zegt

    8 mei 2009 om 13:16

    Maar even het origineel er bij gezocht. Een door iedereen totaal (waarschijnlijk volkomen terecht) vergeten auto. Geen goed voorteken als je ’t mij vraagt. ;) Ben benieuwd of deze auto z’n opwindende, schreeuwerige uiterlijk kan waarmaken, voorlopig zou ik voor zo’n heerlijke Renault Clio RS Cup gaan.

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    8 mei 2009 om 18:03

    Ik zou het wel weten! Altijd zo’n pakketje erop dan maar.

    Login om te reageren
  45. phantom zegt

    8 mei 2009 om 18:26

    Goed werk seat!!, als ze dit nu ook zo hadden gedaan bij alle andere auto”s dan was het wagenpark er een stuk mooier op geworden.

    Login om te reageren
  46. Tijmen zegt

    8 mei 2009 om 20:51

    @ Tommy:

    Ik iig niet meer, nadat VAG zich met die merken heeft bemoeid, zijn ze toch veel meer ‘mainstream’, zie o.a. de Murciélago en Continental.

    Dit daarentegen is dan wel weer geslaagd, top dat ze toch wel de ‘Zwarte mond’ in productie nemen. Bruut!

    Login om te reageren
  47. mashell zegt

    9 mei 2009 om 12:37

    Dat zwarte front ziet eruit als ie iets te lang heeft gebumperkleefd bij een Poolse vrachtwagen.

    Login om te reageren
  48. BananaFlip zegt

    10 mei 2009 om 09:44

    Dat is altijd goed nieuws, weer eens een uitmelkingsactie van Seat.
    Maar wel leuk weer, hele stoere body.
    En dat enkele pijpje, zóóóóóóóó schattig!
    Fijne waggel om te zien, zal ook wel niet verkeerd rijden.

    Login om te reageren
  49. v8x zegt

    10 mei 2009 om 11:12

    er zit geen sperdiff op, er zit XDS op, een elektronisch gestuurd differentieel dat het wiel zonder grip afremt.

    Login om te reageren
  50. TodayTomorrow zegt

    10 juni 2009 om 22:30

    Hele dikke auto.
    en dat “enkele pijpje’ is wel mooi afgewerkt en zeker wel dik!

    Login om te reageren
  51. SjonnieKroket zegt

    1 augustus 2009 om 17:42

    -edit: caps lock terror-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North