
De halfjaarcijfers voor Spyker zijn vrijdag bekendgemaakt en het is wederom goed nieuws voor het Nederlandse automerk. De totale omzet verdriedubbelde zelfs in vergelijking met vorig jaar! Op 30 juni 2005 stond deze op 4 miljoen, 30 juni 2006 was dit 12,8 miljoen! Spyker verwachtte in het eerste kwartaal van dit jaar al een positieve cash-flow te hebben, maar dat is nu inmiddels realiteit: 1,3 miljoen op 30 juni 2006.
In totaal werden er volgens Spyker in het eerste halfjaar van 2005 maar 8 auto’s afgeleverd, het eerste halfjaar van 2006 waren dat er 43. Dat is een strakke toename van 537% !
Ook met het orderboekje gaat het goed, eind vorig jaar stond deze op 191, eind van het eerste kwartaal 2006 stond deze op 286, en nu zijn het er al 302.
Er zijn nog rijke mensen in de wereld, zoveel is duidelijk.
En moest ik rijk zijn, ik zou me ook wel in een Spyker willen verplaatsen.
RESPECT!!!
Nederland rules.
Ze hebben nog maar net een positieve cashflow en beginnen meteen al aan Formule1 en DTM te denken :s
Natuurlijk levert vooral Formule1 een gigantische naamsbekendheid op waardoor er meer orders binnen zullen komen, en de sponsoren zorgen ook voor een hoop inkomsten, maar dan nog moet het kostenplaatje van een F1team niet onderschat worden…
De naam Spyker wordt dan alleen uit marketing oogpunt gekoppeld aan het formule 1 team, van wellicht Midland F1. Gerucht gaat Lost Boys, interesse heeft in Midland F1, ze wilden er eerst bijna 120 miljoen euro voor neertellen, maar hebben het bod nu naar beneden bijgesteld naar 100 miljoen. En dat de deal vanmiddag beklonken is in Istanbul. Maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Weet wel in de wereld van F1, waar rook is, is vuur, en hoe harder de ontkenning, des te meer waarheid er is.
Whoa!! idd respect voor deze jongens!! Ik had nooit verwacht dat het zo’n succes zou worden!
Hmm… ik vraag me af hoeveelste mijn Spyker in deze rij staat. ;)
hoeveel zouden de aandelen daarmee stijgen ?
Ik wist dat ze het konden!
@swa waarom kijk je niet gewoon?
Nulla tenaci invia est via!!
Positieve cashflow… mmh… ik lees toch overal dit:
De autofabrikant Spyker Cars heeft het verlies in de eerste helft van dit jaar fors teruggedrongen, tot 1,1 miljoen euro van 2,7 miljoen euro een jaar eerder.
Bron: http://www.zibb.nl/auto/nieuwsbericht/asp/artnr/1248598/versie/1/index.html
Remco
@Remco: zie de link in het bovenstaande bericht:
http://www.spykercars.com/?pag=50&jaar=&nid=191
Fantischisch, zo’n spyker, echt fantastisch, vindt het minstens even leuk als lieve TVR’tjes, alleen zijn die wat goedkoper en hebben die minder standing.
@autoblogger: ja, het staat er… maar misschien kan iemand me dan uitleggen wat die term positive cashflow inhoudt. Spyker heeft namelijk wel degelijk nog een klein verlies gedraaid van 1,1 miljoen euro.
Remco
mooi hebbe ding zo,n spyker ik gun ze wel een positiefe cashflow mischien komen er meer modelen en wordt Nederland als auto land weer een beetje op de kaart gezet zou leuk zijn toch?
(al zou ik toch voor een porsche gaan)
de vraag is alleen welk verhaal is waar
er is nog markt voor hele exclusieve wagens
hopelijk loopt m’n minerva ook zo goed :-?
@Remco uitleg over positieve cashflow t.o.v verlies? (this may be a little hard, but i’ll try”): Verlies maakt je als er meer kosten dan opbrengsten zijn. Een positieve Cashflow ontstaat als de geldmiddelen die binnenkomen hoger zijn dan de geldmiddelen die de onderneming verlaten. Als je de schulden vergroot dan kan de geldstroom positief zijn.
Hoe dat kan? Er wordt geld verdient want de opbrengsten zijn hoger dan de variabele kosten (inkoop van materialen en de productiekosten). Door betalingsafspraken met leveranciers hoef je de inkopen een tijdlang niet te betalen. De schuld loopt op, maar omdat je producten uitlevert en daarvoor bijna contant geld ontvangt komen er wel geldmiddelen binnen….. dat is dan een positieve cashflow (=geldstroom).
Hoe kun je dan toch verlies maken? Doordat je bijvoorbeeld kosten maakt die geen uitgaven zijn. Je hebt ooit iets aangeschaft en daar schrijf je op af. Dat zijn kosten waarvoor de uitgave in feite al een tijd geleden is gedaan. Toen je de spullen aanschafte was er een negatieve cashflow (de betaling van de aankoop) maar nu maak je alleen maar kosten. Hetzelfde geldt voor het treffen van voorzieningen (toekomstige kosten) dat zijn nu kosten maar straks pas uitgaven….
Het kan ook simpeler….. iemand heeft veel geld in Spyker gestort en daarvoor aandelen gekregen of er is een grote lening opgenomen…… wel een positief effect op de geldstroom(=cashflow) maar geen winst!
Spyker zou beter eerst zorgen voor een grotere productiecapaciteit.
Naambekendheid zonder aan de vraag te kunnen voldoen is rampzalig!!!
De productiecapaciteit verhogen, dat hebben ze inmiddels gedaan en er worden dan ook meer auto’s afgeleverd dan vorig jaar…. maar teveel capaciteit is dodelijk want een dure fabriek (en personeel) die niets produceert kost ongelofelijk veel geld en dat kan de ondergang van het merk betekenen.
Wanneer komt Spyker met de straatversie van de C8 Spyder GT2R?
http://www.supercars.net/cars/3442.html
Die Riva-boot op wielen trekt me niet. Ze klinken wel heel erg mooi trouwens . . .
Goedzo Wooody! Bij mij staat de Spyker helaas niet op de verlanglijst…. Wel vind ik het fantastisch om te zien hoe een merk zich in zo’n korte tijd op de markt kan zetten! Ik hoop dat dit anderen motiveert om ook de stap te nemen en een nieuw merk te introduceren! Spyker laat zien dat het kan! Ik hoor vaak geklaag over “de gevestigde orde”, wees blij met innovatie! En als je de Spyker niks vind..? Koop hem dan niet! :)
Woody, het is dus als een huislening? Je staat dan bijvoorbeeld voor €200k in het rood, maar door de afbetaling heb je op het einde van de maand toch geld over.
ja, zo kun je het zien… op het moment dat ze het geld van een lening op je rekeninge storten heb je een enorme positieve cash-flow, maar als je teveel kosten maakt, blijkt aan het eind van de maand toch dat je salaris niet genoeg was ;-) (dat zou je dan verlies kunnen noemen)
@ woody
ALs je vandaag een spyker besteld, hoe lang moet je dan wachten??
Productiecapaciteit 100 stuks per jaar, 300 bestelling in het orderboek….
ik wist dat Spyker goed ging
maar zo goed :shock:
wanneer worden de Spykers ingezet als dagelijks vervoer :D
dat zou een flinke verbetering in het straatbeeld zijn :cool:
de wachtlijst is op het moment nogal lang omdat er zo’n 170 D12’s zijn besteld nog voordat de auto in productie is gegaan. Trek je die van de ongeveer 300 op de wachtlijst af dan blijven er 130 over, daarvan verwacht Spyker er dit jaar nog ongeveer 50 af te leveren……. er zullen misschien nog wel 20 bestellingen bijkomen, maar de wachtlijst loopt (exclusief de bestellingen voor de D12) inmiddels terug. Doel is de wachttijd onder de 6 maanden te krijgen. Ga er maar vanuit dat het 2008 wordt voordat dat gelukt is, maar het gaat steeds beter. Voor volgend jaar zal de productie nog verder omhoog moeten, ik gok dat ze tussen de 130 en 150 auto’s zullen gaan bouwen in 2007.
Het is ze van harte gegund, prachtige wagens die Spykers, zelfs die Peking-to-Paris, op z’n eigen manier weliswaar, maar toch… :)
Mooi zo.