• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Smart #1 is een helemaal #trendy crossover met 272 pk

Auteur: Loek, gepost 7 april 2022 om 18:56 – 19 Reacties

nieuwe smart #1

De Smart #1 is een op en top hippe elektrische crossover van Smart, maar wel met 272 pk en achterwielaandrijving!

Vele auto’s hebben simpelweg een nummer als typenaam. Want het eerste model van het merk moet vaak een doeltreffende naam hebben, ofzo. Het altijd hippe Smart pakt het anders aan. Hun eerste elektrische crossover heet Smart #1. Met een hashtag, want dat is hip. #blessed

Nieuwe Smart #1

Dat hoeft geen schok te zijn, we hebben immers recent nog geschreven over de (bijna) productieversie van de nieuwe Smart #1. Ja, een elektrische crossover van Smart. Er moet toch op een manier geld in het laatje komen. Dat gebeurt met dank aan Chinees geld. Smart is deels opgekocht door Geely en die zorgen ervoor dat hun scala aan elektrische merken, waaronder grotendeels Polestar, voor de techniek van de Smart #1 kunnen zorgen.

Exterieur

Eerst even over de auto zelf en de styling. Het is lastig om een auto als deze ‘Smart’ te maken. Smart heeft immers recent niet echt een familiegezicht gehad omdat ze de afgelopen jaren maar één auto bouwden. Wij krijgen er meer een soort mini-Mercedes gevoel bij. Niet onlogisch, gezien de roots.

nieuwe smart #1
nieuwe smart #1

Specs

Belangrijkere vraag: is het wat? Er is een grote opmars aan elektrische crossovers en dus moet de Smart zich kunnen onderscheiden. Op papier ziet het er prima uit. Een 66 kWh groot accupakket moet volgens de WLTP-meting een actieradius van 440 km realiseren. Zoals wel vaker: niet baanbrekend, maar ook niet slecht. Vooral waarde voor je geld is belangrijk, maar prijzen deelt Smart nog niet.

nieuwe smart #1

Krachtcijfers klinken leuker: 272 pk. Dat is zeker niet slecht, al is niet bekend hoe snel de auto naar 100 km/u sprint. Dat zou kunnen tegenvallen: de aandrijving zit namelijk enkel op de achterwielen. Nou is dat niet het belangrijkste van deze auto, maar goed. Een ander tegenvallend cijfer: het gewicht zit boven de 1.800 kilogram. Voor een Smart. Ouch.

nieuwe smart #1

Wat dan wel weer tof is qua specs is dat opladen lekker snel kan met een aardig forse 22 kW AC en 150 kW DC. Ook vrij uniek en fijn voor vakantiegangers: het trekgewicht is 1.600 kg. Dat wil nog wel eens een puntje zijn voor elektrische auto’s, maar de Smart heeft hier geen last van.

Interieur

Het interieur van de nieuwe Smart #1 lijkt ook erg Mercedes-achtig, maar dat is niet perse slecht. Natuurlijk wel met een wat goedkopere insteek als je kijkt naar materialen. In het midden prijkt een groot scherm met een diameter van 12,8 inch. Daarnaast is er nog een kleiner 9,2 inch scherm voor de bestuurder in plaats van een tellerbak. Dit is de eerste Smart met meer dan vier zitplaatsen: vijf stuks in totaal. De auto zal softwarematig bijgehouden worden met OTA (over the air) updates.

nieuwe smart #1
nieuwe smart #1
nieuwe smart #1

De Smart #1 verschijnt deze zomer al in de showrooms, maar wordt pas in 2023 officieel geleverd. Zoals gezegd zijn prijzen nog niet bekend, wel dat ‘ie in drie versies beschikbaar wordt. Daaronder valt ook een eveneens zeer hippe #LaunchEdition. Nee hoor, die heet gewoon Launch Edition en zal alleen in het begin leverbaar zijn.

Ook interessant!

  • Nieuwe Smart hatchback
    Nieuwe Smart hatchback is bijna gewoontjes
  • Mahindra XUV-700
    Nieuwe crossover kost slechts 13.500 euro
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • nieuwe zevenzits crossover
    Nieuwe zevenzits crossover niet zo stoer als naam

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Smart, smart-1

Vorig bericht: « 100 rijden en andere Belgische bespaartips op een rijtje
Volgend bericht: Hou jij van voetbal? Dan moet je dit bericht echt lezen »

Lees Interacties

Reacties

  1. haroldt zegt

    7 april 2022 om 20:07

    Niks mis mee!

    Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    7 april 2022 om 20:30

    Interieur wel geslaagd. Exterieur vind ik echt lelijk.

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    7 april 2022 om 20:35

    Kind van Adam en EV6.

    Login om te reageren
  4. hooesi zegt

    7 april 2022 om 20:42

    Kansloos

    Login om te reageren
  5. exclusivecarspotter zegt

    7 april 2022 om 23:21

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. jmeverts zegt

    7 april 2022 om 23:23

    1800kg/272pk=6.6 sec naar 100

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    7 april 2022 om 23:43

    Voor wat het moet zijn vind ik het geen verkeerd ogende auto. Ik deel de mening van Loek dat het een soort mini-Mercedes lijkt. Vooral die achterlichten hadden zo van een Mercedes EQ af kunnen komen.

    Ik vraag mij alleen af wie in hemelsnaam de interface van het infotainmentsysteem heeft goedgekeurd. Het ziet er uit als de zes jaar oude tablet van een willekeurige kortpittige dame die de hele dag Candy Crush op Facebook speelt tegen haar vriendinnen Corrie en Tiny.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      8 april 2022 om 00:13

      Duitse instapprijs 33000 tot 45000€ echt gratis, enfin zo laten ze het uitschijnen.

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      8 april 2022 om 00:13

      Handig zo kan ze niet (verder) verouderen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 april 2022 om 05:35

      Het infotainment sluit dus perfect aan bij de belevingswereld van de doelgroep van de wagen. Ik dacht ook “wat onhandig” maar laten we even de review van Bart afwachten.

      Login om te reageren
  8. degrotemuis zegt

    8 april 2022 om 07:17

    Qua specs redelijk middle of the road. gewicht lijkt vergelijkbaar met andere EVs (en wat Loek zegt, allemaal zwaar), formaat lijkt niet te lomp en vermogen prima. Aan de buitenkant best oké, een verlengde Opel Adam met een vleugje Countryman. Maar dan aan de binnenkant de uitstraling van een AliExpress tablet van 30 euro. Of misschien nog net 40 euro voor de vegan leather versie. Inclusief de bijbehorende poppenkast interface op het centrale scherm. Op deze foto’s heeft het voor mij al een goedkope uitstraling, vrees dat t in het echt nog goedkoper oogt. Is het nou echt zo moeilijk om een interieur eigentijds te maken zonder de knakentablet look?

    Login om te reageren
  9. shicomm zegt

    8 april 2022 om 08:26

    Echt heel “funky” lijkt het niet zo op het 1e gezicht..
    De huidige smarts zijn dan wel twingo’s maar hebben nog wel iets lolligs in zich zitten.
    Ik heb het bange vermoedden dat de ‘one’ aanzienlijk prijziger zal worden dan hun huidige aanbod.
    Tuurlijk krijg je er meer auto en een groter bereik voor terug maar toch knaagt er iets..

    Login om te reageren
  10. fastshifter zegt

    8 april 2022 om 09:28

    Poeh, die zal het merk Smart niet gaan redden denk ik.

    Login om te reageren
  11. haroldt zegt

    8 april 2022 om 10:05

    eea bekeken (Online) Carmaniac.de (Youtube) zijn erg poositief over afwerking prestaties (Specs) materiaalgebruik.

    Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    8 april 2022 om 10:13

    Hoe groot is hij nou? A, B of zelfs C segment?

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      8 april 2022 om 10:21

      @audirs3: oh heb het van Autoweek: Met een lengte van 4,27 meter is hij een centimeter langer dan de VW ID3. De hoogte is 1,64 meter, dat is meer dan die van niet kinderachtige VW ID4

      Login om te reageren
  13. haroldt zegt

    8 april 2022 om 10:18

    Formaat Golf schijnt rond de 42.000 en waarschijnlijk komt er 1 met kleinere accu.. ben benieuwd. de specs in dit segment is top! 150kw laden bv..

    Login om te reageren
  14. burb zegt

    8 april 2022 om 11:16

    Ook weer de XXL variant van een oorspronkelijk zeer compacte auto. Maar inderdaad dat infotainment; rechtstreeks uit China en voorzien van de nodige bloatware. Oppassen dat je de batterij widget niet ineens verwijderd…

    Login om te reageren
  15. Eric-pablo zegt

    9 april 2022 om 05:00

    1600kg??? Gtx mag maar net 1400kg trekken. Mag hopen dat de id buzz dual motor ook minstens 1600kg mag sleuren voor de boot.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North