• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spits from hell: Schipholtunnel blijft dicht na brand

Auteur: CasperH, gepost 28 maart 2017 om 07:52 – 31 Reacties

Chaos


Dikke chaos verwacht bij Amsterdam doordat één van de belangrijkste tunnels in Nederland is afgesloten.

Het ging gistermiddag mis in de Schipholtunnel op de A4 richting Den Haag: door een korte, felle brand raakte de tunnelbuis beschadigd. De brand werd snel geblust maar het camerasysteem waarmee toezicht wordt gehouden op het verkeer in de tunnel raakte zodanig buiten werking dat het niet verantwoord bleek mensen door te laten rijden. Rijkswaterstaat is sindsdien volop aan de bak om de boel te herstellen.

Gisteravond beloofde men nog alles in het werk te stellen om in ieder geval twee rijbanen open te krijgen, maar dat is niet gelukt. De Schipholtunnel zit in ieder geval vanmorgen nog potdicht. Dat leidt nu al tot flinke files op de A4 vanuit Amsterdam richting Den Haag. Ook de aansluitende A9 is flink dichtgelopen, alsmede de sluiproutes en het lokale verkeer. Verkeer wordt geadviseerd een omleiding via de A5 en A9 te volgen, dus ook daar zal het flink drukker worden waarschijnlijk. Mocht je vanaf Schiphol moeten vliegen vandaag, ga dan liever op de fiets. Of als het echt niet anders kan, zou je zelfs de trein kunnen overwegen.

Het is vooralsnog onduidelijk hoe lang de problemen nog duren. Doordat bepaalde bekabeling voor het camerasysteem en de stroomvoorziening niet op voorraad bleek heeft Rijkswaterstaat al flinke vertraging opgelopen. En de voorspelling was al dat het sowieso niet volledig opgelost zou zijn voor de avondspits vanavond. Wij raden aan om het Twitteraccount van de VID in de gaten te houden.

Foto: VID

Ook interessant!

  • 2 poltieauto's
    Twee politieauto's in brand gestoken in Brabant
  • vrachtwagen
    Video: vrachtwagen rijdt te dicht langs helikopter
  • Lamborghini brand Eindhoven lijkt op brandstichting
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

a4-rijksweg, files, rijkswaterstaat, schiphol, tunnel, Verkeer, vuur

Vorig bericht: « ‘Goedkopere Aston Martin DB11 wordt binnenkort onthuld’
Volgend bericht: LEGO, neem deze Peugeot 205 T16 Group B in productie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gulli zegt

    28 maart 2017 om 07:59

    Ach, in 1980 ging het toch ook vaker goed dan fout zonder camera’s? Die paar dagen overleven we wel.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      28 maart 2017 om 08:07

      @Gulli: das 37 jaar geleden. Het is inmiddels wat drukker op deze aardbol :-).

      Login om te reageren
    • theiz zegt

      28 maart 2017 om 13:03

      @Gulli: de huidige tunnel is pas in 2000 geopend.
      Daarnaast twijfel ik of camera’s in de jaren 80 al niet aanwezig waren in dit soort tunnels. De Maastunnel bijvoorbeeld werd ‘bewaakt’ door agenten die liepen op de verhoging die nog steeds aanwezig is daar. Dat zal met de huidige arbo regels wel geen alternatief meer zijn voor camera’s gok ik.

      Login om te reageren
  2. olivier420 zegt

    28 maart 2017 om 08:03

    Ik vond het best gezellig.

    Login om te reageren
  3. 2wheeler zegt

    28 maart 2017 om 08:19

    Waar dienen deze camera’s voor? Als ze voor de stoplichten zijn kan ik het enigszins begrijpen, al het andere lijkt me niet noodzakelijk toch?

    Login om te reageren
    • stihl zegt

      28 maart 2017 om 08:34

      @2wheeler: Wanneer er een ongeluk gebeurd in de tunnel is het prettig dat RWS dat ziet zodat ze de matrix borden kunnen aanzetten.

      Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      28 maart 2017 om 08:40

      @2wheeler: staat in het artikel: het camerasysteem waarmee toezicht wordt gehouden op het verkeer.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        28 maart 2017 om 09:19

        @pinut187: stom, overheen gelezen! Hersenactiviteit is bij mij ’s ochtends vrij laag, met een beetje logisch nadenken had ik het zelf ook wel kunnen bedenken. Tijd voor koffie nummer 3…

        Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    28 maart 2017 om 08:26

    Bekabeling niet op voorraad? Al ligt die meuk in Zuid Spanje, een privé vliegtuigje is in een paar uur in Nederland hoor. Hupsakee, spijkers met koppen slaan en die meuk maken. Geld is toch van ondergeschikt belang bij dit soort kwesties. Ondertussen kan natuurlijk alles al zover klaar gemaakt worden dat de kabels er alleen nog maar tussen hoeven…

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      28 maart 2017 om 08:37

      @lekbak: denk dat de kabels het meeste werk zijn….

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        28 maart 2017 om 09:14

        @draadloos: voordat je de nieuwe kabels er tussen kunt hangen moet het eerst schoon, uit elkaar, de oude kabels netjes gesorteerd en voorbereid worden om te verlengen aan twee kanten (ik neem aan dat ze het er tussen maken ipv de complete kabel vervangen) en dan, als alles weer netjes is kunnen de nieuwe stukken er tussen. Er zit echt de nodige uren voorbereidend werk in hoor. Afwerken kan wel terwijl de tunnel weer open is.

        Login om te reageren
  5. stijnn zegt

    28 maart 2017 om 08:34

    Dus het lukt Rijkswaterstaat niet een paar extra tijdelijke camera’s op te hangen in één nacht? Dan maar gewoon verkeersinfarct… wat zijn dit voor mensen?

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      28 maart 2017 om 10:21

      @stijnn: ik zou zeggen, meld je bij RWS, voor experts zoals jij valt er bakken met geld te verdienen.

      Login om te reageren
    • tunefuldjmike zegt

      28 maart 2017 om 12:03

      @stijnn: Op volgens mij de NOS werd aangegeven dat ook de stroomtoevoer beschadigd geraakt zou zijn. Dus dan heb je niks aan tijdelijke camera’s

      Login om te reageren
      • phevtreb zegt

        28 maart 2017 om 12:06

        @tunefuldjmike: dan maar tijdelijke camera’s én een tijdelijke aggregaat toch?

        Login om te reageren
    • stijnn zegt

      28 maart 2017 om 12:20

      @stijnn: jullie hebben volkomen gelijk, wat stom van mij om zoiets te zeggen. ik ga direct solliciteren bij ze, om uit te leggen dat je tegenwoordig draadloze camera’s met accu’s hebt. :-)

      Login om te reageren
    • al69 zegt

      28 maart 2017 om 17:02

      @stijnn: Even voor de duidelijkheid… RWS doet niets behalve toezien dat het werk uitgevoerd wordt. De aannemer en onderaannemers zullen het werk moeten doen. Afhankelijk van de schade kan het inhouden: vervangen camera’s, vervangen behuizingen van camera’s, vervangen van ophangbeugels, vervangen van bekabeling, vervangen van video converter, vervangen van voeding unit van video converter, vervangen van glasvezels enz. Na het fysiek vervangen moeten de onderdelen ook geconfigureerd, inbedrijf gesteld, en getest worden. Dus men doet dat niet “eventjes.”

      Login om te reageren
  6. pinut187 zegt

    28 maart 2017 om 08:38

    Slecht service contract afgesloten met de camera leverancier. Dit soort kabels zouden er binnen een paar uur beschikbaar moeten zijn.

    Login om te reageren
    • al69 zegt

      28 maart 2017 om 17:06

      @pinut187: Meestal hangt er ook een boeteclausule bij de servicecontracten onder het kopje MTTR, dus de aannemer zal de pijn wel voelen.

      Login om te reageren
  7. Tenck zegt

    28 maart 2017 om 08:59

    De een zijn dood is de ander zijn brood, ik was nog nooit zo snel thuis gisteravond omdat er op de rest van de A4 geen file stond (en dan met name voor Leiden).

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      28 maart 2017 om 10:14

      @Tenck: dat heb ik letterlijk meegemaakt. Ik reed een keer de A12 op in de spits en het was bizar rustig dus ik werd meteen vrolijk en kon lekker doorkachelen. Bleek later dat er 400m vóór de oprit een dodelijk ongeval was gebeurd waardoor de snelweg was afgezet :(

      Login om te reageren
  8. sam84 zegt

    28 maart 2017 om 09:07

    Gewoon de trein pakken en niet moeilijk doen ;-)

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      28 maart 2017 om 10:25

      @sam84: hahahaha die is grappig, op een autofielen site als AB over het ov beginnen :-)

      Login om te reageren
    • Dinky_Toy zegt

      28 maart 2017 om 19:33

      @sam84: En dan 2 uur stil staan op 500 meter van station Hoofddorp zeker ivm een valse brand melding in de trein tunnel en zo alsnog je vliegtuig missen…

      Login om te reageren
  9. escort77 zegt

    28 maart 2017 om 09:09

    En als je nou eens het verkeer tussen pakweg nieuw-vennep en de ring a10 gewoon door laat rijden met 70 km/u?

    Of denk ik te simpel?

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    28 maart 2017 om 10:35

    Vraag mij altijd af hoe er brand kan ontstaan in zo een tunnel

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 maart 2017 om 10:58

      @mrrallycross:
      Vuur schijnt negen van de tien keer de oorzaak van brand te zijn.

      Login om te reageren
      • silenro zegt

        28 maart 2017 om 13:43

        @desjonnies: burnnnnnnn

        Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    28 maart 2017 om 12:50

    Tja, werkend op Schiphol ken ik voldoende sluiproutes. Tip van de dag, Schipholweg en Aalsmeerderdijk nemen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 maart 2017 om 13:00

      @dutchdriftking: tip van de dag: niet zulke tips van de dag geven.

      Login om te reageren
  12. crisisfour74 zegt

    28 maart 2017 om 16:41

    @driftking hou je mond,het was 0515 al druk door al die geluiperds.P40 was moeilijk bereikbaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North