• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Simpele sensor is de oplossing voor VW’s sjoemeldiesels’

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 november 2015 om 12:56 – 52 Reacties

VW 1.6 TDI-motor


Niet een uitgebreide hardware-aanpassing, maar een simpele sensor van een tientje in het luchtfilter is mogelijk hét antwoord op Volkswagens diesel-hoofdpijndossier. Of in ieder geval een deel ervan.

Aangezien VW nog niet wenst te reageren op het nieuws weten we nog niet heel veel over de fix, maar Duitse media hebben uitgevlooid dat de 1.6 TDI (EA189-) motor – die dankzij sjoemelsoftware soms harder rookt dan Armand (RIP) – mogelijk binnen Euro 5-waarden te krijgen is met behulp van een software-update en de genoemde sensor. Hierover zou het concern momenteel in overleg zijn het het KBA, de Duitse evenknie van het RDW. Hoe de sensor de uitstoot moet verminderen wordt uit de berichtgeving niet duidelijk.

Wereldwijd zijn in ieder geval 11 miljoen modellen van de VW-groep bij dieselgate betroffen, naast bovenstaande mogelijke fix van de 1.6 TDI kan de 2.0 TDI met alleen een software-update op het rechte pad gebracht worden, voor de 1.2 TDI wordt nog aan een oplossing gewerkt.

Begin 2016 moet de total VAG-recall gaan beginnen.

Bron: dpa/Handelsblatt

Ook interessant!

  • Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
    Breek: Volkswagen moet eigenaren sjoemeldiesels compenseren
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, terugroepactie, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Waarom liep deze vrouw topless over een brug?
Volgend bericht: Porsche Cayman GT4 Clubsport toont zijn witte rolkooi »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvologisch zegt

    20 november 2015 om 12:59

    klinkt als Sjoemelsoftware 2.0 xD

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    20 november 2015 om 13:07

    Haha, een sjoemel sensor?

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      20 november 2015 om 16:55

      @dutchdriftking: ik moest hardop lachen.
      Bedankt hiervoor, nu denken mijn collega’s dat ik gek ben

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        20 november 2015 om 17:00

        @bierbuik: ohhh AB op het werk!

        Login om te reageren
        • bierbuik zegt

          20 november 2015 om 17:39

          @dutchdriftking: hehe een mens moet toch iets te doen hebben tussen de klussen door

          Login om te reageren
  3. phevtreb zegt

    20 november 2015 om 13:11

    Waarom dan die enorme (ondernemers) risico’s genomen, als dat niet nodig was geweest door het monteren van een sensor..?

    Klinkt mij te simpel

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2015 om 13:31

      @phevtreb: misschien was de sensor er toen in 2005? nog niet. Misschien was de kennis er nog niet. Misschien zijn degenen die konden beslissen wel of geen sensor niet eens over de mogelijkheid van de extra sensor geinformeerd.

      Login om te reageren
    • super zegt

      20 november 2015 om 13:32

      @phevtreb:
      denk dat het icm vermogen terugschroeven gaat werken.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 november 2015 om 14:11

      @phevtreb: die nieuwe software zal wel ten koste gaan van loopcultuur en vermogen. Niet echt wenselijk dus voor een bedrijf dat het geld verdient met het superieur laten lijken van inferieure producten.

      Login om te reageren
    • dracae zegt

      20 november 2015 om 16:01

      @phevtreb: Ik denk nog steeds dat de druk bij VW zo hoog was om de beste te zijn.. dat ontwikkelings-teams het niet aandurfden om te zeggen tegen hun superieuren: dit kan niet, dit kost meer dan begroot of dit kost ons meer tijd.

      Login om te reageren
  4. paulloper zegt

    20 november 2015 om 13:16

    Rara wat gaat iedereen met die sensor doen

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      20 november 2015 om 13:24

      @paulloper: eruit halen, en dan rijden er straks dus nog net zoveel sjoemelende VAG-auto’s rond…

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      20 november 2015 om 14:29

      @paulloper:
      Wat gaat de software doen wanneer de sensor niet gedetecteerd wordt? Wellicht gaat de motor dan in de noodloop. Dus om het dan goed te laten werken zul je langs een tuner moeten om andere software in te laten schieten. Wat voor gevolgen zal dat dan weer hebben voor APK, onderhoudscontracten en garanties?

      Login om te reageren
      • paulloper zegt

        20 november 2015 om 18:23

        @Original_Arnoud: Of sjaak met de vagcom..

        Login om te reageren
  5. ramshoek zegt

    20 november 2015 om 13:17

    Oh ! Dus het kan wel? Een Sensor voor een tientje ?!
    Of hebben we het dan over de inkoopprijs en krijg je als particulier gewoon € 85 ex BTW en ex montage voor de kiezen?

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      20 november 2015 om 13:50

      @ramshoek: ik betaal nergens voor als ze iets willen monteren op mijn auto. Hun belazeren de boel dus moeten zei er voor opdraaien.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      20 november 2015 om 15:21

      @ramshoek: VW heeft al aangegeven dat de klant niks hoeft te betalen, niet voor een reparatie en niet als de overheid besluit een naheffing te innen

      Login om te reageren
  6. gash zegt

    20 november 2015 om 13:18

    Dat zou de aller-allereerste VAG-sensor zijn die slechts een tientje kost. Klanten betalen voor de meest lullige sensor minimaal het dubbele.

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      20 november 2015 om 15:54

      @gash: de luchtdebiet meter van 1999, op de Ford Galaxy, VW Sharan en Seat Alhambra kostte ongeveer 300€ bij Ford, 250€ bij Seat, 210€ bij VW.
      En elders voor 100€. Die waren ook niet veel duurder om te produceren dan een of een paar tientjes. Dus een klant die daar zelf de kosten moet betalen zal meestal een tienvoud moeten betalen.

      Login om te reageren
  7. norge zegt

    20 november 2015 om 13:20

    Een sensor die VAG maar een tientje kost en jou 20 peeka…..Lekker….Anders lijkt het mij onmogelijk..

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      20 november 2015 om 15:37

      @norge: Dat risico lijkt me juist groter als het alleen softwarematig opgelost kan worden dan als ze hardware moeten toevoegen.

      Login om te reageren
    • WId zegt

      20 november 2015 om 16:28

      @norge: Vraag je alle oude sensoren op, begin je een tuningsbedrijfje.. zet je de oude software en sensor terug en dan 20pk extra voor 10 euro .

      Login om te reageren
  8. fmgarcia zegt

    20 november 2015 om 13:22

    Zeg maar daaaaag tegen je “rappe” diesel! Haha

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      20 november 2015 om 13:25

      @fmgarcia: Niet als de eigenaar t zelf zo eenvoudig kan terugdraaien.

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        20 november 2015 om 13:32

        @volvoturbo: mwa, dat zal toch wel tegenvallen denk ik. De sensor is inderdaad eenvoudig weg te halen, maar de software update vereist iets meer kunde gok ik zo. Sensor eruit met software erin is wellicht de motor in veiligheidsmodus, lekker toeren begrenzen op 2,5k.

        Login om te reageren
        • volvoturbo zegt

          20 november 2015 om 13:37

          @c220amg: zouden ze zo ‘slim’ zijn? :)

          Login om te reageren
          • C220AMG zegt

            20 november 2015 om 13:39

            @volvoturbo: ja, zo werkt het bij moderne (ja stokoude vieze diesel) auto’s normaliter, een foute meting en de boel wordt dicht gegooid. Verwacht hier dus geen “wonderen”.

            Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        20 november 2015 om 13:38

        @volvoturbo: Zie alleen niet veel mensen dat doen.

        Login om te reageren
        • spiderabarth zegt

          20 november 2015 om 13:49

          @fmgarcia:
          Daar durf ik mijn handen niet voor in het voor te steken.
          Het percentage sjoemeldieseltjes waar de EGR nog doet waar hij voor bedoeld was en waar ook het roetfilter nog aanwezig is, is te verwaarlozen.
          Dan begin ik nog maar niet over het percentage waarvan met de software niet meer oem is.

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            20 november 2015 om 13:53

            @spiderabarth: Okido tnx, ga het het in de gaten houden;). Ben benieuwd hoe dieselend VAG er over 3 jaar voor zal staan qua cijfers.

            Login om te reageren
            • acizane80 zegt

              20 november 2015 om 15:55

              @fmgarcia: elektrisch :-)

              Login om te reageren
          • mashell zegt

            20 november 2015 om 14:23

            @spiderabarth: die percenatges doe je noemt liggen tussen de 96 en 100%?

            Login om te reageren
      • reistje zegt

        20 november 2015 om 13:41

        @volvoturbo: Ze kunnen toch ook gewoon meteen zeggen dat ze de update absoluut niet willen dan hoeven ze het niet terug te draaien ook.

        Login om te reageren
        • volvoturbo zegt

          20 november 2015 om 15:16

          @reistje: Op de een of andere manier zal toch moeten worden afgedwongen dat de diesels worden ontsjoemeld want daar gaat de hele gate namelijk over. Anders zouden er (extra) boetes kunnen worden opgelegd aan eigenaar (en/of VAG).

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            20 november 2015 om 15:50

            @volvoturbo: Denk eerder dat ze de verkoop aan banden gaan leggen, dat je dus prima zo mag rondrijden, maar dat de (ver)koop van auto’s niet mogelijk is als de update niet is uitgevoerd. Is relatief makkelijk via RDW te regelen.

            Login om te reageren
  9. cpp1 zegt

    20 november 2015 om 13:26

    Yeah right…

    Login om te reageren
  10. mout zegt

    20 november 2015 om 13:27

    Nou, de techniek staat maar voor niets! Tien jaar lang lukt het geen enkele fabrikant om bij heel hoge temperaturen NOx te voorkomen. Je zet er even druk achter, en huppakee, weg zijn de NOx-jes!
    Morgen komen ze met een sensor die CO2-tjes bij dieselmotoren voorkomt.
    En overmorgen met een sensor die accijns op brandstof vorokomt.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      20 november 2015 om 13:29

      @mout: De leugendektector sensor wil maar niet lukken bij ze…

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        20 november 2015 om 14:30

        @norge: die moet zo snel als mogelijk worden geïmplanteerd bij de leden van het kabinet en volksvertegenwoordigers….

        Login om te reageren
  11. uselessblogger zegt

    20 november 2015 om 13:28

    hoogstwaarschijnlijk laat deze sensor dan de motor steeds werken alsof er een uitstoottest aan de gang is. gevolg is dus wel minder pk’s of nm’s denk ik..

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      20 november 2015 om 13:50

      @uselessblogger: lijkt me niet, die modus kunnen ze namelijk al prima activeren zonder die sensor

      Login om te reageren
  12. volvoturbo zegt

    20 november 2015 om 13:39

    Tsja, en kunnen ze dan eigenaren verplichten om dit te laten uitvoeren? Want dat wil dan geen hond.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      20 november 2015 om 13:47

      @volvoturbo: Ja, want anders wordt je auto gewoon niet goed gekeurd bij de volgende apk.
      Verkopen lijkt me ook een probleem….
      En leasers hebben helemaal niks te zeggen…die moeten gewoon doen wat de eigenaar van hun huurslet wil….

      Login om te reageren
      • volvoturbo zegt

        20 november 2015 om 13:54

        @norge: moet nog zien dat ze tijdens een APK hier specifiek op kunnen/gaan controleren. We gaan t beleven.

        Login om te reageren
        • spiderabarth zegt

          20 november 2015 om 15:43

          @volvoturbo:
          Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn, vroeger werden alle diesels bij de APK afgetrapt voor een roetmeting.
          Voer dat weer in voor alle diesels en je bant het sjoemelen van de tuners ook uit.
          Moet jij eens kijken hoe snel al die egrkleppen en roetfilters weer doen waarvoor ze bedoeld waren.

          Houden je kinderen ook een beetje schone longen.

          Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    20 november 2015 om 13:40

    Geloof het niet, als dit idd het geval is dan zijn het een stelletje pannenkoeken bijVAG. Dit heeft VAG al meer gekost dan alle auto’s van een sensor te voorzien.

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    20 november 2015 om 14:17

    Inderdaad, Armand, Neerland’s enige protestzanger van formaat !

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 november 2015 om 14:25

      @desjonnies: ik heb ook anders serieuze protesten tegen Bløf.

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      20 november 2015 om 14:48

      @desjonnies: Precies, laten we met ze alle ééntje voor hem opsteken vanavond.

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      20 november 2015 om 15:27

      @desjonnies:
      En hij zong ook nog eens beter dan Bob Dylan….

      Markant figuur en maakte onlangs nog een catchy plaatje samen met De Kik:
      https://www.youtube.com/watch?v=gA_hArSEAKs

      Login om te reageren
  15. clarkson zegt

    20 november 2015 om 14:49

    Ik geloof er helemaal niks van. Of het moet een sensor zijn die ook rijdende testen herkend.

    Login om te reageren
  16. dutchdriver12 zegt

    20 november 2015 om 16:09

    Hoe werkt deze sensor dan? Wat regelt deze?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North