• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Strijd om Volvo barst los! Volvo gaat Volvo kopen?

Auteur: robbie, gepost 15 augustus 2009 om 14:02 – 26 Reacties

" title=

Eventjes leek het erop dat Ford eindelijk een deal had gesloten met het Chinese Geely om Volvo te verpatsen voor wat bakken bami, een paar glimkraaltjes en wat stuivers. Wat voor deal zou er gesloten zijn? Geely zou een meerderheidsaandeel nemen in Volvo Cars, Ford zou 10 tot 15 procent in handen houden en om de Zweden enigszins rustig te houden zou een Zweeds consortium ook een aandeel kopen. Op die manier hoopten Ford en Geely het “babi pangang syndroom” te voorkomen bij de Zweden. Alles leek dus in kannen en kruiken, tot een paar dagen geleden.

Het Zweedse blad Auto, Motor & Sport kwam namelijk met het nieuws op de proppen dat AB Volvo (van de vrachtwagens) samen met de Chinezen Volvo Cars wilden kopen van Ford.

Even voor de mensen die niet weten wat AB Volvo (of Volvo Group) is, AB Volvo is een vrachtwagenfabrikant die tot 1999 eigenaar was van Volvo Cars. In dat jaar werd de autotak verkocht aan Ford. Overigens is Renault voor 20% eigenaar van AB Volvo.

Verder heeft de Zweedse staatssecretaris van industrie, Jöran Hägglund, gezegd dat Ford niet zoveel haast heeft om Volvo te verkopen, maar dat naar verwachting de deal aan het eind van het jaar rond zal zijn.

En vandaag duikt er nog een ander scenario op. Een groep investeerders met de naam Konsortium Jakob AB zou Volvo willen redden uit de klauwen van Geely. Deze investeerders zouden bijeen gebracht zijn door de vakbond van engineers, want die vrezen natuurlijk voor hun baan bij een Chinese overname. Een delegatie van het consortium zou deze week al gesproken hebben met mensen van Ford over details van een overname. Opvolgend is dat de Zweedse krant Dagens Industri ook weer op de proppen komt met AB Volvo als een van de bedrijven uit het consortium.

AB Volvo ontkent echter elke betrokkenheid:

“We take an interest in what happens with Volvo cars since we share their brand, but that’s where it ends,” Volvo Trucks spokesman Marten Wikforss told Reuters. “We don’t see ourselves as investors in the car industry.”

Het blijft opvallend dat AB Volvo in beide scenario’s een vermeende rol zou spelen. Komt dat door Zweeds chauvisme? Of is er wel degelijk meer aan de hand? Het wordt helemaal opvallend als je Renault als grootaandeelhouder van AB Volvo ook nog meeneemt in het hele verhaal.

Wie weet krijgen we straks: Renault + Nissan + Dacia + Samsung + Lada + Volvo + Geely = WOLRD DOMINATION! (via: reuters)

Ook interessant!

  • lezersvraag autoverhaal
    Video - Volvo P1800 Cyan gaat los in de sneeuw
  • Volvo gaat mega-accufabriek uit de grond stampen in Europa
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Ford, geely, Renault, trucks, Volvo

Vorig bericht: « Gespot: Suzuki GSX1300R Hayabusa
Volgend bericht: BMW M3 E92 GTS3 by Vorsteiner »

Lees Interacties

Reacties

  1. fuzzer zegt

    15 augustus 2009 om 14:09

    Dan zou ik er terug een met trots hart willen kopen.
    swedish steel baby

    Login om te reageren
  2. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 14:23

    Die Zweden zijn zo chauvinistisch als als je maar kan zijn, dus verbaasd me niks dat ze er alles aan proberen te doen om te voorkomen dat ze chinees worden… Was in Zweden in de tijd van de verkoop van Scania, toen was het land ook te klein en neem van mij aan dat ze daar véél ruimte hebben…

    Login om te reageren
  3. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 14:24

    euhm… verbaast

    Login om te reageren
  4. Linkador zegt

    15 augustus 2009 om 14:31

    Zoals Ford inmiddels veel beter boert als de rest en ze tevevens niet gehaast zijn, zouden ze zich weleens kunnen bedenken en iedereen bedanken voor de moeite.

    Login om te reageren
  5. President zegt

    15 augustus 2009 om 14:43

    Als ze zo door blijven doen, verliest elk land zijn specifiek automerk aan een bende kooplustige rijsttelers

    Login om te reageren
  6. lala zegt

    15 augustus 2009 om 14:43

    deze ‘jakob’? http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/26/volvo-jakob-hotrod

    Login om te reageren
  7. W1ck3D-78 zegt

    15 augustus 2009 om 14:52

    Heeft er niet een of andere hoge pief een jaar of twee geleden voorspeld dat er nog maar een achttal grote spelers op de automarkt zouden overblijven?

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    15 augustus 2009 om 14:58

    @lala, daar zal het ongetwijfeld een knipoog naar zijn ;)

    @W1ck3D-78, dat was Sergio Macaroni. En die voorspelling deed hij in december 2008:
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/06/fiat-over-2-jaar-zijn-er-nog-maar-6-autoproducenten

    Login om te reageren
  9. bengelke zegt

    15 augustus 2009 om 16:48

    er staat: Wie weet krijgen we straks: Renault + Nissan + Dacia + Lada + Volvo + Geely = WOLRD DOMINATION!

    Is renault ook niet eigenaar, of mede-eigenaar, van Samsung motors, een Koreaanse constructuer?

    Login om te reageren
  10. robbie zegt

    15 augustus 2009 om 17:10

    @bengelke, goed punt! Samsung was ik helemaal vergeten, zal het er gelijk bijzetten! Renault is overigens mede-eigenaar van Samsung (80,1%), net zoals ze ook maar gedeeltelijk eigenaar zijn van Lada (25%) en Nissan (44,4%).

    Login om te reageren
  11. bengelke zegt

    15 augustus 2009 om 18:28

    robbie zegt: net zoals ze ook maar gedeeltelijk eigenaar zijn van Lada (25%)

    Wel, bij mijn weten bezit renault 25% van avtovass, het moederbedrijf van lada, maar niet van lada zelf

    Login om te reageren
  12. Fiatman zegt

    15 augustus 2009 om 19:08

    @W1ck3D-78 en @ robbie: begin de jaren ’90 hadden velen “experts” voorspeld dat on 2000 8 auto producenten overblijven. De groten met geld begonnen te kopen wat mogelijk was en zo zijn deze ( Ford met Mazda, Volvo, Jaguar, Landrover en nog meer, Daimler met Chrysler, Mitsubishi en Smart, VW met…. en GM met …. ) Ook BMW droomde even een grootmacht te worden met Rover en veel oude merken te reanimeren, toch wat is over gebleven? . En nu begint het zelfde speel nog een keer! Sergio Marchionne heeft niets geleerd van de verleden. Wat kan hij beter met Chrysler maken als Daimler? En welke Fusie tussen US en Europa is tot nu goed gegaan? Geen! Kleine broodjes bakken is de oplossing, niet van minimum 5 Mio productie praten.

    Login om te reageren
  13. Gideon zegt

    15 augustus 2009 om 19:09

    Maar world domination zit er vologensmij niet in…

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    15 augustus 2009 om 19:11

    @bengelke, als je (mede-)eigenaar bent van het moederbedrijf ben je dus ook automatisch (mede-)eigenaar van alle submerken. Welke merken hangen er trouwens nog meer onder AvtoVAZ?

    Login om te reageren
  15. bengelke zegt

    15 augustus 2009 om 19:38

    geen idee, maar avtovass is groot. Ze maken ook vliegtuigmotoren en dergelijke

    Login om te reageren
  16. bengelke zegt

    15 augustus 2009 om 21:06

    Robbie, ma als magma nu opel overneemt, valt opel ook onder avtovass, dus dan zou het:
    Wie weet krijgen we straks: Renault + Nissan + Dacia + Samsung + Lada + Volvo + Geely = WOLRD DOMINATION!
    en opel moeten zijn?

    Login om te reageren
  17. robbie zegt

    15 augustus 2009 om 22:21

    @bengelke, geen onzin vertellen he ;)
    AvtoVAZ is alleen maar Lada: http://en.wikipedia.org/wiki/AvtoVAZ

    En daarnaast moet ik je nog een keer teleurstellen. Opel zal waarschijnlijk gaan samenwerken met GAZ (via Sberbank). Ooit, wellicht, misschien zal AvtoVAZ overgenomen worden door GAZ, maar dat is nu nog een ver van mijn bed show.
    http://en.wikipedia.org/wiki/GAZ

    Login om te reageren
  18. bengelke zegt

    16 augustus 2009 om 08:44

    Nu, bij lada hebbe ze nochtans goeie bedoelinge, ze hebbe, sinds de samenwerking met renault, zelfse al enkele protypes gemaakt: http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/12/lada-gaat-revolution-3-concept-testen-op-de-ring

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/26/lada-c-cross-concept
    Ik denk dat die wel een succes zouden worden. In deze crisis tijden toch. Tuurlijk moeten ze dan een prijs nemen a la dacia…..

    Login om te reageren
  19. VolvoXCseries zegt

    16 augustus 2009 om 11:25

    Als het maar Zweeds blijft en het niet aan die chinaklunzen wordt verkocht.
    Best interessant dat AB Volvo zich ook in de strijd mengt, maar ik zou de Chinezen de deur uit schoppen

    Login om te reageren
  20. Floris zegt

    16 augustus 2009 om 11:27

    volgens mij heb je met Renault + Nissan + Dacia + Samsung + Lada + Volvo + Geely nog lang geen world domintion

    Login om te reageren
  21. BananaFlip zegt

    16 augustus 2009 om 14:48

    “Eventjes leek het erop dat Ford eindelijk een deal had gesloten met het Chinese Geely om Volvo te verpatsen voor wat bakken bami, een paar glimkraaltjes en wat stuivers.” :lol: :lol: :lol:

    Login om te reageren
  22. Jan C. zegt

    18 augustus 2009 om 14:03

    Renault heeft 20% aandelen omdat het Renault VI verkocht aan de vrachtwagen-Volvo. En daarmee ook Mack aan Volvo.

    Login om te reageren
  23. DeDoper zegt

    26 augustus 2009 om 10:11

    Het verbaast mij helemaal niet dat de Zweden Volvo deels in eigen handen willen houden. Geely wil Volvo alleen maar kopen vanwege de technische kennis die ze daar hebben. Als Geely de kans krijgt, nemen ze de kennis mee, gooien de fabriek dicht en gaan Volvo’s in China maken, da’s trouwens ook veel goedkoper. Dat soort dingen willen de Zweden natuurlijk voorkomen.
    Renault zou zo’n samenwerking ook niet slecht uitkomen, op die manier krijgen ze de beschikking over Volvo motoren en die zijn een stuk beter dan die van henzelf.

    Login om te reageren
  24. Richi zegt

    27 augustus 2009 om 14:20

    Wel een een chineese iphone gezien…… ik hoop niet dat mijn volgende Volvo een chineese word.. vallen de knopjes er ook zo af….. :)

    Login om te reageren
  25. Eric VdS zegt

    15 november 2009 om 09:11

    Met alle respect voor China,maar ik hoop dat Volvo in Westerse handen blijft.Anders zou het wel eens kunnen zijn dat we hier binnen eigen contreien riksja’s aan de lopende band maken ondersteund door een dagelijks dieet van rijst met kip onszelf toegediend met stokjes al dan niet voorzien van een veiligheidsbril.Dus ik hoop,met alle chinezen maar niet met de dezen.Nog schandaliger ooit verkocht voor bijna 6 miljard en nu voor een aalmoes van amper 2 miljard terug aan de bak,erbarmelijk.

    Login om te reageren
  26. boygeorge zegt

    7 november 2010 om 05:16

    robbie, je hebt toch een mooie conclusie getrokken.
    en ik doe dat op basis van alle info die op AB lees na jouw postdatum..14 maanden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North