‘Simpele sensor is de oplossing voor VW’s sjoemeldiesels’

Auteur: , 52 Reacties

Niet een uitgebreide hardware-aanpassing, maar een simpele sensor van een tientje in het luchtfilter is mogelijk hét antwoord op Volkswagens diesel-hoofdpijndossier. Of in ieder geval een deel ervan.

VW 1.6 TDI-motor

Aangezien VW nog niet wenst te reageren op het nieuws weten we nog niet heel veel over de fix, maar Duitse media hebben uitgevlooid dat de 1.6 TDI (EA189-) motor – die dankzij sjoemelsoftware soms harder rookt dan Armand (RIP) – mogelijk binnen Euro 5-waarden te krijgen is met behulp van een software-update en de genoemde sensor. Hierover zou het concern momenteel in overleg zijn het het KBA, de Duitse evenknie van het RDW. Hoe de sensor de uitstoot moet verminderen wordt uit de berichtgeving niet duidelijk.

Wereldwijd zijn in ieder geval 11 miljoen modellen van de VW-groep bij dieselgate betroffen, naast bovenstaande mogelijke fix van de 1.6 TDI kan de 2.0 TDI met alleen een software-update op het rechte pad gebracht worden, voor de 1.2 TDI wordt nog aan een oplossing gewerkt.

Begin 2016 moet de total VAG-recall gaan beginnen.

Bron: dpa/Handelsblatt



52 reacties

klinkt als Sjoemelsoftware 2.0 xD
Haha, een sjoemel sensor?
@dutchdriftking: ik moest hardop lachen.
Bedankt hiervoor, nu denken mijn collega’s dat ik gek ben
@bierbuik: ohhh AB op het werk!
@dutchdriftking: hehe een mens moet toch iets te doen hebben tussen de klussen door
Waarom dan die enorme (ondernemers) risico’s genomen, als dat niet nodig was geweest door het monteren van een sensor..?

Klinkt mij te simpel
@phevtreb: misschien was de sensor er toen in 2005? nog niet. Misschien was de kennis er nog niet. Misschien zijn degenen die konden beslissen wel of geen sensor niet eens over de mogelijkheid van de extra sensor geinformeerd.
@phevtreb:
denk dat het icm vermogen terugschroeven gaat werken.
@phevtreb: die nieuwe software zal wel ten koste gaan van loopcultuur en vermogen. Niet echt wenselijk dus voor een bedrijf dat het geld verdient met het superieur laten lijken van inferieure producten.
@phevtreb: Ik denk nog steeds dat de druk bij VW zo hoog was om de beste te zijn.. dat ontwikkelings-teams het niet aandurfden om te zeggen tegen hun superieuren: dit kan niet, dit kost meer dan begroot of dit kost ons meer tijd.
Rara wat gaat iedereen met die sensor doen
@paulloper: eruit halen, en dan rijden er straks dus nog net zoveel sjoemelende VAG-auto’s rond…
@paulloper:
Wat gaat de software doen wanneer de sensor niet gedetecteerd wordt? Wellicht gaat de motor dan in de noodloop. Dus om het dan goed te laten werken zul je langs een tuner moeten om andere software in te laten schieten. Wat voor gevolgen zal dat dan weer hebben voor APK, onderhoudscontracten en garanties?
@Original_Arnoud: Of sjaak met de vagcom..
Oh ! Dus het kan wel? Een Sensor voor een tientje ?!
Of hebben we het dan over de inkoopprijs en krijg je als particulier gewoon € 85 ex BTW en ex montage voor de kiezen?
@ramshoek: ik betaal nergens voor als ze iets willen monteren op mijn auto. Hun belazeren de boel dus moeten zei er voor opdraaien.
@ramshoek: VW heeft al aangegeven dat de klant niks hoeft te betalen, niet voor een reparatie en niet als de overheid besluit een naheffing te innen
Dat zou de aller-allereerste VAG-sensor zijn die slechts een tientje kost. Klanten betalen voor de meest lullige sensor minimaal het dubbele.
@gash: de luchtdebiet meter van 1999, op de Ford Galaxy, VW Sharan en Seat Alhambra kostte ongeveer 300€ bij Ford, 250€ bij Seat, 210€ bij VW.
En elders voor 100€. Die waren ook niet veel duurder om te produceren dan een of een paar tientjes. Dus een klant die daar zelf de kosten moet betalen zal meestal een tienvoud moeten betalen.
Een sensor die VAG maar een tientje kost en jou 20 peeka…..Lekker….Anders lijkt het mij onmogelijk..
@norge: Dat risico lijkt me juist groter als het alleen softwarematig opgelost kan worden dan als ze hardware moeten toevoegen.
@norge: Vraag je alle oude sensoren op, begin je een tuningsbedrijfje.. zet je de oude software en sensor terug en dan 20pk extra voor 10 euro .
Zeg maar daaaaag tegen je “rappe” diesel! Haha
@fmgarcia: Niet als de eigenaar t zelf zo eenvoudig kan terugdraaien.
@volvoturbo: mwa, dat zal toch wel tegenvallen denk ik. De sensor is inderdaad eenvoudig weg te halen, maar de software update vereist iets meer kunde gok ik zo. Sensor eruit met software erin is wellicht de motor in veiligheidsmodus, lekker toeren begrenzen op 2,5k.
@c220amg: zouden ze zo ‘slim’ zijn? :)
@volvoturbo: ja, zo werkt het bij moderne (ja stokoude vieze diesel) auto’s normaliter, een foute meting en de boel wordt dicht gegooid. Verwacht hier dus geen “wonderen”.
@volvoturbo: Zie alleen niet veel mensen dat doen.
@fmgarcia:
Daar durf ik mijn handen niet voor in het voor te steken.
Het percentage sjoemeldieseltjes waar de EGR nog doet waar hij voor bedoeld was en waar ook het roetfilter nog aanwezig is, is te verwaarlozen.
Dan begin ik nog maar niet over het percentage waarvan met de software niet meer oem is.
@spiderabarth: Okido tnx, ga het het in de gaten houden;). Ben benieuwd hoe dieselend VAG er over 3 jaar voor zal staan qua cijfers.
@fmgarcia: elektrisch :-)
@spiderabarth: die percenatges doe je noemt liggen tussen de 96 en 100%?
@volvoturbo: Ze kunnen toch ook gewoon meteen zeggen dat ze de update absoluut niet willen dan hoeven ze het niet terug te draaien ook.
@reistje: Op de een of andere manier zal toch moeten worden afgedwongen dat de diesels worden ontsjoemeld want daar gaat de hele gate namelijk over. Anders zouden er (extra) boetes kunnen worden opgelegd aan eigenaar (en/of VAG).
@volvoturbo: Denk eerder dat ze de verkoop aan banden gaan leggen, dat je dus prima zo mag rondrijden, maar dat de (ver)koop van auto’s niet mogelijk is als de update niet is uitgevoerd. Is relatief makkelijk via RDW te regelen.
Yeah right…
Nou, de techniek staat maar voor niets! Tien jaar lang lukt het geen enkele fabrikant om bij heel hoge temperaturen NOx te voorkomen. Je zet er even druk achter, en huppakee, weg zijn de NOx-jes!
Morgen komen ze met een sensor die CO2-tjes bij dieselmotoren voorkomt.
En overmorgen met een sensor die accijns op brandstof vorokomt.
@mout: De leugendektector sensor wil maar niet lukken bij ze…
@norge: die moet zo snel als mogelijk worden geïmplanteerd bij de leden van het kabinet en volksvertegenwoordigers….
hoogstwaarschijnlijk laat deze sensor dan de motor steeds werken alsof er een uitstoottest aan de gang is. gevolg is dus wel minder pk’s of nm’s denk ik..
@uselessblogger: lijkt me niet, die modus kunnen ze namelijk al prima activeren zonder die sensor
Tsja, en kunnen ze dan eigenaren verplichten om dit te laten uitvoeren? Want dat wil dan geen hond.
@volvoturbo: Ja, want anders wordt je auto gewoon niet goed gekeurd bij de volgende apk.
Verkopen lijkt me ook een probleem….
En leasers hebben helemaal niks te zeggen…die moeten gewoon doen wat de eigenaar van hun huurslet wil….
@norge: moet nog zien dat ze tijdens een APK hier specifiek op kunnen/gaan controleren. We gaan t beleven.
@volvoturbo:
Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn, vroeger werden alle diesels bij de APK afgetrapt voor een roetmeting.
Voer dat weer in voor alle diesels en je bant het sjoemelen van de tuners ook uit.
Moet jij eens kijken hoe snel al die egrkleppen en roetfilters weer doen waarvoor ze bedoeld waren.

Houden je kinderen ook een beetje schone longen.
Geloof het niet, als dit idd het geval is dan zijn het een stelletje pannenkoeken bijVAG. Dit heeft VAG al meer gekost dan alle auto’s van een sensor te voorzien.
Inderdaad, Armand, Neerland’s enige protestzanger van formaat !
@desjonnies: ik heb ook anders serieuze protesten tegen Bløf.
@desjonnies: Precies, laten we met ze alle ééntje voor hem opsteken vanavond.
@desjonnies:
En hij zong ook nog eens beter dan Bob Dylan….

Markant figuur en maakte onlangs nog een catchy plaatje samen met De Kik:
https://www.youtube.com/watch?v=gA_hArSEAKs
Ik geloof er helemaal niks van. Of het moet een sensor zijn die ook rijdende testen herkend.
Hoe werkt deze sensor dan? Wat regelt deze?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).