“Dat is een uitkomst die ik echt nooit verwacht had!” – helemaal niemand.
“Veel geschreeuw en weinig wol”, zo typeerden we enigzins cynisch de meest recente recycle-plannen omtrent het invoeren van een wegenvignet voor niet-Belgen in België per 2016. En kijk nou, de keutel wordt alweer ingetrokken.
De Waalse regering heeft besloten deze weg niet in te slaan (de Vlamingen waren al niet heel enthousiast), omdat de heffing minder rendabel zou worden dan verwacht, aldus De Morgen.
We kunnen dus weer gerust slapen, voor zover we dat nog niet deden. Volgend jaar zal de discussie wel weer starten. Overigens zijn de vrachtwagens per 2016 wel aan de beurt bij onze zuiderburen. Men verwacht er 1 miljard euro per jaar mee binnen te harken.
Ondertussen speelt de toldiscussie ook in ons andere buurland, Duitsland, met zijn goedkope wegen. Het CSU, de Beierse zusterpartij van het CDU van Angela Merkel, heeft een tolheffing op de snelweg voor buitenlanders in zijn verkiezingsprogramma opgenomen. Ook al geen kakelvers idee trouwens.
Vorige week al zei de huidige minister van Verkeer, Peter Ramsauer (CDU), dat de invoering van een auto-tol ‘slechts een kwestie van tijd is’. Later dit jaar (in september) zijn er overigens landelijke verkiezingen, ofterwijl: dit wordt een van de verkiezingsthema’s. Trucks betalen al enige jaren tol in Duitsland. Achtergrond HIER.
De reden voor al die tolplannen? Simpel: geld. Uit de extra opbrengsten zou de infrastructuur opgeknapt moeten worden. In Nederland is deze discussie niet aan de orde, maar het geld klotst hier dan ook tegen de plinten natuurlijk.
Zuidelijker van ons, in Frankrijk, Spanje en Italië, kent men al tolwegen, en in Zwitserland en Oostenrijk heb je een wegenvignet nodig op de snelweg. Mocht Duitsland er ook mee gaan beginnen, dan komt de BeNeLux redelijk alleen te staan in West-Europa, met zijn ‘gratis’ wegen.
Foto credits: autojunk.nl
jrk68 zegt
Dat voorstel gaat gewoon onder in de la en over een jaar of 2 proberen ze het weer….
Zo werkt dat in de politiek.
jpo26 zegt
Want we willen zo graag één Europa zijn!…
dahlback zegt
Wil best wel betalen maar zouden ze eerst de slechte wegen moeten maken want wat een drama is dat zeg. Ga regelmatig naar Calais maar ben altijd wel blij als ik daar aankom zonder een kromme velg of lekke band door al die gaten. En dan praten we nog geen eens over Antwerpen hoe slecht het daar rondom is.
gerrelekker zegt
En waarom niet? Kijk eens naar de files op de ring rond Antwerpen of Brussel? Een groot deel ervan zijn buitenlandse trucks of ‘ollanders met een sleurhut die hier de boel naar de kl*ten komen rijden…
Ok, de inkomsten zullen niet in verhouding staan tot uitgaven voor heraanleg van de wegen, maar vroeg of laat moet het er toch van komen zoals de meeste wegen er bij liggen….
jrk68 zegt
@gerrelekker:
Pssst, hier rond Rotterdam rijden ook meer buitenlandse vrachtwagens dan Nederlandse.
Toch is het hier redelijk tot goed gesteld met het onderhoud van die wegen.
Misschien zouden die Belgische regeringen eens wat minder moeten lullen, blijft er geld over voor de zaken die er toe doen.
nasty zegt
@jrk68: x2
desjonnies zegt
@gerrelekker:
De prijs voor een kwartaal wegenbelasting in Nederland is de jaarprijs in België -over de duim genomen-
Nu ben ik niet zo naïf om te denken dat iedere Euro van de Nederlandse wegenbelasting ook in wegen wordt gestopt, want in dat geval zouden we over awart marmeren wegen met verwarming en de nieuwste LED-verlichting rijden.
Maar 75% hogere wegenbelasting houdt wel in dat er voor het onderhoud van wegen meer aan de befaamde strijkstok blijft hangen.
En ja ik weet dat het öfficieel houderschapsbelasting heet omdat Nederland je dan nog beter kan leegtrekken.
desjonnies zegt
@gerrelekker:
Verder mag je je afvragen WAAROM het allemaal uitgevlagde vrachtwagens zijn.
Misschien wordt het transport dusdanig uitgeknepen, mede door het beleid van vele Europese landen om door middel van tol, maut, tol kastjes de transporteur van zijn schamele winst te beroven.
En daar bovenop komen nog eens de Diesel prijzen, waarvoor men in het land waar men tankt de aldaar geldende accijnzen betaald.
Transporteurs vervoeren dingen die JIJ gebruikt en die JIJ nodig hebt.
En ik heb het voorbeeld al vaker gegeven : een zware combinatie, vol van Rotterdam naar Bordeaux en vol geladen terug, grofweg 2200 kilometer, verlies geld als hij onderweg 1 lekke band krijgt van ongeveer € 900.
Dus tel uit je ‘WINST”
flippert zegt
@desjonnies: resumé: vrachtverkeer verbieden lost alles op. Ze kopen maar een bakfiets, is ook goed voor de lijn. Het is een SNELweg, geen trukkerweg. Net als de 190d’s zijn trukkers profiteurs met walmende stinkdiesels en de 190d’s hebben we ook met succes verbannen. Hoppa.
flippert zegt
@gerrelekker: klopt, we werken in NL al aan een caravanverbod. Dat slome paupervolk koopt maar een tent als ze zo graag zigeunertje willen spelen in de vakantie.
gerrelekker zegt
@flippert: ’t werd tijd, je moet eens zien hoe ze de E40 voorbij Luik opkruipen met hun 1.5cdi volgeladen met 3 koters, koffer tot het dak geladen, sleurhut geladen met patatten en al, fietsen op het dak, dissel tot op de grond om dan 2 week te zitten smelten in een concentratiekamp in zuid Frankrijk en verwonderd zijn dat ze op een paar 100km van huis stranden op de 1ste rijstrook met een oververhitte motor…..
Als je niet deftig op reis kan gaan, blijf dan thuis….
flippert zegt
@gerrelekker: klopt.. Dat 1.5 dci = omdat bijtelling, omdat schrapervolk.
barchetta zegt
In Nederland betalen we al tol, kilometerheffing en al dat soort onzin, kijkend naar de benzineprijs…
notsobig zegt
Vrachtwagens km-heffing? Prima, vrachtschepen die op de Westerschelde varen ook km-heffing… De kosten van het uitbaggeren, onderhouden en het ontpolderen moet toch ook ergens vandaan komen?!
En volgend jaar zomer voor / rond de zomervakantie zullen ze het vast weer gaan roepen dat er een wegenvignet gaat komen…
Thomasio zegt
Ahw dit is toch even heerlijk wakker worden voor mij! Ik ben een groot liefhebber van afgeven op de Belgische wegen en ik moet zeggen: Ik haal mijn hart op hier in de comments! Ik blijf het fascinerend vinden dat een land (de politiek dan) met zulke slechte wegen altijd zo hard roept om het invoeren van tol. Waar halen ze dat toch vandaan? En ze weten ook zodra ze dan doen, dat er en soort van tol-wars gaat plaatsvinden omdat de omliggende landen vaak niets vragen aan tol en wel normale wegen leveren. In Slovenië vragen ze sinds ze bij de EU zitten ook tol, voor de dezelfde tweebaansweg die er al lag maar waar ze met EU-geld een paar pijltjes en wat vangrailsen hebben neergezet.
SimonMc zegt
@Thomasio: Nee joh, in België moet ze geen tol gaan vragen, maar gewoon 2 x 5 banen aanleggen, en dan een trajectcontrole plaatsen en een snelheidsbeperking van 100 Km/h opleggen.
Veel beter op die manier.
alfamail zegt
En in 1keer stijgen de Sjefkes weer op de sympathie ranglijst!
9000cse zegt
Waarom zou je ook tol moeten gaan betalen voor wegen die in zo’n erbarmelijke staat verkeren? Maar dat ook België wil proberen extra inkomsten te genereren zal de enige reden wel zijn en dan is de automobilist de gemakkelijkste prooi. Alleen de verlichting op bepaalde gedeelten niet laten branden kan natuurlijk niet het nodige opbrengen.
Dat in Duitsland sprake is van een voorstel om tol in te gaan voeren heeft meerdere redenen. Veel Autobahnen verkeren ook daar in slechte staat. Het onderhoud loopt al jaren achter. Vooral die van de bruggen. Alleen in de voormalige DDR is het nu grotendeels op orde, omdat daaraan om begrijpelijke reden voorrang is gegeven.
Verder moeten in de oude deelstaten veel Autobahnen van 4 naar 6 rijstroken uitgebouwd worden. Dat dit echter bekostigd moet worden d.m.v. tol voor buitenlandse voertuigen tot 3,5 ton, roept bij mij nogal wat vraagtekens op. Duitsland ligt centraal en wil je naar één van de hun omringende landen, dan ontkom je er niet aan via dat land te reizen. Ik vind het niet meer dan geldgraaierij. Maar we zullen er op den duur toch niet aan ontkomen. Daarom: Ook tol op onze wegen invoeren voor buitenlanders.