Speakerloze audio in je wagen: zo werkt het

Auteur: , 42 Reacties

De bollebozen van Continental maken een klankkast van je interieur.

Speakerloze audio in je wagen: zo werkt het

Onder de naam Ac2ated Sound presenteert het bedrijf namelijk een systeem dat trillingen doorgeeft aan verschillende onderdelen in het interieur. Zo wordt het interieur van je auto feitelijk een klankkast, net als bij snaarinstrumenten het geval is.

Volgens Continental biedt Ac2ated diverse voordelen. Allereerst kan op gewicht worden bespaard omdat het systeem lichter is dan een conventionele setup met speakers. Men heeft het over een besparing van zo’n 15 kilogram aan gewicht en tot 30 liter aan volume.

Daarnaast creëert Ac2ated een “3D sound” omdat het geluid in principe overal vandaan kan komen en is het energieverbruik lager. Handig als het accupakket van je elektrische auto nog niet helemaal toereikend is. Ook zorgt het gebrek aan speakers ervoor dat ontwerpers meer vrijheid krijgen bij het designen van het interieur.

Een video van Ac2ated check je hieronder, het systeem wordt later dit jaar op de IAA in Frankfurt onthuld.

Continental



42 reacties

Hmm als bij mij de panelen meetrillen met het voer voor de hoedenplank is dat meestal niet zo bevorderlijk voor de kwaliteit van het geluid.
@wpgt: tast toe proef die woofer
Ik ben benieuwd. Als geluidsnerd zie ik grote potentiele phase problemen en vertekend stereobeeld
@duckmefaddy: jij gaat eerst meten wat de nul en wat de fase is voordat je de stekker van de versterker erin steekt?
@lekbak: ¿Que?
@duckmefaddy: ik snap hem ook niet
@duckmefaddy: er zijn audiofielen die claimen dat ze het verschil horen van hoe de stroom door de versterker gaat. Die meten dus waar de fase zit en steken de stekker er op een bepaalde manier in.
@lekbak: Ten eerste, er is geen kabel waar je “fase doorheen gaat”. Phase wilt zeggen de manier hoe de geluidsgolf door de lucht gaat ten opzichte van de andere speaker. Als die uit phase staan, dan zijn er frequenties die volledig weg vallen. Dat krijg je inderdaad wanneer 1 speaker goed aangesloten zit, en de ander heb je de plus en min omgedraaid. En ja, daar hoor je heel duidelijk een verschil in.
Ten tweede, omdat de locaties van je speaker en de afstand tot je oren 1 grote puinhoop is, krijg je vanzelf vergelijkbare problemen, zelfs al zitten je kabeltjes goed aangesloten
@duckmefaddy: ik bedoel niet zozeer dit systeem maar meer het feit dat jij jezelf geluidsnerd noemt. Het was dan eigenlijk ook maar een grapje.

Mijn opmerking is van toepassing op een huis installatie met wisselstroom. Het gaat om de 230v stekker van de versterker en hoe je die in het stopcontact steekt. En dan is er dus wel een fase en een nul. Het is wel grappig om over te lezen omdat het eigenlijk geen verschil kan maken.
@lekbak: er zijn natuurlijk schakelingen waarbij dit wel degelijk van belang kan zijn, maar of dat bij een versterker zo is waag ik inderdaad te betwijfelen
@kareljansen: 230v zoals uit het stopcontact is een zuivere sinus. Ik kan me geen schakelingen voorstellen waarbij dat verschil kan maken (230v 1 fase uiteraard). Heb je voorbeelden?
@lekbak: versterkers werken meestal op gelijkstroom. De trafo en diodebrug / condensatoren in de versterker maakt t daarom niet uit of het 230v stekkertje linksom of rechtsom is ingeplugd.


Maar er zijn -fielen die het horen hoor. Dan is de ene condensator net even beterder dan de ander. Nee echt. Het is waar. #proest#
@stamp: Het is een leuke wereld om je geld in te verdienen. Mensen die vrolijk honderden euro’s uitgeven aan speakerkabel (van den hul kabel bijvoorbeeld à 42ct de centimeter). Speciale netstekkers, aardlekschakelaars en dergelijke kopen. Allemaal voor die [insert wazig verhaal over diepe bassen en heldere klanken].

Eerlijk is eerlijk, ze doen niemand kwaad, maar ik kan er met de pet niet bij
@lekbak: Er zijn wel degelijk apparaten die daar moeilijk over doen, maar ze zijn dun gezaaid. Mijn UPS doet het bijvoorbeeld. Die geeft (by design) een storingsmelding als de stekker verkeerd om zit.
@lekbak: en jij hebt het nog niet helemaal begrepen… :/
@ardonjr: volgens mij snap jij mijn opmerking niet helemaal.
@lekbak: Ik zou het opgeven… Sarcasme is niet voorbij iedereen weggelegd.
@suzikubelona: – bij
@suzikubelona: het is geen sarcasme, er zijn echt mensen die dit doen. Sterker nog, die luisteren alleen snachts omdat er dan minder verstoring is op het net…
@duckmefaddy: Dat, en de besparing van ruimte en gewicht lijkt mij niet eens een enorm voordeel. Maar ik ben blij dat mensen hier tijd en moeite insteken, want je weet nooit wat voor innovaties dit met zich meebrengt!
@yupyup: besparing van ruimte en vooral gewicht is een enorm voordeel. Elke kilo lichter maakt de wagen zuiniger. Pure geluidskwaliteit is in een auto eigenlijk minder van belang, er is immers altijd wind- banden- en motorgeruis.
@mashell: niet met 149db. Das toch aan de stekker op een parkeerplaats ;-)
@duckmefaddy: er zal totaal geen staging meer zijn, maarja…mensen zullen het wel weer slikken als zoete koek en van mening zijn dat ze nog nooit beter hebben gehoord.
@rhellema: Plak er een Bose sticker op en zet een nulletje extra bij de prijs
Nou, ben benieuwd wat dit doet met de duurzaamheid van het interieur. Genoeg wagens rammelen qua interieur ook zonder extra trillingen al uit elkaar.
Idee is niet nieuw. Dayton Audio verkoop dit soort “speakers” al jaren https://www.youtube.com/watch?v=N0wZ0qWH3sY Daarbij is het geluid heel afhankelijk van welk materiaal je gebruikt. Papier/Karton geeft het mooiste geluid dus je zou kunnen denken aan deurpanelen en het hemeltje waar je zoiets op toe kan passen.
Heb ik al jaren in de auto, die speakerloze audio. Eet geen stroom, wel af en toe worst.
Dit zijn dus dingen waar ik totaal geen verstand van heb. Ik heb dit weekend de DS3 vervangen voor een DS5. Helaas zonder Denon-installatie en wat er nu in zit is 3x kudt.

Zoals gezegd heb ik totaal geen verstand van audio of wat dan ook. Maar ik hou wel van een beetje goed geluid. Heeft iemand ideeën voor een audioupgrade in een DS5?
@viezefreddyw: Gewoon een subwoofer in de achterbak knallen.
@jasbelle: whahaha not. Tweeters mid range vervangen goed versterkertje is de beste upgrade standaard. Daarna kun je kijken of de ruimte van een extra subwoofer versterker het waard is en of het überhaupt nog nodig is.
@peug206: @jasbelle: Een subwoofer in de kofferbak wil ik niet. Aangezien het om een Hybride (elektrische motor tussen de achterwielen) gaat is de kofferbakruimte niet riant. Ik denk dat het al voldoende is om de speakers in de deuren te vervangen maar ik heb er de ballenverstand van. Ik zou niet weten hoe ik dat allemaal moet aansluiten haha.
@viezefreddyw: je kan dit bijvoorbeeld doen met een Match PP25DSP. Dit is een versterker welke je aan kan sluiten op je originele radio waardoor er een vermogen van 35 Watt RMS naar de speaker wordt gestuurd. Deze versterker is ook nog eens voorzien van een digitale signaalprocessor waardoor je het geluid veel beter af kunt stellen.

Dit is even als voorbeeld maar ik denk dat je gewoon even langs je lokale audiodealer moet gaan, die kan je ongetwijfeld meer vertellen over een soortgelijke oplossing.
@viezefreddyw: In dat geval zou ik naar een inbouwer gaan, dat hoeft met de wensen zoals ze hier overkomen niet eens heel duur te zijn, je hebt zelf geen geklooi en het zit er mooi in.

Als je meer tijd en zin hebt om jezelf te verdiepen in de (naar mijn mening toch wel interessante) materie, dan kan je ook wat fora uitpluizen. Inbouwen op zich is prima zelf te doen.
@viezefreddyw: Speakers vóór laten vervangen door een mooie composet… Dan ben je waarschijnlijk al een heel eind, zelfs als je het laat aansluiten op de standaard radio…

Wil je het goed doen, laat ze dan de deuren dempen en mdf speakkerringen plaatsen. Dat stukje mdf zorgt voor een veel strakkere en mooiere laagweergave…

Een paar luidsprekermerken die echt de moeite waard zijn om te beluisteren zijn Gladen (voorheen Audio System), Focal en last but not least Morel (een nieuwkomer op de markt voor caraudio, maar al jaren een begrip in de hifiwereld).
@moveyourmind: speakers voor vervangen door een composet.
De meeste composets die goed klinken doen zo’n 75w rms @2ohm. Je radio zal standaard zo’n 25w rms leveren. Het geluid is dan al snel minder… goeie versterker kost je een 140€ composet a 120€, inbouwen laten zal nog eens 50-75€ kosten afhankelijk van de auto. 300€ voor prima geluid of 175 voor net niet…
@viezefreddyw: ga voor goed advies langs bij een inbouwspecialist, dat klinkt duur, maar vaak knapt je bestaande installatie al geweldig op met een paar simpele dingen (tweeters, andere speakers).
Dit lijkt me een stuk slechter te controleren (als in bedwang te houden) dan een aantal dedicated speakers die een beperkt oppervlak in beweging moeten zetten wat tevens maar één doel heeft: geluid maken.

Geluid moet strak en precies zijn. Ik geloof niet dat een audio liefhebber hier blij van zal worden. Marketeers en fabrikanten daarentegen…
@karhengst: Ik kan me ook niet voorstellen dat je uit een bekleed paneel van board of samengeperste vezel een mooi geluid kan krijgen… Niet te vergelijken met de houten klankkast van een viool…

Bovendien lijkt het mij dat het geluid ook anders gaat klinken als je je arm op de armleuning laat rusten.
Ik heb dit principe ruim 20 jaar gelden bij de open dag van Cap Gemini al zien/horen werken. Het geluid was toen al prima. Vreemd dat het niet eerder is toegepast. Er zijn altijd gadget liefhebbers die er graag voor betalen
Ik geloof niet dat dit gaat lukken. En al helemaal niet dat er een goed geluid uit kan komen.
Ik vind de techniek wel interessant maar ik kan mij niet voorstellen dat dit vergelijkbare geluidskwaliteit levert dan een eenvoudige speaker. Maar ik laat me graag verrassen.
Ik ga voorlopig lekker genieten van de Mark Levinson installatie in m’n auto. 🙃

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).