Slechte avond voor Pon: olieverbruik TFSI bij Tros Radar

Auteur: , 161 Reacties

"Mijn Audi verbruikt buitengewoon veel olie. Ongeveer 1 liter op 320 kilometer," aldus de eigenaar van een Audi A4 TFSI...

Olieverbruik TFSI

Terwijl men in Leusden al met de handen in het haar zit over #dieselgate, vanavond is besloten alle in voorraad staande auto’s met de zogenaamde sjoemelsoftware tot nader order niet te verkopen, gooit Avro-Tros’ Radar olie op het vuur. In hun uitzending van vanavond alleen niet de diesels van VAG in de hoofdrol, maar de 1.8 en 2.0 TFSI-benzinemotoren die Audi en andere merken uit de VAG-stallen tussen 2009 en 2012 gebruikten.

Eigenlijk waren we ter redactie alle oliegrapjes wel een beetje zat. Passé, gebeurd, voorbij. Niet dus, want volgens het consumentenprogramma zitten nog steeds veel eigenaren van auto’s met zo’n TFSI motor met de gebakken peren. Coulance vanuit de importeur zou er niet of nauwelijks zijn, terwijl het olieverbruik 1 op 1100 of zelfs 1 op 320 kilometer bedraagt. Dat dat niet gezond is voor een motor, blijkt wel wanneer de A4 met laatstgenoemde verbruik weg wil rijden uit de werkplaats en slechts op drie cilinders blijkt te lopen. De inktzwarte bougie die vervolgens uit het blok wordt geschroefd spreekt boekdelen.

De oorzaak

Het probleem wordt veroorzaakt door vervuiling van de verbrandingskamer. Dit vuil gaat zich ophopen rondom de onderste zuigerveer, die verantwoordelijk is voor smering van de cilinderwanden. Deze sluit daardoor niet meer af, waardoor het olieverbruik stevig toeneemt. Uiteindelijk gaat deze olieschraapring zich zelfs invreten in de cilinderwand en dan ben je nog verder van huis. Zelfs een volledige vastloper behoort dan tot de mogelijkheden en een peperdure revisie is je enige toevlucht. Wie deze fase nog niet heeft bereikt, kan bij een onafhankelijke specialist ook andere zuigers laten installeren. Deze hebben een grotere olieschraapring met een betere afvoermogelijkheid. Wellicht voldoende om tot in het einde der tijden van het probleem af te zijn.

Volkswagen TFSI

Geen of amper coulance

Vanuit Pon wordt echter geen andere oplossing aangedragen dan een peperdure revisie van circa 5000-6000 euro, met originele cilinders en dus kans op herhaling van het probleem. De kosten moeten volledig of voor een groot deel door de klant worden opgehoest. Anders is dat in de Verenigde Staten, waar circa 125.000 klanten een schadevergoeding kregen en een verlengde garantie tot wel acht jaar.

Pon zelf had niemand die bij de uitzending aanwezig kon zijn, aldus Antoinette Heksenberg, en gezien de recente ontwikkelingen snappen we dat ergens ook wel weer. Toch blijft het een vreemde zaak dat consumenten in sommige delen van de wereld wél gecompenseerd worden, terwijl consumenten ergens anders (in dit geval in Nederland) kunnen fluiten naar hun geld of garantie en voorlopig nog veroordeeld zijn tot het kopen van heel wat litertjes motorolie, dure revisies of de overstap naar bijvoorbeeld een Mazda.

Claimcultuur

Wel aanwezig in de studio was een gehaaide advocaat die een groepsprocedure tegen Volkswagen Group AG wil starten. Begrijpelijk, aangezien zo’n zelfde soort procedure in de Verenigde Staten tot succes heeft geleid. Alleen het feit dat naast deze audiclaim.nl ook direct even reclame werd gemaakt voor een vergelijkbare procedure voor de sjoemeldiesels, geeft toch een beetje de indruk dat de Amerikaanse claimcultuur hier wel erg begint te heersen.

Deze hele uitzending terugkijken kan hier (vanaf 15:40) of check het fragment op autojunk.nl.



161 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jeroen13: Zo’n pauper tfsi zit ook veel in skoda rammelbakken toch?
@martinus:ow wacht, negeren.
Wat voor merk rijd je zelf? En ken je andere woorden dan pauper en Skoda?
@jpoers: het enige waar ik een beetje mee zit is die pude witte schicht van mij. Een hopeloos verouderde Impreza. Betrouwbaar, relatief zuinig, olieverbruik binnen de perken. Maar Volkswagen heeft dus de boel bedot met slecht werkende techniek en ze hebben de boel bespeeld qua verbruik. Als je dat doet voor een bepaald motortype, is de kans groot dat ook andere motoren dergelijke afwijkingen vertonen.

Maar in die tussentijd heeft Subaru het in Europa erg lastig vanwege dus die uitstoot….
@gtwillem:

Dat zeg ik Willem, bij Subaru werken uitsluitend nette mensen !
En die zijn eigenlijk de dupe van deze schoffies |!
@desjonnies: ik krijg bij Subaru altijd de indruk dat er Engineers werken die eerlijk het verhaal vertellen zonder dat er econoom naast zit die alles veranderd.
@gtwillem: Koop toch eens een evo man
@991gt3rs: ga je mond maar snel spoelen
@jantje_555: pauper zou ik niet in de mond willen nemen. Maar je bent wel behoorlijk naief om uberhaupt een vag-product te willen bezitten. De kwaliteit is slecht ook de ketting problemen in achtgenomen en de service is belabberd. Oordeel over de looks is subjectief maar mi onaantrekkelijk en suf.
@gtwillem: Een nieuwe STI koste mebin Nederland aan BPM alleen al net zoveel als de STI mij in Birmingham kost. VW kan lekker de boel flessen met lokken met lagere bijtelling en BPM terwijl ze gewoon 25% bijtelling en co2 tax hadden moeten betalen.
Vreemd ook dat de nieuwste boxer diesel op papier niet zo schoon als een VW zou zijn. Nu weten we waarom. Om de simpele reden dat de VW in het echt 30x zo vies is.
De jacht is geopend
@maferick74: Is het oppertunistisch jagen? Of gewoon je recht halen?

Zeker naar jarenlang negeren en downplayen van de pon-clique hebben mensen wel recht op een beetje genoegdoening.
@maferick74: en terecht. Het olielampje van mijn Polo GTI brandt sinds vandaag alweer voor de 368 keer. Er is al een compleet nieuw blok in gekomen bij 24.000km met 0,0 resultaat.
Ik zou graag de eenzijdige vriendschap met mijn dealer op willen zeggen maar dat gaat niet met zo’n inferieur product… Morgen maar weer eens langsgaan voor het bijvullen van de olie.
@lotus: olie bijvullen kan je niet zelf? Intussen zou je een expert moeten zijn…
@fijnkonijn: misschien ivm garantie?
@xiran: Dan nog mag ik hopen dat het lampje gaat branden bij minimum peil, meestal gaat het lampje pas branden bij geen olie druk, als je dan de motor nog een paar seconden laat draaien dan weet je zeker dat je schade hebt. Als je het vaker doet is het nog een wonder dat je de garage nog halen kan!
@lotus: gecondoleerd met je aankoop, de Polo GTI is een van de slechtste producten uit de VW fabriek. 1.4 TFSI met 180pk, Het internet staal werkelijk vol met drama verhalen over dit model. Heb zelf bijna eentje gekocht voor mij vriendin, maar toen de VW dealer geen garantie wou geven op een ABT Polo GTI met 12.000 km op de teller ben ik maar op onderzoek gegaan….. en gelukkig geen aankoop gedaan.
Een claimcultuur is de enige mogelijkheid om bedrijven met miljarden omzet te dwingen naar de gedeputeerde consument te luisteren.
@audirijder: correctie “gedupeerde”
@audirijder: Precies. De term “Claimcultuur” heeft iets negatiefs maar als je als consument zo hard genaaid wordt door een bedrijf is het naar mijn mening niet meer dan logisch dat je stappen gaat ondernemen.
@audirijder: ja, want Amerika vaart daar zo wel bij. Lekker cultuurtje, waar idioten McDonald’s bijv aanklagen, omdat ze bij het nemen van een hap een hete augurk om hun derde kin kregen, of nog niet wisten dat verse koffie heet is en daarom maar een claim indienen. Goed als bedrijven aangepakt worden, maar die claimcultuur mogen ze daar houden.
@pjeey: Je kunt mij civiel rechterlijk ook voor alles dagvaarden. Echter als je alles graag wilt verliezen en de gerechtskosten + advocaatkosten van mijn wilt betalen, moet je vooral je gang gaan. Ergo met onzinnige claims indienen snijd je in je eigen vingers (geld).
@pjeey: dit is toch wel een ander verhaal! De Duitse Premium merken die zichzelf en hun producten zo fantastisch vinden zouden toch wel wat meer achter hun product mogen staan.
Dat zou hen minder kosten dan de negatieve reclame en hun klanten zouden tevreden zijn!
@pjeey: Zoiets bedoel je?
http://nos.nl/l/2060210
@siebren: lol, precies
Niks nieuws eigenlijk, rond de eeuwwisseling heb je ook een tijd slechte 1.4 16V’s met olieverbruik (ja ik rij er 1, Seat Ibiza met motorcode AUA). Dit blok heeft last van kantelende zuiger(s).
@smoked: is dat nou hetzelfde blok wat ook in de Audi a2 1.4 16v ligt?
@smoked: kantelende zuigers hebben meerdere blokken , ook de bby.
Kunnen ze heel oud mee worden hoor.
@room850: het klinkt alleen alsof je een diesel rijdt. Dat moet dan maar voor lief worden genomen??
@room850: klopt Subaru heeft het ook bij sommige types. Is geen groot probleem.
@xiran: maar als het dan toch fout gaat krijg je iig wel een nieuw blok van Subaru ipv een ‘waar is jouw portemonai’ van PON via een dealer die achter jou staat ipv een dealer die denkt ‘voor jou 10 petjes die morgen hun nieuwe lease polio uit komen zoeken’..
Tevredenheids trofee krijg je niet voor niets jaar na jaar.
@smoked: Het grootste probleem was bij deze 1.4 blokken ook het olieverbruik en het soort klinknagels dat ze bij de versnellingsbak hebben gebruikt.
Volgende item op Tros Radar zal vast gaan over de Continental banden exclusief verwisseld door Pon. Of je het wilt of niet.
@AutomotiveDesigner: want? Wat is daar mee dan?
@parker: pon is importeur van continental als ik me niet vergis. Bijna elk vag product dat bij pon binnenkomt wordt van de fabrieksbanden afgehaald en op continentals gezet. Bij de aflevering van je vag hok krijg je ook een fles wijn, uit de wijngaarden van de familie pon…
@ettie: ja, en?? Niks mis net Conti’s, toch? Beter dan de troep die andere fabrikanten er soms onder zetten..
Een liter op 320km??? Wat een verschrikkelijk pruts merk!

Helemaal omdat een of ander simpel revisie bedrijf wél een adequate oplossing weet te ontwikkelen.
@Original_Arnoud: is meer dan me 2T enduro motor…
@boomhauwer: klopt, en die 2t motoren worden vandaag van de weg geweerd wegens te vervuilend (op zijn best euro2 als ik me niet vergis).
@Original_Arnoud: Inderdaad, als hij dan pak ‘m beet 10 kilometer op een litertje peut weet te rijden, betekent dat een mengverhouding van 1 liter olie op 32 liter benzine, dat is meer dan voor de gemiddelde tweetakt motor wordt voorgeschreven… LOL
Stuitend hoe het ” instituut ” Pon met haar klanten omgaat, wat een minachting voor de consument, maar zoals altijd hoogmoed komt voor de val.
@toniominestrone: dat is al járen zo:
– TDI’s waarbij de luchtmassameters haast per periodiek moesten worden vervangen
– Raambedieningsmechanisme dat afbrak als je met 120 km/u over de snelweg reed
– semi-autom. koppeling in Lupo die niet meer goed vrij kwam (gangsteller)

Bovengenoemde zaken werden in VW Duitsland allemaal onder garantie of tenminste onder coulance afgehandeld; bij Pon bleef het echter iedere keer muisstil als een klant er om vroeg…
@RRRobert: en als Pon al coulance verleent dan krijg je 50% vergoed van een reparatie waar in beginsel al het dubbele voor wordt gevraagd van wat het zou moeten kosten, waardoor het Pon en de dealer per saldo niks kost en jij de volle mep betaalt. Een sigaar uit eigen doos, daar zijn ze meesters in daar..
Als ik zie hoe sommige mensen volgas wegrijden met een koude motor, verbaast het mij ook niet dat die motoren olie gaan verbruiken. Misschien dat meer respect voor het materiaal op zijn plaats is. Het is in ieder geval gebaseerd op wat ik om mij heen veel zie.
@ghost: Dat gebeurt niet alleen bij Audi’s met deze motoren – dat gebeurt met auto’s van alle merken, en met allerlei motorenfamilies. Het zal vast niet helpen om het probleem te voorkomen, maar dat er wat mis is met deze motoren staat buiten kijf.
@ghost: Het nieuwe rijden schijnt ook funest te zijn voor je motor. Ik rijd altijd rustig weg en als de olie boven de 90-95 graden is dan ga ik lekker op het gas. Een bij de turbo modellen ook niet volgas rijden en dan ineens de motor uit (zie je nog wel eens op de snelweg bij het tanken). Gewoon even 1km voor die tijd van het gas af en de motor een beetje laten uitlopen. Daarmee spaar je het mechaniek allemaal een beetje.

Met koude motor wegscheuren doe je alleen als je de wagen toch maar een paar jaar hebt…
@bugboy: bij nieuwe auto’s met turbo’s maakt dat niet meer uit en kun je gerust de motor direct uitzetten. Zie ook je instructieboekje, staat het wel in.
@lotus: in datzelfde instructieboekje staat ook dat 1 liter op 1000km aanvaardbaar is.
@nasty: wat anno 2015 compleet gestoord en onaanvaardbaar is…
@fijnkonijn: moet je mij niet vertellen, ikzelf rij met een goed onderhouden japanner waar ik zelfs niets moet bijvullen tussen de beurten :)
@lotus: ik denk het niet. Enkel als de oliepomp nog electrisch aangedreven wordt na het stilleggen van de motor mag dit. In alle andere gevallen is dit nefast voor de turbo. Olie verbrand door de snel draaiende turbo zonder oliecirculatie.
@geertvn: eens. Liever op safe spelen. Auto laatste km niet meer extreem belasten voor het stoppen kan iig geen kwaad. Ik rij auto’s altijd “af”. Met een beetje beleid doe je een stuk langer met het materiaal.
@bugboy: Hoe zit dat dan met al die turbo blokjes uitgerust met start/stop techniek?
@kilum: die zet ik altijd uit. De winst die ik boek ben ik snel weer kwijt als er na 200.000km een nieuwe startmotor in moet.

Start-stop werkt vaak niet. Te warm, te koud, … Wellicht ook niet als de turbo te heet is.
@kilum: er worden dan ook met de opkomst van turbomotoren veel turbo’s vervangen.veelal na minder dan 100000 km
@bugboy: “Gewoon even 1km voor die tijd van het gas af en de motor een beetje laten uitlopen”
Wat houdt dat in? Dat de turbo nog maar 12.000 toeren draait ipv 15.000 toeren? Dat maakt echt niet uit. Ook dat stilzetten is helemaal niet kwalijk. Zeker niet bij tanken langs de snelweg (de reden om dat niet te doen zijn de woekerprijzen) je bent immers binnen 5 minuten weer weg, de motor is dan nog warm. Voordat je ingevoegd bent is de olie al weer overal waar deze moet zijn.
@mashell: Het verschil is dat bij gas los er (vrijwel) geen ontbranding is. Daardoor zijn de uitlaatgassen minder heet (die de turbo aandrijven). De koelere uitlaatgassen koelen de turbo dan. Bij oude turbo blokken was dit een must (bijv. Renault 5 turbo).

Het toerental is niet het grootste issue. Het is de warmte icm geen smering waardoor het kapot ging. Tegenwoordig zijn de materialen beter en zal er soms toch smering zijn na het afzetten van de motor. Maar een koelere turbo is een blijere turbo 😃

Overigens zijn diesel turbo’s sowieso thermisch minder belast dan hun benzine broeders. Benzine uitlaatgassen zijn namelijk heter.

Voor compressors gaat dit niet op. Die worden via de krukas aangedreven en niet via uitlaatgassen.
@mashell: even de motor afzetten is verder geen probleem. Olie heeft uren nodig om af te koelen. Maar elke minuut de motor starten is belastend voor je startmotor. Daarom zet ik start/stop altijd uit. Praktijkwinst is minimaal en een startmotor vervangen is erg duur.
@mashell: Het verschil is alleen wel groter als jij nu schetst.
De nieuwe generatie gereviseerde Turbo’s kunnen een toerental bereiken van ruim 220.000 per minuut. Ter vergelijking; de rotor van een Boeiing 747 draait met ongeveer 7.000 toeren per minuut!

Als je dus een turbo niet tot rust laat komen, draaid deze nog enorme snelheden. Door te snel de motor uit te zetten verbrand de olie in de turbo, dit levert 2 problemen op die elkaar versterken. 1 er is geen smering meer waardoor er slijtage op treed. 2 de verbrandingsresten van de olie die nog wel aanwezig zijn vreten in omdat het harde koolresten zijn.

Maar dit geld ook voor het warm rijden weg rijden. Je moet eerst zorgen dat er overal olie is en dan gas geven, want voordat je de snelweg oprijd is de olie weer overal. Dat betekend dus ook dat je de eerste km heb gereden zonder dat alles goed gesmeerd was en waarschijnlijk wel goed gas hebt gegeven omdat de auto toch wel warm is! FAIL!
Op zich staat dit natuurlijk helemaal los van #dieselgate, het is zelfs een heel ander soort probleem behalve dat het over VAG-motoren gaat.

Dit is een ontwerpfout in een motorenfamilie die niet zomaar met een software-update te verhelpen is, maar het gegeven dat de fabrikant en/of importeur dus niet geneigd zijn om gedupeerde klanten te compenseren gaat ze dus gewoon een hoop klanten kosten. Zie de trouwe Audi-rijder die inmiddels is overgestapt naar Mazda en daar helemaal tevreden is.

De grote vraag is natuurlijk waarom VAG dit probleem niet zelf ontdekt heeft, als het goed is rijden ze honderdduizenden kilometers met zo’n motor in allerlei omstandigheden, dan had dit probleem toch boven water moeten komen? Of zouden ze op het allerlaatste moment nog wat aanpassingen hebben gedaan om op vooraf bepaalde vermogens- en/of verbruikswaardes te komen?
@potver7: Ik betwijfel hoe haalbaar het is bij de diesels met een simpele software update. Er is “meer Adblue” gebruikt tijdens de tests, maar hoeveel is meer? Je hebt maar een klein tankje. En is het alleen dat of is de hele tune in testmodes anders?

Maar goed het probleem van de diesels is een stuk minder vervelend dan dit.
Het is toch ook te schandalig voor woorden dat een “premium” auto als een Audi A4 een olieverbruik heeft waar zelfs een 60 jaar oude kever zich voor zou schamen? Behalve dat het vervelend is om steeds olie bij te vullen is het ook nog eens duur en lijkt me het ook niet echt goed voor het milieu. Ik heb een Audi A4 (2.0 TDI) en daarmee red ik netjes 30.000km zonder dat er olie bij moet.

Komt die interne vervuiling door het “nieuwe rijden”? Ik heb al vaker gehoord dat het goed is voor het verbruik, maar slecht is voor de motor doordat die inwendig veel meer vervuild. Heeft iemand daar meer informatie over? Ik rij af en toe even lekker volgas als de olie 95+ graden is. Even lekker de boel goed warm rijden kan geen kwaad…

Ik heb wel eens gelezen dat Pon alle garantie heeft afgekocht bij VW in ruil voor een lagere inkoopprijs. Of dat klopt weet ik niet, maar het zou wel deels kunnen verklaren waarom Pon zo terughoudend hiermee is. Als iedereen met een 1.8 of 2.0 TFSI mag langskomen voor een motorrevisie, dan gaat dat wel pijn doen.
@bugboy: Een 2.0TDI??? Jij milieu barbaar!! 😂
@svenska_aeroplan_ab: maar wel zuiniger met olie! Scheelt weer uitstoot
@bugboy: je rijdt waarschijnlijk 30 dkm zonder olieverbruik omdat je injectoren diesel lekken in je olie. Kijk maar eens of je oliepeil stijgt, dit duidt op dieselverdunning. Is veel voorkomend euvel bij piezo injectoren en helpt je motor naar de fillisteinen..
@parker: ik kan niet zelf pijlen. Dat gaat electronisch. Hoe kom je er achter? Olie na aftappen laten controleren?
@bugboy: bijvoorbeeld. Als je blok even hikt bij het koud starten en dan pas aanslaat duidt vaak op een kleine vloeistofslag door een lekkende injector.
Echt een grof schandaal dat VW/VAG zijn klanten zo aan het lot overlaten in de EU.
Van dat is dat toch echt stukken beter in de VS.

Maar niet alle TSI/TSFI blokken hebben dit olie probleem er rijden genoeg probleemloos rond, maar eerlijk is eerlijk het zijn er wel te veel, we spreken niet meer van incidenteel.
De media is VW helemaal kapot aan het maken.
@clarkson: dan moet je maar eerlijk zijn…
Zoals het nu gaat heb ik er geen medelijden mee, arrogantie ten top in Leusden!
@clarkson: ja hoe durft de media!!! VW met haar goudeerlijke en duurzame producten.
@clarkson: Je draait nu de rollen om, VAG heeft willens en wetens de consument jarenlang in de maling genomen en moet daar nu geheel terecht voor bloeden!
@toniominestrone: Ik bedoel er ook niet mee dat ik het erg vind. Ze mogen van mij hun gang maar, vw heeft het er zelf naar gemaakt.
@clarkson: Don’t shoot the messenger…

VW heeft dit volledig aan zichzelf te danken. Het is beschamend hoeveel serieuze technische issues dit merk de afgelopen jaren heeft gehad. En dan gaat het niet om afbladderende lak van de deurgrepen maar om grote gebreken. Als je vervolgens ook nog eens de klant laat opdraaien voor de kosten houdt je het niet lang vol.
@moveyourmind: Wat ik net zeg. Erg vind ik het niet.
@moveyourmind: Precies, zeker als je ook nog eens de brekende distributie kettingen en de DSG bakken die maar 60.000km meegaan erbij pakt…

Nee, VAG is allang geen top constructeur meer, maar een top marketeer…
@svenska_aeroplan_ab: niet alleen bij de TSI’s: alle V6 (diesel én benzine) en V8 motoren vanaf circa 2003 hadden problemen met die ketting-spaghetti achterop het blok. Door defecte spanners rekt de boel op en draait zo’n heel blok in de soep. Bij de 3.2 en 4.2 Fsi’s daarnaast ook weer koolafzetting die leidde tot kantelende zuigers. Drama blokken zijn dat.
@moveyourmind:
Ooit was er hier een Duitser die voor al deze praktijken waarschuwde.
Hij werd hier verketterd, dood gewenst en na een jaar of 5 door de redactie opgehangen.
Dat was de dank die hij kreeg voor zijn medemenselijkheid.
Postuum blijkt nu dat hij al die jaren gelijk had.
@duess: waar is de beste jrk68 eigenlijk?
@alassad: gebanned omdat er teveel eentonig ge reageerde werd volgens Autoblog.
De 1.8 20vt weer gaan gebruiken, een van de betere 4 cilindermotoren met drukvulling.
@wheelerdealer: das n fijn blokje. Maar die atmosferische 6 pitters waren nog fijner!
@wheelerdealer: Jah, als je deze verhalen leest is mijn 1.8T k-engine Rover blok na nieuwe pakkingen zo slecht nog niet ;)
Helemaal eens met de mensen dat ze een claim neerleggen bij Pon! Arrogantie ten top dit bedrijf! Eigenlijk is het gewoon oplichting, je verkoopt iets, roept dat het premium is, vervolgens mogen de klanten dik betalen, komen terug met een klacht, vervolgens wordt een oplossing de lange baan opgeschoven, auto valt buiten de garantie en klant mag rond de 5000-6000 euro ophoesten.
Was weer ouderwets aan het genieten!

Als je voor de volle mep aan je klanten verkoopt, dien je door het slijk te gaan. Klaar. Ik ben absoluut geen VAG hater, noch een fanboy, maar als je bewust troep aan het verkopen bent en je fouten niet toe kan geven ben je een zwatelaar.
Ik weet niet meer in welk programma dit was, maar het blijkt dat Noorwegen of Denemarken al een wet heeft dat in 2025 alle auto’s elektrisch moeten zijn.
@f1driver: EenVandaag van gisteren en dat betrof Noorwegen.
@griffendahl: is dus niet waar…
@norge: Het leek me ook al sterk. Maar het was dan ook zo’n pro-elektro boomknuffelende professor…
Phoe, word nog ns wat. Eerst uitgetrokken kettingen, toen de olie, en nu de diesel. Tijd dat ze weer eens gaan knutselen aan das auto.
VW krijgt behoorlijk wat klappen te verduren, maar Peugeot heeft eenzelfde soort probleem met zijn benzine motoren met distributie ketting. Door speling op de ketting raken de kleppen en zetels vervuild, dit vuil komt ook op de zuiger veren waardoor ook deze motoren gigantisch veel olie verbruiken. Revisie heeft bij deze motoren geen nut, want het komt binnen een paar jaar weer terug. Dit wordt door peugeot dealers zelfs toe gegeven, de kettingen gaan ook na reparatie weer oprekken. Ook mini heeft dezelfde soort problemen.
@wif1: Technische problemen zullen er bij elk merk blijven, helaas kun je daar weinig tegen doen..

Waar het om gaat is dat zowel VAG als PON de problemen niet erkennen en hun klanten in de kou laten staan. Zo jaagt PON klanten dus ook volledig onterecht op hoge kosten jagen terwijl ze binnen de garantie periode al klagen over het verbruik, vervolgens de boot afhouden tot de garantie is verlopen en daarna met géén of een beetje coulance komen…
@wif1: Toyota ook met D4D diesels: werd ook zo lang mogelijk stil gehouden door Toyota
“Tussen 2009 en 2012” ik hoor regelmatig iemand zeggen dat het slechts om motoren gaat die maar enkele maanden zijn geleverd.
Hahaha!

Mijn 14j oude evasion “verbruikte” geeneens 1 liter olie op 52000km… (Er lekte wel een liter uit, maar zodra hij op het minimum niveau stond stopte dat omdat het olieprijs dan lager stond dan het lek) en dit na 365000km

Dure zooi die vag blokjes!
Dit hoort gewoon onder garantie te vallen. Neem advocaat en bel media!
Zo simpel is het.
“Veroordeeld…. tot een overstap naar Mazda” ? Da’s geen veroordeling maar een zegening.
@406_v6: Ik neem aan dat dit een persoonlijke mening is en geen feit?
@toniominestrone: …. rare reactie, je zit op een blog (feit btw). Wen er maar aan
@406_v6: meer een vloek… Ik bedoel Mazda??? Bitte.
Was het toeval dat Radar uitgerekend vandaag dit item behandelde?
Iets in mij zegt van niet. Dergelijke programma’s maken graag gebruik van dergelijke situaties om grote bedrijven nog iets verder door de mangel te halen. Nee, dat is echt niet om u en mij, de consument, tevreden te stellen.

Natuurlijk is er iets mis met dergelijke motoren, maar uitgerekend TROS Radar zou de oplossing wel even gaan verzorgen? Dat gelooft niemand toch?
PON heeft gelijk dat ‘er niemand beschikbaar’ was. Uit ervaring kan ik vertellen dat ze ongetwijfeld dieselgate nog even hadden aangehaald.
@awesome: Dit item was al eerder opgenomen, wanneer jij stelt dat Pon groot gelijk heeft dat er niemand beschikbaar was, volgens mij sla je dan de plank volledig mis.
Pon bestaat bij de gratie van de consument, zonder VAG consument geen Pon.
@awesome: ja. En? Ze hebben producten geleverd welke niet voldoen aan de belofte. Een bizar hoog olieverbruik en revisie zijn ongekend voor een auto van zes jaar oud of jonger.

Dat ze meeliften op #dieselgate is volkomen evident. Niet alleen is er dus iets mis met de populaire diesels, maar ook met de benzinemotoren…
@awesome: je ziet het helemaal verkeerd, PON speelt nu paniekvoetbal en durft niet naar de uitzending. Bang om het allemaal nog veel erger te maken.
Geloof me, als je een goed product hebt en een stel frisse mensen in dienst, dan hadden ze best naar de uitzending kunnen komen om het merk te verdedigen en uit te leggen waarom het zo mis is gegaan.

Hoeveel honderd man hebben ze daar bij pon in dienst, niet 1 die naar tros had kunnen afrijden in zijn TFSI? Gewoon zorgen dat je langs tankstations komt om de olie bij te vullen..
Kan iemand mijn popcorn bijvullen?
@norge: beetje olie in een pan.. Maïs erbij en plopperdeplop…
Dat zijn ook slecht ontwikkelde motoren. Doe mij maar een lekkere 2.7 bi-turbo. Nog geen 0,5 liter verbruik op 10.000km heb ik in m’n 2001 rs4.
@cpp1: ik zou hem zo snel mogelijk wegdoen, morgen is ie niks meer waard.
@nord: Inderdaad, voor weinig … aan mij a.u.b. :)
De oplossing is een vijfletter woord TESLA.
@kobus1967: probeer de discussie wel een beetje beschaafd te houden. Met vloeken maak je het er niet beter op.
@kobus1967: pardon? Wat een verschrikkelijk slechte afgewerkte hokken zijn dat.
Het is toch van de gekke dat als je een premium product koopt dat je zo’n kut auto krijgt? Vag is overgewaardeerd en toch hebben mensen nog vertrouwen in de zogenaamde duitse kwaliteit en betrouwbaarheid. Vag doet alsof zijn neus bloed en zeggen dat het een producteigenschap is, hopen dat dit opgelost wordt.
Wat een fantastisch advies van je Nord, ga het morgen meteen doen…
En toch he………….

De gemiddelde boerenlul BLIJFT in de Volkswagen-magie geloven,

En dat vind ik ontiegelijk knap van ze

Al is het nu momenteel wel zo dat dit Dieselgate ze ontieglijk veel negatieve publiciteit oplevert en gaat opleveren.
En het probleem van de gemiddelde Duitser is dat het niet in hun volksaard ligt m diep door het stof te gaan, zeker niet als je als slogans “Das Auto”en “Vorsprung durch technik ” hebt
Dan wordt sorry zeggen, diep door het stof gaan en slijmen (zoals Engelsen en Hollanders bijzonder goed kunnen, heel erg moeilijk !
Los van heel deze discussie van dieselgate en andere zien de meesten het hele plaatje niet. Heel de ‘claimcultuur’ en oprakelen van oud zeer dat ondertussen opgelost is, zal toch gans de Europese autoindustrie last van ondervinden (minder export en productie) + groeiende onvrede bij de Duitse burgers inzake de immigrantenstroom (de al zo belaste brave burger nog meer laten opdraaien) + beurzen die inzakken + werkeloosheid en stijgend aantal uitkeergerechtenden + welvaartstaat die inzakt enz en je zal zie dat als Duistsland inzakt de rest ook gaat volgen, Nederland inbegrepen. Een ferme beurcrash zal het gevolg zijn en ziedaar onze samenleving gaat aan het wankelen. Dan valt er niet meer te zeuren over uitstoot want als verpauperd landje kan niemand nog een wagen betalen.
@speedie:

Eens, het probleem is duidelijk : Er zijn geen leiders, geen visionairs meer eigenlijk zijn er geen nette mensen meer. nietin de politiek en niet in de industrie !

Een Duitse bundes kanzler die de hele wereld bij haar thuis uitnodigt omdat ze zo sympathiek als land wil overkomen – Merkel is overigens de dochter van een dominee –
dus dat verklaart misschien en boel.

En wij die als debielen ‘democracy’ staan te schreeuwen in landen waarvan de bevolking daar helemaal niet in is geinteresseerd, ze willen alleen een BMW en een flatscreen
bij wijze van.
@speedie: een goede herverdeling van de automarkt is hetgeen ik voorzie. Een minder draaiend Duitsland is nog niet het einde en bovendien staat daar nog steeds Daimler Benz en BMW AG. Daarnaast draaien andere grote spelers in de luxe industrie in Frankrijk met LVMH en L’Oréal als boegbeelden op volle toeren. Met de welvaart gaat het als de olieprijs het wil wel goedkomen.
Nogmaals een herverdeling van de plaatselijke automarkten waarin VAG een toontje lager gaat zingen in Italie en Frankrijk lijkt mij helemaal niet zo ongezond.
Zwartkijken is ook maar eenzijdig…
@speedie:
Je stelt het wel wat zwart voor allemaal, maar ik ben het in de basis volledig met je eens:
“the big picture” die zich momenteel in “Duitschland” aftekent is bepaald geen gunstige…..
de zaak zou wel eens heel rap de verkeerde kant uit kunnen gaan schuiven en dan is er geen houden meer aan met ruim 600.000 arbeidsplaatsen in de auto industrie nog afgezien van toelevering sector en een hoop werklozen, net komende uit een crisis…….dit gemixed met een aantal lopende topics geeft een bepaald explosieve cocktail. Nu maar hopen dat Merkel haar hoofd erbij houdt.
@tinustiguan:
at all: excuus voor dubbele reactie, dacht dat ik ‘m kwijt was vanwege trage upload, so sorry.
@speedie:
Je stelt terecht dat velen “the Big Picture” in “Duitschland” niet zien of niet willen zien:
ruim 600.000 banen in de auto industrie / nog velen daarbij in de toelevering / een reeds bestaande aanzienlijke werkloosheid (zij het voor Europese begrippen relatief laag, maar toch) / net komende uit een Financiële Crisis / Griekse schuldenlast waar Duitsers het meest aan de oplossing hebben bijgedragen en nog wat fijne topics oa over asiel- en gelukzoekers en zo……als je in de media leest hoe het in de Duitse AZC’s toegaat, wordt je niet vrolijk:

http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelingenstroom-West-Europa/article/detail/4151279/2015/09/28/Kans-op-geweld-tegen-christen-in-azc-is-100-procent.dhtml

Kortom, een redelijk explosieve mix van gebeurtenissen. Hopelijk houdt Merkel haar hoofd erbij….en blijft het tot de Heimat beperkt allemaal……Hoop niet dat de Mini produktie in Limburg (toch een afgeleide van BMW….) er tikken van krijgt.
Als ik dat allemaal lees en hoor ivm dat olieverbruik denk ik dat mijn Skoda 2.0TDI de énige VAG auto is die geen olie verbruikt, lucky me!!!

Mijn broer zijn Skoda’s en Audi’s TDI’s die zoooopen ook olie, ook zowat alle VAG diesels van mijn vrienden ook… mijn 2.0 TDI CR was een beetje een gok, maar goed gegokt :)
@Volvo_440_turbo: het gaat dan ook om de tfsi blokken.
@Volvo_440_turbo: google even op olieverdunning door lekkende injectoren, dat verklaart mogelijk jouw uitblijvende olieverbruik.
Heb met V8 TFSI nog geen olie hoeven bij te vullen ( 5k km op de teller). Met voorgaande 2.8 FSI ook. Iet, noch met de 2.0 tdi’s daarvoor (3 stuks). Zal wel toeval zijn ( of manier van inrijden)
@lebeaunl: verkopen die hap.. Morgen is het niks meer waarmee want niemand mot het hebben.. ;)
@nord: waard want (oh autofill)
Ik wil ook nog vergoeding voor mijn Siemens verstuivers stelletje boeven.
Dizono, als je hier begint te klagen over de ‘sjoemelcultuur’ inzake een onderwerp waarin Audi al schuld heeft bekent maar waar vele Nederlanders voor vele duizenden euro’s gedupeerd worden is niet alleen kortzichtig, maar vooral heel dom van je.

Of wil jij die 12.000 euro aan onderhoudskosten, revisie en olie lekker laten voor wat het is als jij zo’n motor had?
@Stefje: als = dat*
Gelukkig zijn de versnellingsbakken “multitronic en s-tronic” wel betrouwbaar… Kuch
Pff, mijn trouwe Wankel verbruikt zelfs minder olie!
“Maar heeft mevrouw wel altijd onze Premium olie gebruikt?”
@SimonMc: Aber natürlich. Die olie voor 33 euro de liter… (ik koop precies dezelfde olie, Castrol Edge 5W30 Professional voor 11 Franken, incl. Versandkosten).
De gifbeker moet blijkbaar leeg. Alle negatieve nieuws over VAG wordt op dit moment breed uitgemeten, terwijl de grote groep tevreden rijders niet/nooit wordt gehoord!
Het is natuurlijk wel ongelooflijk dat PON/VAG het zover heeft laten komen. Ze hadden de problemen veel eerder moeten onderkennen en de getroffen rijders moeten compenseren. De aangerichte (imago)schade is nu enorm. Blijkbaar voelden de Volksjongens zich onkwetsbaar. Ach ja, hoogmoed komt voor de val.
Laten we hopen op een gunstig bijeffect: kelderende (occasion)prijzen. Het lijdt geen twijfel dat mijn volgende auto weer een Audi wordt!
Nah als dit geen kans is voor Opel om weer eens een beetje mee te gaan doen weet ik t ook niet meer.
En ik maar denken dat ik de enigste was met een probleem VAG
@deboes:
Welnee, dat maken de dealers al 15 jaar elke klant wijs, jij bent een van de weinige die daar niet met open ogen in tuint.
Stoot meer uit en verbruikt meer… Das Auto
mijn ouwe seatje gebruikt 1 liter op 40.000 km…

toen VAG nog wel kwaliteitsprodukten maakte…
En de oplossing is???? Meng aceton door je benzine of diesel. Alle olieresten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je bespaard nog aanzienlijk veel brandstof ook. Google maar eens!
@boltiev6: nu je het recept van V-power hebt onthuld kun je maar beter onderduiken voor de huurmoordernaars van Shell.
Downsizing om zuiniger te rijden maar toch power dus Turbo. Arme kleine motortjes krijgen het hard voor de kiezen vooral als de Vinex-TFSI meteen na de wijk op de grote weg hard gas wordt gegeven….waar de auto zeer gewillig in is!. Gewoon warm rijden is er niet meer bij. Goedkoop is duurkoop. Neem een 2 liter benzine….dan heb je al deze onzin niet maar geen gunstige bijtelling. Prachtig om te zien hoe al die belastingonduikers nu teruggepakt worden!
Goedkoop = duurkoop gaat nog steeds op!!!
@KACO: als de overheid belastingregels verzint en jij doet daar aan mee, dan is dat geen belastingontduiking…
@KACO: alleen een VW is niet goedkoop. Je staat al zo lang in de file in de vinex wijk dat de motor al lang en breed warm is voordat je op de “grote weg” bent. Er wordt (ongewild) meer warm gereden dan vroeger. En die moderne kleinere motoren zijn natuurlijk (vanwege het kleinere blok en de betere thermische eigenschappen) gewoon veel sneller op bedrijfstemperatuur dan zo’n lomp zwaar en inefficient gietijzeren 2.0 blok.
Dit is voor een HELE lang tijd al bekend, waarom brengen ze dit nu opeens naar boven? Oh ja om het bedrijf nog wat meer de afgrond in te douwen. Erg hoor dat je wat meer olie erin moet doen
Hmm..1.3 turbo 4e-fte
Ik sluit mij aan bij alle comments met meer dan 20 Likes.
welk type motor gaat het nu precies om? 1.8 + 2.0 tfsi maar ook een type nummer? Collega heeft zo’n Audi
@dotternetta: Voor de A4/A5 zijn dit de 180 pk (CAEA en CDNB) en de 211 pk (CAEA, CAEB en CDNC) blokken.
@Tommy2: thx
Welk blok van vw is wel nog oke? Alleen de 6 cilinders van vroegaaah? :p
Heb het gisteren ook gezien.
iets wat in de autowereld toch al voor een langere tijd bekend was.
Het is frappant om te horen dat ze dus zuiniger willen rijden en minder co2 willen uitstoten maar vervolgens meer vervuilende olie verbruiken door een besparingsmaatregel om zuigers die kleinere olieschraapring hebben te installeren.
Ik rij een Q5 uit 2010 die hetzelfde probleem had. In 2013 zijn de zuigerveren vervangen (€2500), 3000 km later liep de hele motor in de soep tijdens een ritje in Duitsland bij 190km/uur. Auto ruim 4 weken bij de garage gestaan en vrijwel alles onder de motorkap vervangen. Uit coulance een A7 meegekregen ter overbrugging. Sindsdien geen enkel probleem meer met de auto. Alles is ook vergoed door de dealer. Wellicht heeft het geholpen dat ik zelf jurist ben.
Alfa had dit probleem deels ook (rond 2005) met de JTS en de laatste versie twinsparks. Ook de schraapveren die vol liepen en verstopten door vervuiling. Een beetje tuner of vakgarage kan deze zuigemodificatie uitvoeren, wat meestal tussen de 1200 tot 2000 Euro kost. Vermits er niet te lang mee doorgereden is.

Wel bizar dat Audi anno 2015 dit probleem niet wil of kan oplossen. Dat zal wel voorsprong door techniek zijn. Of was dat nou alleen marketing.

Wel zuur als je veel geld in je Audi hebt gestopt en ze nu niet makkelijk meer 2e hands te slijten zijn met dit verhaal.
Ik heb ruim 2 jaar een Polo GTI gehad met 0 olieverbruik, een motor die bekend stond om de enorme problemen (turbocharger + supercharger)

Of ik geluk heb gehad of dat het komt door het stevige rijden als het zaakje warm is kan ik niet zeggen. Wel ben ik ooit dit verhaal tegengekomen en klonk voor mij redelijk aannemelijk: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Dit sluit aan op het feit dat motoren bij ‘rustige’ rijders vaak problemen geven. Uiteraard is het warmrijden van het geheel uiterst belangrijk.
Uiteraard ben ik geen monteur of expert, misschien iemand die het verhaal kan beamen.
Ik heb al 4 jaar nu een Leon uit 2008 en nooit problemen gehad met de 1.8 tfsi motor. Denk dat ik 2 ltr olie verbruik p jaar.. Rijd hem altijd warm en trap hem zeker op z’n staart! (Ook altijd even na laten draaien);) maar prima auto.. Blijkbaar is de de versie van 2009 tot 2012 anders.. Weet iemand dat? Is toen misschien de tfsi verandert in tsi?
Vergeet ook niet dat DIRECTE INPSUITING hier vaak debet aan is !
Je moet tegenwoordig eens de inlaatspruitstukken van binnen (kanalen) eens bekijken wat daar in zit. Als die zooi aankoekt en structureel weer loslaat dan komt dat in je cilinder terecht met alle evt gevolgen vandien.

Vroeger was de inspuiting in het inlaatspruitstuk en ‘waste’ de brandstof als het waren het hele plenum schoon en bleef dat ook mooi schoon.
Nu komt de inlaatlucht (met carterventilatie retour en EGR meuk) pas bij elkaar in de verbrandingskamer en heeft de brandstof schijnbaar minder effect.
ja logisch met directe inspuiting heb je wat olieverbruik maar met een normale motor is dit marginaal en rijdt je met gemak van beurt naar beurt zonder ook maar druk te maken om olie bij te vullen.

als ik dan die brief zie aan die mevrouw bij tros radar van Pon “wij zien geen mogelijkheid om uw tot tevredenheid te stellen”

WTF, een auto van 50.000 euro en die begon direct al olie te verbruiken tot 1 liter op de 3000km ofzo. Wat een pure schande is dat PON.

gaat mijn bloed van koken en dan heb ik zoiets laat maar failliet gaan hierzo en dan hopen dat VAG hetzelf goed oppakt of een eerlijke importeur VAG weer neer zal zetten hier.
@johanw: PON is afhankelijk van Audi en die gaan gewoon “full Honey Badger” in dit soort gevallen. They just don’t give a shit.
PON zou het dus zelf moeten gaan betalen en dat is een slecht verdienmodel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).