
In de enorme stroom van Parijs nieuwtjes viel het niet direct op dat de ‘beloofde’ DeTomaso SUV er helemaal niet stond, maar vandaag is ook nog een bekend geworden dat de EU (nog?) geen geld wil lenen voor het project. Komt de hele boel hiermee op losse schroeven te staan?
DeTomaso is/was van plan om in voormalige fabrieken van Pininfarina bij Turijn (waar nu nog de Alfa Romeo Brera en Spider worden gebouwd) vanaf volgend jaar een DeTomaso SUV te gaan bouwen. Dat zou moeten gebeuren in een oplage van 3.000 stuks per jaar en daarvoor zou zo’n 900 man personeel nodig zijn.
En om het hele verhaal in gang te zetten had Gian Mario Rossignolo (de man achter het hele verhaal) wel een potje met geld van Europa nodig. Dat zou onder andere gebruikt worden om het personeel op te leiden en klaar te maken voor deze nieuwe uitdaging. Op 2 november zouden ze moeten beginnen met hun cursussen en trainingen, maar dan moet er wel geld zijn. Rossignolo dacht dat Europa wel akkoord zou gaan, maar dat lijkt (voorlopig) niet te gebeuren. En dus lijkt het dat 900 man (tijdelijk?) op straat komen te staan.
Is het erg dat dit project (wellicht) niet doorgaat? Aan de ene kant is het natuurlijk heel sneu voor al die ex-Pininfarina werknemers, maar aan de andere kant is het wellicht ook maar goed dat DeTomaso niet terugkomt als een of andere suffe SUV ipv een stoere sportauto. Toch? (via: repubblica.it)





Geld nodig hebben om uberhaupt te beginnen. Uitzichtloos perspectief dus. Hopelijk gaat het dan ook niet door. Van die misty-eyed subsidie trekkende projecten moeten we niets hebben.
@JPM: zonder geld ergens aan beginnen is vrij lastig.
@MarkieS:
met een schuld ergens aan beginnen is lastiger ..
@lincoln: Weet ik niet hoor… Zonder geld ergens aan beginnen is misschien minder risicovol maar het gaat wel teeeering langzaam.
@Jochempie:
met een schuld + 900 man personeel ergens aan beginnen gaat idd veel sneller (naar de klote)..
ligt er maar net aan welke kant je op wilt ..
@lincoln: als jij mij geld leent, en ik dus een schuld heb, zal ik je het tegendeel bewijzen.
@MarkieS:
mooi .. dus DeTomaso kan bij jou geld gaan lenen ..
@JPM: kun jij een zaak uit de grond stampen zonder lening?
@davidz : europa maak wel winst op deze lening dus de europese belastingbetaler draait nergens voor op!
@bpc:
yeah right .. kijk nog maar eens effe naar de ambities van die kerel ..
DeLorean 2 ..
Wat een gaaf design. Witte lettertjes op de banden wordt het weer helemaal. Ik zou er direct een kopen. Tenminste, er moet wel een echte motor in zitten. V8 of V10. Geen koffiemolen zoals in de DeLorean zat.
75/25 deal voorstellen. Voor iedere 75 euro van de investeerders stort de EU 25… succes.
Als lening voor omscholing (tbv baanbehoud) dan hè!
joh Europa ..
harstikke leuk project ..
gooit maar in de NedCar fabriek met NL arbeiders ..
komt er teminste een beetje geld terug uit Europa ..
Wat een prachtig ontwerp, zo tekende ik vroeger ook auto’s op de basisschool: in mijn ogen dé perfecte auto :)
Als je bedrijf moet bestaan bij de gratie van Europese subsidies of wat voor subsidies dan ook, dan kun je er beter mee kappen. Je steekt je nek uit met een lening, je verdient het zelf en dan doe je het gewoon. Dat zuigen uit de tiet van de overheid is eigenlijk te gek voor woorden, of je nu een orkest bent, een adviesbureautje of een autofabriek.
Als anderen in een met mijn belastinggeld gebouwde auto gaan rijden, dan toch maar liever in een suv dan in een stoere sportauto.
@MarkieS: het is een lening.. dat wil zeggen dat het ook terugbetaald word, even voor de duidelijkheid ;)
@patrick:
met als onderpand een fabriek en 900 man zeker ..
..wellicht iets voor Tata Motors ? Die lui bulken zo ontzettend van het geld…beetje het nieuwe Arabië..
Even doormailen naar de ‘gele bevolking’ (nee niet de Simpsons).
Als ze graten zien in een Citroen DS9, dan welllicht ook in dit.
Ondertussen bel in even met Vlaams minister president Kris Peeters, want naar ’t schijnt zoeken ze nog een oplossing voor een Opel-fabriek in Antwerpen :)
De Europese belastingbetaler moet opdraaien voor de supercar hobby van één of andere egotripper? Nou ja, beter zo dan dat Brussel ’t geld aan ontwikkelingshulp of andere ongein verspilt :)
@DavidZ: niet zo kortzichtig. Het gaat om een lening, die moet dus terug worden betaald. Het gaat ook niet alleen maar om rijke mensen, het gaat ook om werk voor 900 man personeel. Die verdienen dan weer geld dat ze weer uit kunnen geven. Dat is weer goed voor de economie, enz. Even verder denken voordat je iets roept.
@288 GTO:
yep .. hebben de eerste 900 DeTomaso,s iig een klant ..
Wie zit nu te wachten op een SUV van een merk dat al jaren geen auto’s meer bouwt? En op welke basis, want een eigen chasis zie ik niet direct zitten. Heb je geen 900 man voor nodig.
Keep on dreaming…
Dan moeten ze dat apparaat maar electrisch maken als concurrent voor Tesla. Dan gaat er direct een kraan open; Subsidie…..
@ Lincoln: het laatste nieuws van NedCar al gehoord? Landwind zou interesse hebben als ze de GM fabriek in Antwerpen niet kunnen kopen!
@Svenska Aeroplan AB:
zo zo .. het blijken volhouders te zijn bij Landwind ..
lui met zoveel wilskracht gun ik het van harte iig ..
@ Lincoln: klopt, en er zitten genoeg centjes in van de Chinese overheid, dusssss…
investeren in DeTamaso lijkt me niet zo een goed idee..
ergens wel jammer maar ook wel begrijpelijk, iedereen moet geld ergens lenen om iets te starten, wie heeft ern nou zomaar een paar miljoen in hun zak zitten voor zoiets als dit (zal het wel kosten inclusief fabriek etc) maar ergens vind ik dan als ze terug komen een retro pantera moeten maken :)
De SUV vergeten, maken zoals op het plaatje hierboven, en zorgen dat hij het zelfde klinkt als de vorige DeTomaso! Dan heb je iets gaafs te pakken;)
Best wel naïef van Gian Mario. De EU die je geld leent om een SUV (dat tijdperk is echt voorbij) van een merk dat toch best wel vaak failliet is geweest in Italië te bouwen? 0% kans.