Snelheidslimiet op Autobahn vanwege ontploffingsgevaar

Auteur: , 60 Reacties

Ja, dat leest u goed. Ook in de nachtelijke uurtjes geldt dezer dagen op hele stukken Duitse Autobahn een limiet van 80 km/u. Rij je harder, dan riskeer je een zogeheten blow-up.

BAM!

Het klinkt erger dan het is, zo’n blow-up. Natuurlijk gaat het niet over je auto, als die dagenlang bij 50 graden in Death Valley kan rijden, dan lukt het in het Europese klimaat ook wel een paar uurtjes. Het gaat om wat er zich onder je auto bevindt, en wel prehistorische stukken snelweg van betonplaten.

Ook in Duitsland zijn de infra-budgetten niet oneindig, en dus ligt er hier en daar nog een ouderwets stuk Belgisch Sovjetbeton. Met de huidige temperaturen schijnt er dermate veel spanning op te komen te staan, dat als er met tempo onbegrensd overheen wordt geknald, het beton kan exploderen.

Derhalve worden met name in Zuid-Beieren limieten van 80 km/u ingesteld. Da’s dus jammer als je van plan was je auto er deze dagen uit te laten, maar als het de keuze is tussen even inhouden of een IED-klap aan oud betongruis tegen je bodemplaat, dan is deze snel gemaakt dunkt me.

Voor de Duitslandrijders, het gaat om de volgende ‘getroffen’ wegen:

A 3 Nürnberg – Passau, zwischen Nittendorf und Sinzing,
A 92 München – Deggendorf, zwischen Dreieck Feldmoching und
Dingolfing-Ost,
A 93 Rosenheim – Kiefersfelden, zwischen Inntaldreieck und
Brannenburg,
A 93 Dreieck Holledau – Regensburg, zwischen Elsendorf und
Regensburg-Süd,
A 94 München – Passau, zwischen Kreuz München-Ost und Forstinning.

Door dit fenomeen zijn al doden gevallen, zoals je in onderstaande video kunt zien:



60 reacties

Zuid Beieren is sowieso een ellendige 80 km-zone. Van München richting Oostenrijk is het altijd schuifelen geblazen
Ouch..
We willen video’s zien!
U vraagt, wij draaien. Video toegvooegd.
@sir_smokalot:

U vraagt…

In dat geval :D. Ik wil een cubaanse sigaar.
@bempi: Ik wil een crystalmeth-sigaret
Lekker dan wilde ik volgende week met m’n pa gaan knallen in de porsche..
@fa5test: gewoon doen. Filmen hoe de weg achter de auto openbarst. Levert vast spectaculaire beelden op.
@fa5test:

Als je de pech hebt,knal je letterlijk van het beton (asfalt) af,als je zo’n wegdek als dit aantreft.
@fa5test: daar ben je niet zo snel hoor. Als je echt doortrapt heb je nog wel een uur of 6 nodig om in München te komen, maar reken maar op 7 a 8. Dit is ten zuiden van de stad, en je moet ook weer terug… Mocht je er toch heen gaan, rij via Nürnberg, dan kan je harder rijden.
@BananaMan: we gaan de eerste dag naar mercedes of bmw museum en dag 2 rondjes over de ring.
@fa5test: ga maar vroeg van huis dan, zeker als je naar de Peteuel Ring wil is het nogal een ritje. Maar met 2 rijders goed te doen. Hopelijk wel iemand met ervaring erbij op de ring? Kan ik serieus aanbevelen, vooral na 2 druppels regen vliegen ze er bij tf bij bosjes af.
@BananaMan: alleen mijn vader heeft een rijbewijs en een zeer ervaren coureur dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken!
Ja zeer gevaarlijk maar wel leuk om zo hard te rijden
Ik vraag me af of het wel komt door het hard rijden en niet gewoon de hitte.

De 80 km lijkt me echter wel redelijk als er een deel van de snelweg voor je heeft besloten om voor drempel te spelen.
@sketcher: Ook wat ik dacht. En dan lijkt me niet de snelheid relevant, maar de hoevelheid gewicht die er over die platen dendert. Ik vind het nogal een risico om te aan te nemen dat het onder de 80 per uur niet meer gebeurt. De weg afsluiten totdat ie aangepast is lijkt me de juiste oplossing, ook al zorgt dat voor veel files in de omgeving en voor economische schade.
@SJ: Uiteraard doen ze de weg dicht als het eenmaal gebeurd is.
Die 80km zal wel voornamelijk bedoeld zijn voor die plekken waar ze plots kunnen ontstaan. Met 80 km heb je nog tijd flink af te remmen, met 200 ben je kansloos.
@SJ: Dito: Het heul hard rijden lijkt mij vooral gevaarlijk, ingeval je zo’n blow-up tegen komt.. Met 80 per uur kan je nog redelijk ongeschonden zo’n horde nemen mocht deze voor je neus ontstaan. Al lijkt me dat op je motorfiets ook bij 80 km/h niet echt lekker.

Citaat:

Der ADAC rät angesichts der kommenden Hitzewelle zu besonderer Vorsicht. Abschnittsweise Geschwindigkeitsbeschränkungen sollten zur eigenen Sicherheit unbedingt eingehalten, der Abstand zum Vordermann sollte vergrößert werden.


Ik lees vooral: Voorzichtigheid, langzamer rijden en afstandhouden, maar niets over ‘ hard rijden = blow-out veroorzaken ‘
En dat noemt zich dan een rijk land. Er ligt natuurlijk wel wat meer kilometers dan in Nederland, maar het heeft mooi wel het leven van een motorrijder gekost die waarschijnlijk niet eens heel hard reed.
@j00rs: Amerika noemt men ook een rijk land. Daar was ’t al jaren voor de financi-ele crisis al crisis op ’t asfalt.
@j00rs: Het asfalt in Nederland is onovertroffen. Alleen de maximum snelheid niet.
Waardeloos dat beton.. Ook met regen erg gevaarlijk
@Sir_Smokalot: Sovjetbeton in Beieren?
@benzinehoofd: Vond ik ook al raar, eerder pauper beton.
@sketcher: Nazi-beton wellicht. Nou ja, dat was het dan toch ;).
Triestig.. Dat wordt met de Cayenne op vakantie ipv de 911.
@razzie: of 16″ velgen dr op
En dan zeggen er hier mensen dat het Duitse stukje snelweg zo superieur aan het Nederlandse is. Ik heb de Nederlandse infrastructuur altijd als de beste ervaren van de wereld.
@The360box: Kwaliteit van de infrastructuur meet je niet alleen af aan de staat van het wegdek tijdens extreme hitte.

Kwaliteit zit m bijvoorbeeld ook in de afstand tot de volgende afslag. Als deze (te) kort is, komt er (te) veel lokaal verkeer via de snelweg en neemt de kans op file toe. In Duitsland is het niet alleen het autobahn netwerk, maar ook het onderliggende secundaire netwerk dat de ‘ kwaliteit van de infrastructuur ‘ imho op een (iets) hoger niveau ligt dan in Nederland.
@sjamp: Hierdoor valt Nederland t.a.t. buiten de boot, wij zijn gewoon een te klein land voor grote stukken zonder op/afrit. Ik weet dat je bijv. in Frankrijk vanwege de tol op de snelweg ook prima via de B-wegen er kunt komen, bedoel je zoiets?
@The360box: precies!

Nederland is niet te klein trouwens, maar Duitsland is veel groter. De af te leggen afstanden zijn dus ook groter en dus wil je, als je jezelf op de autobahn begeeft, ook gewoon kilometers maken. In Nederland is het snelwegnetwerk in de Randstad meer een ‘ binnenwegen systeem ‘.
De meeste snelwegen zijn ook gewoon oude rijkswegen die wat breder zijn gemaakt en dus als snelweg door t leven gaan. De A50, die als volledig nieuwe weg de Veluwe doorkruist heeft daar geen last van, maar dan A12 bij Utrecht,.. niet voor niets dat hier uiteindelijk is gekozen voor ‘ontvlechting’ om het regionale verkeer van het doorgaande verkeer te scheiden.
@JanC: Ok. Je hebt gelijk.. leermomentje van de dag :-) ( Leuk leesvoer trouwens! )

Toch: ik heb toch de indruk dat een goed secundair wegenstelsel voor lokaal verkeer veelal ontbreekt, en dat er dus relatief veel regionaal verkeer op de snelweg komt. Maar goed: Nederland is als geheel, of minimaal de randstad misschien beter te vergelijken met het Ruhrgebied; veel steden, veel knooppunten, veel vertragingen.
@sjamp: Dat is een goede vergelijking.
En inderdaad leuk leesvoer.
Ook wordt het “meer asfalt is meer verkeer” mythe ontkracht, of dat OV voor files een oplossing is. Het probleem van files is precies waarom OV niet werkt; je zou veel meer personeel op piektijden, veel meer materieel op piektijden etc moeten invoeren wat dus ineffecient tot de macht 3 is.
@JanC: Meer asfalt is minder files, dat is inmiddels wel duidelijk. En ik heb liever goede doorstroming, zorgt voor minder onzinnige uitlaatgassen dus goed voor het milieu.

Groen Links voor meer asfalt!

Dan hebben ze wel mijn stem, met domme argumenten niet…
Snelheidslimiet lijkt mij niet ingesteld om het beton te sparen maar om de voertuigen eerder tot stilstand te krijgen igv een blow up.
Door de warmte zetten de betonplaten uit en worden de flexibele naden tot het uiterste (en soms eroverheen) belast.
Toch even schrikken hier! Ik rij binnenkort naar Italië voor mijn vakantie en verheug me altijd op de stukken autobahn waar lekker doorgereden kan worden. Gelukkig liggen de stukken snelweg waar het hier specifiek om gaat niet op mijn route.
@dennis: laatste keer dat ik op de Autobahn was kon ik nauwelijks lekker doortrekken, behalve als ik het niet erg vond om 10 seconden later weer vol op de rem te moeten. Erg druk in de vakantieperiode nu!
@Sorcerer: oh, en de halve Duitse snelweg ligt open vanwege wegwerkzaamheden. Check je route voordat je vertrekt even in Google Maps, die vertelt je wat waar open ligt. Kan je enorm veel tijd en frustratie voorkomen. Zeker in de richting waar jij naartoe wilt rijden!
@Sorcerer: Thanks! Ik heb al wat voorwerk gedaan. Uiteindelijk is het straks zoals is. Wanneer er ruimte is om even door te trekken, zal ik dat zeker niet nalaten, maar wat niet gaat, gaat niet.
De uitzettingscoëfficiënt van beton is met deze temperaturen natuurlijk maximaal. Bij lange afstanden beton is de kracht dat ook onvoorstelbaar groot. Goed besluit van de wegbeheerder. De gulden middenweg. Ze kunnen ook alle risico wegen dicht gooien.
@Kvgorp: Nee hoor, de uitzettingscoëfficiënt van dit beton is een constante en niet temperatuursafhankelijk. Jij bedoelt: de uitzetting, onder invloed van temperatuur, wordt hoger naarmate het warmer wordt, en met deze temperaturen is dat hoger dan normaal. Vermoedelijk is de uitzetting nog niet maximaal, want dat zal hoger liggen met hogere temperatuur.
@fapfap: ja dat bedoel ik ook je hebt gelijk.
@fapfap: maar wat ik met maximaal bedoel is dat de constructie z’n maximale temp en dus uitzetting heeft bereikt. De delitatievoegen kunnen het klaarblijkelijk niet meer aan. Dat houd in dat de temperatuur hoger of gelijk is aan de maximale temp van de constructie berekening. Voor de constructie maakt het dus niet uit als het nog veel warmer wordt. De max is toch al gehaald.
Een tijdje geleden was er een reportage op ARD of ZDF over de staat van onderhoud van de Autobahnen. Daar blijkt al tientallen jaren nauwelijks groot onderhoud gedaan te zijn. Hetzelfde geldt voor de waterwegen; kanalen en sluizen, vooral in het noorden, zijn sinds hun aanleg in de Kaiserzeit vrijwel niet bijgehouden en daardoor vaak te ondiep of te smal. Wie via de Autobahn zwaar transport moet uitvoeren, moet uitvoerig uitpuzzelen waar dat kan gebeuren zonder dat een viaduct bezwijkt onder het gewicht, met als gevolg honderden kilometers omrijden – de klant betaalt wel. En nu heeft de staat geen geld meer; dat is uitgegeven om andere landen op de been te houden (ik vond dat voor de toch tamelijk linkse publieke omroep in Duitsland een gewaagde conclusie).
@oxymoron: Je kunt idd wel het grootste netwerk snelwegen hebben in heel Europa, het onderhouden ervan en up-to-date houden qua veiligheidseisen wordt hierdoor veel moeilijker.
@oxymoron: Er is nog altijd wel geld voor, als je kijkt naar de Mineralölsteuer, Umweltsteuer, etc. etc. maar daar wordt net als in Nederland maar een breukdeel daadwerkelijk van geïnvesteerd in het wegennet.

Bovendien is het geld uitgegeven in de afgelopen 20 jaar aan de “eenwording”, oftewel om Oost-Duitse steden op te knappen, infrastructuur op de been te zetten, industrie op te zetten, etc. Het geld uitgeven aan Europa is maar voor een heel klein deel waar en speelt bovendien – denk maar na – slechts zeer korte tijd.
@oxymoron: Voor normale wegen is het officiële doel is om gaten dieper dan 5 cm(!) wel aan te pakken.
RIP motorrijder, om zo aan je eind te komen, echt lullig.
@Onehp: Zwaargewond zegt ie.
Laten we maar het beste hopen.
@BananaMan:
Direct gevolgd door “kort daarna ter plaatse overleden”.
Helaas, “Rest In Pieces” dus.
@jrk68: Je hebt gelijk, ik heb niet goed geluisterd. Maar laten we het op Rest in peace houden
Dat beierse accent, niet echt het meest elegante dat er is.
Zijn het de auto’s niet dan is het de weg Daar….
Je mag zo hard rijden als je wilt in Duitsland op snelwegen die ontploffen. Maar in Nederland met de degelijkste snelwegen mag je maar een luttele 130 rijden. Omgekeerde wereld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).