• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Smart hatchback is bijna gewoontjes

Auteur: willeme, gepost 10 februari 2022 om 10:57 – 12 Reacties

Nieuwe Smart hatchback

De camouflage-wrap lijkt het meest bijzondere aan de nieuwe Smart hatchback te zijn. Dat is overigens ook best goed nieuws.

Smart gaat een nieuwe kant op. Het merk probeert dik 20 jaar een voet aan de grond te krijgen en ergens lukt dat niet helemaal. Natuurlijk, met meer dan 32.000 verkochte exemplaren zie je ze geregeld voorbij komen. Maar voor het type auto, zou het aantal veel hoger moeten lukken. Even ter referentie: sinds 1998 zijn er iets meer Smarts verkocht als Tesla’s Model 3 alleen al in 2019.

Kortom, het roer moet om en niet zo’n klein beetje ook. Dat gaat Smart doen met een nieuwe partner, een nieuwe auto en nieuwe naamgeving. Daarbij gaat Smart gebruik maken van ’t Hekje. Daarmee bedoelen we niet een kleine cabaretier, maar het ‘#’-teken. De eerste auto is de Smart #1. Handig als men gaat Twitteren over deze auto. Of een andere nummer 1.

Nieuwe Smart hatchback

Nieuwe Smart hatchback

Volgens Smart wordt de Smart #1 een trendsetter. Smart wordt namelijk een fabrikant van compacte premium EV’s. Maar dat is niet het enige opmerkelijke. Smart spreekt van een SUV, maar ze hebben per ongeluk foto’s gestuurd van een vijfdeurs hatchback die marginaal hoger op zijn pootjes staat.

Het doet denken aan een Suzuki Swift met de dakpartij van een Opel Adam. Collega @RubenPriest vond het niet echt een Smart. De auto is ontworpen door Mercedes-Benz. De Smart #1 is vervolgens fijneslepen door het China Automotive Engineering Research Institute in Chongqing. Er zijn dagen dat we er niet langsrijden.

Nieuwe Smart hatchback

Cw-waarde Smart #1

In dat instutuut hebben ze de luchtweerstandscoëfficiënt op 0,29 weten te krijgen. Dat is bijzonder indrukwekkend voor een hatchback in dit formaat. Sorry, we zien er nog steeds geen SUV in. Let wel: dat is bij de (vermoedelijke) concurrenten van de Smart #1 ook het geval.

Daarbij is het segment van compacte premium EV’s met makkelijke instap enorm populair, dus logisch dat Smart daar een graantje mee van probeert te pikken. Over formaten, technische gegevens, actieradius of prijzen is nog niets bekend. Wel weten we dat de auto in samenwerking met Geely gebouwd gaat worden en dat de Smart #1 aan het einde van dit jaar op de markt zal verschijnen.

Meer lezen? Dit zijn 6 moderne hot hatches worden vaak vergeten!

Ook interessant!

  • SMart
    Video: Smart legt lekker driftje neer
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Smart ForFour
    In memoriam: Smart ForFour
  • Smart Crossblade video

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, geely, mercedes-benz, Smart

Vorig bericht: « Tesla Roadster is verslagen door deze dino (met Tesla-motor!)
Volgend bericht: Tweede generatie Ranger Raptor bijna klaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    10 februari 2022 om 11:26

    Wat een vooroordelen, wie weet heeft ie wel echte ongespoten zwart plastic spatbordrandjes.
    Dan is het dus echt wel een stoere SUV met terrein capaciteiten.

    Login om te reageren
  2. hakvo054 zegt

    10 februari 2022 om 11:31

    een soort kruising tussen een Mini, een Opel Adam en VW ID?

    Login om te reageren
    • Pixed zegt

      10 februari 2022 om 12:27

      Volledig mee eens.

      Login om te reageren
  3. basman147 zegt

    10 februari 2022 om 11:40

    Grappig, heel lang geleden heb ik het genoegen gehad met een ontwerper van Opel te praten over een conceptcar van hen, de MAXX. Zelfde concept als Smart, maar dan wel met een achterbank. Op de vraag waarom de auto niet in productie zou gaan was hij heel duidelijk “de markt is niet groot genoeg, die is maximaal 40, 50000 stuks per jaar, dat gaat niet werken met een gloednieuwe auto” Goh, vroeg een klasgenoot, maar Smart denkt 100000 stuks per jaar te gaan verkopen, gaat ze dat dan wel lukken? Korte pauze, en vervolgens zei hij dat ze bij Opel geen idee hadden hoe ze bij Smart aan die cijfers kwamen… Moet ik altijd weer aan denken als ze bij Smart met grootse plannen komen.
    Maar goed, met een kleine SUV kan je op dit moment haast niet fout zitten, ook al lijkt hij op een kruising tussen een Countryman en een London Taxi.

    Login om te reageren
  4. jensoffbutton zegt

    10 februari 2022 om 13:40

    Duidelijk dus dat Mercedes van Smart toch een Mini-kloon wilt maken om BMW het wat moeilijker te maken.

    Login om te reageren
  5. vonklausenburg zegt

    10 februari 2022 om 13:44

    Ik zie hier dus een soort Clio in met een Mercedes-light sausje.

    Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    10 februari 2022 om 14:18

    UIteraard is het helemaal niet zo spannend of Smart vindt dat het een SUV is of niet. Dat labeltje is puur een marketinginstrument.
    Op het kentekenbewijs van mijn Peug 308 SW (láger dan een Smart ForTwo!) staat dat ’t een MPV is…

    Maar goed, hopelijk heeft dit ding meer succes dan de eerst ForFour (onderhuids een Mitsubishi Colt). Dat was ook zo’n poging om het roer om te gooien, en het merk te laten groeien.

    Login om te reageren
  7. kevertje zegt

    10 februari 2022 om 15:13

    Waar het ook mag aan doen denken, de vraag is hoe dit niche-merk nog verder in leven kan blijven, tenminste met de verkoop in deze contreien. Anno 2022 zie je in het stadsleven nog nauwelijks iets van Smart, tenzij een overgebleven exemplaar ergens van een Telecom-operator. Dat één en ander een heel sterk Chinees ontwerp-verhaal is geworden, vertelt genoeg waar de groeimarkt precies gezocht wordt.

    Login om te reageren
  8. HZW zegt

    10 februari 2022 om 16:48

    Dit is geen hatchback, maar gewoon de productie versie van de “Electric SUV Concept”.

    https://media.autoweek.nl/m/2ryy1z9bonzl.jpg

    Login om te reageren
  9. HZW zegt

    10 februari 2022 om 16:50

    Het is al langer bekend dat smart komt met een elektrische Crossover.

    Login om te reageren
  10. Breinstein zegt

    10 februari 2022 om 21:19

    Wat ogen die wielen klein met dit design.

    Login om te reageren
  11. z3cabby zegt

    11 februari 2022 om 05:47

    Op zich wel een smart move

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North