Inderdaad, het duurt nog altijd voort. Lees hier de actuele stand van zaken!
Hieronder de verse bijdrage van onze ‘Spyker-watchers’ Robert van den Oever en Maarten van der Pas
De afwikkeling van het faillissement van Spyker duurt nog altijd voort. Het voorbereiden van de verkoop van het intellectueel eigendom van Spyker is ingewikkelder dan verwacht en duurt daarom langer.De curator steekt veel tijd en moeite in het verzamelen van alle merkenrechten en technische ontwerpdata om de boedel verkoopklaar te maken. Pas als dat compleet is, kan de verkoop echt van start gaan.
The saga continues met de afwikkeling van het faillissement van Spyker. Victor Muller had een deadline om in april van dit jaar de faillissementsschuld van 1,45 miljoen euro te voldoen, maar inmiddels zijn we een halfjaar verder en is dat geld er nog steeds niet. Daarom is curator Dennis Steffens begonnen met de voorbereidingen om dat wat nog van waarde is van Spyker te verkopen. Dat bestaat voornamelijk uit merkenrechten en ander intellectueel eigendom.
Het verzamelen, completeren en verkoopklaar maken van alle intellectueel eigendom blijkt ingewikkelder dan gedacht en neemt daardoor meer tijd in beslag, meldt curator Dennis Steffens in zijn jongste faillissementsverslag van vrijdag 15 oktober. In een toelichting tegen Autoblog.nl zegt hij dat de merkenrechten en alle technische data van Spyker “veelomvattend” zijn: “Alle data zijn beschikbaar maar het verzamelen ervan kost tijd.” De curator heeft derde partijen ingeschakeld bij dit proces.
Uit het faillissementsverslag blijkt verder dat Victor Muller opnieuw een bedrag heeft gestort als boedelkrediet. “Er is 140.000 gestort als boedelkrediet om kosten van de faillissementsprocedure te dekken” , aldus Steffens. Dat betreft onder andere de kosten voor het inschakelen van externe partijen en ook het verlengen van enkele merkrechten.
Om te voorkomen dat die rechten zouden verlopen, moest betaald worden. Anders zouden de betreffende merkrechten waardeloos zijn geworden. In dat geval heeft de curator er ook niets meer aan, omdat hij ze dan niet meer kan verkopen.
Eerder dit jaar werd al 125.000 euro gestort als boedelkrediet. Dat boedelkrediet staat overigens los van de oorspronkelijke schuld van 1,45 miljoen euro. Daarop is tot nog toe niet afgelost, dus die hoofdsom blijft gewoon staan.
Onbehoorlijk bestuur
Uit het verslag komt een op het oog brisant punt naar voren; omdat Victor Muller en zijn financiële rechterhand Arjen Dikken enkele jaarrekeningen van Spyker NV en Spyker Services BV te laat of helemaal niet hebben gedeponeerd, is volgens de curator sprake van ‘onbehoorlijk bestuur’. De laatste ingeleverde jaarrekening is die van 2017 en die kwam pas in januari 2019.
In het verslag wordt het nu voor het eerst genoemd, maar feitelijk is er al langer sprake van onbehoorlijk bestuur omdat de meeste van de jaarrekeningen van na 2017 al lang gedeponeerd hadden moeten zijn. Een jaarrekening moet binnen 12 maanden na afsluiting van een boekjaar worden ingeleverd bij de Kamer van Koophandel.
De kwalificatie ‘onbehoorlijk bestuur’ betekent dat Muller en Dikken aansprakelijk gesteld zouden kunnen worden voor de financiële tekorten in het faillissement en dat er een schadevergoeding van hen zou kunnen worden geëist. Daar wil curator Steffens geen zaak van maken, omdat hij zich wil concentreren op de voorbereiding van de verkoop van de merkenrechten en het intellectueel eigendom. Daar is voor hem méér uit te halen.
Als de curator de verkoop van de merkrechten daadwerkelijk opstart, dan betekent dat het eindspel voor Victor Muller. Want bij verkoop valt zijn geesteskind hem definitief uit handen. Hij moet met 1,45 miljoen euro over de brug komen, maar tot dusver is hem dat nog niet gelukt. De curator volgt nog altijd een tweesporenbeleid: als Muller toch nog met voldoende geld komt, dan kan de schuld ingelost worden en is de zaak opgelost; tegelijk gaan de voorbereidingen voor de verkoop door.
Curator Dennis Steffens heeft lang geduld gehad met Muller en zijn beloften die stelselmatig niet werden nagekomen, maar heeft uiteindelijk toch besloten om te beginnen met de voorbereidingen voor de verkoop. Nu is het wachten op het moment dat Steffens de genadeslag uitdeelt.
Hoe zat het ook alweer?
Eerder dit jaar hebben we meermaals uitgebreid geschreven over de faillissementszaak van Spyker en het feit dat daarmee voor Muller het eindpunt nadert. Lees onze eerdere artikelen:
Autobouwer Spyker wil 182 miljoen euro ophalen
Victor Muller vindt geld voor Spyker maar nog niet genoeg
Erop of Eronder: flikt Victor Miller het voor de zoveelste keer?
Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
Dit was een bijdrage van Maarten van der Pas en Robert van den Oever
Nemus zegt
De Grieken hebben hier een een woord voor uitgevonden:
Tragedie
madvillain zegt
De Bee Gees hebben er zelfs een liedje over gemaakt..
flabbertje zegt
@madvillain: staying alive? 😝😜
bernoulli zegt
Ik moest lachen.
Edge zegt
Het zou leuk zijn als een vermogende liefhebber het merk koopt en nieuw leven inblaast als fabrikant van elektrische auto’s. Daar liggen overduidelijk de kansen op dit moment. Beginnen met een luxe crossover/SUV, vervolgens een statige sedan erbij, een sportievere sedan en als de zaak genoeg liquide middelen heeft ook een sportwagen.
ouwedibbes83 zegt
@Edge: dat klinkt als een verstandige volgorde, maar ook een moeilijke weg voor een “beginnende” fabrikant. Zo’n SUV of sedan moet ook praktisch zijn in t gebruik, meekunnen met infotainment, alle moderne rijhulp systemen en andere eisen die horen bij een auto die je veel gebruikt. Voordat je dat allemaal goed hebt, ben je al lang en breed door je startkapitaal heen.
Met een sportwagen kun je denk ik veel sneller je doelgroep aanspreken. Snel, onderscheidend ontwerp en mooie materialen. De praktische zaken zijn niet zo relevant, is toch niet de dagelijkse auto. Juist van een merk dat geen “normale” auto’s maakt, zorgt ervoor dat je ze niet vaak ziet en dat ze exclusief en exotisch zijn. De toetredingsdrempel lijkt mij dan lager.
ggj1987 zegt
Neee, alsjeblieft niet nog meer crossover elektrohokken :(
bernoulli zegt
Nóóit een spyker in het stopcontact steken!
frank2b zegt
Shocking!
mpgc zegt
De werkzaamheden van de curator komen ook ten laste van de boedel. En wat heeft dIe er al een enorme hoop werk in gestoken. Denk niet dat er veel overblijft voor de schuldeisers. Zelfs als die merknaam en de intellectuele rechten nog wat waard zijn.
pomoek zegt
Ik begrijp dat de curator geen zaak wil maken van het onbehoorlijk bestuur. Maar ik kan me voorstellen dat schuldeisers hier anders over denken. Ik vraag me af of het mogelijk is als schuldeiser om akkoord te gaan met de uiteindelijke sanering maar dan toch door de BV heen te grijpen om Muller aansprakelijk te stellen? Weet iemand of dit mogelijk is?
rolov zegt
Zo vreselijk zonde . Ongelofelijk.
kniesoor zegt
Als dat zo doorgaat moet Muller uiteindelijk postuum voor het hekje verschijnen 😆
frank2b zegt
Ik vind het werkelijk om te janken. Een roemruchte Nederlandse naam door volslagen debiel gedrag opnieuw om zeep geholpen. Spyker maakte de mooiste wagens ter wereld. Potjandikkie.
We zullen zien dat straks een Chinese miljardair er zijn hobbyprojectje van maakt.
petroldrinker zegt
@frank2b: en wss nog zal slagen ermee dan ook in tegenstelling tot muller…
chimaera zegt
Misschien kan een Chinese investeerder het merk kopen en een afzichtelijke SUV EV maken met het Spyker logo?
Alfarobert zegt
Als nieuwe autofabrikant zou het moeten kunnen,Lynck en co of zoiets hadden we ook nooit van gehoord,toch? Zo komen er steeds meer vreemde faabrikanten. 20 jaar geleden hadden we ook nooit van een tesla gehoord.Nu kent iedereen het merk. Het waren prachtige auto’s ,zoiets als een heel duur horloge.Jammer dat het allemaal niks geworden is en Saab niet door GM was gegund.