SsangYong is back baby! Back with a vengeance mogen we wel zeggen. Ik heb het merk altijd als het debiele broertje van Hyundai-Kia gezien, dat maar wat doelloos achter zijn grote broer aan strompelde, ook vanwege een vrij uitgesproken uiterlijk, waarbij ‘binnen houden’ eigenlijk de enige humane optie was. Maar moet ik toch even mijn woorden inslikken, zeker nu ze met het SUT 1 Concept op de proppen komen.
Uit dit pickup-concept moet een productiemodel ontstaan dat in 2012 de, ehm, ‘hoekige’ Actyon Sports moet vervangen. Geen makkelijke taak om een auto die al voor zijn introductie legendarisch was te vervangen, maar als we naar de eerste schetsen kijken hebben we het volste vertrouwen in een goede afloop.
De SUT wordt aangedreven door een 2 liter grote turbodiesel die 155 pk levert, en een maximumkoppel van 360 Nm bij slechts 1.500 toeren. Hij meet 499 x 191 x 176 cm, en is dus geen kleine jongen. De verkoop zal zich met name toespitsen op landen waar de wegen niet overal even goed zijn, maar mensen wel voldoende geld hebben om een auto te kopen, zoals bijvoorbeeld Thailand of Brazilië.
SsangYong stond vorig jaar nog aan het randje van de afgrond, maar werd gered door het Indiase Mahindra & Mahindra, waardoor het merk nu een tweede jeugd tegemoet gaat. En eigenlijk vinden we hier op de redactie dat Wouter minstens de helft van zijn Genève-filmpje vanuit de laadbak van de Koreaan moet doen. Fok beursbabes, SsangYong is waar het gebeurt!
De gemiddelde Nederlander heeft helemaal nets aan deze auto.
@Northwestern: niets*
@Northwestern: gelukkig bestaat de wereld uit meer dan alleen NL.. wij zijn natuurlijk tha bomb met onze herrie Bluemotions en beugelbek 107ens..
Ziet er echt goed uit, zeker voor een ssang-yong :)
Al betwijfel ik bij deze auto wel of je er acht ballen van gaat krijgen. :P
@bartinspace: :lol: hier kunnen er waarschijnlijk 12 van op de Ferd F-10000
@Jokkebrok: haha, nou daar konden al 8 tanks in, dus ik denk dat er hiervan zeker dertig in passen, lol :)
Ziet er zeker goed uit voor een SY!
Zeer gave wagen, hier zou ik zeker wel in willen rijden, mits hij een betere motor heeft zoals een Chevy V8
Nouja, een Ssangyong zal altijd een negatieve bijklank houden. Echter moet ik toegeven dat deze auto er niet slecht uitziet.
Voor mensen met een kleine portemonnee is dit een prima keuze als je zo’n type auto echt nodig hebt.
Voor een SsangYong ziet ‘ie er niet slecht uit, maar het rijgedrag zal wel niet zo geweldig zijn als ik de landen zie waarvoor de wagen bedoeld is. Bladveren achter anyone? :)
Hopelijk blijft het bij een concept.
G’day mate, als ze bij Ssangyong een beetje slim zijn pushen ze dit als reasonably priced car bij Top Gear Australia.
@slappehap: Euhm, serieus? Toch een beetje te groot hoor…
@slappehap: Oja, en lol @ die stomme “g’day mate”. Het irritantste aan TG Down Under is het accent… :D
@Esprit_de_Flandre: Vind ik nou juist totaal niet storend; ik stoor me meer aan Brabo’s of Limbo’s die geen ABN (kunnen) spreken …
Ssangyong, niet slecht. Heeft wat weg van ford pickups. Ik zal er nooit voor vallen, voor dit soort wagens. Maar ze mogen in het straatbeeld blijven van mij.
SsangYong, tjah, wat zullen we daar eens over zeggen? Saai
Waar staat SUT voor? (sport utility truck)
Ach so? Mahindra & Mahindra? Wist ik niet. Een goed jaar terug werd het opgekocht door SAIC, maar die wou alleen de boel leeghalen (Ssangyong Chairman = Roewe 850; plus nog een SUV ook als Roewe), dus besliste het Koreaanse gerecht dat ze de boel terug moesten geven aan Korea. Wist niet dat M&M ondertussen erin gestapt was…
@Esprit_de_Flandre: Neusje ziet er wel lekker uit…
Die neus heeft haast sedan-achtige proporties, in het echt zal die wel hoger uitvallen. Voor de rest, tsja, het valt mee…
Dodge Ram Pick-up grille , en iedereen vindt hem er goed uit zien voor een S.Y.
Hebben ze er niets van begrepen? Een turbodiesel met 155PK kan niet op concureren met andere picups in zn klasse, gewoon weer zo naïef als vroeger, en hijs nog lelijk ook.
Mja ik ben zeker geen SSangYong fan.. maar deze ziet er nog redelijk goed uit…
Eens zien wat ze er in het echt van maken…
zolang ze het als concept laten is het toch geen probleem? :D
“De verkoop zal zich met name toespitsen op landen waar de wegen niet overal even goed zijn, maar mensen wel voldoende geld hebben om een auto te kopen, zoals bijvoorbeeld Thailand of Brazilië.”
==> België??!!
Vergeleken met zijn voorganger is het echt een wereld van verschil! Maar zeg eerlijk, was dat nou zo moeilijk?