• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker haalt plannen voor Quattroporte killer uit de ijskast

Auteur: robbie, gepost 24 april 2009 om 17:03 – 38 Reacties

Spyker E8


Ruim twee jaar geleden schreef yours truly als eerste over het feit dat Spyker overwoog om naast de C-lijn (sportauto’s) en D-lijn (SUV’s) ook nog een E-lijn (sedan’s) op de markt te brengen. En gister tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering liet Victor Muller doorschemeren dat die plannen inmiddels weer zijn afgestoft en ze een vierdeurs supersedan in de pen te hebben.

De vorige keer dat Muller over de E8 sprak was vlak voor de onthulling van de nieuwe Formule 1 auto, je weet wel het avontuur dat Spyker aan de rand van de afgrond bracht. Na een paar hele zware jaren, waarbij het bedrijf moest vechten om te kunnen overleven, lijken ze nu weer iets van hun ouderwetse bravoure terug te krijgen.

Natuurlijk is het leuk om nog meer modellen te hebben. Maar als we eerlijk zijn dan zien we ook dat het Spyker al heel veel moeite, tijd en geld heeft gekost om het vorige model C8 te laten evolueren naar de nieuwe C8 Aileron. Van de D8/D12 SSUV zien we al sinds februari 2006 concept cars en ‘preproductie‘ exemplaren verschijnen. En met een beetje geluk, als alles goed gaat, zal dat model onthuld worden op de autosalon van Geneve in 2010. Oftewel 4 jaar na dato!

Als het met de E8 net zo snel gaat dan kan het dus nog wel even duren voordat we die op de openbare weg zien verschijnen. Is het niet beter om je te concentreren op de dingen waar je goed in bent die je enigszins kan? En dat is gewoon simpelweg auto’s bouwen en verkopen. Op die manier krijgen al die zielige aandeelhouders ook misschien een keertje iets terug voor hun geld.

Het lijkt erop dat Spyker in een aantal jaar iets wil bereiken waar een merk als Porsche decennia over heeft gedaan. (via: quotenet.nl)

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « Aston Martin V12 Vantage racet mee in 24h van de Nurburgring
Volgend bericht: Betrapt in Nederland! Nieuwe Jaguar XJ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jur zegt

    24 april 2009 om 17:08

    Ben benieuwd :D

    Login om te reageren
  2. kowalsk zegt

    24 april 2009 om 17:12

    Ik denk dat ze zich beter eerst kunnen concentreren op de sportauto’s om wat geld te verdienen. Denk daarna nog maar eens na over een 2e lijn…

    Login om te reageren
  3. bradley zegt

    24 april 2009 om 17:13

    is dit een goed plan in huidig economisch klimaat?

    Login om te reageren
  4. RomeoS zegt

    24 april 2009 om 17:18

    @bradley: exactly my thoughts!

    Geen idee wat ze er mee willen bereiken, ik zou als bedrijf zijnde toch eerst gezond zijn en/of blijven in dit huidige economische klimaat.

    Login om te reageren
  5. i123456789 zegt

    24 april 2009 om 17:27

    Wat ben jij een doemdenker zeg robbie, kijk eens hoe italianen naar ferrari kijken! Een flink deel van ferrari’s inkomsten komen dan ook van merchandising rondom het merk

    Login om te reageren
  6. Gnermo zegt

    24 april 2009 om 17:31

    Stop hem er maar weer in hoor.

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    24 april 2009 om 17:37

    @i123456789, ik ben geen doemdenker, maar een realist of een one step at a time-denker. In het begin wilde iedereen prima in de mooie verhalen van Spyker geloven, maar toen ging het helemaal fout. Waarom nu dan weer dezelfde fout maken?

    Ik vind het prima als ze met een Quattroporte killer willen komen, maar zorg er dan wel voor dat je eerst je huidige zaakjes een beetje op orde hebt.

    Een merk als Ferrari was in de beginjaren ook niet bezig met 30 verschillende modellen. Iets wat Spyker wel constant probeert te doen. Als ze zover zijn dat de D8 in productie is mogen ze van mij best beginnen met het ontwikkelen van een vierdeurs model. Nu is het gewoon te vroeg. Maak eerst eens winst en stel je aandeelhouders tevreden. Daarna kan je aan een nieuw geldverslindend project beginnen.

    Login om te reageren
  8. W115 zegt

    24 april 2009 om 17:44

    we zullen vanzelf zien of het een succes word

    Login om te reageren
  9. sebastianchubasco zegt

    24 april 2009 om 17:49

    ik denk dat Spyker wel wat positieve publiciteit kan gebruiken.
    ze hebben een wilde automotive concept maar staan nu op de rand van de afgrond…

    en dan is het makkelijk om even lekker na te trappen..

    en dat verdient de 2e nederlandse sportwagenmerk niet…

    Login om te reageren
  10. Joost1990 zegt

    24 april 2009 om 17:53

    Inderdaad W115, als het Porsche met de Panamera gaat lukken en Aston Martin met de Rapide, dan zal robbie wel anders piepen. In een goed betoog moet je ook een tegenargument hebben en die kunnen weerleggen.

    Login om te reageren
  11. pedro zegt

    24 april 2009 om 17:53

    Wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  12. robbie zegt

    24 april 2009 om 17:55

    @Joost1990, wil je een argument voor het succes van Porsche en Aston Martin? Beide bedrijven bestaan al decennia lang en hebben inmiddels de benodige kennis, middelen en het geld in huis om aan een dergelijk project te beginnen. Bij Spyker ontbreekt het daaraan.

    Login om te reageren
  13. Pieter zegt

    24 april 2009 om 17:57

    Een merk als Spyker zal moeten blijven innoveren. Ze bieden hiermee een alternatief voor 4-deurs sportwagens als van Porsche en Aston. Een prijssegmentje hoger waarschijnlijk. Als de markt naar 4-deurs beweegt, waarom dan niet meedoen? Eerst de zaken op orde brengen klinkt heel verstandig, maar de zaken krijg je vooral op orde door te blijven verkopen. De Aileron, de SUV en een 4-deurs, da’s een logisch drietal. Veel logischer dan het modellenprogramma voorheen was.

    Login om te reageren
  14. arjens zegt

    24 april 2009 om 18:03

    Wordt het niet eens tijd dat er eens een afgezant gaat kijken hoe ze het 20 km verderop bij Donkervoort doen?? Je hoort er niks van, ondanks economisch tegenwind, doen ze het echt niet onaardig. Verder dat bedrijf zoekt de publiciteit niet masaal op, hebben hun eigen raceklasse en maken een product om met recht trots op te zijn. En dat al voor een langere periode…

    Login om te reageren
  15. Porsche_Fan zegt

    24 april 2009 om 18:12

    Porsche Panamera concurrent dus..

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    24 april 2009 om 18:29

    Ze willen wel graag, dat moet je ze nageven. Enthousiasme is een goede eigenschap. Maar je moet niet doorschieten. Niet alle risico’s tegelijk nemen.

    @ bradley; Zoals robbie al aanstipte: Het ontwikkeltempo van Spyker ligt niet zo hoog. Tegen de tijd dat we eventueel deze vierdeurs in productie zullen zien gaan, is het een heel eind verder.

    Login om te reageren
  17. bramwillemse zegt

    24 april 2009 om 18:40

    leuk nieuws :) Maar die afbeelding kan (nog steeds) echt niet :P

    Een D12 PtP ff verticaal kleiner maken en dat een impressie noemen van een vierdeurs coupé kan echt niet! :D

    Login om te reageren
  18. Coubie74 zegt

    24 april 2009 om 18:54

    Lijkt me een beter idee dan hun D12 PtP: die is toch een beetje te….

    Login om te reageren
  19. M3E92 zegt

    24 april 2009 om 18:56

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  20. HDM zegt

    24 april 2009 om 19:11

    Die foto is wel echt walgelijk…

    Login om te reageren
  21. Edman zegt

    24 april 2009 om 19:18

    Ik vind ’t echt een stel walgelijke wagens. Ga nou eens failliet!

    Login om te reageren
  22. Vinny_93 zegt

    24 april 2009 om 19:59

    Nah, Deze Spyker kan dus echt niet concurreren met de Rapide en de Panamera, en eventueel de Estoque.

    Login om te reageren
  23. Mazgo zegt

    24 april 2009 om 20:05

    Het lijkt mij niet verstandig voor Spyker om nu met zo’n auto voor de dag te komen. Zeker gezien hun financiële situatie. Een panamera concurrent lijkt het mij niet. Ik denk niet dat Spyker qua prijs kan concurreren met Porsche.

    Login om te reageren
  24. Wj zegt

    24 april 2009 om 20:08

    en ze denken daar bij Spyker ook eccht dit gaat werken? hoe lang zijn ze nou al bezig met die SSUV?

    Login om te reageren
  25. phantom zegt

    24 april 2009 om 20:19

    Nee, als spyker echt met zo’n vierdeurs coupe wil komen moeten ze echt wat aan het design gaan doen, net even anders, meer zoiets als de aileron…

    Login om te reageren
  26. BananaFlip zegt

    24 april 2009 om 20:25

    Laat ze eerst maar eens alle dingen waar ze nu nog steeds mee bezig zijn afmaken voor dat ze Quattroporte gaan killen.
    Het is opzich helemaal geen slecht idee, maar zonder al dat geneuzel en gepre-concept-gelul vooraf zou het toch een behoorlijk stuk sneller gaan.

    Login om te reageren
  27. WieAndersDasAuto zegt

    24 april 2009 om 21:01

    Ik hoop voor Spyker dat ze met een fatsoenlijk model aan komen zetten gezien hun lage budget… Ik zou het persoonlijk leuk vinden als Spyker weer mee zou spelen in de markt. Hopelijk komen ze er dan ook weer helemaal bovenop!

    Login om te reageren
  28. WieAndersDasAuto zegt

    24 april 2009 om 21:03

    @ bradley & RomeoS

    Als ze met een nieuw model aan komen zetten dan is de crisis al lang voorbij ;)

    Login om te reageren
  29. Stefan-Venema zegt

    24 april 2009 om 21:21

    Laat ze alsjeblieft eerst de zaken wat beter op een rijtje zetten. Wanneer ze winst gaan maken en dus goed draaien, zouden ze aan nieuwe modellen moeten gaan denken.

    Login om te reageren
  30. OpZijnKopSlaan zegt

    24 april 2009 om 21:22

    Dit krijg je dus als je een spijker op z’n kop slaat :)
    Volgens mij hebben ze bij spijker maar 1 design en heeft iemand de stretch functie in Photoshop gevonden. Zowel in de hoogte (SUV) als in de lengte. Nog even en ze komen met een Smart achtige (Hoog en kort).

    Login om te reageren
  31. 13 zegt

    24 april 2009 om 21:39

    Porsche kwam in 1988 met een beauty van een vierdeurs prototype, de 989, op de proppen, en dik twintig jaar later verschijnt de Panamera op de weg. Beroerder dan Porsche kunnen ze het Spyker toch echt niet doen lijkt me.

    Login om te reageren
  32. ben zegt

    24 april 2009 om 21:49

    Deze nieuwe Spyker wordt voorzien van nog meer chroom…de naam en de bloedgroep van de bestuurder en maîtresse. Zal zeker verkopen aan alle Johnnys and Marinas, he he :) Misschien moet Spyker, zoals hierboven reeds gezegd, meer aan merchandise doen. Misschien ijsroom in een chroom verpakking, niet Ben & Jerry’s, maar Jonny & Marina’s :) :) :) Dan gaan ze eindelijk geld verdienen…

    Login om te reageren
  33. Aileron zegt

    24 april 2009 om 21:49

    @ iedereen die kritiek heeft op de foto…
    Dit is dus niet van spyker, deze concept is volledig afhankelijk van een bedrijf. Het is gewoon een photoshop-afbeelding van hoe de auto er zou kunnen uitzien. Moest spyker met een E8 uitkomen zou hij er toch wel even iets anders uitzien hoor.

    Login om te reageren
  34. Miquelli zegt

    24 april 2009 om 22:17

    Spyker wordt eens wakker!!!
    Gooi de mensen die zich designer noemen op straat , bel even aan paar italianen en het komt allemaal goed met de verkoopcijfers!
    Waarom moet iedere nieuwe Spyker die uitkomt nog lelijker zijn dan al zijn voorgangers?

    Login om te reageren
  35. Mean Green zegt

    24 april 2009 om 23:15

    Wat een lelijk monster….! :shock:

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    25 april 2009 om 00:48

    En toch vind ik het best een strak plan, zolang ze maar stoppen met die lange kont!

    Login om te reageren
  37. JanC zegt

    27 april 2009 om 16:25

    Ik denk dat Spyker, mochten ze het in relatief korte tijd klaarspelen (dus zeg in 2011 presenteren) dat ze een winnaar hebben: Met een economische groei en het afblazen van 4deurs projecten door Lamborghini en Aston Martin zou Spyker wel eens een graantje kunnen meepikken in de executive saloon-klasse. Aangezien ze Lotus hebben als ontwikkelingspartner (Denk aan de Opel Lotus Omega) moet men wel iets leuks kunnen toveren…

    Login om te reageren
  38. robbie zegt

    27 april 2009 om 17:06

    @JanC, Aston Martin heeft de Rapide niet afgeblazen hoor. Die komt binnenkort al op de markt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North