• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sneller, lichter, beter: Mazda MX-5 GT

Auteur: ricardo, gepost 23 maart 2011 om 12:18 – 25 Reacties

Mazda MX-5 GT

Over een circuit glijden met een standaard MX-5 is al leuk, een rondje Silverstone in deze 275 pk sterke lichtgewicht MX-5 is natuurlijk nog veel plezieriger. Maak kennis met de MX-5 in een heuse GT-uitvoering.

Deze topless Japanner is klaargestoomd voor het Britcar MSA British Endurance Championship en heeft van de technici bij Jota Sport een 2.0 liter viercilinder gekregen, gekieteld tot 275 paarden en gekoppeld aan een sequentiële bak met zes verzetten en stuurflippers. Daarnaast was het ze er veel aangelegen om het gewicht van de toch al niet zware MX-5 verder naar beneden te krijgen. Om het totaalgewicht van 850 kg te bereiken zijn onder meer de ramen vervangen door kunststof (polycarbonaat FTW) en heeft ‘ie koolstofvezel deurtjes gekregen. Een duik in een zuurbad scheelde nog eens 15 kg.

Coureurs mogen onder de rolkooi plaatsnemen in een racekuipje en beschikken over een racestuur waarmee ze de Mazda dankzij aangepaste demping, achteras, remmen, velgen en banden behoorlijk strak door een bocht moeten kunnen sturen. De racebolide is gespoten in Spirited Green en beplakt met oranje en grijze sticker-opsmuk. Dit weekeinde komt ‘ie in actie op Silverstone.

Ook interessant!

  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5
  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

gt4, Lichtgewicht, Mazda, mx-5, Racing

Vorig bericht: « Spyker ontwerper komt met elektrowaggie
Volgend bericht: We geven ze weg: boek met 400 mooiste autoroutes! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    23 maart 2011 om 12:29

    Het ene moment heb je er nooit van gehoord, het andere moment kom je em 2 keer op een dag tegen!

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      23 maart 2011 om 12:43

      @Jokkebrok: Ehm, wat dan?

      Login om te reageren
    • Atenza zegt

      23 maart 2011 om 12:46

      @Jokkebrok: een MX-5 is natuurlijk heel onbekend.. ;) Overigens wordt er al langere tijd met MX-5 geraced alleen de pers doet daar over het algemeen weinig mee

      Login om te reageren
      • Jokkebrok zegt

        23 maart 2011 om 12:59

        @Atenza: Nee nee :P , ik las vandaag in de quest ook over een gast die in een MX-5 GT had geraced

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          23 maart 2011 om 13:07

          @Jokkebrok: Dat zal wel een andere GT zijn dan deze…

          Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          23 maart 2011 om 13:19

          @Jokkebrok: haha die gozer had em ook helemaal in elkaar gereden in de pitmuur, reed ik achter met de cursus toen dat gebeurde… ik 1 ronde later bijna zelfde toch wel schrikken als je dat voor je ziet gebeuren!

          Login om te reageren
      • rvssax zegt

        23 maart 2011 om 16:47

        @Atenza:
        Haha ja inderdaad, MX-5 zijn echt zeldzame bakkies, kom je nog minder vaak tegen als ferrari’s :’)

        Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    23 maart 2011 om 12:42

    Een straatlegale versie, dat zou pas leuk zijn… Of zit ik nu heel gek te dromen?

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      23 maart 2011 om 12:47

      @Citrofiel:
      Denk het wel. Ik snap niet dat ze in dit “succes” karretje nooit meer vermogen hebben gestopt affabriek. 2.0 turbo / kleine v6 o.i.d.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        23 maart 2011 om 13:08

        @Laue: Inderdaad. Hartstikke leuk dat hij goed door de bochtjes wil, maar af en toe is snelheid in een rechte lijn toch ook gaaf…

        Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        23 maart 2011 om 17:11

        @Laue:
        Meer pk kan je ongeblazen niet betrouwbaar uit een Duratec blok halen. Ik heb zelf zo’n blok in mijn Caterham en 280 pk is het maximale wat de krukas en het aluminium blok aan kan. Daarboven is de levensduur sterk bekort, mn in race omstandigheden. Er zijn er die er een turbo op hebben gezet, met weinig succes. In een lichte auto wil je geen turbogat hebben. Als de turbo in een bocht aan of uit gaat heb je de auto niet meer onder controle. Bovendien rijd het niet leuk; je hebt een turbogat, je kunt daardoor niet meer driften, geen autotest meer, het in- en uitlaatgeluid is weg en je zit met hitte problemen. Bovendien is zoveel pk in een lichte auto al ontzettend leuk. Er is een reden waarom race auto’s voor de weg als een porsche GT3, mclaren F1 of enzo geen turbo’s hebben; dat is absolute controle over de gasrespons.

        Login om te reageren
  3. roestvrijstaal zegt

    23 maart 2011 om 12:49

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  4. roestvrijstaal zegt

    23 maart 2011 om 12:53

    275 pk over 850 kilo’s, dat gaat heul hard

    Login om te reageren
  5. Arco zegt

    23 maart 2011 om 13:17

    Nice. 2.0 16V met bijna 200pk is ook al voldoende hoor.

    Login om te reageren
  6. spykerboy zegt

    23 maart 2011 om 13:21

    vind de mx5 normaal gesproken er niet uitzien, maar dit is toch wel erg stoer!

    Login om te reageren
  7. pier zegt

    23 maart 2011 om 13:54

    Die rolkooi is niet echt fraai, maar veiligheid is belangrijker in dit geval. Dat stuurtje is wel echt ubergaaf!

    Login om te reageren
  8. kets zegt

    23 maart 2011 om 14:12

    nice! 275 pk’s uit een 2.0 4cilinder halen

    Login om te reageren
  9. Freude_am_Fahren zegt

    23 maart 2011 om 14:22

    Waarom zetten ze er niet gewoon een (koolstofvezelf) dak op? Aerodynamisch beter, stijver, die rolkooi kan daar dan in. Het zou er ook een pak beter uit zien.
    Of zou dat echt een te groot verschil maken quoi gewicht?

    Login om te reageren
  10. Gideon zegt

    23 maart 2011 om 15:02

    Hapt die tweeliter wel zelf naar lucht, of wordt hij geholpen?

    Login om te reageren
  11. Mpower zegt

    23 maart 2011 om 15:32

    http://www.youtube.com/watch?v=rkqEsXrs7I4

    van onze Oosterburen, de mx-5 in actie

    Login om te reageren
  12. Grimmie zegt

    23 maart 2011 om 18:40

    Wat een ontzettend geil apparaat!
    Must have.. can’t control… nooooo

    :D

    Login om te reageren
  13. w0o0dy zegt

    23 maart 2011 om 21:54

    184whp atmosferisch blok in een Mx5…. het gaat al best hard… 275pk (zo’n 240 aan de wielen?) bij VEEL minder kilo’s is echt retesnel.
    http://www.youtube.com/watch?v=c2MTdigVyt4

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      23 maart 2011 om 22:16

      @w0o0dy: Lekker rauw geluidje.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        23 maart 2011 om 22:27

        @bozewolf: geen airbox om het aanzuiggeluid te dempen…
        zoiets dus… FujiRacing ITB’s rule :-)
        http://www.youtube.com/watch?v=6p77GKI-x80

        Login om te reageren
  14. bpc zegt

    23 maart 2011 om 23:03

    over mazda gesproken waar blijft de nieuwe rx?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North