Het Nederlandse Spyker stopt met de assemblage van sportwagens in Zeewolde. De auto’s zullen voortaan door CPP in het Britse Coventry in elkaar gezet worden. Deze actie moet zorgen voor minder kosten en meer efficiëntie.
Ongeveer 45 van de 135 banen in Nederland staan op de tocht, dat heeft het bedrijf zojuist bekendgemaakt. Victor Muller, CEO van Spyker Cars, laat in een statement weten: “In these challenging times, a small manufacturer like Spyker has to find ways to reduce costs as well as improve its efficiency. By relocating vehicle assembly to CPP (Manufacturing), which was Spyker’s very first contracting partner at the inception of our company in 2000 and has been one of our most trusted partners ever since, we secure the future of our business.”
Het Britse CPP (Coventry Prototype Panels) werkt al vanaf 2000 met Spyker, sinds men bezig was met het eerste prototype. Dat bedrijf zal de assemblage nu volledig gaan overnemen. De afdelingen Engineering, Sales, After-Sales, Corporate staff, Marketing en “Spyker Squadron” blijven in Zeewolde.
Misschien had een goede auto ontwikkelen die wel verkoopt geholpen?
Maar ik zal er geen traan om laten er was toch al niks Nederlands aan en heel die Italiaanse sfeer trok me ook al niet.
Tevens is was Spyker niks meer dan een in elkaar schoef hok want de ontwikkeling en tekeningen kwamen van een buitenstaand bedrijf uit Italie, het chassis werd in Duitsland gemaakt en de motor is van Audi.
Lekker Nederlands dus.
Zozo,
Nu word spijker pas een lege huls.
Ik ken de marktwaarde op de beurs niet.
Maar voor alleen maar een marketing organisatie is dee beurswaarde ver boven pijl, zo groot is de merkwaarde van spijker nou ook weer niet.
Maar nog steeds 90 mensen wat doen die dan allemaal.
@apos: Die andere 90 mensen zijn verantwoordelijk voor de verkoop, assemblage, administratie en andere zaken voor dit merk.
Logisch toch…
Zolang het merk maar overleeft vind ik alles prima. Zakelijk lijkt het bedrijf gebouwd op drijfzand maar dat is het probleem van de eigenaren. De auto’s zijn dusdanig uniek dat ze een plek verdienen bij de happy few. Heerlijk uniek en eigenwijs.
Met Snoras als groot aandeelhouder, de assemblage in Engeland en wat randactiviteiten hier in Nederland, blijft Spyker gelukkig een Nederlands autobedrijf…
Dit opgewarmde lijk wordt dus verplaatst, ik ben ontroostbaar: http://www.autogekken.nl/?p=1007
“In these challenging times, a small manufacturer like Spyker has to find ways to reduce costs as well as improve its efficiency. By relocating vehicle assembly to CPP (Manufacturing), …. , we secure the future of our business.”
Dus Donkervoort verhuist binnenkort ook naar het buitenland?………Ooooh……dus niet. Dacht het al.
Is die plant in Engeland wel net zo mooi als de Nederlandse op deze foto’s? Damn! Wat prachtig om al die aluminium parts te zien zijdeglanzen.
Veel kleine fabrikanten zijn in Engeland gehuisvest. Dit omdat er veel kleine bedrijfjes zijn die onderdelen maken van hoog niveau. Ook veel F1 teams zitten in Engeland om dezelfde reden. Arash, Noble en nog vele restaurateurs genieten faam. Ook de loonkost is stukken minder dan in Nederland en België, dus besparen ze daar op. Nu hopen dat ze de prijs ook naar beneden halen.
Die muller kan veel beter op andere dingen bezuinigen. Heb verschillende mensen gesproken die daar werken en presentaties gezien van stagiairs die daar lopen. Dat verhuizen heeft echt geen zin. Die gasten gooien nee smijten geld over de balk.
@ Merry,
Waar baseer jij het op dat de ’tekeningen’ uit Italie komen?
@Harie:
spyker c12 zagato
Dit gedrocht komt niet uit Nederland.
@Merry: Nee andere sportwagen merken gebruiken geen motoren van een ander zeker. Doe je ogen eens open man. Er hangt altijd wel een blok van Audi of Mercedes in.
@jerry:
Koeningsegg maakt een eigen motor, McLaren maakt nu een eigen motor, Ferrari doet dat al zoalng ze bestaan.
Maserati maakt geloof ik eigen motoren
AM maarkt volgens mij nu ook eigen motoren maar dat weet ik niet zeker.
Maar daarom vind ik ook dat er een verschil zit tussen autobouwers en chassis bouwers.
Er zijn maar weinig echte autobouwers in de wereld maar de gene die er zijn vind toch specialer.
@Eric, volgens mij komt het meer omdat al die kleine fabrikantjes ook engels zijn.
@ Merry,
De Zagato is ook nog nooit verder gekomen dan het prototype model. De C8 waarvan er in totaal zo’n 200 gebouwd zijn komt wel uit de eigen ontwikkeling.
@merry, Koenigsegg heeft tot voor kort met mustang blokken gereden. Maserati haalt de blokken uit het ferrari/fiat schap. Pagani heeft een Mercedes blok. Wiesman sinds jaar en dag met BMW techniek. Noble een Mondeo V6 met turbo`s. Aston martin V12 is ook maar een dubbele mondeo V6. Ascari rijd met E39 M5 blokken(mooi getuned welliswaar).
@Merry, dat nieuwe blok van koenigsegg is trouwens ook nog gewoon dat mustang blok. Alleen laten ze het op een peperdure manier vervaardigen door een F1 specialist zodat het de grote krachten aankan. Dus in mijn ogen nog steeds niet 100% eigen maak.
Vergeet trouwens nog de Mclaren F1 een fantastisch BMW blok.
Merry: Praat geen poep man, Koenigsegg heeft alles gebaseerd op een Ford V8 en wordt bovendien niet door hunzelf gemaakt. McLaren… Ook wel het sletje onder de autobouwers. BMW/Mercedes en nog véél meer merken hebben daar hun technologie in gestoken. En Ferrari, Maserati en Aston Martin zijn niet te vergelijken met Spyker en andere kleine merken… En for your information: Maserati en Ferrari hebben ook samen motoren ontwikkeld en uitgebuit.
@RtB:
Doen ze toch nog de moete om er zelf wat van te maken of niet?
Oftewel, AM, Ferrari, Maserati allemaal uit “eigenhuis”.
En de door ontwikkeling van Koenigsegg is niks mis mee, dat is de vooruitgang waar je voor betaald en zo worden steeds meer zichzelf iets wat Spuker toch echt niet doet.
Ze doen nog wat voor het geld, tevens ben ik ook geen fan van al die kleine Britse autobouwers of de Duiste pismann en wat dan ook.
Liever een Porsche dan een auto van de chassis bouwer, maar eens in de zoveel tijd stapt 1 van de chassis bouwers op en wordt een echt automerk, zoals McLaren.
En ik denk dat je bij McLaren toch even de plank misslaat vriend zeker als je de nieuwe auto van ze ziet.
BMW Heeft toen een goed blok gemaakt daar valt niks over te zeggen, maar Mercedes heeft daar echt niks in gestopt, alleen uitgehaalt.
Mercedes heeft nog nooit zelf een goed blok gemaakt, dat deed cosworth, AMG of Ilmor voor ze, en toen hebben ze die bedrijven opgekocht.
Mclaren zit in de Next level waar andere auto bouwer alleen van kunnen dromen!Behalve Ferrari maar die heeft een goed suiker oompje.
@Merry: Licht dit eens nader toe:
“Behalve Ferrari maar die heeft een goed suiker oompje.”
Volgens mij is Ferrari al jaren (zelfstandig) winstgevend. Ze publiceren elk half jaar cijfers en daar blijkt toch echt uit dat ze winst maken. Dit in tegenstelling tot Fiat (waar je volgens mij op doelt?). Fiat heeft jarenlang dieprode cijfers geschreven.
@robbie:
Er zijn ook tijden geweest dat het toch even wat minder was(ergens in de jaren 90) en heel het F1 team van Ferrari was ook aan aanslag op het bugget waardoor er aandelen verkocht zijn aan arabieren.
Trouwens niks meer dan respect voor Ferrari ze zijn al jaren de top.
Maar zelfs Ferrari is in handen gevallen van Fiat en andere mensen en dat dat doen ze niet omdat het niet anders kon, maar dat is voor McLaren ook het geval nu ben ik bang.
oei! Autoblog is een keertje niet de eerste! hoorde het al eerder op de radio…
Zie net dat kuyl het nog iets beter verwoord heeft :)
Zonde, was altijd wel leuk of even te kijken :)
@RtB, kut is dat he, heb ik ook wel eens. Lekker bezig heb je gepost, zie je dat iemand je voor is geweest.
Maar over het feit dat Spyker niet nederlands zou zijn. Voor mij juist wel. Het ontwerp en de volledige ontwikkeling is Nederlands. Dat dan sommige onderdelen ge-outsourced worden is nou eenmaal noodzaak. Zelfs ferrari besteed sommige dingen uit. Dus voor mij is Spyker gewoon nederlands.
Tjsa,ik wil nog wel eens zien of dit nou echt de oplossing voor Spyker is…
Naar mijn weten is CPP een specialist in one-off’s
De naam zegt het al Coventry Prototype Panels.
Als deze de full assembly gaan doen dan betekend dit dat de productie aantallen zeer laag zullen blijven. Zeker niet de +100 stuks die gepland waren.
Het lijkt erop dat de Aileron niet het succes is dat men verwacht had. En men weer naar de eerste filosofie zoals in 2000 terug gaat, van 10 autotjes met een beetje verlies per jaar maken. A la Pagani. Dat scheelt een boel overhead. En kan men nog jaren doorgaan.
Dan doet Donkervoort het echt wel beter, die letten denk ik ook beter op de kosten en bouwen een fijne (betaalbare) sportwagen en doen alle ontwikkeling en productie gewoon in Lelystad. Dus het kan wel Mr Muller!
Word dus het Engelse spyker car’s. Spijtig dat Nederland deze wagen verliest het was geen slecht uitziende supercar.
@donaldduck: ik vrees dat je gelijk hebt. Uitbesteden van de productie is niet zo erg. Maar het is niet naar Magna Oostenrijk of Valmet Finland gegaan. Dat zijn de plekken waar je naartoe zou gaan als je verwacht behoorlijke aantallen te verkopen.
Mooie website hebben ze overigens: http://www.covproto.com/
Hm,
Dan doet Donkervoort het best goed, als deze in Nee-derland zijn auto kan blijven bouwen!!!
Zou dat iets te maken hebben met gebakken lucht o.i.d.???
Best jammer dat Muller zich te goed voelt om bij ‘ome Donkervoort’ te kijken hoe het wel moet… :roll:
Zoveel verandert er toch niet? Ipv dat geen auto’s bouwen in Zeewolde gaan ze nu geen auto’s bouwen in Coventry.
Ohh ja, ze kunnen wel ff 1/3 van het personeel op straat knikkeren. En ze kunnen CPP op termijn betalen. Altijd handig. Die arme Engelsen lekker auto’s inelkaar laten schroeven, vervolgens verkopen aan klanten (hopelijk) en een half jaar later CPP een keertje betalen.
Spyker staat nou eenmaal niet bekend als ‘vlotte betaler’.
Ontwikkeling van eigen motoren is veel te duur. Noble gebruikt nu voor nieuwste M12 die voortaan in Zuid-Afrika gebouwd gaat worden het Yamaha v8 blok met 2 turbo’s 650 pk die ook door Volvo X90 gebruikt wordt.
Wanneer begrijpen die boeren hier nou eens dat ons overgereguleerde landje zich qua loonkosten en onmogelijke ontslagmogelijkheden uit de markt prijst. Fokker, DAF, NedCar en nu weer Oce. Deze trend is al jaren aan de gang.
Maar laten we ons vooral druk maken om de AOW etc. ipv. de werkgelegenheid te stimuleren door de krankzinnig hoge belastingdruk en regelgeving eens te verlagen.
Partner heeft verschillende bedrijven gehad maar er met alle blauwe enveloppen nooit veel aan overgehouden. Bouwt nu in Duitsland een bio-methanol fabriek waar milieuvergunningen en dikke subsidies relatief snel geregeld konden worden. Probeer dat maar eens in ons afgunstige, ondernemersonvriendelijke kikkerlandje waar ieder strategisch industriebeleid lijkt te ontbreken.
@ Frankypanky:
Er zit een groot verschil tussen Donkervoort en Spyker. Donkervoort maakt gebruik van het Lotus Super 7 ontwerp en kan dus ook doorborduren op dit ontwerp (alle modellen zijn hier in principe evoluties van). Dit scheelt enorm veel in de ontwikkelkosten, vooral ook op het gebied van keuringen en toelatingen in verschillende landen.
Er hangen nog meer ontslagen in de lucht:
“Management will continue its efforts to reduce costs and further headcount reduction may not be excluded.”
Zal Spyker de kerst halen?
@Harie,
Klein foutje in je relaas; Donkervoort moest van de RDW (ja, die lui weer) zijn chassis vergroten. Het originele Brits chassis was te smal, dus kon ‘ome Joop’ flink aan de bak!!!
Dus geen (100%) ‘voortduring’ van het oude, originele Lotus/Catherham-chassis.
BTW, het chassis van Donkervoort is superieur aan dat van de Catherham…hoe zou dat komen???
OT; Enne, ik ben erachter wat de ‘gebakken lucht-gehalte’ van Spyker is.
Ik quote…“Ongeveer 45 van de 135 banen in Nederland staan op de tocht, dat heeft het bedrijf zojuist bekendgemaakt”.
Dus slechts 45 man om die karren in elkaar te zetten en 90 man die koffiedrinken c.q. dozen verschuiven. :P
Het blijkt dat Spyker gebruik heeft gemaakt voor een subsidieregeling in Flevoland (€ 10.000,- per nieuwe arbeidsplaats).
En nu de minimale termijn van vestiging voorbij is gaan ze direct weg (Naar de locatie waar ze altijd al heen hadden willen gaan?).
Misschien de echte reden voor het vertrek van de assemblage-afdeling???
@FrankypankyV8: Zal mij niks verbazen, toevellig had ik ook van deze regeling gehoord. Dus reken is uit. het aantal medewerkers x 10 000 euro, das wel een lekker bedrag voor een bedrijf wat geen winst maakt.
Ik begrijp het wel, een bedrijf is er om winst te maken en lukt dat niet, dan zal je als ondernemer andere paden moeten bewandelen. Voordat het te laat is. Maar met zo’n mededeling, ik weet het niet. Waar rook is, is vuur. Wellicht dat er meer aan de hand is…
Wellicht dat er iemand een credit check op dit bedrijf kan uitvoeren ;)
@Merry, Door een groot onsamenhangend verhaal hier te typen krijg je echt niet gelijk. AM heeft geen eigen motoren. De V8 komt bij Jaguar vandaan. De V12 is een doorontwikkeling van de ford V6 X 2. Oftewel, niet uit eigen huis. Ferrari en maserati blokken komen ook gewoon uit het fiat concern. Worden ook voor de alfa gebruikt.
Jouw romantische plaatje van autobouwers die alles in eigen huis vervaardigen op een draai en freesbankje bestaan gewoon niet meer.
@kuyl:
Wat doet BMW dan?ik vind een verselijk merk daar niet van, maar die doen toch echt hoop zelf.
En de chevrolet Covette(corvette op papier een eigenmerk) zit toch echt een eige motor in.
En Ferrari maakt toch zeker wel zelf motoren zoals ze altijd gedaan hebben en Porsche maakt toch echt zelf motoren.
Het zijn er weinig dat is zeker waar.
Maar toevalling zijn dit ook wel de meest populaire en succesvolle sport auto merken.
E
n Maserati heeft ook eigen motoren die andere merken ook gebruiken maar Maserati gebruik ook motoren van anderen merken, dus misschien niet het beste voorbeeld.
Maar je snap wel dat dit meer een automerk is dan Spyker.
HEEL GOED VAN SPYKER. IN DE UK IS VEEL KNOW-HOW VOOR SMAAL MANUFACTURERS EN VEEL MEER DRAAGVLAK EN BEWONDERING VANUIT DE MAATSCHAPPIJ VOOR AUTOMOTIVE MERKEN. JAMMER DAT ZE HET ZO LAAT DOEN, HAD AL JAREN EERDER GEMOETEN. ZIJN ZE IN IEDER GEVAL VAN AL DIE ZIELEPOTEN AF OP DEZE WEBSITE DIE ER HELEMAAL NIETS VAN SNAPPEN EN EEN DEEL VAN HET PROBLEEM ZIJN WAAROM DIT SOORT ENTREPENEURS HIER NOOIT KUNNEN AARDEN. ALS JE DE BLOGS IN DE UK BEKIJKT HEEFT DAT EEN HEEL ANDER NIVEAU. SPYKER WELL DONE! UK IS DE SILICON VALLEY VAN DE AUTOMOTIVE, WELCOME HOME!
@autoblogvrienden: Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, als deze blog je niet bevalt, waarom reageer je hier dan?
@autoblogvrienden: +1!
dan nog wel aanvulling, niks met draaibanken gewoon mooie nieuwe computers die alles mooie maken.
Ook niks mis mee ik hou van verbetering en dat is precies het punt dat ik het bepaalde merken meer waardeer dan andere.
En Spyker valt voor mij onder de groep stilstaan dus als ze echt weg vallen zal ik er niet mee zitten.
@Merry:
Je noemt automerken die qua omvang gigantisch zijn, natuurlijk kunnen die hun eigen motoren bouwen. Spyker daarentegen bestaat nog niet eens 10 jaar, dus waarom vind je het zo gek dat ze (net als McLaren vroeger!) motoren kopen?
Ik begreep dat CCP nog immer de carrosseriedelen bouwde (na het betalingsprobleem met Karmann) en dus dat men kennelijk auto’s heen en weer aan het verschepen was.
@Merry dat zijn concerns, corvette heeft welliswaar een “eigen” motor, maar deze word door het hele GM concern in veel verschillende merken en modellen gebruikt. Ook BMW maakt motoren met PSA samen. Porsche ontwikkeld nog steeds verder op de 964 blokken, de nieuwe technieken zijn afkomstig uit de VAG groep zoals de directe inspuiting. Je kan er gewoon niet omheen dat Merken niet meer zelfstandig motoren bouwen.
Denk juist dat Spyker meer een eigen merk is dan Maserati. Die gebruiken veel van hun overkoepelende concern. Spyker is zelfstandig, koopt onderdelen in bij verschillende leveranciers. Maar ontwikkeld wel zelf het hele concept. Dat vind ik juist mooier als een merk dat onderdeel is van.
Kleine autobedrijven kunnen ook simpelweg niet zomaar alles even zelf doen. Dan zouden de auto’s namelijk helemaal een astronomisch hoge kostprijs krijgen. De regelgeving schrijft bijvoorbeeld steeds hogere eisen uit wat betreft veiligheid. Om aan deze eisen te voldoen moet een kleine autobouwer wel inkopen bij een van de massa merken. Deze massa merken kunnen de investeringen namelijk spreiden over miljoenen auto’s. In het geval van Spyker en de andere kleinschalige autobouwers is dat gewoon niet te doen. Je kunt het dus wel ‘slap’ vinden dat ze veel inkopen, maar het is bittere noodzaak.
hup wegwezen met die lelijke hokken. Hebben nooit winst gemaakt en gaan dat ook nooit doen.
In 2010 komt de melding dat ze zijn gevallen.
die Kuyl mag weleens een geschiedenismapje openen.
Maserati vergelijken met spijker hahah…laat me toch niet lachen man.
Damn Merry, leer eerst eens schrijven voordat je heel autoblog vol schrijft met aannames en leugens die nergens op gebaseerd zijn. Het is niet te volgen wat je schrijft.
En wat betreft motoren die gebruikt worden door verschillende merken, hou er alsjeblieft over op. Je hebt al in 5 reacties laten merken dat je niet weet waar je over praat.
Wat betreft Spyker, het is erg jammer dat ze besluiten Nederland te verlaten, al of niet in zijn geheel. Het is een mooi merk en het is zonde dat Nederland alweer een mooi merk kwijtraakt.
Dag laatste beetje trots!!
Toch zonde dat er “Made in England” op onze Nederlandse Spykers komt te staan…
Ik heb liever een spyker in de muur dan een voor de deur.
Met alle respect, ze willen super over komen maar doen dat juist niet. Nee ze hebben niet de stijl van de Italianen, en dat is wat ze juist wle graag zouden willen zijn. Een echte super auto is het ook niet. Het blijft toch een Audi met een maatpak aan. Het zelfde als een Gallardo en natuurlijk de R8. Als je, je zelf verkoopt als supercar dan moet je zelf je motor ontwikkelen en bouwen. Vraag maar aan Porsche, Ferrari, Aston Martin, en Masarati. Dat zijn een paar bedrijven die recht van spreken hebben als je het hebt over supercars. En natuurlijk Pigani en Koeningsegg niet vergeten.
Wat een pracht reacties weer :) Een AM V12 bestaat uit 2 V6 motoren van Ford, dus is niet van AM zelf. Heerlijk om te lezen dit soort aannames :D
’t Is jammer dat Spyker uit Nederland verdwijnt (althans voor de assemblage).
Er blijven echter ook nog wel onderdelen in NL zoals de ontwikkeling en het raceteam. Da’s toch de moeite waard!
Om nu te zeggen dat Spyker niet meer Nederlands is omdat ze in Engeland produceren. Of sterker nog, nooit Nederlands was omdat de meeste onderdelen uit het buitenland komen. Die snapt niets van de hedendaagse auto industrie.
Het motortje van je Audi komt mogelijk uit Hongarije, Het dashboard van je Golf uit Frankrijk. Je Polo wellicht uit Spanje, je nieuwe Volvo uit Belgie, je Honda uit Engeland, je Yaris uit Frankrijk, je Hyundai i30 uit Tschechie, je FIAT uit Polen… moet ik nog verder doorgaan?
Zonde, was altijd een leuke verschijning hier in het dorp
mooi goedkoop al die polen die in t VK een paar spykers in elkaar schroeven
@MRStephan Google anders gewoon eens op Aston martin V12.
Check eerst eens iets voordat je iets post.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratec_engine
Alsjeblieft omdat je zelf te lui bent om dingen op te zoeken en te controlleren.
Tijd geleden nog Nederlandse subsidie gekregen en nu ons land in de steek laten voor de Britten, wat een waardeloos bedrijf zeg.
Zijn ook erg lelijke wagens dus wat dat betreft is het wel fijn dat ze oprotten.
Aan de letters N S B [lees: verraders] denk ik het eerst..
Maar dan moeten ze ook de moeder maatschappij naar Engeland verplaatsen, anders hebben ze belastingvoordeel van de NL-staat
tjonge jonge jonge Schaam je Victor.
toch 10% erbij op de beurs
Terecht…oprotten landverraaiers.
Kut merk, vanaf het begin gedoemd te mislukken, niks om trots op te zijn als nederlanders. Paar brallende zakenmannetjes denken zo maar effe een fatsoenlijke sportauto uit de grond te stampen. Alles wat ze doen is verzadigd van arrogantie, poenerigheid, onkunde en ze maken he-le-maal niks klaar. Het spijt me dat het automerk dat ik het meest haat nederlands is.
Nederland zal spyker niet missen, en spyker zal Nederland ook niet missen. Ik versta de Nederlandse mentaliteit niet goed. In België zouden we trots zijn op een automerk als Spyker. Helaas appreciëren jullie dit moedige verhaal niet.Nochtans is dit bedrijf gebasseerd op pure liefde voor de auto, en toch willen jullie dit niet begrijpen. Britten begrijpen dit wel. Een verlies voor Nederland, maar ten slotte is dit een geschenk dat de Nederlanders helemaal niet willen, dus beter zo. Spyker zal je ook niet missen hoor!
aiai,nederlanders blijf bij u roots: kazen blijven maken joh of klompen..
Dan is dit ook niet nederlands meer en zou het eigenlijk een andere naam moeten krijgen om onze geschiedenis niet te bevuilen
hey merry,
Lekkere Nederlander ben jij hoe zeg hoe kom je aan die onzin verhalen? of ben je een echte kenner? die motor klopt dat is audi, maar een motor valt helemaal niet zelf te ontwikkelen. het is juist super jammer voor nederland en echt sonde dat het laatste wat er op dit gebied was nu ook bijna dreigt te verdwijnen,
De Smart noemt men een Duits automerk, maar wordt in Frankrijk gemaakt.
De Lorean noemt men vaak een Iers merk, maar werd in Noord Ierland, dus deel van het Verenigd Koninkrijk gebouwd, hoewel de firma in de Verenigde Staten gezeteld was. De Noord Ierse fabriek bouwde in opdracht van de VS, dus was het een Amerikaans merk.
Wat ik maar wil zeggen: De plaats waar de auto wordt gemaakt bepaalt niet uit welk land het automerk komt. Spyker blijft dus Nederlands, omdat de firma in Nederland gezeteld blijft en de firma in Groot Brittannië in opdracht van Nederland de auto’s maakt.
Wat dat betreft doen de Belgen het beter, re: Imperia GP. Die maken een sportwagen met een ietwat retro-look en hybride-technologie. Iets waar men qua geschiedenis trouwens ook op terug kan roepen, want Imperia nam de fabrieken van Pieper over.