Opel ontwikkelt turbogeblazen 1.0 driecilinder (115 pk) [updated]

Auteur: , 72 Reacties

Bij de introductie van de Adam was ondergetekende sceptisch vanwege het ontbreken van een geschikte motor voor Opels kleinste. Nu blijkt dat er in het geheim al wat in de pijplijn zat: een moderne geblazen driepitter.

Tegenwoordig doe je niet meer mee in de automotive rat race als je geen drukgevulde driecilinder hebt. Fords 1.0 Ecoboost is wellicht de bekendste, maar ook BMW heeft er een, en naar het schijnt werkt het VW-concern achter de schermen ook aan een nieuwe driepitter.

Opel, dat onlangs al de efficiënte 1.6 SIDI-motor aan zijn lineup toevoegde, presenteert in Frankfurt een volledig aluminium SIDI-driecilinderblok, met turbo, en 115 pk en 166 Nm (tussen 1.800 en 4.700 tpm), dat vanaf 2014 zijn eerste toepassing zal krijgen in de Adam. Hierin wordt hij gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde zesbak (die droog 37 kg weegt). Het zou ons verder niet verbazen als het blokje zijn weg ook vindt naar de Corsa.

We zeiden het eerder deze week nog: er gebeurt genoeg binnen het Opel-concern, en deze toevoeging onderstreept dat alleen maar. Het lijkt me bovendien een essentiële zet om de Adam competetief in de markt te kunnen zetten. Met de huidige bejaarde atmosferische viercilinders en een vijfbak is dat een stuk moeilijker.

Het is alleen wel erg lullig voor de 785 hipsters die er dit jaar al eentje hebben aangeschaft. Maar ja, het kost wat om early adopter te zijn.

Update 17-02-2014: Opel bevestigt vandaag dat deze motor plek krijgt in de Opel Adam. Hij komt eer tevens in 90 pk-uitvoering. Onthulling in Genève.



72 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
VW heeft al heel lang een 1.2 3 pitter.. staat een beetje raar geformuleerd!
Da’s waar. Er schijnt echter ook een 1.5 in het vat te zitten. Heel premium enzo. Heb t even wat aangepast
@sir_smokalot: Top! Nou premium inderdaad.. Maar ik heb er helemaal niks mee met al die muesliauto’s en mueslimotoren, dat is pas slecht voor het milieu! Daarom rijd ik ook gewoon een 5.0 V10 is veel leuker!
@Mixpower: En zo hoort het! Ik heb precies de helft van jou motorinhoud en cilinders, ik hoop zo lang ik het kan betalen dat ik niet minder dan dit hoef te rijden;)
@mustang84664: Goed bezig!
@Mixpower: jij rijd zeker volkswagen. Ik heb ook overwogen om een volkswagen pheaton 5.0 v10 te kopen maar ik weet niet of die v10 wel goed is
@jespervgeemen: Nope ik rij Volvo;), en dat zal de komende jaren niet veranderen! Nog even door dromen (en sparen) voor wat leuker/sneller speelgoed!
@Mixpower: De M5 F10 klinkt niet man, gewoon een vijfcilinder kopen… Audi RS3 of zo…
@Mixpower: M6 E60, you serious bro? Ik wil jou zijn ( nee, ben niet sarcastisch )
@MLTB: Edit knopt AB, bedoelde M5
@MLTB: Klopt E60 M5, een genot om iedere dag weer in te stappen! :)
@Mixpower: De geblazen 1.2, de 1.2 TSI is een VIER-pitter, hier spreken ze over geblazen 3-cilinders.
@autobart:
De geblazen 1.2, de 1.2 TDI is een 3-cilinder, misschien zou dat de verwarring veroorzaken? Ik roep ook maar wat hoor…, maar dat zal je niets verbazen….

Wel wachten jullie al een jaar op de beloofde 1.0 TSI uit de eveneens beloofde Up! GT.
Of zouden ze hem niet betrouwbaar krijgen….
@jrk68: Klopt, de 1.2 TDI is een 3-pitter… Maar volgens mij ging het over benzinemotoren.
@autobart:
Nope, het gaat over geblazen 3-cilinders, het woord “benzine” komt in de hele tekst niet voor….
@jrk68: Ze spreken over de ecoboost motor van Ford en de nieuwe SIDI motor van Opel, dat zijn beide geblazen benzinemotoren… Maar je hebt gelijk dat benzinemotoren niet specifiek genoemd worden.
@jrk68: hij is best betrouwbaar, er is alleen niemand die m kan testen. De laatste 2 testcoureurs van VW hebben het 3000 en 5000 km in de 1.0 Up! uitgehouden voordat ze van de brug sprongen. Tot zover is ie iig voor 8000km betrouwbaar.
op randstad.de kan je de baan vinden,
@autobart: Iets beter je huiswerk doen! Dan had je geweten dat VW al een paar jaar een 1.2 3 pitter benzine motor heeft! ;)

Leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#Three_cylinder_petrols

Oh, en als je nog iets beter had gelezen had je gezien dat ik het helemaal niet over een M5 F10 heb gehad maar over een E60 met een 5.0 V10. ;)
@Mixpower: Dat lijstje heb ik al vaak gezien. En nee, daar staan geen geblazen 3-cilinder benzinemotoren. Die heeft de Volkswagen Group niet.
Wel een sticker met Turbo achterop plakken.
@norge: uiteraard, zie tegenwoordig zelfs veel meriva’s rijden met TURBO achterop.
@melkkoe:
Zag van de week een Micra rijden met V12 achterop geplakt wel kick zo’n motor in zo’n klein autootje.
@hanzel: De voltage.. =’D
@kaasboerin: Dan is het 12V slimmerik… Je zegt toch ook geen volt 12? Je zegt 12 volt.
The only thing with 1000cc displacement should be a bottle of milk.
@nasty: Klinkt leuk engels / amerikaans. Tot je bedenkt dat ze in beide landen geen melk in literverpakking verkopen.
@mout: en er in een pak melk geen displacement plaats vindt.
@mout: bwa, maakt niet uit. Iedereen weet wat k wil zeggen :p
@nasty:
Yep, onzin dus….
@mout: Wat een baas
Opel of niet, vind het toch best wel een stoer bakkie ongeacht z’n afmetingen.
@jack_abarth:

ongeacht=ondanks
-edit: nutteloze bijdrage-
@alfista: Daar zijn geen problemen mee hoor ;) alleen probleem met de ketting gehad door de leverancier. Het is een kleine serie motoren die geleverd werden met die ketting.
-=edit: we hebben het hier over Opel, niet over VAG=-
-=edit: zie boven=-
@alfista: Que? Plank, mis slaan?
Opel en VW zijn niet ’t zelfde.
Ennuh: die kapotlopende TSI en FSI motoren van de VAG groep, dat zijn toch juist de 4 cilinders? Double Rainbow Much!

Waarom niet vergelijken met de EcoBoost 3 pitter Ford motoren?
Die klinken zelfs als 6 pitters, volgens Martijn de cameraman van ABHD zei: http://www.abhd.nl/video/ford-focus-1-0-ecoboost/ op 3 minuut 45.
Op foto’s en de reclame ziet hij er best stoer uit, maar in het echt ben ik niet echt overtuigd. Ben benieuwd of er ook een 5 deurs gaat komen. Daardoor oogt hij misschien ook wat “voller”. En die gekleurde spaak zou ik ook gelijk spuiten:D
Dat zijn opzetstukjes die je op de elg kunt zetten. En er dus ook weer afhalen.
Is het niet beetje erg laat voor hun omdat ze net maar hun hoofd boven water kunnen houden en het schip steeds sneller zinkt?
Het blijft een zwaar overdesigned hok, daar brengt geen motorblok verandering in.
Het is best een leuk bakkie maar te hip voor de opelrijder en niet hip genoeg voor de hipster.
En dan nu pas komen met een geschikte motor als het model al lang uit is.
Een en al mismanagement bij opel en dat is zonde want voor het eerst sinds jaren hebben ze weer een goede line up qua modellen.
Wij hebben sinds kort een Fiat 500C met twinair 2 cilinder 85 pk erbij in ons wagenpark. Was sceptisch over deze kleine motoren maar kan nu een stuk minder. Wat een lekkere blokken zijn die twinair motoren. Krachtig soepel en heel geinig geluid. Dus snap de trend wel van kleine blokken.
@zeevink: Ik heb gelezen dat als je met die twinair blokjes zuinig rijdt dat je niet vooruit komt. Als je ze normaal rijdt schijnen het inderdaad leuke dingen te zijn, maar dan is het verbruik weer om te huilen. Klopt dat? Heb je verbruik-info bij ‘normaal’ gebruik (= gas geven een doorrijden ;-) )
@baasbas: verbruik is zeer redelijk bij normaal rijden. Reed met kap volledig open continu en bepakking en twee volwassenen 1 kind en hond van het weekend 489 km op 1 tank van 30 liter.
@baasbas:
In mijn familie rijd er 1 met een Panda twinair 85 pk turbo.
Die had twijfels over het verbruik alsmede ikzelf ook.
Dus de stoute schoenen aan en hop verbruikstest uitvoeren, nu moet je me niet aan de cijfers exact houden maar we zijn tot de volgende conclusies gekomen.
Ecostand turbo geknepen:
Verbruik 1:17 was zeer reëel tot zelfs 1:20 gemiddeld verbruik, en normaal rijgedrag.
Rijksweg pak um beet 1:22 mmm fabrieksopgavve ligt beduidend hoger, maar gemeten onder de meest optimale omstandigheden,
Te kort aan vermogen dus ga je hoger in toeren om mee te komen met het verkeer, eerder terugschakelen, eigenlijk continu terugschakelen, daarmee de motor in mijn ogen meer overbelasten.
Ecostand uit/turbo aan dus:
Gemiddeld 1:17
Rijksweg 1:19 tot 1:22 en reageert vlotter op het gas en vlotter is HEEL vlot.
In de stad is op de boordcomputer tot 1:5 haalbaar bij continu volgas optrekken en een zeer vlotte rijstijl, rijstijl aangepast rustiger rijgedrag lagere toeren om mee te komen.
Verbruik is naar mijn mening rechtervoet afhankelijk eco aan of uit qua verbruik ik zie geen verschil, ja het grote verschil is:
Ecostand uit/ turbo aan:
je bent geen obstakel op de weg maar een medeweggebruiker, je bent stukke vlotter dan met eco aan.
Het verbruiksverschil zit tussen je oren en met je rechtervoet te maken, eco aan knopje aan lampje aan ( ook tussen je oren knopje en lampje aan) dus rij je automatisch een stuk rustiger, iets met psychisch.
Eco off dus lekker met turbootje blazen dus rij je automatisch een stuk vlotter eigenlijk ala Lauda of een Schummie, dus lekker zuipen met dat ding.
En mijn ervaring is wel inmiddels dat als je op de eco rijd (knopje zit voor de versnellingspook) speel je heel veel met het knopje om ff vlug er langs te schieten, of je moet je zelf wel heel erg in bedwang kunnen houden, nu ken ik mensen die dat heel goed kunnen, ik niet helaas dus ik zal altijd met de Panda 1:17 rijden, en niet de door de fabriek opgegeven 1 op HEUL VEUL.

Is dit jammer nope de auto is zo geweldig leuk dat dit er niet toe doet, en ik denk dat daarmee ook dit Opeltje 3 cilinder turbo een markt op zich gaat vormen, ik heb met zo’n C3 gereden, wat een baggerbak herrie onbalans van de motor was binnen te voelen absoluut geen power of overpower kwam op heel veel gebieden te kort, heel veel te kort.
Dus een 3 cilinder turbo 115 pk jep laat maar komen en ik de Adam jaaa kek karretje lekker in het zwart met dikke velgen er onder en gaan met dat ding.
Niemand die beseft op de weg dat dit een heel klein driftkikkertje is die als het moet iedereen versteld zal doen staan, dit laatste baseer ik alleen op de ervaring die ik met de twinair van Fiat heb, 30 pk meer jaa op zeker meer lol en een nog grotere glimlach op me bakkes.

Dus had ik dit heel kort kunnen schrijven een twinturbo of zoals Opel 3pitter turbo toveren beide een dikke glimlach op je smoelwerk, en ik zit bigsmile te grijnzen als ik in de twinair rond rij.
Verbruik, mmmpfff ach ik tank nooit meer dan 25 euro om het zo even te zeggen met een dikke knipoog.
Turbo ze met de 2 of 3 pittertjes altijd blijven lachen met die auto’s….
@hanzel: @zeevink: Dank! Dit soort info zegt meer dan een folder
@zeevink: Had een tijdje terug een MiTo twinair als leenauto tijdens de APK… het rijdt wel grappig inderdaad, maar ik denk dat het me ook wel snel zou gaan vervelen (je schakelt je ook mal omdat dat ding in een halve tel in z’n toerenbegrenzer zit).Geluid is… bijzonder… deed me nog het meest denken aan een opgevoerde brommer :P
@ar156sw: kan over schakelen weinig zeggen want we hebben een automaat met flippers aan het stuur.
De flippers nog geen een keer gebruikt, daar schakelt de automaat gewoonweg te goed voor.
@sjamp: zelfs ik weet dat Opel van GM is en niet tot VAG-groep behoort, het gaat me erom dat deze kleine opgeblazen motortjes onherroepelijk stuk gaan. Grappig dat sommigen dat blijkbaar niet weten, niet willen weten of het domweg ontkennen, terwijl VAG met de handen in het haar zit. Ook de distributieriemen van Turbodiesels gaan geheid bij 90.000 km stuk, ze weten het, maar laten de klant toch gewoon 2.500 Euro betalen om een totale revisie te doen. Kwestie van klantvriendelijkheid…
@alfista: Onherroepelijk stuk? Turbodiesels die kapot lopen?

Ik weet niet, maar het klinkt allemaal nogal tendentieus, ongefundeerd en wie weet zelfs kwetsend, nodeloos.

Grappig dat sommigen totaal geen vertrouwen hebben in techniek die nog niet eens te koop is. Immers: Er is nog niet een Adam verkocht met zo’n nieuw blokje.
Ja. Veel vermogen uit een klein blokje brengt meer risico’s met zich mee dan weinig vermogen uit een groot blok. Maar als VW, Ford en in de toekomst Opel het verkopen, dan blijft het minimaal tijdens de garantie periode gemiddeld gewoon heel.

Blijven die 1.3 JTDm’ s wel heel trouwens? (Check if fanboy or just plain ignorant)
@sjamp: note to self. plain ignorant!
@alfista: riem moet zowiezo bij 90 k vervangen worden dus kwestie van normaal onderhoud ;) en tja als je zelf te laat ben of riem breekt door uitdroging is het eigen fout. Dat gebeurt bij elke garage.
Het Audi 1.5 ltr 3 cilinder motorblok (niet te verwarren met VW 3-cilinder) had zijn debuut in de “Crosslane Concept” maar deed daar als range extender zijn werk voor de twee elektro motoren.
Rumour has it, dat deze 1.5 ltr 3 cilinder alle 1.2 en 1.4 TSI/TFSI motoren gaat vervangen.
Aanvulling: de motor had in de “Crosslane Concept” 130 pk en 200 Nm koppel.
De Fiat TwinAir is al aan zijn derde generatie bezig en die leverd nu 105 pk.
De 85 pk versie is een tweede generatie TwinAir.
De 105 pk versie heeft een andere cilinderkop en turbo tenaanzien van de 85 pk 2de generatie TwinAir.
-edit: nutteloze bijdrage-
Zou hij nu wel verkopen?
@papa: Dat, want ik zie dat ding echt vrijwel nooit! (en ik woon in de randstad, wat volgens Opel DE omgeving zou moeten zijn voor zo’n karretje)
@sjamp: heb je de bijdrage van andere mensen ook gelezen, het heeft niets te maken met mijn voorkeur voor Alfa of antipathie tegen VAG, ik heb het zelf aan den lijve ondervonden en geloof me dat mijn wagens volgens fabrieksinstructies onderhouden worden zolang ik de overtuiging heb dat ze weten waar ze mee bezig zijn. De JTD’s staan bekend om hun levensduur en probleemloze gebruik en lange onderhoudsintervallen. Weet niet waar je die loze beweringen allemaal vandaan haalt.
@sjamp: eat your heart out (gezien je voorliefde voor dit soort oneliners):
http://www.autoblog.nl/eindelijk-vw-reageert-op-falende-tsi-motoren
@sjamp; speciaal voor jou! van ANWB-site, die zijn toch wel onbevooroordeeld?!
Dit vindt de Wegenwacht
Een typisch A3-euvel betreft het dashboard dat niet werkt wanneer men de auto wil starten. Dat starten lukt niet, daarvoor is het dashboard nodig. Dat kan een kwestie zijn van een relais, dat door de wegenwacht als noodgreep kan worden doorverbonden. Het relais kan dan later in de garage worden vervangen. Als het in het klokkenspel zelf zit, dan is er ter plekke niets aan te doen en moet bij de garage het hele instrumentarium eruit. De oudere 1,9 en 2,0 liter TDI’s hebben pompverstuivers per cilinder. Die kunnen kapot gaan (kost rond € 600 p.st.) en dat kan dus vier keer gebeuren. De latere versies hebben dat niet. Bij alle TDI’s wil de EGR-klep wel eens blijven ‘plakken’. Als dat een keer gebeurt is het een kleinigheid, komt het vaker voor, dan moet die klep worden vervangen. De turbo’s van vooral die oudere TDI’s hebben niet het eeuwige leven en bij die motoren komt het ook voor dat de oliepomp kapot loopt, wat tot enorme motorschade kan leiden. De S-tronic transmissie is storingsgevoelig, de koppelingsplaten kunnen rond 100.000 km zijn versleten (kostbaar!) en het hiermee samengebouwde twee-massa-vliegwiel kan voor startproblemen en andere storingen zorgen. Het bandenspanningslampje blijft branden, ook als de banden op spanning zijn gebracht, tot dit via de druktoets wordt gereset. Na een koude start in de winter kan het koelvloeistoflampje blijven branden als het vloeistofpeil aan de lage kant is en door krimp vanwege de kou even onder peil is
@alfista: neem een chill-pil :-)
@sjamp: het is stil aan de overkant! LOL
@alfista: Zo heeft elk merk wel problemen ;) Bmw heeft een aardige lijst , vliegwiel en koppeling, gebroken krukas, turbo’s kapot, hoog olieverbruik en nog wat zaken-, maar Opel ook bijvoorbeeld. Kapotte roetfilters/turbo’s op de nieuwe Zafira en Insignia, koppeling en automaat stuk bij insignia enz.
Mercedes kampt nog steeds net roest vooral op de vorige genaratie ML en GL maar zolang je dat niet ziet word het door de vingers gezien, rokende diesels door vervuilde intercooler.
Hyundai afbrekende stukjes dashboard, krakend onderstel, kapotte waterpomp en ook nog wat andere zaken.
Kan door blijven gaan maar dan staat het aardig vol hier wat er per merk speelt
Als je een betrouwbare auto wilt dan een Honda
115pk in ’n adampie? Meer fun dan menig leasekoets denk ik
@alfista; het is rete stil bij alfa…. Geen nieuwe modellen, geen winst….. Red ons!
VAGs Tsi motoren hebben problemen met de distributieketting, dat geeft niks met de inhoud te maken.
Hoog litervermogen is geen probleem als alle componenten ervoor gemaakt zijn, ik hoor niemand klagen op de talloze 2l turbos van verschillende fabrikanten die 200-300pk leveren.

Zelf ben ik een heel tevreden eigenaar van de 1.0 ecoboost 125, kijk je voorbij de cijfertjes, dan is dit gewoon een hele fijne motor, beide om mee te cruisen of om mee door te trappen. Voelt “groot” aan, bv. mijn amerikaanse kennis op bezoek dacht dat het een v6 was…
@dahlback: over Mercedes kan ik je wel een en ander vertellen, goeie vriend van me werkt in customer care centre, 1 voorbeeld: bij bepaald model hadden ze injectie van Delphi ingebouwd waarvan op gegeven moment bekend was dat ze na korte tijd stuk gingen, toch werd de klant niet op voorhand gewaarschuwd of auto teruggeroepen. Alleen politiewagens en ambulances werden ter voorkoming van storingen wel eerder opgeroepen. Hoezo klantvriendelijk?
@gearhead: ik weet of je laatste weken/maanden ergens in hutje op de hei hebt gezeten maar er komen binnen nu en 2 jaar minimaal 4 nieuwe modellen: Giulia, opvolger 166, nieuwe Spider en 6C
@alfista: Roest is ook erg, zit vooral in de deur bij de instap. Verkopers weten ervan maar zwijgen tegenover de klant. Van een merk waar je hoop geld neerlegt vind ik het een schande.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).