• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Suzuki GSX1300R Hayabusa

Auteur: appeltje, gepost 15 augustus 2009 om 13:00 – 106 Reacties

Suzuki GSX1300R Hayabusa - foto Jim Appelmelk


Op Autoblog lees je erg weinig over motorfietsen. Op zich niet gek, want het zijn geen auto’s. Maar als je de sensationele snelheid van sportauto’s interessant vindt, dan is het natuurlijk des te interessanter als iets bijna wordt verboden om de prestaties. De Suzuki Hayabusa gaf redelijk wat commotie bij de introductie in 1999…

Een slechtvalk is een roofvogel die snelheden van ver boven de 300 km/u kan halen bij duikvluchten. In Japan heet zo’n vogel… Inderdaad, daar ontleent de Hayabusa zijn naam aan. Goed voorstelbaar, want het is één van de snelste motorfietsen ter wereld. Welke serieproductie motorfietsen er nog sneller zijn zou ik niet durven zeggen, want dit is niet “mijn tak van sport”. Maar voor een triootje, zoals deze drie in Barcelona, pak ik mijn camera er wel even bij.

Suzuki GSX1300R Hayabusa - foto Jim Appelmelk

Dit apparaat wordt aangedreven door een 1,3 liter viercilinder die 175-197 pk lever. De machine is éénwielaangedreven. De massa van de motor is 220 kg, dus de specifieke massa is 800 pk per ton . Dat is net zo veel als de onhandelbare Cerbera Speed Twelve. Deze Suzuki haalt in ongeveer 2,5-2,7 seconde de honderd kilometer per uur, een snelheidsovertreding op de snelweg kan al in z’n 1. Die loopt tot 135 km/u. De topsnelheid bedroeg aanvankelijk 320 km/u, maar omdat die snelheid als bezwaarlijk werd gezien werd er een toerenbegrenzer geplaatst die het maximum van 11.000 toeren per minuut reduceerde tot 10.200 tpm. En toen was de topsnelheid nog maar 299 km/u. Er zijn mafkezen die een turbo hebben gemonteerd, waarmee het vermogen steeg tot 350 tot zelfs 500 pk. Daarmee heeft “The Flying Dutchman” Frank Gillebaard 427,12 km/u gehaald, het absolute record op een motorfiets tot nu toe.

Suzuki GSX1300R Hayabusa - foto Jim Appelmelk
Suzuki GSX1300R Hayabusa - foto Jim Appelmelk
Suzuki GSX1300R Hayabusa - foto Jim Appelmelk
Suzuki GSX1300R Hayabusa - foto Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Officieel: de nieuwe generatie Suzuki Hayabusa
  • prijs Suzuki Hayabusa
    Prijs Suzuki Hayabusa bijzonder gunstig
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot, hayabusa, motoren, Suzuki

Vorig bericht: « Italiaanse politie mag geen maffia-Ferrari’s gebruiken
Volgend bericht: Strijd om Volvo barst los! Volvo gaat Volvo kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. BMWX6 zegt

    15 augustus 2009 om 13:03

    Wowieee! Ik ben altijd al gek geweest van een enorme snelle Ducati 1098. Maar dit slaat werkelijk alles. Ik ben opgslag verliefd! En dan zou ik er zelf ook een turbo opbouwen en hem tunen tot 500 pk. In hoeveel seconde zou hij dan optrekken tot de 100? 1.3 seconde ofzoiets?

    Login om te reageren
  2. Teerdz zegt

    15 augustus 2009 om 13:03

    500 pk in n motorfiets, sick…

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    15 augustus 2009 om 13:04

    Wat zit er voor spul op de benzine tank van die zwart-neongele Hayabusa?

    Login om te reageren
  4. DonYannickova zegt

    15 augustus 2009 om 13:04

    die rode is toch iets mis mee :-s kijk die kont… normaal is die helemaal strak plat.

    van mij mag er af en toe wel iets over motoren komen hoor.
    alléén ga je vééééééééél gezeik krijgen van anderen :-)

    Login om te reageren
  5. steven5163 zegt

    15 augustus 2009 om 13:05

    500pk op een motor ??? :O in een auto word dat al eng maar op 2 wielen !! zou der niet op willen rijden naja mischien wel willen maar niet durfen :p

    Login om te reageren
  6. De Baron zegt

    15 augustus 2009 om 13:06

    Zie de Hayabusa Turbo van Ghost Rider………….

    Login om te reageren
  7. vincent_995 zegt

    15 augustus 2009 om 13:07

    toch wel erg heftige machines, daar kan geen auto tegen op. (voor dat geld dan)

    Login om te reageren
  8. Pagani*Zonda zegt

    15 augustus 2009 om 13:10

    Moet je is op een mooie zondagmiddag naar Scheveningen gaan;)!
    Dan staan er ook 30 a 40 van die monsters op een rijtje!

    Login om te reageren
  9. Bas zegt

    15 augustus 2009 om 13:10

    Dan zijn er zoveel mooie motoren op de wereld en dan worden er foto’s gemaakt van het lelijkste monster dat hier rond rijdt. Maar qua kracht inderdaad wel heel bruut.

    Login om te reageren
  10. Warrie zegt

    15 augustus 2009 om 13:11

    MV Agusta 312RR onleent zn naam van de topsnelheid. Ziet er ook gelijk een stuk beter uit :)

    Ducati 1198 is ook een beauty. Maarja, een motor vs auto legt de auto sowieso altijd af. Een lesmotor van 500cc trekt net zo rap naar de honderd als een porsche. De auto is wel sneller bij hogere snelheden, omdat het geringe aantal pk’s vs de wind wat meer beinvloed wordt dan tov de massa van een auto.

    Login om te reageren
    • busanator zegt

      9 maart 2010 om 11:11

      @Warrie:warry ze hebben de augusta 312 al veel getest oa in fast bike en de top was 292 en niet sneller, nooit is de 300 gehaald

      Login om te reageren
  11. sjaak1234 zegt

    15 augustus 2009 om 13:11

    ” BMWX6 schrijft:

    BMWX6
    15 August 2009 om 13:03

    Wowieee! Ik ben altijd al gek geweest van een enorme snelle Ducati 1098. Maar dit slaat werkelijk alles. Ik ben opgslag verliefd! En dan zou ik er zelf ook een turbo opbouwen en hem tunen tot 500 pk. In hoeveel seconde zou hij dan optrekken tot de 100? 1.3 seconde ofzoiets?”

    Nee want de motor kan het vermogen niet kwijt. Je hebt alleen het achterwiel dus als je volgas geeft dan vlieg je gewoon over de kop omdat er helemaal niets is om het voorwiel op de grond te houden.

    Login om te reageren
  12. AMG Powerrr zegt

    15 augustus 2009 om 13:13

    Hippe motor. Maar voor het echte circuitwerk kies ik liever een R1 of een 1098R.

    Login om te reageren
  13. Bol zegt

    15 augustus 2009 om 13:14

    Blijf het een lelijk ding vinden.. Doe mij maar een Duuk ;)

    Login om te reageren
  14. Palla zegt

    15 augustus 2009 om 13:15

    geef mij de ducati desmosedici rr maar. Standaard 200 pk, en ook een top van 320 km per uur.. alleen hij is tien keer zo mooi

    Login om te reageren
  15. Warrie zegt

    15 augustus 2009 om 13:18

    @sjaak1234

    verlengde achterbrug en weg is je probleem. er kleeft wel een naampje aan busa’s en lange achterbruggen.

    Login om te reageren
  16. carlos zegt

    15 augustus 2009 om 13:18

    Vind de Hayabusa qua uiterlijk heel lelijk, prestaties zijn wel bruut natuurlijk. Doe mij dan maar een Ducati Desmosedici RR, die heeft 197.3 PK op 171 KG en ziet er vele malen vetter uit..

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    15 augustus 2009 om 13:18

    de antilliaanse gemeenschap is helemaal gek op deze meuk ..
    en weten niet wat te doen met hun (zwarte) geld dus een vortex en een verlengde achterbrug is al zowat standaard bij die lui ..

    echt super stoere meuk ..

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    15 augustus 2009 om 13:19

    De Hayabussa is zeker zo belangrijk voor de moto wereld, als de moto guzzi 8-cilinder was in 1955, en die ging 275 in die tijd astronomisch vergelijk maar met de Xk 120- 150.

    Login om te reageren
  19. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 13:21

    Destijds was dit inderdaad de snelste motor. Volgens mij was ie zelfs aanleiding tot een debat in de tweede kamer. Het is in ieder geval zover gekomen dat topsnelheden en acceleratie tijden niet meer vermeld worden bij motoren. Ik weet dus ook niet wat mijn eigen motor “officieel” doet qua max en acceleratie tijden, behalve dat je het kan uitproberen…

    Overigens; een beetje supersport, zoals de Suzuki GSX-R 1000 en de Yamaha R1 hebben allemaal tegenwoordig meer pk’s dan kg’s; dat had de Hayabusa nog niet eens, maar die compenseerde dat enigzins met lelijkheid o.a. vanwege de aerodynamica. Die ontwikkelingen gaan sowieso best snel, want 10 jaar later doet mijn 2009 GSX-R 600 in z’n 1 ook 130 en ca 160 in z’n 2, met max 16.000 RPM…

    Login om te reageren
  20. FiXeR zegt

    15 augustus 2009 om 13:23

    Mag ik u voorstellen aan de MV Agusta F4. Mijn persoonlijke favoriet!

    Login om te reageren
  21. racerx zegt

    15 augustus 2009 om 13:25

    Leuk dat je eens een paar motoren post, ben zelf ook een fervent motorrijder!

    Hayabusa’s zijn echt rechte lijn kanonnen, maar in het krappere bochtenwerk kun je beter een 1000cc of minder buikschuiver hebben. Ik ben best wel weg van de nieuwe BMW S1000R. 193pk’s, meer dan de Japanse concurrentie.

    Login om te reageren
  22. RenJie zegt

    15 augustus 2009 om 13:28

    @Fixer

    Inderdaad, wilde het net zeggen. MV Agusta! De Brutale vind ik ook een erg fraai ding. http://www.raptorsandrockets.com/images/MV_Agusta/Brutale910%20023_edited.JPG

    Maar ja, is niet echt te vergelijken met een wegracer zoals de Hayabusa..

    Login om te reageren
  23. AMG Powerrr zegt

    15 augustus 2009 om 13:31

    @RacerX,

    ja dat is wel zo. Maar een S1000R is ook een stuk lelijker dan een gemiddelde Jap 1000. (doelt op de a-symmetrie) Een RSV4 is ook wel een geile fiets!

    Login om te reageren
  24. fredje zegt

    15 augustus 2009 om 13:32

    mag ik u vertellen dat een MV Agusta F4 één van de gestoordste dingen is om mee te rijden (meerijden weliswaar).
    Er is niks dat het snelheidsgevoel zo goed overbrengt, zelfs geen ducati 1098 (veel kalmer, niet zo aggresief), zelf geen auto. (en ik reed mee in Vipers, CLS63 AMG’s, F430’s en een occasionele 599)

    Login om te reageren
  25. ferrari599xx zegt

    15 augustus 2009 om 13:32

    geef mij maar een ARIEL ATOM 2.0 SC

    Login om te reageren
  26. Yeelen zegt

    15 augustus 2009 om 13:35

    @ palla
    alleen met een niet-geholomoli-,.. homogen-,.. straat-legale uitlaat..
    doe mij maar een Yamaha V-Max (2009 model),
    er is ook nog een motor die een stuk sneller is (standaard), en in (zeer beperkte) productie wordt gebouwd. Mag ik u voorstellen: Marine Turbine Technologies Y2K: Image Hosting by imagefra.me
    398 pk helicoptermotor, top: +- 4.2 km/u :)

    Login om te reageren
  27. kraakensmaak zegt

    15 augustus 2009 om 13:35

    [IMG]http://www.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2009-KTM-RC8R-6.jpg[/IMG]

    Doe mij die maar, KTM RC8R.

    Login om te reageren
  28. Yeelen zegt

    15 augustus 2009 om 13:35

    whoepsie, moet 402km/u zijn :) :$

    Login om te reageren
  29. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 13:38

    @ ferrari599xx

    Als je het geld daarvoor hebt, prima. Helaas heb ik het niet en “behelp” ik me wel met “the best speed experience money can buy”…

    Login om te reageren
  30. cdp1193 zegt

    15 augustus 2009 om 13:41

    @fixer Ik heb ooit eens een Mv agusta f4 gezien in Antwerpen. De vriendelijke eigenaar zat daar uitleg te geven aan motorspotters en toen vertrok hij. Zo’n geluid dat dat maakt da’s nergens mee te vergelijken.

    Login om te reageren
  31. Gert Billegezicht zegt

    15 augustus 2009 om 13:42

    In Japan heet zo’n vogel… … GSX1300R? :D

    Login om te reageren
  32. Benjamin1 zegt

    15 augustus 2009 om 13:45

    nog nooit gehoord van de Honda CBR1000 RR Repsol edition>?

    Login om te reageren
  33. BMWX6 zegt

    15 augustus 2009 om 13:47

    @sjaak1234,

    Ja sorry, ik had moeten nadenken. Ik was iets te enthousiast. Maar ik denk dat je met 500 pk wel sneller optrekt dan met maximaal 197 PK in de ”normale” versie.

    Login om te reageren
  34. Mr.X. zegt

    15 augustus 2009 om 13:47

    leuke dingen….

    maar iedereen verkijkt zich op de verhouding pk/gewicht! wow 200 pk op 200kg, dat is evenveel als auto xxxxx!! Maar op een motor moet altijd een bestuurder zitten, inclusief pak etc gaat dat gewicht al met 100kg omhoog en klinkt het al een stuk minder spectaculair. Een motorfietser verhoogt het gewicht van het voertuig al met 50% bij een auto is dat een stuk minder!

    Login om te reageren
  35. Bosnia_love zegt

    15 augustus 2009 om 13:51

    @ Warrie:

    er kleeft wel een naampje aan busa’s en lange achterbruggen….

    explain us ! ;)

    Login om te reageren
  36. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 13:56

    @ Mr. X.
    Yeah right…. Dus als het met bestuurder “opeens” 1.3 kg per pk is, wordt je zoek gereden? Je kan rekenen wat je wilt, er zijn praktisch geen auto’s die die snelheidsbeleving kunnen evenaren.

    Login om te reageren
  37. Tom zegt

    15 augustus 2009 om 13:56

    @Bosnia Love,
    zie de uitleg van Lincoln ;)

    Login om te reageren
  38. nachtcoureur zegt

    15 augustus 2009 om 13:58

    1 woord. Respect !

    Login om te reageren
  39. GoldenSample zegt

    15 augustus 2009 om 14:02

    Jammer is alleen aan z’n verlengde achterbrug dat je je rij-eigenschappen er mee verkloot. Je verneukt oa je gewichtsverdeling. Leuk dan dat je minder snel een wheelie trekt alleen verlies je ook bakken met grip aan je achterwiel.

    Login om te reageren
  40. Patrick zegt

    15 augustus 2009 om 14:30

    echt brute aparaten! mijn vader heeft een kawasaki ZX12R, standaart erg snel. maar die van hem is getuned tot 200 pk.. ik geloof een powerbox en een raceuitlaat. echt mooi als je met ze tweeen in ze 1 naar de 120 jaagt..

    Login om te reageren
  41. vla zegt

    15 augustus 2009 om 14:38

    Mmm… ‘Busa’s…
    Maar is de Ducati Desmosedici RR niet sneller? Die is toch gebouwd met F1-technologie?

    Login om te reageren
  42. vla zegt

    15 augustus 2009 om 14:41

    Fotootje erbij:

    Login om te reageren
  43. vla zegt

    15 augustus 2009 om 14:43

    Oh en om 0-100 in 2.5 seconden te doen op een standaard ‘Busa moet je ballen hebben zo groot als kiwi’s. Zoals ik al vaak gezegd heb, heb eens geproefd van 0-130 in 4 seconden op een trike, en dat is onbeschrijfelijk snel.

    Login om te reageren
  44. vla zegt

    15 augustus 2009 om 14:44

    Oh en is het niet zo dat vroegere Busa’s meer dan 400 km/u haalden, maar dat er zo veel ongevallen gebeurden dat sinds toen (1999 denk ik) alle motoren tot 300 km/u begrensd moesten worden?

    Login om te reageren
  45. Desmosedici zegt

    15 augustus 2009 om 14:45

    Mooi stukje techniek, alleen kijk maar naar mijn naam, dan weer je ook wat ik kies.

    Login om te reageren
  46. Stiggie zegt

    15 augustus 2009 om 14:52

    Kijk allemaal eens op de website van Jay Leno’s garage, die heeft ook zo’n Ducatti Desmosedici RR

    http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=257627
    Wat een geluid!

    Login om te reageren
  47. Henk hè zegt

    15 augustus 2009 om 14:59

    Blijkbaar toch aardig wat motorfans hier (mijzelf incluis!)
    Is het geen idee om ook een motorblog te starten? (of bestaat die al en ben ik zo onnozel dat ik daar nog niet achter ben…)

    Login om te reageren
  48. rikus zegt

    15 augustus 2009 om 15:04

    @ Vla..

    Heb je gelijk in
    Is ook wel eens een test geweest op discovery.. Ultimate Bikes of iets in die riching..

    Daar gingen ze met een Hayabusa uit de eerste series ff scheuren, en bij 367 km/u hield het lef van de testrijder op.. Maar er was nog gas over..

    Later is de topsnelheid inderdaad begrensd, want het was gewoon te snel!

    Login om te reageren
  49. Kieprich zegt

    15 augustus 2009 om 15:05

    Jammer dat ik te lui ben om eerst mijn armen goed te trainen…..

    Login om te reageren
  50. Wilco zegt

    15 augustus 2009 om 15:53

    De Busa is een icoon. Ducati is ook mijn favoriete merk, denk dat je qua circuit werk met Ducati de meeste lol hebt (Als je Agusta even buiten beschouwing laat, heb de F4 ook n paar keer gezien, kwijl apparaat!).

    Maar de Busa is een icoon omdat deze motorfiets voor alle andere seriegeproduceerde motorfietsen de 300 riant overschreed. En ook omdat dit een relatief eenvoudig op te voeren motorfiets is.

    Login om te reageren
  51. Paster zegt

    15 augustus 2009 om 16:06

    http://www.youtube.com/watch?v=LmtfD5HzQx8

    Login om te reageren
  52. b0z4 zegt

    15 augustus 2009 om 16:15

    Ducati 848 Parelmoer wit ;)

    Login om te reageren
  53. bartholomeo zegt

    15 augustus 2009 om 16:54

    en hoelang duurt het van 300 – 0 km/h ? ook wel belangrijk vind ik op 2 wielen

    Login om te reageren
  54. vla zegt

    15 augustus 2009 om 17:05

    @ Stiggie
    Jay heeft ook een Hayabusa uit 2001 geloof ik…

    @ rikus
    Haha! Nice! 367 km/u is echt wel meedogenloos hard hoor! :o

    Login om te reageren
  55. robbie zegt

    15 augustus 2009 om 17:13

    @bartholomeo, dat hangt er vanaf. Of je wel of geen boom tegenkomt.

    Login om te reageren
  56. Chris zegt

    15 augustus 2009 om 17:16

    @ Bartholomeo

    Ligt eraan wat voor bomen er langs de weg staan. Een eikenboom bijvoorbeeld, remt veel harder af dan een berk.

    Login om te reageren
  57. racerx zegt

    15 augustus 2009 om 17:21

    @ AMG Powerrr

    Ik vind de asymmetrie juist wel bijzonder, heel bruut apparaat die S1000R. De RSV4 was ik helemaal vergeten, die staat bij mij op plaats twee. V4 motoren rijden heerlijk. Ik zal nooit vergeten dat ik voor eerst het gas opendraaide op een flink opgepepte VF1100C V65 Magna. Wat een geluid!

    Login om te reageren
  58. lemster zegt

    15 augustus 2009 om 17:24

    @ BJ,
    Jouw fiets doet 0-200 in 7 seconden ;)

    Login om te reageren
  59. PantheraLeo205 zegt

    15 augustus 2009 om 17:33

    Aah nee geen motorspots hè!

    Login om te reageren
  60. henk b zegt

    15 augustus 2009 om 17:53

    ik heb deze ook en ik heb ook nog duc

    Login om te reageren
  61. MiuRa zegt

    15 augustus 2009 om 17:55

    Zo’n Hayabusa mag dan snel zijn maar ook afschuwelijk lelijk, Aprilia RSV1000 of KTM RC8 voor mij plz ;)

    Login om te reageren
  62. ferrari599xx zegt

    15 augustus 2009 om 18:51

    @BJ

    wat kst zo’n haaymelubusa(of zoiets)

    Login om te reageren
  63. edgar zegt

    15 augustus 2009 om 18:58

    daarom dus de reden waarom ik liever motor rijd of er naar kijk dan naar auto’s (let niet op zinsvolgorde ik kom er niet uit).

    een 1300tje met 170 pk dat zegt wel wat over de mogelijkheden die autofabrikanten meestal niet benutten.

    o ja en knee-downtje is gewoon zooooo gaaf en da kan nie met een auto…

    Login om te reageren
  64. rikus zegt

    15 augustus 2009 om 18:59

    suzuki hardophuusan

    Login om te reageren
  65. AMG Powerrr zegt

    15 augustus 2009 om 19:00

    @RacerX,

    nou zeg, de RSV4 vergeten, ga je schamen :shock: :) Ik vind de styling van de S1000R echt helemaal niets. Gemiste kans van BMW als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  66. AMG Powerrr zegt

    15 augustus 2009 om 19:02

    @edgar,

    koppel ontbreekt ook ten zeerste bij een 1300cc. Dat is ook wel belangrijk denk ik zo, in plaats van met je auto met 11.000rpm door de straten bleren!

    Login om te reageren
  67. AMG Powerrr zegt

    15 augustus 2009 om 19:04

    @MiuRa,

    een KTM RC8 is ook een wanstaltig apparaat hoor. Zo iets doe je niet maken als een gerespecteerd motorfietsfabrikant. Alweer een gemiste kans (net als de S1000R)

    Login om te reageren
  68. Cantago zegt

    15 augustus 2009 om 19:19

    Dat is wel bruut… Maar met die snelheid ga je niet door de bocht, en wat is de stopsnelheid van zo’n ding?

    Login om te reageren
  69. frans zegt

    15 augustus 2009 om 19:23

    Grappig hoor, zoveel positieve en (quasi-) inhoudelijke reacties. Ik had een rant van hier tot ginder verwacht. Hiep-hoi voor tolerant autoblogvolk, hartverwarmend.

    Login om te reageren
  70. Lucb zegt

    15 augustus 2009 om 19:28

    Ik zou er niet op durven rijden en vooral niet die topsnelheid. Je bent dan echt te kwetsbaar.

    Login om te reageren
  71. Scaglietti zegt

    15 augustus 2009 om 19:29

    geef mij maar de toekomst……of een Yamaha R6 en R1, ook de Aprillia Mille Factory en de MV F4 zijn ook nog mooi. Maar deze Honda V4 slaat werkelijk alles.
    http://www.chaseatrend.com/wp-content/uploads/2009/06/honda-concept-motor2-1024×649.jpg

    Login om te reageren
  72. Dennis zegt

    15 augustus 2009 om 19:42

    Dat van die eerste versnelling 135 k/m per uur klopt naar mijn weten van geen kant. De vorige generatie GSX-R 1000 (K5 dacht ik) liep al rond de 170 kilometer per uur in de eerste versnelling. Lijkt me niet dat deze zo’n korte eerste versnelling heeft!

    Verder is dit echt een hondslelijk hok. Net zoals de Desmosedici (een aangereden walvis) en de BMW S1000RR (die kijkt nogal scheel). Nee, doe mij maar een RSV4 Factory!

    Vooralsnog houd ik meer van mijn ’05 ZX6R ;)

    Login om te reageren
  73. M3rcury zegt

    15 augustus 2009 om 19:43

    Waarom vind iedereen de busa o zo geweldig? ding heeft een grondspeling van 0.0 iedereen kan hard rechtdoor, maar daar is de lol best wel snel vanaf.

    Login om te reageren
  74. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 21:43

    @ lemster
    Hmm… zo snel heb ik het nog niet gedaan… :-) Ben benieuwd hoe je dat weet, ervaringsdeskundige?

    @ferrari599xx
    De huidige hayabusa krijg je voor 16.000 euro mee. Een GSX-R 1000 is overigens duurder en op het circuit veel capabeler. Maar als je je rijbewijs wilt houden en niet veel op het circuit rijdt heb je meer dan voldoende aan een 600 of 750cc…

    @ Dennis
    De vorige generatie GSX-R 1000 was K8.
    Daarnaast kan ik me dan bijna niet voorstellen dat er veel motoren zijn (welke dan ook) die veel harder gaan dan 130 in 1. Mijn gedachten (aan de hand van Suzuki’s supersports: De motoren die krachtiger zijn, zijn ook groter (oplopend van 600cc (125pk) naar 1000cc (185pk) tot 1300cc voor de hayabusa (195pk)), wat ten koste gaat van het aantal toeren dat ze kunnen draaien. Een huidige 600 draait ca 4.000 toeren meer dan een 1000cc. Dus het grotere tandwiel dat je zou kunnen gebruiken voor de 1e versnelling om een hogere snelheid te halen, zonder acceleratie te verliezen (wegens meer kracht, want grotere motorinhoud), wordt in ieder geval deels teniet gedaan door het toch wel significant minder aantal toeren dat ie kan draaien.

    Login om te reageren
  75. Dennis zegt

    15 augustus 2009 om 22:06

    BJ,

    Ik bedoel met vorige generatie het K5/K6 era

    Login om te reageren
  76. tim zegt

    15 augustus 2009 om 22:07

    Huidige sportmotoren hebben een close ratio back die een zeer lange 1e versnelling hebben ( +/- 160km/h in 1 voor een 1000cc sportfiets)

    Dit type versnellingsbak wordt al jaren in de racerij gebruikt . op het circuit heb je niets aan een 1e versnelling die voorzien is om vlot weg te komen aan het stoplicht en die zijn max rpm haalt bij +/- 100km/h zoals de vorige generatie sportmotoren.

    Login om te reageren
  77. Dennis zegt

    15 augustus 2009 om 22:08

    En even een quote over de 1000

    “But let’s keep this in perspective: the GSX-R1000 is a 185mph motorcycle capable of more than 100mph in first gear and it’s almost as fast ” ;)

    Tadaa

    Login om te reageren
  78. ferrari599xx zegt

    15 augustus 2009 om 22:40

    @bj

    geef mij dan toch maar een buggy 500cc

    pure fun :p

    Login om te reageren
  79. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 22:42

    @ Dennis
    Check, je hebt helemaal gelijk! Had het zelf ook even na kunnen kijken, maar dat is echt veel meer dan ik in gedachten had… En ik vind 130 in 1 al bizar, je bent daar zo fokking snel…

    Login om te reageren
  80. Dennis zegt

    15 augustus 2009 om 22:46

    @ BJ

    No problem;)

    Login om te reageren
  81. BJ zegt

    15 augustus 2009 om 22:46

    @ferrari599xx

    Haha :-) Dat is wat mij betreft óók pure fun ;-) Maar om terug te komen op het topic; dat tipt niet aan de snelheid sensatie die je krijgt van een hayabusa of een supersport motor.

    Uiteindelijk moet je een toy vinden die je voldoende fun geeft en haalbaar is voor jezelf, maar wanneer jij de buggy hebt wil ik wel een keer een middag met je ruilen :-)

    Login om te reageren
  82. sjorsx87 zegt

    16 augustus 2009 om 00:11

    Als je motor rijdt, weet je waar de letters G, S, X en R voor staan. Rijd je geen motor, dan heb je geen idee wat dat betekent. Als ik de combinatie GSX-R fluister naar een motorrijder hoef ik niet uit te weiden over de historische cultstatus, over zijn reputatie om onbevreesde snelheidsduivels richting hemelpoort te jagen. De Haybusa is, als je kijkt naar zijn inhoud, de allerzwaarste versie ooit van de GSX-R familie, maar niet de snelste op het circuit. Die eer heeft de GSX-R 1000. Als ik naar de Hayabusa kijk zie ik machtige uitlaatpijpen – als kannonnen van een slagschip, een afzichtige snavelbek, glanzende flanken die maar voor één doel zijn ontworpen om de rijwind zo snel en vloeient mogelijk over de gespierde kont van dit beest weg te laten vloeien. Maar voor wie het zich afvraagt waarom je geen Ducati, BMW, Yamaha etc. koopt; deze motor heeft een eigenschap die al die monsters niet hebben en deze motor zo aantrekkelijk maakt: hij past zich makkelijk aan. Door de stad kachelen voelt goed aan op deze motor met 195pk, hij is comfrtabel en rustig genoeg om er (samen) mee op vakantie te kunnen gaan, maar als je het van hem vraagt kan hij je hoofd zo van je romp rukken.

    Login om te reageren
  83. joost zegt

    16 augustus 2009 om 01:04

    ik ben ook maar eens begonnen met (zo goed als legaal) motorrijden…en eigenlijk heb ik het nut van zo’n log apparaat met te veel vermogen niet helemaal gesnapt (behalve dan dat het natuurlijk heel stoer en mannelijk is). Rijd nu zelf een cb-1 tje (ik weet het, vrouwenmotor) en als je daarmee gas geeft zit je ook in 5 seconden op de 100, naar mijn bescheiden mening voorlopig snel genoeg en in principe ook al voldoende om je motor (inclusief bestuurder) in een boom te vouwen. Mooie ervan is dat het ding zo traag is dat je nog 2 versnellingen door kan janken voordat je direct risico loopt op het kwijtraken van je rijbewijs, terwijl bijvoorbeeld een zx10r in zijn 1 al goed is voor 164 km/u….
    En @sjors, er zijn heel weinig mensen die weten waar de letters GSXR voor staan, dat komt omdat die idiote jappen de gekste afkortingen bedenken, enige wat de meeste goed zullen gokken is de R die wss voor racing staat.
    beetje jammer dat we in een land wonen waar elke niet oplettende bejaarde een motorrijder mag aanrijden maar als je als oplettende bestuurder een keer op verantwoorde wijze onverantwoord hard rijd je idioot veel kans hebt dat je op die slapende bejaarde rijd die je geen voorrang geeft, of niet heeft gezien, of dat er zo’n malloot achter een boom staat met een lasergun.

    Login om te reageren
  84. TnT_180 zegt

    16 augustus 2009 om 05:43

    Een collega van mij heeft er zo eentje… met turbo en NOS… daar kan inderdaad geen auto tegen op.

    Maar het is smeken om ongeluk als je het mij vraagt.. Geef mij maar iets op 4 wielen met voldoende pk (+/- 200 pk), een goede baanligging, een beetje rij-ervaring en ook wat lef… Dan krijg je ook een kick bij het rijden.

    Login om te reageren
  85. TnT_180 zegt

    16 augustus 2009 om 05:48

    @ Vla

    idd, de Ducati Desmosedici RR… prachtig gewoon…

    Mensen met smaak hé!

    Login om te reageren
  86. Rob USA zegt

    16 augustus 2009 om 09:01

    Ok iedereen weer zijn eigen smaak. Geef mij maar een lekkere dikke Harley Davidson , geen één dezelfde fiets/mooiste geluid van alle motoren en met mijn duitse helm ook het lekkerst te horen ipv zo,n geluidsdichte intergraal !
    :) Ik kan helaas niet naar de Harleydag in Breda vandaag. :(
    Veel plezier Good Fellas Rotterdam vandaag!

    Login om te reageren
  87. Phyxion zegt

    16 augustus 2009 om 09:51

    AUTOblog, anyone? Geen MOTORblog toch?

    Login om te reageren
  88. Dennis zegt

    16 augustus 2009 om 10:57

    @ Rob USA,

    Je Harley was zeker kapot :p En gelukkig verschillen smaken daarin, ik vind die uitlaatherrie van zo’n amerikaanse bak echt niet om te pruimen

    Login om te reageren
  89. hank the tank zegt

    16 augustus 2009 om 11:57

    Z’n top ligt hoog maar een gsx-r 1000 trekt sneller richting de 300.. of al die verglijkbare duizends. En in de bochten is de hayabusa ook de beste niet. En hij is lelijk dat zuigt ook je kan gewoon beter een dikke duizend kope

    Login om te reageren
  90. oooooooooooui zegt

    16 augustus 2009 om 12:58

    Ik zit niet echt te wachten op van die opgevoerde brommers hier….

    Login om te reageren
  91. JDz06 zegt

    16 augustus 2009 om 14:32

    hmmm je hebt ze ook al met een turbo er op, type maar eens in bij youtube busa turbo

    Login om te reageren
  92. JDz06 zegt

    16 augustus 2009 om 14:35

    met linkje dan http://www.youtube.com/watch?v=ud_gXPCMUDw

    Login om te reageren
  93. BananaFlip zegt

    16 augustus 2009 om 14:46

    Ziek apparaat!

    Login om te reageren
  94. Wouter zegt

    16 augustus 2009 om 15:07

    Een echte motor is groen.

    Login om te reageren
  95. BJ zegt

    16 augustus 2009 om 20:24

    @ Wouter

    Jij hebt een kawasaki?? ;-)

    Login om te reageren
  96. emielwind zegt

    16 augustus 2009 om 22:12

    doe mij deze dan maar, heeft ook ruim 190 pk…

    Login om te reageren
  97. Jaucke zegt

    16 augustus 2009 om 22:24

    Kben zelf motorrijder en werd gisteren op de A13 nog ingehaald door een dergelijk apparaat.

    Geloof mij, die zijn niet te houden.

    Login om te reageren
  98. Wouter zegt

    16 augustus 2009 om 22:26

    Login om te reageren
  99. sjorsx87 zegt

    17 augustus 2009 om 17:32

    @Joost: Misschien niet de letterlijke betekenis,(zo bedoelde ik het ook niet direct) maar wel waarvoor deze lettercombinatie staat en wat voor geschiedenis hier al mee is geschreven.

    Login om te reageren
  100. Jan Groothuijse zegt

    21 augustus 2009 om 23:51

    Een goede sportmotor, net als een goede sportauto, koop je voor het bochtenwerk. Hard in een rechte lijn is 3 keer leuk, hard de bochten blijft tot in de eeuwigheid hemels.

    Dit ‘gevaarte’ legt het op een circuit af, heel hard af, tegen alles wat net iets minder PK’s heeft.

    Overigens, WTF AUTOblog, powerrangers zijn de tegenstanders. Om mijn eerdere commentaar goed te praten ‘know theigh enemy’.

    Login om te reageren
  101. Thijsj zegt

    19 september 2009 om 22:22

    ducati’s klinken altijd zo bagger met een droge koppeling (en dat hebben ze allemaal:D) een honda cbr 600rr met Laser Exhaust System.. vet hoor:p (heeft me pa, ZekerVet) klinkt veel beter. Zo’n Hayabusa is natuurlijk gewoon gaaf:D

    Login om te reageren
  102. Robert zegt

    28 september 2009 om 09:50

    Rizla racing day bij de tt circuit zag ik een groepje van drie rijden op een hayabusa,
    Trok ff het gas open kon niks meer horen dan motorgeblaas:P

    Login om te reageren
  103. busanator zegt

    9 maart 2010 om 12:38

    voor al die anderen de italiaanse motoren,die eindigen altijd de laatste bij de testen tegen de jappen, ook op het circuit,elk jaar bij de internationale test komen de italianen altijd te kort,bij de sprint bij fast bikes was de duc 1198 zelfs de langzaamste,er is nu wel de bmw 1000 rr die is nu het snelste wat er is op het circuit,ik zelf rij op zo,n lelijk ding maar er is nog geen 1000 mij voorbij gegaan met acceleren op de openbare weg en zeker niet op de autobahn,mijn vorige was een gsxr1000 k7,heb nu de busa k8 zonder begrenzing

    Login om te reageren
  104. thijs zegt

    12 april 2010 om 23:00

    autoliefhebbers hebben nog nooit op een motor gezeten, anders waren ze wel motor gek. heb zelf een 1e type busa en die loopt de teller uit(tot 340) en dit zonder dat je tijd hebt om in je broek te schijten. kan alleen een f1 auto aan tippen en dan nog trek ik sneller op. een tip voor de autofreaks: stap eens achterop zo”n ding! weet je waar je over praat…….

    Login om te reageren
  105. thijs zegt

    12 april 2010 om 23:05

    ps: andere uitlaat, nokkenas, zuigers en inspuitcomputer doen ook al + 48pk………. soms wel eng….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North