Start Aston Martin een pk-oorlog met de nieuwe Vanquish?

Auteur: , 51 Reacties

"Mijn Aston heeft lekker het meeste vermogen."

Aston Martin

We verwachten niet dat Aston Martin-eigenaren zulke kinderachtige uitspraken doen, maar je weet nooit natuurlijk. De Britten zijn behoorlijk trots op hun nieuwe 5,2 twin-turbo V12. Het blok debuteert in de DB11 en perst er in dit model 600 pk en 700 Nm uit. Een schijntje in vergelijking met de potentie van het blok, aldus Aston-engineers tegenover Auto Express. Vandaag begon de productie van de nieuwe 5.2L twin-turbo V12 in Duitsland.

De nieuwe Vanquish, waar we in 2018 kennis mee zullen maken, krijgt dit blok ook in het vooronder. Er wordt druk getest met de motor in de nieuwe Aston en naar verwachting zal de GT straks meer dan 800 pk gaan ophoesten. Daarmee is de nieuwe Vanquish de nieuwe heer en meester in het GT-segment. De Ferrari F12berlinetta doet het momenteel met 740 pk en de Mercedes S63 AMG doet het met 585 trappelende paarden. Tijdens het testen met de twaalfcilinder leverde het blok meer dan 800 pk en de engineers waren tot dusver tevreden met de resultaten. De huidige Vanquish levert op dit moment 576 pk uit een atmosferische V12.



51 reacties

Netjes! Ik ben benieuwd naar het geluid want de vorige was qua geluid toch een pareltje.. Maar zal ongetwijfeld goed klinken!

Overigens wordt het tijd dat Mercedes het 6 liter v12 blok uit de 65 modellen is gaat updaten want dat blok is al redelijk oud volgens mij, ook al heeft het nog steeds zeer mooie specs.
@e270cdi: 5,5L TT V8 uit de 63 modellen is een veel beter blok. Zonder veel moeite ook voorbij de 65 te kietelen. Die stamt al uit 2003 in de W220. Maar ja, sommige soepjurken voelen de noodzaak voor compenseren, dus V12>V8
@bernardoo: Komt omdat de loop van een V12 heel anders schijnt te zijn dan een V8, het comfortverschil qua aandrijflijn schijnt echt bizar te zijn, ook al is de V8 al extreem soepel. Nooit mee gereden, maar ik hoor altijd dat een V12 echt iets machtigs is. Als men dan beslist om de V12 niet te updaten qua vermogen, dan houden ze de V8 simpelweg eronder qua vermogen, omdat dat voor het oog er gewoon beter uitziet. Al heeft een 600 V12 motor minder pk’s dan de 63 V8.
@granlusso: het oeroude verkooppraatje van Jaguar over het V12 blok en het rechtopstaande muntje. V12s zijn voor bijna alle fabrikanten niet meer interessant om in te investeren, hoge vermogen kunnen tegenwoordig uit 6 of 8 cilinders gepeuterd worden. De enige reden om een 12 te kopen is de charme, nostalgie of de eerder genoemde pik-meet factor
@bernardoo: Dat zeg ik toch in andere woorden ;)
@granlusso: in theorie heb je natuurlijk wel gelijk. Een V12 is in feite 2x I6, en dus van nature in balans (geen balans as nodig). Alle bewegingen in de motor van zuigers, krukas ed worden gecompenseerd door andere bewegingen elders in het blok
@bernardoo: Ik zou de V8 ook kiezen vanwege het feit dat hij lichter is in de neus en vanwege de optionele 4WD. Met 900 Nm lijkt dat me niet overbodig. Bovendien zijn de modellen met de 5.5 toch geen stuurmansauto’s dus alleen aandrijving op de achterwielen ipv 4WD is geen gemis.
@e270cdi: Voor het geluid.. U vraagt, wij draaien https://youtu.be/8UW9J10Dcoc
@e270cdi: qua uiterlijk was nog groter pareltje
Liever een prachtig klinkende atmosferische V12 met minder vermogen dan een stofzuiger met 800 pk
@svdv: Nouja, dan het 7.0L blok uit de Vulcan maar erin lepelen? Die is wel atmosferisch.
Niet echt in de stijl van Aston Martin, hoewel ze de laatste tijd ook dikke spoilers en DTM-uitlaten monteren.

Zo lang ze geen Tribal-stickers aan gaan bieden is het prima toch..
@shenkie: en Halfords velgen! :)
@gulli: haha juist, die stonden idd ook al op de optielijst.
Leuk voor aan de koffietafel/ bar/ wijncafe etc. en daarna lekker weer op de cruise control met 105 naar huis. Een GT is voor comfortabel grote afstanden afleggen. Dan lijkt 800 pk mij echt overdreven. De 600 van nu lijkt mij prima.
En ik deel wat svdv zegt. Liever een mooi geluid en minder vermogen, dan nutteloos veel pk’s en een stofzuiger. Tenzij zij als de Huayra klinkt?
@antoonniels: v12 biturbo zal nooit als een stofzuiger klinken!
@vtechlover: Bentley ContiGT. Toegegeven, W ipv V, maar het klinkt als een sapcentrifuge
@vtechlover: Maar of het mooi klinkt, is ook een tweede.
@vtechlover: de Huayra komt anders aardig in de buurt.
@antoonniels:
Dit soort autos wordt uitsluitend verkocht om het aantal extra cms die ze toe schijnen te voegen aan het geslachtsdeel, dan gelden er maar 2 dingen om ze te beoordelen; het plakkertje dat er op zit en het aantal peekaas.
Vooral benieuwd hoe dit klinkt. Twin-turbo V12 heb ik qua klank nog niet veel aan gevonden tbh.
Aston Martin moet helemaal niet beginnen aan een PK oorlog. Laat dat maar over aan die gekke lui van Ferrari en Lamborghini etc. Daar is Aston Martin veel te chique voor. Past het merk ook niet.
Dat soort uitspraken lijken mij ook niet passen bij de eigenaar. Het is toch altijd een beetje een gentleman’s sportwagen.
V12 en 800pk…. wat heb je nog meer nodig….
@mrmiyagi1982: een auto om hem in te leggen
@mrmiyagi1982: Een lager verbruik, lichter gewicht, lekkerder geluid … en een heleboel centjes ?
Vreemde vergelijking met de s63…
@humpyourdog: De S65 was veel logischer geweest inderdaad ;)
@E34M5Touring: Eens. En de Conti. Misschien de sls, ware het niet dat die niet meer te koop is.
@rrvliet: SL65 AMG mag je denk ik ook wel tot die groep rekenen. Al hebben jouw genoemde modellen wel een ‘achterbank’.
@E34M5Touring: Ik hou wel van een vrije interpretatie. Wat dacht je dan van de 991 Turbo?
@rrvliet: Nee vind ik niet, geen V12 en geen eckte GT. Teveel sportscar vind ik. Een Wriath zou nog kunnen al zit die qua prijs nog iets hoger geloof ik. De FF wellicht ook nog.
@E34M5Touring: Zat zelf ook al aan de Wraith te denken, samen met de brooklands. Vind deze auto’s weer net niet sportief genoeg om zich met de am te meten. De Porsche is erg comfortabel, veelzijdig en dagelijks bruikbaar. Ik vinnum wel passen. En zat ook aan de maser granturismo te denken, al heeft ie maar 460 pk. Te weinig? Wilde ‘m toch nog ff noemen.
@rrvliet: Vind ik beide meer Ferrari 488GTB/California concurrenten. De Wraith kan wel, sinds kort ook een cabrio variant van.
@E34M5Touring: Klein segment bij nader inzien
Tijden van de Vantage uit de ’90s herleven. 550pk uit een twin supercharged V8. Later zelfs 600pk uit de V600 versie uit ’98. Voor iedereen hier die stelt dat AM uit een pk oorlog moet blijven, AM stond eenzaam aan de top in de ’90s op het gebied van FR GTs
Dit zullen ze zeker gestaag laten stijgen en doen bij facelift’s en special editions
Onnodig veel PK’s voor een Aston Martin. Het is een GT, een Cruiser geen Hypercar. Dus 700 of 800 PK is nergens voor nodig. 500 was al meer dan voldoende geweest.
Liever niet. Wat moet je met 800 pk? Bovendien draait het bij een AM niet om pk’s. Als je de snelste wil zijn, dan ga je maar naar een ander supercarmerk.
@berlinetta: Dat zegt iedereen wel, dat AM daar te chique voor is. Maar ik denk dat men een paar jaar geleden maar wat graag dit soort vermogens aan had willen bieden maar dat de techniek dat simpelweg niet toeliet. Zowel qua specs als ontwikkelingskosten. Want er wordt in deze klasse wel degelijk gekeken naar vermogens. Of dat relevant is laat ik in het midden. De een vind van wel, de ander interesseert het minder. Maar als je het op voorhand al niet aan kunt bieden verlies je gewoon prospects. Wat je niet hebt kan je ook niet verkopen. En men zal die motor vast in div. specs gaan aanbieden. Waarbij de 800pk variant waarschijnlijk de DBS oid zal worden.
@E34M5Touring: Wellicht heb je daar wel gelijk in. Het achterblijven in de pk-wedloop kan ze klanten kosten inderdaad.

Maar ik ben geen fan van die pk-wedloop. 800 pk… waar hebben we het over. Maar niemand bij Aston Martin zal zich druk maken om mijn mening.
@berlinetta: 800pk laat ook zien wat de techniek kan hebben. Dat op zichzelf is natuurlijk ook een beetje een showcase voor je merk. En als AM zijnde is het mooi dat je nu wel meekan en dat je een unit hebt die blijkbaar meer dan genoeg reserve heeft. Al laat dit in mijn ogen enkel zien hoe knap het is dat een F12 gewoon 740pk zonder turbo’s haalt. En als TdF nog veel meer. Ook dat is een showcase voor Ferrari.
@berlinetta: Eens, maar misschien zouden ze een goedkopere Vanquish of DB11 kunnen maken die gewoon netjes 400 a 500 PK heeft zoals het hoort in een Aston.
@berlinetta:
Wat moet je dan met 300pk?
@super: Je 800pk V12 starten ;)
Toch zou ik zonder twijfel gaan voor een Ferrari f12 @berlinetta. Die zestig pk minder neem ik graag voor lief.
V12 omdat V12. Niemand kiest in de huidige tijd voor een V12 om het de krachtigste motor is, maar omdat het veruit de fijnst lopende motor is, en prestige uiteraard. Geld speelt in deze klasse geen rol, prestige wel, en geef de kopers eens ongelijk.
Als het maar goed klinkt…
Hopen dat dit wel weer goed klinkt, op filmpjes komt het aardig goed over. De V12 Biturbo uit de Huayra klinkt bijzonder slecht en slap dus hoop dat dit beter is.
Maar Fraarie heeft gine turbo. Is toch een +1
Meer is gewoon beter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).