Snelweg-projecten lopen jaren vertraging op

Auteur: , 34 Reacties

En vandaag in je daily dosis stikstofcrisis nieuws: infrastructuurprojecten!

Snelweg-projecten lopen jaren vertraging op

De files waar je dagelijks in staat heb je mogelijk nog jaren mee te maken. Diverse grote infrastructuurprojecten lopen vertraging op naar aanleiding van de huidige stikstofcrisis. Omdat bij veel van dit soort projecten te veel stikstof wordt uitgestoten verlopen de verbouwingen langzamer dan gepland. In sommige gevallen kan het zo zijn dat een project volledig komt stil te liggen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer.

Het klinkt nogal vreemd in de oren: te veel uitstoot van stikstof is slecht voor het milieu. Maar met z’n allen in de file blijven staan is ook niet al te gezond voor onze geliefde planeet. Door de vertragingen lopen de kosten voor infrastructuurprojecten veel verder op dan begroot. En dan gaat het niet om tonnen, maar om tientallen miljoenen euro’s.

Een (tijdelijke) oplossing van het kabinet is het verlagen van de maximumsnelheid. Deze maatregel heeft echter een minimale invloed op de uitstoot van stikstof. Hierdoor kunnen sommige bouwprojecten doorgaan. Grote infrastructuurprojecten profiteren echter niet van de maatregel met alsnog vertragingen tot gevolg.

Voorlopig is er nog geen einde gekomen aan de stikstofcrisis. Er lopen een aantal onderzoeken naar allerlei effecten om te berekenen hoe de vork nu precies in de steel zit. En zelfs dan is de vraag of alle vraagstukken beantwoord worden.



34 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
En als we de stikstofcrisis nu eens afschaffen?
@2wheeler: lijkt me een goed plan, t is een probleem veroorzaakt door politici voor politici en t heeft geen enkele binding met de realiteit.. Net als dat PFAS gezeik.
Kan niet een slimmerik de stikstofnorm aanpassen? Doe dan ook meteen de Pfas norm. Is alles ook opgelost.
@dutchdriftking: Daar zijn ze druk mee doende, maar in dit bureaucratische land gaat dat allemaal heeeel laaangzaaaamm…
Zucht, wat een libido verlagende artikelen heb je toch altijd.
@artje: helaas moeten we naast het V8-geweld van vanmorgen ook libido verlagend nieuws brengen :) sterkte
We schaffen gewoon tijdelijk die natura 2000 gebieden af, omdat die zonder degelijke onderbouwing zijn aangewezen.
@bullgod76: pardon? De aanwijzing is juist uitstekend onderbouwd geweest. Daarom komen we ook niet meer onderhoud. We hebben ook veel natuurgebieden nodig, we zijn een druk bevolkt land, dat wat nog natuur is dat moet blijven om het land leefbaar te houden. Natuur is niet voor het wild maar ook voor recreatie van mensen. Het willen tornen aan de natuurgebieden is vreselijk kortzichtig, moeten we niet doen. De oorzaak van het probleem is gewoon de excessieve hoeveelheid veeteelt, de echte oplossing ligt dan ook gewoon daar.
@mashell: De aanwijzing van N2000 gebieden was juist een grote rotzooi. Gebieden die nooit N2000 gebied hadden mogen zijn en beschermde planten die nog nooit of al jaren niet meer in Nederland groeien. Juist het opnieuw bekijken van de N2000 gebieden zou een hoop oplossen, maar dat is op Europees niveau nogal lastig.
@robert110: Het zal best een rommeltje zijn geweest, geen idee, ik was er niet bij. Wat ik eigenlijk heel erg mis in die hele “jemoetdienatura200gebiedengewoonafschaffen” discussie mis is waarom ze ooit zijn aangewezen. Natuurlijk omdat het natuur is die we wilden beschermen. En ten 2e omdat er natuurlijk lekkere vette Europese subsidies mee werden binnen gehaald. De Nederlandse overheid heeft zich destijds rijk gerekend in het gebieden aanwijzen en komt nu van een koude kermis thuis. Ik kan me goed voorstellen dat de EU nu een dikke vinger geeft. Zo makkelijk gaat het natuurlijk niet.
@mashell: Er is bijna geen natuur in Nederland. Alle zogenaamde ‘natuur’ is door de mens aangelegd hier. Bovendien gaat t helemaal niet om bedreiging van natuurgebieden. ’t gaat om t ene plantje wat minder goed kan groeien dan het ander plantje… Stikstof is helemaal nergens gevaarlijk voor behalve die o zo belangrijke bio diversiteit op de vlakke uitgestrekte heides…. Mensen zijn helemaal gek geworden en die stikstof crisis vind ik een grote walging. Het gast helemaal nergens over.
Ah mooi. Al die files die we daarmee kunnen voorkomen die staan er dus straks gewoon. Dat is vast goed voor het milieu.
@joostbin: uhm, volgens mij is al lang en breed aangetoond dat het verbeteren/verbreden van snelwegtrajecten niet bijdraagt aan vermindering van files, maar juist in de toename van mobiliteit. In die zin heeft vertraging van deze projecten dus wel degelijk een positief milieueffect, of je ’t nou leuk vindt of niet…
@potver7: uhm, volgens is het toch andersom
En zo krijgt tegenwoordig helemaal niemand meer iets geregeld…
Bizar dat een organisatie als urgenda kan eisen dat het land platgelegd wordt en dat de rechter hier in meegaat. Een recessie is aanstaande. Dit gaat miljarden kosten. Ongelofelijk.
@baklava: Tja, NL is een rechtsstaat. Dat betekent dat de overheid zich aan haar eigen regels moet houden en de rechter moet toetsen of dit het geval is. De overheid heeft door haar eigen wanbeleid nu een situatie gecreëerd waarin ze regels heeft gesteld die in mijn ogen niet haalbaar zijn, heeft ze zich niet aan die regels gehouden terwijl ze wist dat het vroeg of laat mis zou gaan en komt ze nu met een paar bekrompen maatregelen die het probleem zogenaamd zouden moeten oplossen.

Urgenda en de rechter kun je hier dus niks verwijten. Iedereen mag alles eisen bij de rechter, dat is je recht. De rechter doet gewoon zijn werk.
@baklava: het is bizar dat er een organisatie als urgenda nodig om de regering zover te krijgen dat ze zich aan de wet houdt. Dit is zo beschamend, eigenlijk zou de hele regering moeten aftreden omdat ze hopeloos gefaald hebben. Maar dat zullen die pluche plakkers natuurlijk niet doen.
@baklava: Wat mij het meest verbaast is dat Dijkhof met droge ogen zegt dat Nederland niet altijd, daar gaan we weer, “het braafste jongetje van de klas” moet willen zijn, en dat we meer moeten doen als Italië, die volgens hem nog nooit een sluitende begroting hebben ingeleverd in Brussel. Dat is zoiets zeggen als: Als anderen auto’s stelen mag ik best eens een keer een fiets stelen.
@baklava: hoezo is dit bizar? Het is gewoon regelgeving.
De uitstoot van stikstof is europees geregeld en daar moeten we gewoon aan voldoen.
De problematiek omtrend de uitstoot ervan is al jaren bekend. 2 jr geleden is er al een rechtszaak geweest aangespannen door een natuurorganisatie. Rechter heeft toen besloten dat t project door kon gaan omdat de maatschappelijke belangen groter waren. Maar zei er wel bij dat de overheid actief moet worden in het reduceren van de uitstoot ervan. De afgelopen 2 jr hebben ze geen ruk eraan gedaan en is er weer een organisatie opgestaan die een rechtszaak heeft aamgespannen. Dit keer heeft de rechter besloten om projecten stil te leggen.
Wat had de rechtbank dan moeten doen? Weer foei zeggen? Dan is de rechtspraak toch niet meer geloofwaardig? Maar het probleem is dat mensen net doen alsof dit ineens uit de lucht komt vallen. Maar het probleem speelt al veel langer en er is gewoon gewaarschuwd. Alleen de overheid heeft t naast zich neergelegd en is gewoon op dezelfde voet doorgegaan. De schuldige in dit verhaal is dus gewoon de overheid
Zou de bouw van natuurgebieden ook stil gelegd worden?
– De bedrijvigheid wat meer spreiden in Nederland. -Tegemoetkoming in huisvesting binnen een straal van 10 km van je werk. – Mogelijkeden tot thuiswerken motiveren of belonen. – Carsharing projecten aanmoedigen. Zo zijn er zoveel meer punten die meer aandacht moeten krijgen. Nu lijkt het steeds meer op dweilen met de kraan open…….
@hondar: Als je minder dan 10 km van je werk woont is carsharing overbodig. Dan kun je gewoon op de fiets.
@hondar: dat spreiden lijkt mij ook een oplossing. Ik snap natuurlijk dat het leven in de randstad geleefd wordt, en niet in de provincie. Maar kantoorwerk kan toch overal on het land. Dat zou de regering ook iets meer kunnen stimuleren.
@hondar: jouw suggesties zijn allemaal aan infrastructuur gerelateerd. Daar ligt niet de oplossing om een significant verschil te maken. We kunnen beter de boeren gaan omscholen en melk gaan importeren. Dit houdt ook in dat boeren natuurbeheerder worden als hobby en dat landbouwgrond minimaal de helft minder waard geworden is.
Tientallen miljoenen? Zou men hopen… doe maar een 0 achter
@elemento: en dan nog een 0
Niemand die het wil horen maar de wereld is overbevolkt, Nederland als dichtstbevolkt land ter wereld voorop. Dit is pas het begin van een steeds onleefbaarder worden van NL.
Reed ik 30jaar geleden 200km in 1,5 uur, doe ik daar nu over diezelfde A13-A4 minimaal 2,5 maar meestal 3 uur over. Zelfs 4 uur is me al overkomen. En dat terwijl de auto steeds meer melkkoe wordt.
Ik heb uitgerekend dat ik voor aanschaf, benzine en wegenbelasting zo’n 20.000€ méér heb betaald in 14 jaar dan wanneer ik precies dezelfde auto in Duitsland, Belgie of Frankrijk had gekocht en gereden. 20 k is netto geld oftewel ik heb een jaarsalaris extra betaald aan de staat voor meer files, meer stress en minder vrije tijd
@caprio: je had 14 jaar geleden ook kunnen verhuizen.
@emping: ik ben ook verhuisd naar het buitenland waar je zonder files nog kunt stoeien op leuke bergweggetjes
Hoe bedoel je krom dit… Files zorgen voor vele malen meer uitstoot als en weg die goed doorstroomd. Het stoppen van deze bouwprojecten vanwege de uitstoot tijdens de bouw is dus een erg kortzichtigen. Dit lost alleen in het nu wat op, maar belemmerd een veel grotere vermindering aan uitstoot ik de toekomst!
@notsobig: Sorry voor de typefouten…
@notsobig: helemaal eens

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).