• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Shocking! Nieuwe auto’s nog duurder!

Auteur: CasperH, gepost 18 mei 2010 om 15:42 – 58 Reacties

Geld

Geld moet rollen, en dan liefst richting de schatkist! Betalen zult u! Voortaan (vanaf 1 juli) wordt de verwijderingsbijdrage op auto’s 45 euro in plaats van 15 euro. Dat is een prijsverhoging van 200% lieve mensen. Onvoorstelbaar. De verwijderingsbijdrage is in het leven geroepen om het recyclen van auto’s die aan het eind van hun levenscyclus zijn mogelijk te maken.

Grappig genoeg werd de verwijderingsbijdrage in 2007 juist verlaagd van 45 naar 15 euro omdat er veel meer verwijderingsbijdrage binnen kwam dan strikt noodzakelijk. Te meer omdat er een supermoderne en efficiënte recyclingfabriek in Tiel in de planning zat. Die fabriek is echter vertraagd, onder meer door toedoen van een aantal milieuverenigingen.

De planning is dat de fabriek volgend jaar operationeel is. Een paar jaar later zal de verwijderingsbijdrage weer kunnen verdwijnen. In de tussentijd is de verwijderingsbijdrage een mooie manier voor de overheid om nog even te cashen bij haar meest favoriete melkkoe. Bij zo’n 410.000 nieuwe auto’s per jaar is de verhoging van 30 euro goed voor 12,3 miljoen eurie op jaarbasis. Daarvoor kun je mooi weer een jaar lang zo’n 35 dure consultants inhuren.

Ook interessant!

  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders
  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, melkkoe, sloopregeling

Vorig bericht: « Gemballa sluit haar deuren
Volgend bericht: Er komt een BMW 3 en een 5 serie hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. John zegt

    18 mei 2010 om 15:45

    Wat een onzin allemaal weer.. Op de totaalwaarde van de auto scheelt het natuurlijk een peuleschilletje maar het is wel weer belachelijk dat wij voor de kosten moeten opdraaien.. Bouw die fabriek gewoon snel en stel je niet zo aan! Stelletje groene flikkers! (no offence AG)

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    18 mei 2010 om 15:49

    Ik snap niet waarom milieuorganisaties de bouw van zo’n fabriek tegenhouden slash vertragen…

    Login om te reageren
  3. dikke_luuk zegt

    18 mei 2010 om 15:50

    van 15 naar 45 is een stijging van 300% ;)

    Login om te reageren
    • casper zegt

      18 mei 2010 om 15:51

      @dikke_luuk: nee. Tenzij jij denkt dat een prijsstijging van 20% betekent dat je 80% korting krijgt ;)

      Login om te reageren
  4. Berkay Sari zegt

    18 mei 2010 om 15:52

    200%, leer rekenen.

    100 = 30 euro ;)

    Login om te reageren
    • bmw-e30-7bh zegt

      18 mei 2010 om 16:01

      @Berkay Sari:

      Uhh wat? Klopt wel hoor..
      € 15 = 100%, 2x dat bedrag erbij is dus 200% verhoging…

      Login om te reageren
    • bmw-e30-7bh zegt

      18 mei 2010 om 16:02

      @Berkay Sari:

      Oh mijn fout, je had het dus tegen dikke luuk… haha

      Login om te reageren
  5. Merry zegt

    18 mei 2010 om 15:53

    En als ik nou beloof me auto niet weg te gooien, mag ik dan me 45 euro houden?

    Ik ik me nou altijd afvraag bij dit soort extra kosten is waarom we dan BTW betalen?
    Ik moet zovaak extra kosten betalen deze zijn dan in allemaal mooie jasjes gestopt als orderkosten of amdinistratiekosten en dus eigelijk extra winst.
    Zo worden we echt dagelijks genaait door de overheid of bedrijfsleven.
    Zelf boetes hebben extra kosten!!!
    Net zo iets geks als fooi, geef ik ook nooit.
    Je hebt een baan aangenomen met een afspraak over je salaris en dan moet je gewoon je werk doen.
    En als je dan extra geld wil verdienen ga je dat maar aan je werkgever vragen.
    Ik vind het gek dat een klant extra moet betalen om goed geholpen te worden.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      18 mei 2010 om 16:23

      @Merry: Dat is natuurlijk een achterlijke redenering.
      Fooi geef je, zoals poeperman (wat een naam btw) ook al aangeeft omdat iemand zijn baan goed uitvoert. Zeker, als een serveerster of ober mij als stront behandeld, dan wacht ik zeker op €2,10 wisselgeld, maar als men erg aardig is en me netjes helpt krijgen ze van mij gewoon dikke fooi.. En zo goed zijn de salarissen niet in de Horeca hoor..

      Terugkomend op het onderwerp van de Blog.. Als ik het goed begrijp is deze maatregel om de kas te spekken dus maar tijdelijk?! Wat een vreemd gebeuren weer in Nederland…

      Login om te reageren
  6. dikke_luuk zegt

    18 mei 2010 om 15:54

    jep! sorry jullie hebben gelijk! dom van me!

    Login om te reageren
  7. paulusrx7 zegt

    18 mei 2010 om 16:11

    tjah stelletje kaffers overal maar aan willen verdienen en er niets voor terug doen die gaten op de A7 bij purmerend zitten er nog steeds net als bij Hoorn 80 m’n hele auto gaat naar de tering ik betaal geen wegenbelasting om offroad te rijden dan had ik wel een zuf gekocht.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      18 mei 2010 om 16:16

      @paulusrx7:

      Schijnbaar betalen we nog niet genoeg. We hebben immers nog tijd over om te reageren. Het ideaalbeeld voor een regering komt steeds meer in de buurt.
      Maak het leven dusdanig duur zodat de burger het te druk heeft met overleven en dus geen tijd over heeft om te protesteren tegen het beleid.

      Login om te reageren
  8. poeperman zegt

    18 mei 2010 om 16:14

    @ Merry

    fooi geef je, uit respect voor het meer dan degelijk uitvoeren van een job. Méér dan degelijk, en dan verdient iemand soms een extraatje, om zo te blijven handelen.

    Stel je gaat uit eten en de som is €97,90… Je gaat me toch niet zeggen dat je écht gaat wachten op die €2,10 hé?

    Login om te reageren
  9. Maarten zegt

    18 mei 2010 om 16:19

    15 euro = 100% , dat betekend dat 0.15 euro = 1%
    Dus 45/0.15 = 300% simple as that:)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      18 mei 2010 om 20:23

      @Maarten: wtf…het is 200% verhoging, maar een ‘verdrievoudiging’ van het oorspronkelijke bedrag…damn.. ;-)

      Login om te reageren
  10. karel zegt

    18 mei 2010 om 16:25

    @Maarten: 45 euro is inderdaad 300% als 15 euro 100% is. Het is 300% van het orginele bedrag, maar de stijging is 200%.

    Login om te reageren
  11. Os zegt

    18 mei 2010 om 16:26

    Het is een prijsverhoging van 300%.
    Een verhoging van 100% is 15. (100% staat gelijk aan 15)
    1 x 15= 15
    2 x 15= 30
    3 x 15= 45

    Het is hetzelfde als zeggen: het is een keer zo duur. Als je dan 1 keer dat bedrag doet kom je op hetzelfde bedrag uit.

    Maarree, ontopic: als het zo is dat het verlaagd is ivm een fabriek die er toch niet is gekomen (wat dus de verlaging eigenlijk onterecht maakt)is het eigenlijk normaal dat het bedrag dus weer wordt verhoogd tot die fabriek er wel staat.
    feit blijft dat we hier echt werkelijk over alles kosten betalen, en over de kosten nog eens extra kosten :S
    Ja, vervelend is het wel.

    Login om te reageren
    • bmw zegt

      18 mei 2010 om 19:10

      @Os: als je zaken met zoveel stelligheid post, moeten ze wel kloppen, natuurlijk. “Het is hetzelfde als zeggen: het is een keer zo duur. ” LOL

      Login om te reageren
  12. DuitseAuto's zegt

    18 mei 2010 om 16:28

    Volgens my is het een stijging van 300%? :P

    Login om te reageren
  13. poeperman zegt

    18 mei 2010 om 16:29

    @ Maarten

    tuurlijk is 45 drie keer zoveel als 15, máár er staat een verhoging met 200%
    dus 2 keer het originele bedrag bovenop de originele 15.
    15 + (200% van 15) = 45

    topicstarter is de slimmerik, jij niet :p

    Login om te reageren
  14. poeperman zegt

    18 mei 2010 om 16:31

    @ OS

    dus volgens jou is een stijging met 100% hetzelfde bedrag?

    ok, aan jou om een stijging met 50% te verklaren :)

    Login om te reageren
  15. John zegt

    18 mei 2010 om 16:34

    @hierboven mij: kleine tip, ga hier eens kijken:
    http://math-blog.com/
    Stijging van 200%, totaal is nu 300% van het originele bedrag.
    @redactie, vermeld de rekensom in het vervolg maar niet..

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    18 mei 2010 om 16:37

    dat geld gaat samen met de sloop-auto ..
    linea-recta naar Afrika ..

    en die domme blanken maar denken dat ze iets van toegevoegde waarde betalen ..

    echt nergens ter wereld is een belasting-betaler dommer dan in nederland ..

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      18 mei 2010 om 16:40

      @lincoln:

      De belastingen zijn dusdanig verwarrend dat ze de reken en leescapaciteiten van de Nederlander zwaar om zeep helpen.

      Login om te reageren
  17. Majinstar zegt

    18 mei 2010 om 16:51

    De instapversie van de vorige 5 serie ( E60 ) was rond de 47 duizend en nu kost hij ( F10 ) 52 duizend. Prijs stijging geld dus niet alleen voor de verwijderingsbijdrage.

    Login om te reageren
  18. Benjamin1 zegt

    18 mei 2010 om 16:55

    acja, de 760 Li en de A8jes moeten toch ergens van betaald worden niet waar?

    Login om te reageren
  19. Benjamin1 zegt

    18 mei 2010 om 16:56

    Maar we blijven gewoon bukken voor deze regering.

    Kom er maar in balkie, wij Nederlanders houden er van in de reedt geneukt te worden….

    Login om te reageren
  20. trigger565 zegt

    18 mei 2010 om 17:00

    Sorry, maar als er nu nog steeds mensen denken dat het een prijsverhoging van 300% is, dan rest er hen maar 1 oplossing meer: http://www.inschrijveninbrussel.be/basis/index.html

    OT: Leve België (soms dan toch)

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    18 mei 2010 om 17:05

    Dus omdat er weer wat hippies zitten te zeiken over een fabriek die in principe voor het milieu goed werk verricht, moet er nu meer betaald worden? Top-idee: Doe eens wat aan die ‘milieuverenigingen’… :roll:

    Leuk om te zien dat de helft van de reacties hier over een simpel rekensommetje gaat… :lol:

    Login om te reageren
  22. jack_abarth zegt

    18 mei 2010 om 17:12

    @Citrofiel,

    En het is tenenkrommend dat 50% van die reacties, oftewel 25% van het totaal niet eens kunnen rekenen.

    Login om te reageren
  23. floryn zegt

    18 mei 2010 om 17:18

    Nou nou shocking hoor. Volgens mij zijn er belangrijkere dingen om je zorgen over te maken zoals de kilometerheffing. En als dit bedrag volgend jaar weer wordt afgeschaft, is het al helemaal geen probleem. Een beetje willen toeleggen op recycling is niet zo erg. Het is een bewezen manier om de footprint van producten te verkleinen.

    Login om te reageren
  24. karel zegt

    18 mei 2010 om 17:26

    @floryn: De kilometerheffing is ook een bewezen manier om de footprint van autorijden te verkleinen.

    Login om te reageren
  25. karel zegt

    18 mei 2010 om 17:29

    Het is een prijsverhoging van 10000 miljoen miljard procent/yen/bamieballen!

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    18 mei 2010 om 17:31

    procenten zijn voor kruideniers ..

    what do i have to pay .. what do i get in return ..

    Login om te reageren
  27. JPM zegt

    18 mei 2010 om 17:38

    Haha dr zitten hier toch wel wat rekenwonders op deze site ;)

    OT: Who cares..

    Login om te reageren
  28. RMC zegt

    18 mei 2010 om 17:38

    ARN is geen overheid, heren Autoblog. Dus doe even je huiswerk en dan zullen de reageerders ook begrijpen dat dit een bijdrage is aan een initiatief van de autobranche om aan de de End-of-Life richtlijn (of in NL: AMvB besluit beheer autowrakken) verplichtingen te voldoen. Je kunt dus ook je pijlen richten op de importeurs, of ARN, of….

    Login om te reageren
  29. trambel zegt

    18 mei 2010 om 18:01

    tijdje geleden hadden ze het op tv (kassa dacht ik) ook al over die verwijderingsbijdrage, schijnt zo’n 20 miljoen aan overschot in de kas te zitten van de beheerder. en dat moet gewoon terug gegeven worden aan de consument, dus snap de verhoging niet helemaal…

    Login om te reageren
  30. Simpson zegt

    18 mei 2010 om 18:01

    Meer betalen om een fabriek te financieren die er niet komt?

    Blijkbaar werken bij de belasting dezelfde rekenwonders als hier :mrgreen:

    maargoed, de slooppremie moet ergens van betaald worden.

    Login om te reageren
  31. luwek zegt

    18 mei 2010 om 19:05

    @majinstar.
    je vergelijkt nu wel ’n e60 520i (?) met een f10 523i.. de 520d die binnekort verwacht wordt zal rond de 49000 gaan kosten en als er een 520i volgt zal deze dus niet veel duurder zijn dan de e60 520i

    Login om te reageren
  32. Danny zegt

    18 mei 2010 om 19:09

    Om bij het rekenen te blijven…
    12,3 mio voor 35 consultants? Dan heb je toch redelijk dure consultants ingehuurd…

    Login om te reageren
  33. Esprit_de_Flandre zegt

    18 mei 2010 om 19:43

    @Trigger565: Leve België? Hier betalen we recyclagetaks op alles, behalve auto’s, daar krijgen we dan wel recyclagepremie. Maar toch!

    http://www.kieskeurig.be/document/CD2F472CE7638C1DC12574400030D761

    Login om te reageren
  34. mister_ibono zegt

    18 mei 2010 om 19:48

    waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatt swooaaa…..

    BTW = bijzondere tering wet
    als het zoo doooooorgaaaat….
    rijden we over twintig jaar op een kruiwagen …..

    moet je is nagaan dan komt zeker ook een soort van belasting regel…omdat mijn OMA een kruiwagen MIJ aan het duwen is (elke hard klopping moet je € 0.20 cent belasting betalen)

    Login om te reageren
  35. gillet zegt

    18 mei 2010 om 20:00

    300% van de prijs en + 200%

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    18 mei 2010 om 20:33

    Nouja… Die 15 naar 45 euro is nog wel te overzien… Als het hier bij blijft hoor je mij niet klagen!

    Login om te reageren
  37. Dimglor zegt

    18 mei 2010 om 21:25

    Mja het is niet dat het op die 30 euro aankomt, maar is wel een beetje raar natuurlijk ….. eerst verlagen, dan verhogen….

    Login om te reageren
  38. super zegt

    18 mei 2010 om 22:52

    een bijdrage is net als belasting geen prijs, prijsverhoging klinkt wel sensationeel maar dit is het niet.

    Login om te reageren
  39. xerxes zegt

    19 mei 2010 om 00:06

    kopieer wat betere nieuws a.u.b. en leer rekenen

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      19 mei 2010 om 01:19

      @xerxes: ander neem jij eerst een cursus Nederlands…

      Login om te reageren
  40. KwamTochMaarTochNiet zegt

    19 mei 2010 om 00:42

    En de verwijderingsbijdrage van elektrische apparatuur wordt afgeschaft om dat er TE VEEL geld is opgehaald. Wat een KROM land is dit toch. Zeldzaam.

    Login om te reageren
  41. Os zegt

    19 mei 2010 om 01:11

    @ Poeperman (idd, wat een naam haha).
    Een stijging van 50% is puur wiskundig gezien geen stijging maar daling. 50% is 0,5.
    Bijv stijging van 50% van 100 is dus 0,5 * 100= 50

    In de normale taal en termen bedoelen we zoals eerder genoemd dat het originele bedrag wordt bedoeld + de stijging van 50% van dat bedrag.

    Maar wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal. Die 45 E is ooit teruggebracht naar 15 E. Na (waarschijnlijk) veel gesteggel, berekeningen, adviezen etc is het toch opgeschroefd naar 45, en zal het over een bepaalde periode weer 15 worden. Volgens mij worden er hiermee hogere kosten gemaakt dan dat het oplevert :S

    Login om te reageren
  42. jack_abarth zegt

    19 mei 2010 om 07:30

    @Os,

    Ook dat klopt niet wat je nu zegt.

    Wanneer je praat over stijgingen en dalingen hebben je het over plussen en minnen.
    Vroeger ergens in de jonge jaren dat mensen op de basisschool zaten kreeg je te leren dat:

    ++ is gelijk aan optellen
    — is gelijk aan optellen
    +- is gelijk aan verminderen
    -+ is gelijk aan verminderen

    vb) Jij ziet een paar schoenen staan voor €100,- excl. BTW. Oftewel mijn bedrag van €100,- staat gelijk met 100%.
    Hieroverheen krijg je dus nog een stijging van 19%, wat gelijk staat aan €19,-. Een positief ( + ) getal. Je krijgt dus 100++19 maakt het in totaal €119,- oftewel 119%.

    Wanneer je dezelfde berekening wilt gaan maken zonder optellen/verminderen was het dus 100×1,19 en je had hetzelfde. Alleen wanneer ik nu op jou manier ga beredeneren is mijn prijs niet GESTEGEN met 19%, maar met 119%, wat in totaal op €219,-.

    Klopt niet hè ;)

    Login om te reageren
  43. Trebbie zegt

    19 mei 2010 om 09:34

    @Jack_abarth,

    Als ik de verklaring van Os koppel aan jouw uitleg (welke ook niet helemaal correct is) zou een stijging met 19% zelfs een daling betekenen. LOL. Je zou dus voor je schoenen van 100 eu ex een stijging krijgen van 19% vanwege de BTW. Os zou deze schoenen dus voor 19 euro willen kopen. 0.19 x 100 = 19. Komt op hetzelfde neer als de door os voorgestelde “stijging” van 50%. 0.5 x 100

    citaat:
    ‘Een stijging van 50% is puur wiskundig gezien geen stijging maar daling. 50% is 0,5.
    Bijv stijging van 50% van 100 is dus 0,5 * 100= 50′

    Os, wat een logica kerel. Lekker vol blijven houden. Kan ik bij jou geen geld lenen. Krijg je over 2 weken je geld terug met een stijging van 20%. Is meer dan je bij de bank krijgt toch? hahahaha

    Stelletje rekenwonders hier. Zullen we het maar gewoon bij auto’s houden voortaan?

    Login om te reageren
  44. racht zegt

    19 mei 2010 om 10:02

    Mensen die de meest simpele rekensom niet kunnen uitvoeren moeten in feite geen recht hebben om te reageren.

    Een verhoging van 15 naar 45 is een VERDRIEVOUDIGING VAN HET OORSPRONKELIJKE BEDRAG, dus een STIJGING VAN 200%.

    Login om te reageren
  45. bmw zegt

    19 mei 2010 om 10:25

    @Os: hoe ging die spreuk ook weer van de ezel en de steen? Stelligheid kan nooit compenseren voor fouten. Integendeel.

    Login om te reageren
  46. Os zegt

    19 mei 2010 om 12:32

    ja, dat dacht ik dus ook. Maar mijn wiskundeleraar zei ooit dat dat wiskundig gezien niet klopte, waardoor ik op dit soort shit een belangrijk tentamen verknalde haha.

    just telling you what he was telling me…

    Login om te reageren
  47. Trebbie zegt

    19 mei 2010 om 13:28

    stelligheid terwijl je iemand na praat over dingen die je zelf niet begrijpt. klasse

    Login om te reageren
  48. tss68nl zegt

    19 mei 2010 om 18:56

    @Os: Dus als de bank jou belt met het nieuws dat je maandelijkse hypotheekbedrag wordt verhoogd met 50%, dan spring jij een gat in de lucht want je denkt dat je voortaan nog maar de helft hoeft te betalen? ;)

    Ik zou verder m’n mond dicht houden over het onderwerp als ik jou was ;)

    Login om te reageren
  49. akeem_e92 zegt

    20 mei 2010 om 15:17

    De automobilist wordt keihard gepakt. Zie ook dit bericht: http://nieuwsdealers.nl/item/351/amsterdams-college-in-de-clinch-om-spitsheffing

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North