• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Staatssteun legt bom onder relatie Peugeot & Opel

Auteur: ricardo, gepost 14 november 2012 om 14:04 – 20 Reacties

" title=

Het leek een uitkomst voor zowel het noodlijdende Opel als het kwakkelende Peugeot/Citroën: moederbedrijven PSA en General Motors die een joint-venture oprichten en gezamenlijk de kosten van nieuwe platforms dragen. Maar er is een kink in de handremkabel gekomen, waardoor gesprekken zijn stilgelegd.

Daags na het huwelijksaanzoek tussen de twee is er hommeles in de tent. Volgens persbureau Reuters omdat PSA staatssteun heeft gekregen voor haar financieringstak ‘Banque PSA Finance’. En één van de voorwaarden aan die bankgarantie van €7 miljard euro is het uitblijven van verdere gedwongen ontslagen. Hierdoor zouden er alleen aan Duitse zijde ontslagen kunnen vallen, wat onacceptabel is voor Opel.

Daarnaast wordt de verslechtering van PSA’s financiële positie (€200 miljoen per maand verlies) als reden genoemd voor het terugkrabbelen van Opels moederbedrijf GM, die overigens niet op de kwestie wou reageren. Mm, heeft er ergens een boekhouder zitten slapen? Of wist GM dit echt niet van tevoren?

De relatie is overigens niet meteen verbroken, ze nemen eigenlijk gewoon een time-out van elkaar. Na 2014, wanneer de EU-automarkt zou moeten aantrekken, kunnen de gesprekken weer verder gaan. Ondertussen melden Duitse media dat Peugeot & Citroën opzoek zijn naar een andere kandidaat voor samenwerking. Het Indiase Tata werd daarbij genoemd, maar die ontkennen alles.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Peugeot en Opel fleuren het straatbeeld flink op
  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, GM, Opel, Peugeot, psa

Vorig bericht: « R8 LMS in Real Madrid-tenue + gratis Audi’s voor spelers
Volgend bericht: KTM X-Bow RR doet de ‘Ring in 7:25.72 [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bempi zegt

    14 november 2012 om 14:32

    Groot gelijk neem je tijd voor dit soort projecten, want 200 miljoen per maand verlies kan makkelijk gedragen worden.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 november 2012 om 14:34

      @bempi: Dat is ook de reden dat er afgewacht wordt..
      Het is GM’s probleem toch zeker niet..

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        14 november 2012 om 14:50

        @kaasboerin:

        Binnenkort wel.

        Login om te reageren
  2. subbliem zegt

    14 november 2012 om 14:57

    of GM probeert het volgende automerk(en)om zeep te helpen, zo als met Saab

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 november 2012 om 15:12

      @subbliem: Degene die Saab gesloopt heeft woont hier in NL.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        14 november 2012 om 15:17

        @kaasboerin: Meer de dood uitgesteld toch?

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          14 november 2012 om 15:19

          @norge: Hmm, idd.

          Login om te reageren
  3. norge zegt

    14 november 2012 om 15:04

    Opeens krijgen ze 7 mijard garantie…..gek.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      15 november 2012 om 12:50

      @norge: Bankgarantie, net als alle andere banken. Niet voor de auto’s dus…

      Login om te reageren
  4. stanny zegt

    14 november 2012 om 15:07

    Ja, laten we na de crisis eens verder praten…. oww wacht dan is het niet meer nodig.

    Login om te reageren
    • nsmeijer zegt

      14 november 2012 om 16:01

      @stanny: tuurlijk wel, alleen praat je dan met de curator om voor een scheintje de hele tent over te kunnen nemen :)

      Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    14 november 2012 om 15:50

    Grappig… GM is ook een half overheidsbedrijf natuurlijk… Politics!!

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      14 november 2012 om 17:12

      @Svenska_Aeroplan_AB: Yep. En elk land beschermt zijn eigen economie en sluit dan liever fabrieken in andere landen zoals we de afgelopen jaren hebben gezien. Europa is en blijft een luchtbel.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        14 november 2012 om 19:29

        @stanny: ehhhm GM? Amerika ligt niet in Europa…

        Login om te reageren
  6. griffendahl zegt

    14 november 2012 om 16:04

    Handig, eerst de samenwerking met BMW verliezen omdat je met Opel samen gaat werken en dan toch niet met Opel mogen samenwerken. Sta je aan het eind van de rit mooi met lege handen…

    Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      14 november 2012 om 18:45

      @griffendahl: ik hoop eigenlijk dat PSA en BMW nu alsnog aan samenwerken hierdoor. Hoeft PSA ook die 50 miljoen euro boete niet te betalen.

      Strategisch gezien lijkt BMW me ook een betere partner dan Opel in het geval van PSA.

      Login om te reageren
  7. flippert zegt

    14 november 2012 om 16:31

    mooi, stekker d’r uit en sluiten die handel, voegt toch niks toe dat hele Opel en Peusjo..

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      14 november 2012 om 17:11

      @flippert: Bwa ik ben niet helemaal akkoord. Ik zie graag de DS-lijn van citroën rondrijden. Spijtig dat Opel van Gm is…

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        14 november 2012 om 21:19

        @stanny: ok, jij één DS nog dan en dan is het klaar, over uit!

        Login om te reageren
  8. Esprit_de_Flandre zegt

    15 november 2012 om 12:49

    Eerlijk gezegd zou ik liever niet willen dat GM zich in PSA gaat mengen. Dan liever Tata, die gaan nog hun best doen om hier een stevige poot in Europa te krijgen, en gaan dus eerder investeren in de toekomst, terwijl GM liever gaat snijden in vanalles…

    En dan Tata erbij halen als Dacia-concurrent…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North