
We hebben een logistiek dieselprobleempje. Oliehandelaren en tankstations in Nederland moeten alle zeilen bij zetten om nog aan diesel te komen, want volgens ingewijden staan verschillende grote oliedepots zoals in Roermond, Venlo, Wageningen, Cuijk en Geertruidenberg momenteel al droog. Dit wordt veroorzaakt doordat twee grote raffinaderijen in Nederland en België gelijktijdig in onderhoud gingen en alsof Murphy er hoogstpersoonlijk mee speelde, kreeg een derde ook nog eens productieproblemen. Tussenhandelaren ontvangen al geen voorraad meer en proberen nu op eigen kracht met tankauto’s diesel te halen in de havens van Rotterdam en Antwerpen.
Tankstations staan nog net niet droog maar hebben doorgaans hooguit voor drie à vier dagen voorraad, aldus Pieter Peeters, directeur van de Van der Sluijsgroep in Geertruidenberg, de grootste onafhankelijke oliehandel van Nederland.
De weggevallen productiecapaciteit kunnen de overige raffinaderijen, met name Pernis en Antwerpen, niet kunnen opvangen. In de Rotterdamse haven wachten zeker zestig schepen al een week op een lading diesel, maar er is niet voldoende productie en er zijn allerlei laadproblemen. De schepen worden van het kastje naar de muur gestuurd.
Hoewel er volgens Peeters nog geen reden is tot paniek, is de situatie wel zeer nijpend. De hele cirkel van productie en bevoorrading sluit zo nauw, dat er eigenlijk nergens iets mis mag gaan. Hij hoopt dat de diesel productie binnen een week weer normaal is, want veel langer moet het niet duren, aangezien het ook nog eens 18 tot 28 uur duurt voordat de diesel vanuit Rotterdam met schepen in Groningen en Limburg is. Momenteel rijden er heel wat tankauto’s door Nederland en België af en aan. Iedereen probeert nog ergens diesel te bemachtigen. Voorkomen moet worden dat de transportsector in de Benelux stil komt te liggen, aldus Peeters. (via: pzc)





HAHAHHAHA
Mijn lese auto rijdt op benzine.
je zou toch raar staan te kijken denk als je wilt tanken en er is geen diesel meer
Zal wel loslopen denk ik…
Moet je zien hoe snel de overheid op zoiets reageert, als ze ineens heel veel accijnzen dreigen te verliezen! Ze vinden vast nog ergens een paar vaatjes…
Ach…het heeft ook een positieve zijde zo’n tekort: kunnen we alvast een beetje droogtesten met het scenario dat ons binnenkort te wachten staat…Peak Oil jongens http://www.lifeaftertheoilcrash.net
goede reden om thuis te blijven! :D
kijk en nog een reden om geen diesel te rijden. whoei. waterstof kom er maar in! :)
heu? zit er in wageningen een olie depot? :? :P
maaaaar ik rij toch geen oliestoker… dus maakt niet zoveel uit eigenlijk. Misschien is er de komende maanden dan wel een daling in fijnstof! ;)
Geen paniek gewoon de auto van je buurman effe aftappen.
met z’n allen groene diesel tanken…. er groeit genoeg van die gewassen waaruit die biodiesel wordt gehaald.
Storm in een glas water…. Uit Frankrijk en Duitsland is genoeg diesel te importeren.
waarom zou ik nog snel even moeten tanken als er een tekort aan diesel dreigt
diesel dat is toch voor boten en vrachtwagens en centrale verwarming
Effe bij boer harrie op de hoek effe wat rooie diesel “lenen”..
Me pappie werkt bij de grote S, hij wist nog van niets. Kop in het zand :D
@ Ben
Het geld ook voor de rode diesel!
volgens mij is er over al te kort van de prijsen vliegen de pan uit
@ Summer Sky; Ai… Wil je niet meer van die depressiefmakende berichten hier posten… :( Wat een lekkere boodschap voor een donderdagavond… 2005 was de piek, en vanaf dan wordt het alleen maar minder en duurder… :(
Nog een reden geen diesel te kopen onstabiele aanlevering. Ik verhuis volgende week na belgie en na lang toben toch geen diesel. Mijn voornaamste reden geen diesel te rijden is het motorgeluid. Die groene diesel wordt uit graan enzo gemaakt. Is helemaal niet goed want in die arme landen kunnen de armen mensen niks meer te eten krijgen. Graan wordt allemaal voor diesel gebruikt.
Wat een grap, kunnen ze ineens ook de diesel afschaffen!
weg met die rotzooi!
Ik werk bij de grote T en wij hebben een landelijke fax gekregen dat er geen diesel meer kom en dat we vanaf woensdag waarschijnlijk helemaal zonder zitten.
lol, dit heet nou produktieplanning. Zelf zorgen voor een tekort zodat je de prijs op kunt voeren => winstmaximalisering :(