
Dit bericht is nadrukkelijk niet voor jou, want jouw LED-dagrijverlichting en bi-xenons hebben een dusdanige verwachte levensduur dat jij je auto al lang hebt ingeruild voor ze ooit kapot gaan. Maar goed even punten scoren bij die leuke buurvrouw: waarschuw haar even dat de politie vanaf vandaag streng gaat controleren.
In het kader van de campagne Goed Licht Beter Zicht trekken bromsnorren van alle politiekorpsen de komende weken sneller hun bonnenboekje. Binnen de bebouwde kom kost een kapotte lamp 60 euro aan onvrijwillige Wouter-Bos bijdrage en buiten de bebouwde kom is het met 90 euro nog duurder. Voor de campagne werken politie, ANWB, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG-autobedrijven samen. Je kunt dan ook gratis je koplampen laten controleren door de Wegenwacht en bij BOVAG-autobedrijven. Of als echte gentlemen fix jij het wel even voor de buuv. Een klein tipje: stuur Golf 4 en Smart rijdende buurvrouwen meteen naar de dealer, die koplampen kun je zelf niet vervangen.





Logisch dat het buiten de bebouwde kom duurder is!?
Ja lijkt me ook logisch…
“Je kunt dan ook gratis je koplampen laten controleren door de Wegenwacht en bij BOVAG-autobedrijven.”
Is even rond je auto wandelen al te moeilijk geworden ?
VW gaat goede zaken doen. De Golf IV is nu juist zo vaak te zien met kapotte lampen…
als ze dan voor dat geld meteen terplekke je lampje vervangen zou ik begrip voor de zaak kunnen opbrengen ..
zou tevens een slimme actie van de politie zijn ..
maar dit loopt wederom uit op een “minder-verlichting-belasting-aanslag” ..
op zich goed dat ze hierop controleren maar als ze nou verplichten overdag ook gaan verplichten. dat zou veel meer effect hebben.
Jeah! \o/ Dat hadden ze wat mij betreft veeeeel eerder mogen doen.
ik merkte de laatste tijd ook op dat steeds meer mensen met kapotte lamp gewoon door rijd
niet alleen de oude auto’s maar ook recente modellen
maar zijn de lampen van golf 4 dan zo moeilijk te bereiken ?
mijn Fiesta is net duplo, binnen een minuut is de koplamp er uit
Bonnenboekje = BonnenPDA met een BonnenPrintertje :D
De koplampen van eeb Smart zijn binnen 2 minuutjes vervangen hoor ;-)
Wat een onzin. Doe ik iets aan energiebesparing is het weer niet goed.
Goeie zaak dit.
zou je als burger een politie-man ook kunnen bekeuren voor gebrek aan enige vorm van verlichting ??
zijn meestal niet de helderste lichtjes ..
Lijkt me een pleonasme ‘onvrijwillige Wouter-Bos bijdrage’. Een bijdragen aan Wouter Bos is per definitie onvrijwillig…
En al die figuren met felle Xenon die alle kanten op straalt dan? Lijkt wel alsof iedereen met grootlicht rijdt tegenwoordig… Mag ook wel eens iets aan gedaan worden.
En Golf 4-lampjes kun je niet vervangen? Da’s wel slecht… Gelukkig vervangt Volvo ze helemaal gratis met Volvo Advantage (wat je krijgt als je ‘m bij een dealer onderhouden en de auto minder dan 10 jaar oud is). Wel handig, aangezien Xenon zelf vervangen wel moeilijk schijnt te zijn…
Geldklopperij dus.
Maar wat is nu belangrijker? Milieu of veiligheid?
Veiligheid door altijd verlichting geeft meer brandstof verbruik en dat geeft meer uitstoot van co2. Zeg het maar.
Dus je bolletje knalt en twee bochten verder staat politie dan heb je buiten de bebouwde kom meteen 90 eurie te pakken. Fijn weer. Als ze mij erop wijzen vervang ik ter plekke het bolletje, maar nee.. er moet weer een boete tegenover staan. En overdag kun je beter je lichten niet meer aanhebben, want dan valt het meteen op als je lampie stuk gaat.
Prima initiatief weer!
En de lichten van een Megane dan? Die zijn pas ongelooflijk moeilijk… Je moet 1st je wielen eraf halen enzo :O
“Dit bericht is nadrukkelijk niet voor jou, want jouw LED-dagrijverlichting en bi-xenons hebben een dusdanige verwachte levensduur dat jij je auto al lang hebt ingeruild voor ze ooit kapot gaan.”
Er is ook nog zoiets als een achterkant..
@Frevo: heb jij daar niet eens leds dan? ;)
OT: Dan eis ik wel politiebegeleiding met zwaailicht en geluidsignalen naar de dichtsbijzijnde garage, aangezien ik dan een levensgevaarlijk gevaarte ben op de weg.
@Frevo:
De Meeste rijden hier enkel ZWAAR premium modellen, LED verlichting swa.
ik neem aan dat je geen boete krijgt wanneer je overdag je lampen aan hebt en 1tje het niet doet.
@Frederik: Volgens de wet moet je verlichting gewoon in order zijn.
Na het telefoneren in de auto, het controleren op snelheid weer een nieuwe cash-cow voor de staatskas. Misschien wordt de opbrengst gebruikt om de DSB slachtoffers te financieren.
Bij de meeste voertuigen moet je tegenwoordig gaan head hunten voor een ruimtevaart technicus om een simpel bolletje te vervangen, dus gegarandeerd succes voor de gemeente-cowboys en de veldwachters
@Frederik:
MR. snorremans kennende wel…
@Scopso: Bij de Megane hoef je helamaal geen wiel er af te halen. Je draait gewoon je stuur en je kunt er bij. Niet makkelijk maar het kan wel.
Ze hebben zeker een rekening bij de DSB bank?
Dat gaat bonnenregen worden bij VW rijders!!
Ik had laatst een boete gekregen omdat een van mijn lampjes het niet goed deed. Helaas kon ik hem niet ter plekke vervangen, ondanks veel getrek en geschop aan mijn koplamp. Tegenwoordig maken ze auto’s zodanig dat je ook voor de kleine verichtingen naar een garage moet gaan, zodat zij ook wat kunnen verdienen. Het is onrechtvaardig dat je hiervoor boetes krijgt.
Prima actie!
indien ze die idioten die met hun linkse koplamp de rechtse boomtoppen in de spotlights zetten ook maar langs de kant halen!!
@ fred
Ja precies,nouuuu…..ik sta denk niet voor mezelf in….dan knapt er bij mij ook wat.
Wat een achterlijke gedachte weer!!!…gewoon aanhouden en zeggen dat zn lamp kapot is!!…..rook komt nu al uit mn oren….
uiteraard is buiten de BBK duurder. Brandt er toevallig een lampie door terwijl je net in een ander dorp/stad bent, dan neem je toch gewoon ff een hotelletje (schudnee)
gelukkig, ik heb net mijn koplampies vervangen en kunnen weer een wintertje mee, pfieuw
De koplampen van de Golf 4 kunnen niet zelf vervangen worden omdat er geen ruimte voor is. De koplamp zelf stelt niks voor, dop er af, halogeen clip los, lampje swappen en alles weer dicht.. 1 minuut..
Alleen achter de linker koplamp zit de accu op 2 cm er achter. Dus je kunt er niet bij. Je moet eerst de accu uitbouwen, losmaken, wegschuiven, net hoe je het wilt noemen.
En tsja, da’s voor de gemiddelde huisvrouw niet te doen. + pool er af, borgbout losmaken, heb je een ratel voor nodig, bla bla…
Als je hem niet terplaatse mag vervangen is het wel weer een ronduitkansloze agent die geen respect verdient. Bij mij ford focus is het zo gedaan 1 boutje los kapke eraf klaar.
Hier heeft de gemiddelde agent toch geen tijd voor/zin in.. Als ze achter je rijden zien ze je koplampen toch niet, en wanneer ze je tegemoet komen (zeker op een N-weg) maken ze echt geen 180 om jou achterna te scheuren hoor, zelfde verhaal met gordels.. Ik draag binnen de bebouwde kom nooit een gordel en word zovaak gespot door oom agent en nog geen één keer aangehouden.. Het hele politie-moraal klopt in mijn ogen trouwens toch niet want ik vind dat agenten alleen zouden moeten constateren en niet opzoek moeten gaan naar overtreders, maarja dat zal wel een financiële argumenten hebben..
Een waarschuwing, kent men dat niet meer dan? En bij weigering tot herstel, dan pas beboeten? Ze kunnen beter eens letten op de afstelling van de koplampen, die mankeert wel vaker op nederlandse auto’s.
Zo zie je maar, onze maatschappij verkleutert aan hoog tempo.
trouwens..
voor je een voertuig start loop altijd een rondje om je auto, check banden,vloeistoffen,verlichting,controleer op schade, :P :P :P :P :P
Vergeet de Renault Megane niet (met die rare kont). Op Fifth Gear had iemand van de Engelse wegenwacht 30 minuten nodig om het lampje te vervangen…
Filmpje: (embedden lukte me niet)
http://www.youtube.com/watch?v=nXCZ2v-nIF4
Met dit linkse graaikabinet krijg je straks ook nog 90 euro boete als je te weining spanning op de banden.
Die boetes staan tegenwoordig totaal niet meer in verhouding. Ik ben voorstanders van een veilig verkeer. Maar 90 euro!!! (dat is 200 oude hollandse guldens!) voor een kapot lampje, dat is gewoon GELEGALISEERDE DIEFSTAL!!!
“Voor de campagne werken politie, ANWB, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Veilig Verkeer Nederland en de BOVAG-autobedrijven samen.”
Hé, dat ANWB, hè? Dat was er toch voor ons? Zij roepen toch dat ze de belangen behartigen van de ondermeer de automobilist? Als dat zo is, hè? Wat doen ze dan VERDOMME in een campagne waarbij de automobilist genaaid wordt?!
Je kunt dan ook gratis je koplampen laten controleren door de Wegenwacht en bij BOVAG-autobedrijven.
Hadden ze gezegd dat ze gratis je een nieuw lampje geven en vervangen dan had ik bovenstaande nog wel willen vergeven.
Ben dus gestopt na het lezen van de eerste alinea! :p
Nee geintje, ik bedoel.. voor de voorzijde klopt het wel.. maar elke auto heeft natuurlijk ook nog achter verlichting die misschien niet voorzien is van LED. Dus blijft opletten geblazen!
Overigens valt het elk jaar weer op.. tegen het einde van het jaar dient het quota weer gehaald te worden en gaan de bromsnorren fanatiek op pad met de boekjes.. echt triest..
Ik vind het absoluut geen slechte regel. Laat ze er inderdaad maar meer op controleren. Het valt me steeds vaker op hoeveel mensen met kapotte koplampen of achterlampen rijden. Zoveel moeite is het niet om even een rondje te maken voor je gaat rijden.
Ik controleer mijn lampen vaak als ik ergens wegrij en er ramen in de buurt zijn. De weerspiegeling zegt al genoeg.
Maar ik vind ook dat als je een lampje terplekke kan vervangen je geen boete hoeft te krijgen. Ik heb voor elke lamp in de auto een vervangertje liggen en twee voor de koplampen. Die zitten gewoon in een doosje in de kofferbak. En geloof mij maar, dat is echt zeer nodig met een 207. Rij er nu net een jaar in en heb zo ongeveer elke lamp al vervangen. Kan ik nu concureren met de Golf IV? :)
Wat van mij trouwens ook mag is:
– controleren op juist gebruik van lampen (mistlichten, breedstralers en andere zooi)
– controleren op juist afgestelde lampen
Maar ook hierbij: geef gewoon een waarschuwing… al die geldklopperij :S
Trekken ze hier nog een PDA’tje voor?
Valt een beetje tegen. Dat kan ongetwijfeld geautomatiseerd.
Kunnen we afwachten hoe lang het duurt voordat ik een boete ontvang. Dit dan wegens een Xennon lamp die het gewoon doet. Bewijs jij het tegendeel maar weer. ;)
Xenon.. :oops:
Mijn auto vreet lampjes, komt door spannigspieken is mij verteld, beetje sneu als net voor een controle onderweg weer een lampje heengegaan is…
Woutertje toch, als het lampje kapot is hoef je écht niet de ganse koplamp te vervangen. Als je kennis verder reikte dan hoeveel PK’s de nieuwste Ferrari had dan zou je zoiets eenvoudig weten. Helaas overtuig je ons van het tegendeel, spijtig van deze gemiste kans.
@Bobby Orlando:
Bij sommige auto’s werkt dat even anders. Daar zit de boel dusdanig dichtgebouwd dat een bezoek aan de garage een must is.
Uiteindelijk heb je gelijk. Er komt echter wat meer bij kijken.
@RenesisHP: Woutertje heeft het over koplampen vervangen, iemand met enige kennis van zaken zou praten over het vervangen van een lampje.
Bij 95% van de hedendaagse wagens moet je naar de garage om het lampje van de koplamp te laten vervangen, dus niet alleen bij een Smart en Golf 4 zoals ons Woutertje beweert. Weeral het bewijs dat er op Autoblog veel leugens verteld worden……enkele dagen geleden was zelfs GM failliet volgens Autoblog
@Bobby Orlando:
Mierenneukers mode on.
Dus jij bedoelt met koplampen het complete armatuur?
Hierboven noemt hij de voorste lampjes gewoon koplampen. ;)
@RenesisHP: inderdaad, een koplamp is een koplamp, en lampje is een lampje.
Dat er extra aandacht wordt geschonken aan werkende lichten met een campange en extra controles vind ik opzicht wel goed. Maar dat je meteen een boete krijgt in plaats van een waarschuwing is wel raar.
Voor de golf 4 lampen vervangen neem een kruiskop schroevendraaier mee en je kan het zo vervangen 2min. max het zijn maar 2 kapjes
Zojuist nog even bij een Punto een nieuwe lamp er in gezet, klusje dat zo geklaard is. Als je even de moeite neemt is het makkelijk te doen, maar dat is juist het grootste probleem, mensen nemen die moeite al niet omdat men denkt dat het te lastig zal zijn.
Desnoods leg je het boekje er naast en kijk je stap voor stap hoe het in elkaar steekt, dan gaat het echt wel lukken, zo lastig is het niet.
Gentlemen? U is schizofreen?
Kan dit alleen maar toejuichen, reed deze week in alle vroegte op de snelweg een auto voorbij die beide (!) achterlichten stuk had, levensgevaarlijk.
Verder viel me deze week al menig kapot voorlampje op in de duiternis.
Heel fijn dat m’n xenon dim-licht nou NET vandaag is overleden… Dat wordt morgen weer een dagje dealer…
VW toeslag dus! 1 op de 3 auto’s met een kapotte lamp is een Volkswagen.
HAHA goedkoopste boete die ik ooit heb gehad; vorige week achteruitrij licht 30 euries.
“De koplampen van de Golf 4 kunnen niet zelf vervangen worden omdat er geen ruimte voor is.”
Onzin (en ik spreek uit ervaring). In het instructieboekje stond dat er speciale kennis en gereedschap nodig waren. Dus naar de dealer. De monteur liet me toen zien hoe het zonder gereedschap kon. De kap over de accu zit aan twee kanten vastgeklikt. Met je vinger aan beide kanten indrukken, en je kunt de kap optillen. Daarna is er genoeg ruimte om de lamp te vervangen. 5 minuten werk om beide lampen te vervangen. Daar kunnen ze bij Renault nog wat van leren, want voor de Scénic vergen de instructies in het werkplaatshandboek 3 hoofdstukken!
Ik werk zelf op een benzinepomp.
Hier kwam gisteravond vlak voor sluitingstijd een politieagente even wat snoep halen. Ik was bezig met de spullen naar binnen te zetten en zag bij het wegrijden dat haar linkerkoplamp kapot was.
Heb haar hierop geattendeerd en ze zei: “Maar dit is een dienstauto”.. Ik zeg: “Dat betekend nog niet dat je met een kapotte koplamp mag rijden” Waarop zij reageert: “Ik moet toch naar het bureau toe”.. En ze is gewoon weggereden, terwijl wij notabene zelf koplampen verkopen!
Typisch een voorbeeldje van de wet wel handhaven, maar niet naleven.