• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderd

Auteur: carbert, gepost 14 februari 2011 om 20:20 – 50 Reacties

Afbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderdAfbeelding Solbergs rijbewijs tijdens rally ingevorderd

DS3 WRC - Just cruisin'

Petter Solberg was lekker bezig tijdens de Rally van Zweden. Vierde in het algemeen klassement, en nog zicht op het podium. Op weg naar de start van een volgende klassementsproef trapte de Noor het rechter pedaal net iets te ver in.

Een lokale agent hoorde de Citroën DS3 WRC waarschijnlijk al van verre aan komen scheuren en heeft hem direct staande gehouden om zijn rijbewijs in te vorderen. Tussen de klassementsproeven in moeten de rallyrijders zich aan de reguliere verkeersregels van de openbare weg houden, en daar had Solberg even geen trek in.

De DS3 coureur had namelijk al eerder twee keer een tijdstraf gekregen omdat hij te laat aan de start van een proef verscheen, en hij wilde een derde tijdstraf voorkomen. Navigator Chris Patterson heeft het stuurwiel overgenomen, maar kon geen potten breken omdat dit de eerste keer was dat hij de nieuwe DS3 zelf bestuurde. Uiteindelijk behaalden ze een vijfde plaats, wat volgens Patterson waarschijnlijk aan het belabberde navigatiewerk van Solberg te wijten was. De Zweedse agent kon bij thuiskomst in ieder geval vertellen dat hij een machtig man was en een sportuitslag beïnvloed had. Zou hij door Chinese gokmaffiosi omgekocht zijn? (via de standaard)

https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/DS3_WRC/

Ook interessant!

  • Man rijdt door politiecordon heen, wint WRC Rally
  • WRC coureur moet rally staken vanwege gassige uitstoot
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, petter-solberg, politie, Racing, rally, rijbewijs, wrc

Vorig bericht: « Porsche gaat de Panamera verlengen
Volgend bericht: Gespierde Volvo S60 van K-PAX Racing »

Lees Interacties

Reacties

  1. xilver zegt

    14 februari 2011 om 20:24

    Eigenlijk ziet die DS3 WRC er nog best wel leuk uit.

    Login om te reageren
  2. Vanquish zegt

    14 februari 2011 om 20:26

    Lol, had dan doorgereden en de boel afgehandeld na de race. No way dat die agent hun bij had kunnen houden :P.

    Login om te reageren
    • xavier89 zegt

      14 februari 2011 om 20:35

      @Vanquish: Lezen…, zijn rijbewijs is ingenomen op weg naar de race.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        14 februari 2011 om 21:55

        @xavier89: Begrijpend lezen, hij zegt dat wanneer hij gewoon was doorgereden, niks van de agent aantrekken, door de start naar de finish vliegen, er niks van gemerkt zou hebben. Althans, niet tot na de race. Maar goed..

        Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        18 februari 2011 om 13:43

        @xavier89: Maak je geen zorgen om mij, let maar op jezelf. Je hebt het er al lastig genoeg mee zo te zien.

        Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    14 februari 2011 om 20:32

    Wat een *scheldwoord*, die agent!

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      14 februari 2011 om 20:35

      @Jokkebrok: eigelijk niet, want als je ze laat rijden knallen ze te pletter tegen een kerk…

      Login om te reageren
      • Jokkebrok zegt

        14 februari 2011 om 20:38

        @As_long_as_it_is_fast: Tuurlijk, want die rallyrijders kunnen natuurlijk niet rijden :roll:

        Login om te reageren
        • As_long_as_it_is_fast zegt

          14 februari 2011 om 20:43

          @Jokkebrok: Kubicka style! :D
          En het gaat eerder om de veiligheid van de anderen. Ze brengen andere bestuurders in gevaal door hen te doen verschieten of hen af te leiden. Je weet dat ze zich op de openbare weg moeten gedragen. ;)

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            14 februari 2011 om 20:57

            @As_long_as_it_is_fast: Ik heb inderdaad wel eens een Nederlands rallyrijder over de snelweg zien rijden, en aan de rijstijl te zien had ook hij haast. Mooi om te zien, maar dat ik dat zeg bewijst het al: Het leidt af.

            Login om te reageren
            • jzaero zegt

              14 februari 2011 om 22:00

              @Citrofiel: Doet me denken aan deze:

              http://www.youtube.com/watch?v=6eyHb1ctKXA

              Login om te reageren
              • As_long_as_it_is_fast zegt

                14 februari 2011 om 22:14

                @jzaero: haha, retro wegmisbruikers. :D Wat een rotte commentaar toch. :D

              • Jokkebrok zegt

                14 februari 2011 om 22:20

                @jzaero: Ja, heb je een punt

              • mckroket zegt

                14 februari 2011 om 22:27

                @jzaero: lol eerst 80 te hard rijden en als een debiel over kruispunten racen en dan mag hij in eerste instantie nog doorrijden hahaha… vroegah..

              • Esprit_de_Flandre zegt

                14 februari 2011 om 23:04

                @jzaero: wtf?? Sinds wanneer wordt er gerallyd met Nissan Micra’s? Met Opel reclame op dan nog…

              • Citrofiel zegt

                14 februari 2011 om 23:21

                @Esprit_de_Flandre: Starlet. ;) En volgens mij kan je bij zulke evenementen als de Hellendoorn rally met elke auto op komen dagen, zolang hij maar door de voorgaande keuring op rally-eisen komt.

              • Esprit_de_Flandre zegt

                15 februari 2011 om 23:58

                @Citrofiel: En hij niet wordt aangeslagen… :mrgreen:

              • Citrofiel zegt

                16 februari 2011 om 00:47

                @Esprit_de_Flandre: Aangeslagen? Is dat Vlaams? ;) Beboet bedoel je? Nou, het komt misschien niet duidelijk naar voren, maar wat ik begreep is dat zijn auto verbeurd werd verklaard. Zuur als je daar net zo veel werk in hebt gestoken…
                En als dat zelfs gebeurt zal hij ook wel wat ‘gewone’ boetes hebben gekregen en zijn rijbewijs kwijt zijn. Zo soepel zullen ze toch niet geweest zijn?

              • Esprit_de_Flandre zegt

                16 februari 2011 om 13:01

                @Citrofiel: aangeslagen = in beslag genomen. Wat hetzelfde is als ‘verbeurd verklaard’ zeker?

              • Citrofiel zegt

                16 februari 2011 om 21:36

                @Esprit_de_Flandre: Oei, ik las je reactie verkeerd… Mijn hele vorige reactie mag je vergeten. :oops:

              • betonstaal zegt

                15 februari 2011 om 10:08

                @jzaero: het lijkt bijna mogelijk om te onderhandelen over je boete. Dankzij de opkomst van alle de handhavingsdiensten (de plaatselijke belangpartijen en de pvv) en het bonnenquotem, is het een stuk vriendelijker geworden op straat. NOT!
                Jongens bedankt!

  4. ds3lover zegt

    14 februari 2011 om 20:42

    wil het geluid wel eens horen!

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      14 februari 2011 om 20:59

      @ds3lover: Genoeg te vinden op youtube. Hier een officieel filmpje, vanaf 1:39 gaan ze rijden.

      http://www.youtube.com/watch?v=_bCBXth4xuk

      Login om te reageren
    • carbert zegt

      15 februari 2011 om 10:55

      @ds3lover: Of je klikt op het in rood geschreven woord ‘hoorde’ in het artikel, dan kom je hier uit:

      http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/08/citroen-ds3-wrc-laat-zich-horen-in-portugal

      Klinkt goed he ;)

      Login om te reageren
      • ds3lover zegt

        15 februari 2011 om 19:53

        @carbert: dit klinkt zo veel malen beter dan een porsche!

        Login om te reageren
  5. ukbob zegt

    14 februari 2011 om 20:42

    Wacht even, de navigator rijd, en wordt alsnog vijfde..?? Die kan dan ook een aardig potje sturen ;)!!

    Login om te reageren
    • JH zegt

      14 februari 2011 om 20:56

      @ukbob: uuuh eigenlijk niet want patterson reed de laatste klassementsproef van 4,6 km

      Login om te reageren
  6. Mracer zegt

    14 februari 2011 om 20:57

    en dan doe je er foto’s bijzetten van Sabastien Loeb??

    Login om te reageren
  7. mrdjm zegt

    14 februari 2011 om 20:57

    Lol, wist niet dat je wel verplicht een rijbewijs moest hebben voor dit soort rally’s :)

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      14 februari 2011 om 21:58

      @mrdjm: Een rally is gewoon een race op een afgesloten stuk openbare weg. De auto’s hebben een kenteken, dus dat betekent dat jij hem alleen mag besturen wanneer jij een rijbewijs bij je hebt.

      Login om te reageren
  8. floryn zegt

    14 februari 2011 om 21:16

    Slechte organisatie daar in Zweden. En een mooi verhaal voor ons. Als navigator rijden is ongeveer hetzelfde als een Goalkeeper die een doelpunt maakt.

    Login om te reageren
  9. PeugeotGTI zegt

    14 februari 2011 om 21:29

    Stijlvolle reactie van die navigator, je slechte tijd wijten aan het matige navigeerwerk van meneer Solberg

    Login om te reageren
  10. BestwelMichel zegt

    14 februari 2011 om 21:56

    is toch belachelijk van de organisatie dat een rally zo gepland is dat rijders regels moeten breken om optijd bij een start te zijn?? of ben ik nou gek??

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    14 februari 2011 om 22:04

    IEDEREEEN kent de regels en net als bij iedere sport moet je je aan de regels houden of je loopt het risico van een serieuze straf. Diskwalificatie of rijbewijs kwijt, maakt niet uit. Deze regel is er voor de veiligheid van normale weggebruikers en ik snap Sollberg, maar its part of the game… pech gehad.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 februari 2011 om 07:02

      @w0o0dy: Lastig om je aan de snelheid te houden als je laat bent en een serieus snelle auto onder je kont heb.
      Dat agentje is gewoon een eikeltje die zichzelf stoer vind.

      Login om te reageren
  12. Stopwearingpants zegt

    14 februari 2011 om 22:07

    flauw van die agent maargoed, it’s the law!

    Login om te reageren
  13. Esprit_de_Flandre zegt

    14 februari 2011 om 22:44

    Is niet echt tijdens de rally hé…

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      15 februari 2011 om 07:05

      @Esprit_de_Flandre: Weet je wel wat eenr rally is? Niet alleen maar scheuren maar ook tijdens het hele project nog even over de openbare weg, dit is dus tijdens de rally, of in de rally. Maar als het goed is mag je toch ook zonder rijbewijs deelnemen aan eenr race, afgezet gebied? Eigen terrein, in theorie mag een 12 jarige zo meedoen,

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        15 februari 2011 om 23:54

        @The360box: Rally noem ik het gedeelte waarbij je zeer snel gaat, om als eerste aan te komen, terwijl je probeert van die mannetjes in kw’s (kennen jullie dat in NL) te vermijden.

        Van één plaats naar een andere rijden tussen die snelle stukken door noem ik niet rally maar verplaatsen.

        En je hebt waarschijnlijk wel een rijbewijs nodig. Elke sport heeft z’n regels. Misschien moet het niet van de wet, maar van de organisatie of federatie. Voor F1 bvb moet je je ‘drivers license’ kopen (!) aan de FIA. En dat is niet goedkoop. Is nog een relletje over geweest in 2009.

        “The new rules state that all drivers should pay as much as 10,400 euros per driving license and an extra 2,100 euros per point scored in the championship.”
        http://www.autoevolution.com/news/f1-drivers-refuse-to-sign-fia-superlicense-due-to-high-fees-3495.html

        Login om te reageren
  14. quincy zegt

    15 februari 2011 om 13:03

    @jzaero: zegt op die commentator op 59 seconden nou echt ‘badmeester’?

    Login om te reageren
  15. quincy zegt

    15 februari 2011 om 13:04

    WRC ‘New Rules’ was trouwens heerlijk om te zien! Niet spectaculair, maar zeker leuk :-)

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    15 februari 2011 om 15:38

    Een rally rijder die niet kan klok kijken en telkens te laat komt? Misschien moet die Sollberg gewoon wat anders gaan doen. Het is niet de fout van de agent maar van Sollberg, die vertrok te laat en kon zich niet inhouden, prutsert.

    Login om te reageren
  17. JanC zegt

    15 februari 2011 om 15:51

    Ik begreep dat op VRIJDAG Solberg aangehouden werd en volgens de Zweedse wet hij binnen 48 uur zijn rijbewijs moest afgeven. Daarom moest zijn bijrijder, die trouwens op het rechte stuk na de start bijzonder langzaam reed, ipv hem rijden. Solberg hielp hem met het wegrijden, anders was de wagen afgeslagen.

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    15 februari 2011 om 17:20

    Simpele opmerkingen over het op tijd moeten komen aan de klassementsproef.
    ’t is altijd stervensdruk op de wegen tussen de klassementsproeven met toeschouwers.
    En daar zit jij dan tussen te stressen om op tijd te zijn.
    Veel keuze is er niet, je komt van je vorige klassementsproef af en moet zo en zo laat op de volgende zijn.
    Dan is het mogelijk dat je nog node service nodig hebt gehad omdat er iets niet 100% in orde was/is.
    En dan doe je weleeens stoute dingen, waarvoor je hier gelijk op het schavot staat.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 februari 2011 om 01:04

      @desjonnies: dat geldt voor alle deelnemers. Het hoort er gewoon bij. Er mee om kunnen gaan hoort bij het vak.

      Login om te reageren
  19. highperformance zegt

    15 februari 2011 om 23:17

    die sollberg is een best opgefokt mannetje. ben benieuwd hoe het gesprek is gegaan tussen de agent en sollberg….

    Login om te reageren
  20. Woestijnridder zegt

    16 februari 2011 om 15:12

    Solberg gaf ook toe dat het 100% zijn fout was en hij weet ook wel dat ze in Scandinavie streng zijn als het gaat om snelheidsovertredingen en dan bedoel ik dat hij 32 km/u te hard had gereden: 112 na correctie waar 80 was toegestaan. Uit mijn hoofd gezegd ligt daar de grens van invordering rijbewijs op 30km/u te snel.
    Vervolgens mocht hij daarvoor 800 euro afrekenen aan de organisatie (ja, die controleren ook!) en ongetwijfeld ook nog een leuk bedrag aan de overheid in Zweden.

    Schrale troost: in Noorwegen of Finland had het Solberg veel duurder komen te staan (Noorwegen veel hogere boetes en in Finland inkomensgerelateerde boetes).

    Login om te reageren
  21. MichaelvdBroek zegt

    17 februari 2011 om 13:13

    hahah wat een verhaal! najah beter dat als crashen!

    Login om te reageren
  22. Dimglor zegt

    17 februari 2011 om 17:18

    Jammer voor Solberg… Is toch wel een stomme manier…..

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    23 februari 2011 om 16:42

    Wel gaaf om te horen dat ze gewoon even van plaats gewisseld zijn en toch konden rijden! Maar heb je voor rally’s dan ook een rijbewijs nodig? Lijkt mij van niet eigenlijk…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North