• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit hebben de files in 2018 gekost

Auteur: RubenPriest, gepost 19 november 2019 om 07:42 – 43 Reacties

Schade door files naar een recordbedrag, de oplossing?


Stilstand is achteruitgang.

Met het steeds drukker worden op de wegen mag het geen verrassing zijn dat de economische schade alsmaar blijft toenemen. De cijfers met betrekking tot de economische schade over 2018 zijn binnen en er is sprake van een nieuw record.

Het bedrijfsleven heeft vorig jaar voor 1,4 miljard euro aan schade geleden door vrachtauto’s die stilstonden in ellenlange files. Niet eerder is er in een jaar zoveel economische schade geconstateerd. Sterker nog, het is een stijging van 5,6 procent in vergelijking met 2017.

In de file top 20 is het weer de A4 tussen de knooppunten Burgerveen en de N14 dat de kroon spant. Voor het derde jaar op rij staat dit gedeelte op nummer één. Het stuk snelweg is verantwoordelijk voor 26,1 miljoen euro economische schade. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van evofenedex en TLN. Op nummer twee staat dit jaar de A15 tussen knooppunten Ridderkerk en Gorinchem met 17,9 miljoen euro en op nummer drie de A27 tussen de knooppunten Everdingen en Gorinchem.

TLN-voorzitter Elisabeth Post en Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex, spreken namens beide organisaties dat een versnelde aanpak van de A4 een hoge prioriteit bij het kabinet moet hebben. Ook de verbinding van de Rotterdamse haven met het achterland, de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem, moet zo snel mogelijk worden aangepakt, aldus beide partijen. Een ander knelpunt dat een aanpak vereist is de A12 Gouda – Oudenrijk en de A50 tussen Ewijk en Paalgraven.

Niet alleen het verbreden van de weg is volgens de organisaties een oplossing. Ook een verbetering van het openbaar vervoer en een efficiënte vervoerscoördinatie vanuit de bedrijven zou moeten bijdragen. Met dit laatste doelt men dat bedrijven ook andere vervoerswijzen moeten overwegen. Denk aan de trein of een schip.

Fotocredit: @hhitalia via AutoJunk.nl

Ook interessant!

  • mobiliteitsalliantie
    Mobiliteitsalliantie: Geef geld voor bredere en nieuwe wegen
  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

files, geld, schade

Vorig bericht: « Scoor deze stoere blokkendoos nu met flinke korting
Volgend bericht: Asociale Lambo-rijder in de kraag gevat »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    19 november 2019 om 07:56

    Ik heb zelf als alternatief voor de auto de trein en elektrische scooter. Met die alternatieven doe ik er flink langer over dan met de auto, maar nu dat files toenemen, zijn de reistijden soms gelijk.
    Daar bovenop is file rijden gewoon irritant. Als ik met de trein of scooter de normale reistijd hebt voelt dat prettiger dan de auto in de file, ook al doen ze er even lang over en zit je lekker comfortabel in de auto.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      19 november 2019 om 09:15

      @fanboy: ik heb het dus andersom.. OV duurt 1u, auto met file 1-1.5u.

      De auto vind ik altijd prettiger; eigen temperatuur, luidkeels meezingen met mn eigen muziek, alle ruimte..

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        19 november 2019 om 10:12

        @olivier420: Het is ook comfortabel, maar het rijden op drukke wegen met filevorming is wel irritant. Vooral het gevoel van, ik kan er een half uur over doen maar doe er een uur over. Terwijl als je weet dat je er een uur over gaat doen is het prima.

        Ik vind een Intercity ook wel comfortabel trouwens, en veel mensen zitten dan een serie / youtube o.i.d. te kijken met oordopjes in. Dat lukt niet in de auto. Luidkeels meezingen werkt dan weer niet zo handig in de stiltecoupe.
        Ook kan ik soms wat werken in de trein, al hangt dat van de situatie af.

        Login om te reageren
        • gebruikersnaam3 zegt

          19 november 2019 om 10:52

          @fanboy: File assist aan en lekker kijken.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            19 november 2019 om 13:16

            @gebruikersnaam3: Ja dat scheelt, maar niet iedereen heeft een nieuwe leasebak met dat soort snufjes.

            Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      19 november 2019 om 11:48

      @fanboy: Fijn dat de overheid ook meteen netjes erkend dat zij hier garen bij spint…..
      elke dag 2 spitsjes van gemiddeld 300km levert per dag zo’n 3-4 ton op. Neem daarbij het gegeven dat we zo’n 170 echte spitsdagen hebben en de schatkist word met enkel de extra accijns op brandstof, met een kleine 6 miljard hier niet veel slechter van…..
      Hier moet je overigens voor de volledigheid nog even een boel extra AddBlue inkomsten bij tellen en niet te vergeten de extra slijtage van het wagenpark door alle stationaire en optrek en afrem acties…
      Je gaat dan al gauw richting een zeer slecht te bewijzen 10miljard per jaar!

      Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    19 november 2019 om 08:01

    >verbetering van het openbaar vervoer
    Ondertussen in de hoofdstad:
    https://www.at5.nl/artikelen/198287/rit-met-openbaar-vervoer-wordt-duurder

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      19 november 2019 om 09:19

      @toyotafortuner: lekker bezig dat groen links daar. Alle auto’s de stad uit en het OV duurder.

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        19 november 2019 om 21:28

        @mrrallycross: heeft daar niets mee te maken. Salarissen van personeel gaan, net als bij werknemers in andere branches, omhoog. Daarnaast worden elektriciteit en brandstof duurder, net als voor elke Nederlander. En alles bij elkaar is de verhoging lager dan de inflatie. Duurder worden is dus betrekkelijk relatief.

        Login om te reageren
  3. reactief zegt

    19 november 2019 om 08:02

    Dus twee transport bedrijven laten een onderzoek doen wat file hen ‘kost’ om zo te lobbyen voor wegverbredingen in hun eigen voordeel…. WC Eend.

    Login om te reageren
    • mperformance zegt

      19 november 2019 om 08:28

      @reactief: evofenedex en TLN zijn gelukkig geen transportbedrijven;)

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        19 november 2019 om 09:16

        @mperformance: Ondernemers verenigingen/ branche organisatie.

        Eén pot nat dus

        Login om te reageren
        • mperformance zegt

          19 november 2019 om 10:03

          @reactief: laten we stellen dat een belangenorganisatie zoals tln niet helemaal objectief is. Verandert denk ik niets aan het feit dat file een hele klap geld kost? En we zijn het er ook allemaal over eens dat de hoeveelheid file niet vanzelf minder wordt. Dan maakt het weinig uit wie het onderzoek doet, de uitkomst zal weinig veranderen

          Login om te reageren
          • Joerek zegt

            19 november 2019 om 12:32

            @mperformance: niet helemaal waar. Kosten zouden in ander onderzoek veel lager kunnen. Je kunt ook stellen dat waar de een extra geld moet uitgeven een ander daar weer aan verdiend. Meer chauffeurs en vrachtwagens bijv.. zijn maar weinig situaties waarbij iemand iets feld kost er geen andere partij is die daar baat bij heeft

            Login om te reageren
            • dutchneon zegt

              19 november 2019 om 12:59

              @joerek: precies, de overheid verdiend hier veel geld mee! per spitsdag tussen de 2 en 3 ton aan extra inkomsten uit brandstofaccijns en de btw die we daarover betalen. Tegenwoordig ook nog btw over de AddBlue en vergeet de extra slijtage niet.

              Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    19 november 2019 om 08:04

    Zolang er niemand beseft dat helemaal alleen in een groot lomp 2-4-5-7 hok de baan op gaan niet efficiënt is. En zolang er niemand de politieke kloten aan zijn lijf heeft om rekeningrijden in te voeren.
    En zolang openbaar vervoer een lacher blijft.
    Zal. Er. Niks. Veranderen.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      19 november 2019 om 09:00

      @tjorque: Iedereen op de elektrische motorfiets, probleem opgelost

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        19 november 2019 om 09:54

        @theblazerunner: Goed idee. Forensen nemen minder plaats in én ze zullen ras in aantal afnemen, win win.

        Login om te reageren
  5. Shaw zegt

    19 november 2019 om 08:20

    Wordt nog erger door 100km/h. Aan al die schapen die menen dat het “toch niets uitmaakt”: jullie kunnen niet rekenen, rijden max.10km woonwerk al dan niet in de randstad en/of zelfs per (e)bike -ALS ze al autorijden/de gem.NLer heeft overàl een mening over- maar in elk geval hebben ze er géén verstand van of weinig recht van spreken. Het scheelt precies 25%. Een kwart!! Hallo!? Doe eens 1/4 maal ál die kilometers die we met z’n allem afleggen, 1/4 dat is echt gewoon veel! Maastricht – Groningen scheelt bij 130 of 100 gewoon 1 uur reistijd! Eén uur! Op een rit van 336km dus 2,5 of 3,5 uur, dat is heel veel! Rij zelf regelmatig Arnhem – Den Haag 130km, als het rustig is nu dus 1 uur straks 1:20 min. Hoezeer al die “nuchtere” Nederlandertjes het ook plegen te relativeren, da’s gewoon een Flink verschil. Bedankt vvd. Normaal Doen is niet dit, Normaal doen is 130-120 wat júllie doen met 100 is milieufundi’s wakkermaken en PVDAertjes ijdele hoop geven/laten dromen https://youtu.be/XjBwAYIxUso

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      19 november 2019 om 09:18

      @shaw: Het zit je hoog hè.. ga lekker in de randstad wonen net als ik, dan zit je gemiddelde snelheid zelden boven de 50 km/u op de snelweg :-D

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      19 november 2019 om 09:24

      @shaw: Ik heb jouw stuk meerdere malen gelezen om te kijken of ik er iets van logica uit te halen, en heb geconcludeerd dat er niets van klopt. Misschien moet je beginnen bij het feit dat in de huidige situatie Maastricht-Groningen 3:30 uur kost, dat is een gemiddelde snelheid van 96 km/h per uur. Succes.

      Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        19 november 2019 om 09:26

        @robert110: lol

        Login om te reageren
    • al69 zegt

      19 november 2019 om 16:20

      @shaw: Als je iedere dag tussen Maastricht en Groningen op en neer pendelt voor woon-werk-woon verkeer dan adviseer ik u te verhuizen naar Groningen.
      Hoeveel NL’ers pendelen zo op en neer?

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    19 november 2019 om 08:24

    Gelukkig heb ik hier weinig last van. Maar alsnog wil ik binnenkort woon-werk op de motor proberen. Benieuwd wat dit oplevert.

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      19 november 2019 om 08:43

      @dutchdriftking: levensgevaar. Zelfs al zou jij een van de beste motorrijders zijn ter wereld, super netjes en compleet volgens de regels etc, dan nog zie ik zoveel idioten die 0 rekeningen houden met mede weggebruikers (van motor, tot auto, tot zelfs bus en vrachtwagen) dat ik zoveel mogelijk staal om me heen zou willen. Een gepantserde Dartz of zo.

      Toi toi toi in ieder geval

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 november 2019 om 11:45

        @dunhozzie: Tja, je wilt ook een beetje plezier hebben toch? Maar het is soms best schrikken inderdaad.

        Login om te reageren
    • elemento zegt

      19 november 2019 om 09:12

      @dutchdriftking: op de a4 ben io gestopt om met motor te gaan. Heel veel mensen houden geen rekening met mede weg gebruikers

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        19 november 2019 om 09:35

        @elemento: zolang motorrijders zich correct gedragen en met een gering snelheidsverschil er tussendoor rijdt als de auto’s (vrijwel) stilstaan, geef ik er alle medewerking aan en ga opzij als automobilist. Echter wordt het slalommen tussen auto’s als een verworven recht gehanteerd en zijn de tweewielende rupsjes-nooit-genoeg ook nog tussendoor aan het raggen als de auto’s alweer 80 rijden. Rij dan lekker te pletter tegen het Ringvaartaquaduct, maar niet te hard, dan blihdt er voldoende donormateriaal over.

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          19 november 2019 om 10:10

          @geelbarrel: Wauw. Precies dit!

          Ik irriteer me mateloos aan het ik-heb-recht-om-er-doorheen-te-jakkeren-ook-met-80 gedrag. En het seinen met groot licht als je niet tijdig aan de kant gaat voor een enorme BMW GS, wat lastig is als je stilstaat….

          Login om te reageren
          • tjorque zegt

            19 november 2019 om 17:44

            @olivier420: ik vind dat ook vervelend als andere motorrijders zich zo gedragen. Gewoon even geduld is echt niks ergs aan.

            Ik probeer me altijd hoffelijk geduldig en dankbaar op te stellen. Het lukt niet altijd maar ook op snelheid probeer ik wat gematigder te zijn.

            Hoe je het draait of keert, er zullen altijd wat halve zolen en egoïsten blijven bestaan. Daar moeten we maar mee leren leven.

            Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 november 2019 om 11:46

        @elemento: Ik heb een heel klein stukje A4 (van Hoofddorp Zuid naar Hoofddorp) wel een druk stukje, ik ga het beleven.

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      19 november 2019 om 17:30

      @dutchdriftking: het feit dat je vooruit blijft gaan (ok iets trager dan zonde file) is hoor mij voldoende om zonder stress en frustratie thuis of op het werk te komen.
      Als ik enz keertje gehinderd wordt dan wacht ik geduldig af tot ik er langs kan en ik bedank ook altijd, tenzij ik dat niet veilig kan doen, als ik ruimte krijg.

      Het enige waar ik me nog aan stoor zijn achter het stuur appende kuthoeren (m/v).

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    19 november 2019 om 09:40

    Typisch links; auto’s onnodig duur maken en belasten, maar geen flikker doen aan het verbeteren van OV-mogelijkheden en reistijden. Sterker nog, het OV wordt nog duurder, en het is al absurd wat het kost. Enige momenten dat OV een optie is of sneller is, is wanneer je zelf net buiten de stad woont, maar in de binnenstad werkt. Aldaar geen parkeerplek kan vinden of tegen absurd tarief, en doordat alle fietsers door rood blijven fietsen, je telkens overal stilstaat bij elk kruispunt.

    Login om te reageren
  8. Shaw zegt

    19 november 2019 om 09:57

    Hoe je het ook wendt of keert: de files zullen DANKZIJ de verlaging naar 100 (op een SNELweg) toenemen. DIRECT gevolg van de verlaging. We gaan LANGER in de auto zitten, en de weg bezetten. Denk daar maar aan, diegenen die laconiek doen over 100km op een “SNEL”weg. Lekker stoer doen dat je niet minder geniet, jij je allemaal niet zo’n zorgen maakt. Het scheelt niet veel, zeggen sommigen. Rekenen jullie even mee? Het scheelt precies 25%. Een kwart!! Koekoek!? Doe eens 25% optellen bij AL die reistijd die we met z’n allen afleggen, 1/4 dat is echt gewoon veel! Maastricht – Groningen scheelt bij 130 of 100 gewoon 1 uur reistijd! Op een rit van 336km dus 2,5 of 3,5 uur, dat IS gewoon veel. Zelf rij ik regelmatig het traject Arnhem – Den Haag 130km, als het rustig is nu dus 1 uur straks 1:20 min. Vice-versa. “Normaal doen” volgens de vvd is eerst 130 invoeren om na een paar jaar te capituleren en te bukken met 100km-permanent-overal. VVD: Verschrikkelijke Volksverklakkers en Demagogen.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      19 november 2019 om 11:20

      @shaw: Dat klopt niet. Files ontstaan mede door snelheidsverschillen, en die zijn veel groter bij 120/130 dan bij 100km/u. Dat is ook de reden dat ze de maximumsnelheid bij grote drukte omlaag bijstellen. Ik snap dat je liever doorrijdt, maar hou het svp bij de feiten.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      19 november 2019 om 13:50

      @shaw: In de ideale wereld waar je constant 130 kan rijden, werkt het misschien zo. In de echte wereld waar ook echte mensen gebruik maken van de weg is het toch anders.

      Login om te reageren
  9. RiKe zegt

    19 november 2019 om 10:16

    Ah ja, (groen)links beleid, het meest kortzichtige en krankzinnige beleid wat er zo’n beetje bestaat. Alles duurder maken waar men niet onderuit kan komen zonder een betaalbaar alternatief te bieden. Het hele land komt tot stilstand maar dat maakt hun geen zak uit want tja, dan heb je ook geen uitstoot…toch? Je hebt ook geen economie meer die hun idioterie betaald, maar volgens Nederlandse traditie komen ze daar pas achter als het te laat is. Afzetten die handel en ruimen bij de stembus, dan is ook gelijk de (verzonnen) stikstof crisis verholpen (want waarom is onze grens 140x strenger dan de Duitsers bijvoorbeeld).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 november 2019 om 11:10

      @rike: rechts beleid is alleen nog krankzinniger: de “buitenlanders” hebben het gedaan (lekker makkelijk, dan heb je zelf nergens schuld aan), bedrijven betalen weinig belastingen en burgers betalen veel, keihard aanpakken maar geen handhaving, bezuinigen op sociale voorzieningen, zoveel mogelijk privatiseren. We hebben nu al zo lang rechtse regeringen, dat je kunt stellen dat de staat van het land is de schuld van rechts.

      Login om te reageren
  10. gebruikersnaam3 zegt

    19 november 2019 om 10:29

    Volgens mij zijn plaats 2 en 3 hetzelfde knooppunt, namelijk dat ellendige knooppunt bij Gorinchem. Ik snap niet waarom dat separaat benoemd wordt. Omdat het niet in de randstad licht waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    19 november 2019 om 11:34

    Nu denk ik dat files helemaal geen geld kosten, ze kosten gewoon tijd. Zonder files zou de economie niet 1,4 miljard groter zijn. Door files komen vrachten en mensen later aan, maar een directe omzet relatie is er niet.

    Login om te reageren
  12. rutgerg zegt

    19 november 2019 om 11:38

    Files kosten kostbare tijd in bed. Om 5:30 mn bed uit omdat ik om 9:00 in Brussel moet zijn. Een ritje wat normaal een uur duurt vanuit Breda…. reken ‘s ochtends maar op 2,5. En slaap is belangrijker dan geld! Het is dus nog vele malen erger dan hier wat geschetst.

    Login om te reageren
  13. tvr1974 zegt

    19 november 2019 om 12:59

    Het is en blijft belachelijk dat ze die A4 niet verbreden bij leiden.. gaat om t stuk Zoeterwoude – Leiderdorp (pak m beet 5 km) waar ruimte is voor een extra baan en ze zo de doorstroom kunnen verbeteren.. maar nee, t gebeurt maar niet..

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      19 november 2019 om 14:08

      @tvr1974: Ze hoeven hem ook niet te verbreden, alleen moeten ze die trechters (invoegen bij bijv Forepark) weghalen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North