
Het Spaanse Sunred is bezig met de ontwikkeling van een nieuwe raceauto voor deelname aan de FIA GT1. Voor de homologatie, zal de auto in een oplage van tien exemplaren worden gebouwd. Op de autoshow van Barcelona onthulde het bedrijf een prototype en bevestigde dat de auto volgend jaar in productie zal gaan.
Met zijn afmetingen van 5 meter lang en 1,05 meter hoog, weegt de auto slechts 1.100 kilo doordat z’n body zal worden vervaardigd van carbon. Z’n veren zijn van het merk Ohlin en de remmen zijn carbon-keramisch met schijven van 380mm. Een 500 pk sterke V10 zorg voor een vermogen-gewicht verhouding van 2,2 kilo per pk. Dit alles moet goed zijn voor een net sprintje van 3,5 seconden en een top rond de 300 km/u.
Lamborghini Gallardo meets Mercedes CLK DTM? (via: motorauthority)














Meets enzo ? IK dacht met een snelle blik dat dit over de enzo ging….:)
-edit: ga je nutteloze opmerkingen ergens anders spuien-
Neej dat vind ik nou meevallen, de achterlichten van een Spijker c12 Zagato vind ik wel mooi, voor de rest wel veel gecopieerd
Ik vind hem er wel netjes uit zien.
Voor homologatie moeten er toch 25 modellen worden gemaakt.. ??
En ik zie er ook wel iets mc12 in.
ziet er wel aardig uit, in welke game is deze auto straxx te bestuuren…….!!!!!!!
Voorkant lijkt op de Masarati MC12. Vooral de motorkap.
enzo neus enzo best wel mooi!
Vorm is inherent aan de klasse waarin de wagen zal gaan racen, dus overeenkomsten heb je altijd. Achterlichten zijn een leuke gimmick, vraag me af of Sunred genoeg ervaring heeft om in de top mee te draaien. Iemand die meer weet over de history van deze club?
idd, veel weg van een enzo of een mc12!!
@Johan de Dooper:
Bedankt voor je bijdrage.
Ik kan niet wachten op het gierende geluid van een volbloed V10 racemotor in deze configuratie :D
Bij dat bovenaanzicht moest ik dan weer aan een Mclaren F1 denken. Zou leuk zijn als ze ook daadwerkelijk een competitie worden voor de al huidige FIA GT1 wagens.
Van voren, achteren en bovenaf heel mooi, maar van de zijkant een beetje rare proporties.. Vooral bij de derde schets vind ik het er maar raar uitzien.
Michiel, wat is hier mis mee?
Het ziet er mooi uit, maar bijzonder is het verder niet.
Neen, eerder Maserati MC12 meets Saleen S7 meets Pagani Zonda R.
– Apache
Ja kijk, je kan toch onmogelijk in deze tijd nog met iets volledig vernieuwend afkomen he? Ik bedoel, als je tochtgaten vanvoor wat te groot zijn is het een enzo, als hij wat langer is een mc12 en als hij vierkantige lichten heeft is het een lambo…
My opinion: Ik zou zeggen, laat maar komen die hap, hoe meer diversiteit hoe leuker. Niets is saaier dan naar een race te kijken in de gt1/2/3 klasse waarvan 80% uit Porsche GT3’s bestaat (wat tegenwoordig geen rariteit is).
ik weet niet wat, maar hij heeft iets van de tvr typhoon….
dit is een tekening… waar is dan dat prototype?
Ik vind het zijaanzicht en bovenaanzicht ook wel wat weghebben van de Mclaren F1.
Ik weet niet waarom, maar na het zien van deze ‘figuren’ krijg ik opeens zin om Forza Motorsport 2 te spelen! ;)
Ik snap alleen niet waarom de tekenaar er zo nadrukkelijk op wijst dat de luchtstroom achteraan omlaag wordt afgebogen. Dat veroorzaakt lift…
Waar hij van voren lijkt op een druilerige nissan 350z doet de barokke spoiler evenals de bijzonder fraai gepositioneerde gotische lucht-inlaten de als in een flits denken aan de prachtige en in zijn tijd succesvolle Lancia Stratos. Als een melkwitte bolide die je terug doet verlangen naar de oude tijden van michael valliant kan ik alleen maar zeggen: Chapeau! Wat een bijzonder fraaie creatie.
Zo beter?
Ik ken nu niet veel van aerodynamica, maar volgens mij dus niet. Volgens mij krijg je enkel lift door de achterspoiler die teveel downforce geeft. Hier gaan de pijlen door twee neerwaartse gaten die perfect lijken gevormd te zijn om wind af te leiden. Maar zoals ik al zei, ik ben geen expert.
@ Dennis/Autoblog; (…) van het merk Ohlin en de (…) = Öhlins, neem ik aan?
Bij het zien van het plaatje dacht ik eerst eraan dat dit een auto uit GT HD voor de PS3 is ofzo.
Die rij achterled’s is wel erg vet.
@ Mr Reddingius; Misschien wordt levert dit minder drag op, dan bij een rechte achterkant, en waarom zou je lift krijgen? Denk wel dat de bak zo laag bij de grond zit dat de luchtstroom daar wel sneller is dan bovenlangs.
@ vinox; (…) enkel lift door de achterspoiler die teveel downforce geeft. (….) erhm, lift lijkt me omhoog- en DOWNforce omlaag-gericht, dus hoe kun je met een spoiler die meer DOWNforce geeft nu meer lift hebben?
Maar wees gerust, ik ben ook geen aerodynamische vraagbaak. :p
Ik bedoelde downforce op de achterspoiler zodat je vanVOOR lift krijgt, sorry voor de onduidelijkheid :-)
eigenlijk een 10 jaar oud model.
Maar de voorkant lijkt op een gallardo en dat maakt alles weer hartstikke goed!:D
@ RAVE
Dan zou ik ”meets mclaren f1 v12 bmw race” of ”meets maseratie mc12”
:p maar komt er ook een straatversie van?
netals bij de mc12!
Zou kunnen, maar kun je daar je onderstel ook niet tegen ‘wapenen’, anders afstellen enzo (ook hier geldt; n00b).
Enne…om meer lift te krijgen kun je altijd nog je spoiler omdraaien. :p
@ Johan de Dooper; Prachtig! En dat is gemeend! (ik heb geen idee wat je eerdere reactie was, en hoe ik je tweede reactie dus op moet vatten, maar het is iig bijzonder mooi geformuleerd!)
Dacht even dat dit weer zon saaie gamereview was.
Ben benieuwd naar fotos van het IRL model, daar gaat autoblog voor zorgen?
Ik vind eerder: “Maserati MC12 meets McLaren F1”
@ Johan de Dooper
Mooi gesproken, alleen de zin
“de als in een flits denken…” moet je nog maar even herzien ;)
Heb je eerdere post niet gelezen.
dit is een gekopieerde auto van de lamborghini dat is echt niet normaal laborghini zou er geld voor moeten krijgen
Een spaanse Enzo, hoe dik.
Ik vind de schetsen prachtig! Ik mag hopen dat de straatversie niet zo’n über taartschep krijgt.
Over de neus kunnen we het eens zijn. Duidelijk de F1 trekken.
Maar de achterzijde in mijns inziens toch duidelijk vernieuwend en lekker strak, wat ik bijvoorbeeld weer mis bij de MC12.
galloardo,murcielago,enzo,mc12
dit is alles behalve een enzo, ik vind het wel wat hebben van mc12
Tekening ziet er wel stukke beter uit
dan het 3D ontwerp.
Jezus…hij lijkt op die auto, of nee, toch op die auto. Zegt dat of jullie deze auto mooi vinden..? Of…? Het valt me trouwens op dat ik de vergelijking met Saleen nog niet voorbij heb zien komen.
Maar ff iets anders. Ik vind het een goede zaak dat er weer een merk de intentie heeft om aan het FIA GT kampioenschap mee te doen. Hoe meer, hoe beter!
Dan ben ik er bij de Spa 24 uur weer bij!
Die koplampen lijke veel op die van een touringbus…
eej hansie ik ben ut egt met je eens dat ziet er een stuk beter uit dan die met kleuren en je snapt meteen waar dat rare ontwerp voor dient …. :P
het is gewoon iets aparts, ik vindt de achterkant vooral het mooiste.
Op de schets is de spoiler wel anders getekent dan op de foto.
Ik vindt die op de foto toch wel het beste passen.
Porsche Carrera GT uitlaten!!!
hy heeft iets van een Enzo en een MC12 samen :)
@ Boss:
Het zal vast minder drag opleveren dan een rechte achterkant, maar het levert lift op door een actie-reactie principe. De auto buigt lucht af naar beneden, dus de lucht duwt de auto omhoog. Andersom werkt dit bij een spoiler. Die buigt de lucht af naar boven, waardoor de lucht de auto naar beneden drukt.
Het lijkt er dus op dat er een omgekeerde spoiler op deze auto zit, wat me nogal merkwaardig lijkt aangezien dit een downforce gefocusde raceauto is.
idd meets MC12 :o
Zoals ik al eerder zei, de vorm is inherent aan de klasse waarin de wagen zal gaan racen, dus die overeenkomsten heb je altijd. Ik snap dan ook niet dat mensen daar zo mee bezig zijn. Deze wagen is als eerste een racewagen, de straatversie is slechts een noodzakelijk kwaad om mee te mogen doen…
@ Mr. Reddingius; Get your point, maar is dit zo ongebruikelijk dan, want ze hebben het niet voor niets gedaan.
de voorkant is een mix van de Enzo en de MC12, vind ik.. verder niet heel bijzoner mooi ofzo.. wel een gaaf ding!
Klein foutje: de veren zijn van het merk öhlins
lijkt op de saleen s7
Mr. Reddingius:
Ik denk dat het idee is dat het een vleugel vorm is, de neerwaartse druk van de lucht daar zal waarschijnlijk niet de achterkant optillen. Plus wat Boss zei: Waarschijnlijk is door de onderkant de luchtsstroom OVER de auto (of in dit geval half door) sneller dan die onderste luchtstroom.
dit is dan wel een apart ontwerp en de spoiler zit mischien niet goed tephlon maar hij haalt nu al de 300 km per uur en ik vind dat hard genoeg maarja dat kan altijd harder ja ….
Mooi ding hoor. Tja, lijkt op andere auto’s maar welke auto doet dat niet tegenwoordig. Wie kent er een recent nieuw ontwerp wat op geen een andere auto lijkt? Foto’s!
Aerodynamisch zeer verantwoord !
Zeer mooi, hopen dat er een streetlegal komt !
Het lijkt wel of niemand hier er verstand van heeft! :( , Dit is gewoon een omgebouwde hispano suiza h21-gts
En geen enzo of wat dan ook
ja die auto heb ik opgezocht en hij lijkt er niet eens op … dus wij hebben wel verstand maar jij niet ,,,,
Dan heb je verkeerd gekeken sjaakie chocoladefabriek;)
@ Phantom
ik ben het met je eens ik zat er ook pas naar te kijken en ik dacht het komt me wel heel erg bekent voor en toen inderdaad die Hispano Suiza HS21 GTS.
en fritsie/sjaakie ik zou nog maar is naar die foto kijken en zo niet word het echt tijd voor een bril of een nieuwe pc.
maar voor de rest is deze Sunred best wel vet.
Kijk, met jou kan ik praten
nou mischien hebben we hier te maken met niet 1 maar wel 2 blinden :O dus kijken julie maar eens goed ;) phantom en ola
en wie is fritsie ? ola ijsje ;) :D xD
Een nieuwe pc voor jou dus
als je hem aan mij geeft ;) :D
check dan die bumper joh … !!!